handdator

Visa fullständig version : Ätardag?

pariah
2004-09-11, 16:13
Om man nu deffar och ligger 500 kcal under sitt kcal-intag för att minska med 0,5 kg i veckan, borde inte en ätardag (då man äter mer än vanligt) rent teoretiskt förstöra detta? Jag menar, för då äter man ju mer än man förbrukar. Hur går det ihop?

King Grub
2004-09-11, 16:17
Jo, ett energiöverskott lagras. Men du behöver ju inte se det dag för dag; är du på energiunderskott vid veckans slut så har du resultat där.

Leptinnivåerna sjunker också vid energiunderskott, och genom en moderat överätning, koncentrerat på kolhydratintaget, kan du (antagligen) till viss del återställa dessa och öka förbränningen.

Leptin och ätardagar. (http://www.halso.info/75.html)

maxlju
2004-09-11, 16:23
Om man nu deffar och ligger 500 kcal under sitt kcal-intag för att minska med 0,5 kg i veckan, borde inte en ätardag (då man äter mer än vanligt) rent teoretiskt förstöra detta? Jag menar, för då äter man ju mer än man förbrukar. Hur går det ihop?

Men en rimlig ätardag bör ju inte innebära mer än ca 500-1000 kcal extra och främst i form av snabba kolhydrater för att lagra muskelglykogen? Eller hur gör du?

pariah
2004-09-11, 18:13
Men en rimlig ätardag bör ju inte innebära mer än ca 500-1000 kcal extra och främst i form av snabba kolhydrater för att lagra muskelglykogen? Eller hur gör du?

Ja men jag tänkte mer: överskott som överskott.

datorjaevel
2004-09-12, 10:28
ätardag brukar många använda som en dålig ursäkt för att äta massa pizza godis chips och värdelös skit........ annars har jag samma inställning som king grubs inlägg angående ätardag