handdator

Visa fullständig version : en liten fundering

Urban
2004-09-10, 09:25
Ponera att jag har en energi förbrukning på 2500 kcal. Och jag dietar på ett så vis att jag bara äter supersnabba kolhydrater på 2000 kcal om dagen.

Går jag ner i fettvikt då?

King Grub
2004-09-10, 09:59
Ja, men du kommer inte att må bra, träningen kommer att gå sämre, och energi som hade kunnat använts till annat kanske hamnar i fettcellerna i stället, plus att du lägger grunden för allehanda ohälsotillstånd, som Typ-II diabetes.

Urban
2004-09-10, 16:31
Okej tackar så mkt för svaret,

Om man nu deffar och det är ju rekommenderat att hålla sej från snabba kolhydrater spelar det då någon roll om jag inte byter ut det vita brödet mot det grova? så länge jag ligger på energiminus?

Callister
2004-09-10, 16:47

Om man nu deffar och det är ju rekommenderat att hålla sej från snabba kolhydrater spelar det då någon roll om jag inte byter ut det vita brödet mot det grova? så länge jag ligger på energiminus?
Funkar ju, vill du ha bäst resultat ska du följa Grub´s alla optimala råd. (Psykisk lidning) ;) :thumbup:

King Grub
2004-09-10, 17:21

Det beror på det... Hur mycket vitt bröd äter du? Baserar du flertalet av dina mål på vitt bröd är svaret "Ja, det spelar roll."

aliquis
2004-09-11, 10:01
Ja (inte för gi skiljer sig jättemycket på bröd, framförallt om det grova inte innefattar hela korn också). Med snabbare kolhydrater kommer ju blodsockret stiga snabbare, kroppen pumpa ut mer insulin, din fettförbränning stanna upp och fettinlagringen öka, du kommer bli hungrig snabbare igen och eventuellt äta mer, dvs inte hamna på lika lågt kaloriintag, om du inte äter kommer din kropp ha slut (mindre) på energi inför nästa mål och svälter du lite extra kanske kroppen bryter ner lite muskler för att lösa energiproblemet. Dvs mer fett o mindre muskler kvar på kroppen än om du åt bra mat.
Men framförallt är ju ett fullkornsbröd mycket nyttigare än ett raffinerat vitt.