Visa fullständig version : Gröt?
Brukar basera en av min större måltider oftast middagen på gröt!
brukar bli 3dl fiberhavregryn(kokas till gröt) + 1 burk tonfisk140g + ca 100g keso + kanel + lite lågkalori sylt + 1tsk rapsolja....är detta en fullständig måltid?
brukar äta detta ca 1 efter styrketräningen..har då även intagit vassle+dextropur!
är denna måltid bra upplagd?
King Grub
2004-09-10, 09:24
Ja. :thumbup:
Lite grönsaker och frukt skulle iofs inte skada.
Låter som om du har en bra "middag" även om det inte låter som den mest kulinariska. Tycker däremot att den innehåller för lite fett. Lite mera rapsolja i den gröten så blir det toppen!!
King Grub
2004-09-10, 15:16
Låter som om du har en bra "middag" även om det inte låter som den mest kulinariska. Tycker däremot att den innehåller för lite fett. Lite mera rapsolja i den gröten så blir det toppen!!
En kolhydratrik måltid behöver inte innehålla massor av fett samtidigt. Faktum är att detta är negativt, med höga nivåer av glukos, fett och insulin samtidigt i blodbanorna, vilket lätt kan leda till fettinlagring. Bättre att separera fett- och kolhydratmålen någorlunda (även om man inte behöver nolla något mål).
1 - det blir inte för mycket protein på engång då?(från gröten,keson,tonfisk)?
2 - Säg att jag äter gröt(kokt på 3dl fiberhavregryn) + 100keso + lågkalori sylt + kanel till frukost...räcker de eller skulle det behövas mer protein?
3 - hur är fett fördelningen i gröten? (mättat,enkel,flero)
och hur står sig denna grötmåltid jämtemot..om jag skulle ha käkat typ pasta.potatis.ris med nått protein?
antar tar att gröt måltiden står sig bra med tanke på att den innehåller mycket näring osv och fibrer!
Callister
2004-09-11, 09:06
och hur står sig denna grötmåltid jämtemot..om jag skulle ha käkat typ pasta.potatis.ris med nått protein?
antar tar att gröt måltiden står sig bra med tanke på att den innehåller mycket näring osv och fibrer!
Jag tror din måltid är bättre, pasta är ju bara vete eller något egentligen. :) Potatis vet jag dock inte med.
vilket skulle ni rekommendera vanlig havregrynsgröt eller fiberhavregrynsgröt
Callister
2004-09-11, 09:12
Havregryn är ju redan så nyttigt att det inte är något nederlag att avstå från fiberhavregrynen. Men om du inte får i dig fibrerna på annat sätt så kan du ju äta de med fiber? :D
King Grub
2004-09-11, 09:18
1 - det blir inte för mycket protein på engång då?(från gröten,keson,tonfisk)?
2 - Säg att jag äter gröt(kokt på 3dl fiberhavregryn) + 100keso + lågkalori sylt + kanel till frukost...räcker de eller skulle det behövas mer protein?
3 - hur är fett fördelningen i gröten? (mättat,enkel,flero)
1. Nej.
2. Lite till skulle inte skada.
3. Bra. Titta i Livsmedelsverkets tabeller för exakt fördelning.
King Grub
2004-09-11, 09:18
Den du tycker bäst om.
King Grub
2004-09-11, 09:19
Variera så slipper du oroa dig. Baserar du alla mål på gröt är det inte bra. Baserar du alla mål på pasta är det inte bra det heller.
hur mycket protein/kolhydrat i en måltid är ungefär max?
2 - vad var det som var negativt med för mycke fibrer?
3 - skulle en skopa proteinpulver rekommenderas till frukosten?
Callister
2004-09-11, 09:30
2 - vad var det som var negativt med för mycke fibrer?
För mycket fibrer kan ge biverkningar
"För mycket av något skämmer allt" heter det, och det gäller även fiber. Eftersom fiber går rakt genom tunntarmen, där näringsupptaget sker, kan det dra med sig ämnen som annars skulle ha tagits upp.
Kvinnans och mannens könshormoner, östrogen respektive testosteron, kan faktiskt också påverkas. Det beror på att dessa ämnen kommer att följa med gallan från levern ut i tunntarmen. Minst 90 % av gallan, och därmed även könshormonerna, tas under normala omständigheter upp till blodet igen efter att det tjänat sitt syfte i tunntarmen. Det är vad som kallas det "enterohepatiska kretsloppet" och det kan faktiskt rubbas av ett mycket högt fiberintag.
/ Freddan
King Grub
2004-09-11, 09:31
hur mycket protein/kolhydrat i en måltid är ungefär max?
3 - skulle en skopa proteinpulver rekommenderas till frukosten?
Så mycket du behöver. ;) Protein: 30-50 gram totalt, kanske. Kolhydrat: ditt energibehov bestämmer.
3. Det skulle det.
Det är ingen gramjakt på protein heller. Så länge du får i dig tillräckligt under dygnet, jämnt utspritt, så är det viktigast. :)
3dl fiberhavregryn(kokas till gröt) + 1 burk tonfisk140g + ca 100g keso + kanel + lite lågkalori sylt + 1tsk rapsolja = ca 60g protein ca 60g kolhydrater så 60g protein ä i lite överkant då?
2 - brukar dricka kaffe på morgonen och kanske 1 kopp nån gång under resten av dagen...har kaffe något negativt...eller är typ 2 vanliga muggar kaffe en försumbar mängd?
vart köper ni koffeinfritt kaffe?
vilken pasta-/rissort å märke använder ni er av?
King Grub
2004-09-11, 09:57
3dl fiberhavregryn(kokas till gröt) + 1 burk tonfisk140g + ca 100g keso + kanel + lite lågkalori sylt + 1tsk rapsolja = ca 60g protein ca 60g kolhydrater så 60g protein ä i lite överkant då?
2 - brukar dricka kaffe på morgonen och kanske 1 kopp nån gång under resten av dagen...har kaffe något negativt...eller är typ 2 vanliga muggar kaffe en försumbar mängd?
vart köper ni koffeinfritt kaffe?
vilken pasta-/rissort å märke använder ni er av?
1. Kanske för mycket protein i förhållande till kolhydrater, men det händer inget otrevligt av några extra gram protein. Du tar inte skada och träningen går inte sämre.
2. Det är en mängd som inte har någon ohälsosam effekt. Det försämrar insulinkänsligheten, men höjer energiförbrukningen, men som sagt, två koppar kaffe är inga mängder.
3. Pasta använder jag mig av Kungsörnens, ris Frebaco eller ICA eller Uncle Bens. Parboiled fullkorn eller råris. Avorioris om jag skall äta något där det passar bäst. Märke spelar ingen roll.
kör du på vanlig pasta eller fullkornspasta?
kaffe försämrar det insullinkänsligheten så mycket?
King Grub
2004-09-11, 10:10
kör du på vanlig pasta eller fullkornspasta?
Vanlig. Fullkorn är "nyttigare", men jag tycker inte om den.
King Grub
2004-09-11, 10:13
kaffe försämrar det insullinkänsligheten så mycket?
Diabetes Care. 2002 Feb;25(2):364-9. Related Articles, Links
OBJECTIVE: Caffeine is a central stimulant that increases the release of catecholamines. As a component of popular beverages, caffeine is widely used around the world. Its pharmacological effects are predominantly due to adenosine receptor antagonism and include release of catecholamines. We hypothesized that caffeine reduces insulin sensitivity, either due to catecholamines and/or as a result of blocking adenosine-mediated stimulation of peripheral glucose uptake. RESEARCH DESIGN AND METHODS: Hyperinsulinemic-euglycemic glucose clamps were used to assess insulin sensitivity. Caffeine or placebo was administered intravenously to 12 healthy volunteers in a randomized, double-blind, crossover design. Measurements included plasma levels of insulin, catecholamines, free fatty acids (FFAs), and hemodynamic parameters. Insulin sensitivity was calculated as whole-body glucose uptake corrected for the insulin concentration. In a second study, the adenosine reuptake inhibitor dipyridamole was tested using an identical protocol in 10 healthy subjects. RESULTS: Caffeine decreased insulin sensitivity by 15% (P < 0.05 vs. placebo). After caffeine administration, plasma FFAs increased (P < 0.05) and remained higher than during placebo. Plasma epinephrine increased fivefold (P < 0.0005), and smaller increases were recorded in plasma norepinephrine (P < 0.02) and blood pressure (P < 0.001). Dipyridamole did not alter insulin sensitivity and only increased plasma norepinephrine (P < 0.01). CONCLUSIONS: Caffeine can decrease insulin sensitivity in healthy humans, possibly as a result of elevated plasma epinephrine levels. Because dipyridamole did not affect glucose uptake, peripheral adenosine receptor antagonism does not appear to contribute to this effect.
ok...vanlig pasta är ju billigare! men smakmässigt kanske fullkorn ä godare ;)
äsch fattade inte så mycket av den artikeln....jag dricker mitt kaffe..de försämrar nog inte insullinet något nämvärt får ja hoppas... :thumbup:
King Grub
2004-09-11, 10:46
äsch fattade inte så mycket av den artikeln
"Caffeine decreased insulin sensitivity by 15%."
Men två koppar är, återigen, bara två koppar. :)
Jag förstår inte hur många här kan äta så mycket till frukost.
När jag kokar gröt på morgonen så blir det på 1dl havregryn, ibland som t.ex. idag när jag har gått en promenad på en 1.2 timme innan frukost, då kan jag klämma i mig gröt gjord på 1.5 dl gryn.
Men sen äter jag självklart ett stekt ägg och en macka med messmör,
en kopp kaffe för att sänka insulinkänsligheten lite ;)
Callister
2004-09-11, 13:14
Jag brukar äta bara gröt på morgonen, 3dl havregryn.
King Grub
2004-09-11, 13:43
Jag brukar äta bara gröt på morgonen, 3dl havregryn.
Knappast komplett mål.
Callister
2004-09-11, 13:58
Knappast komplett mål.
Nej men sen så är jag inte Optimal heller, vill du veta vad jag åt igår kväll? :smash:
King Grub
2004-09-11, 14:16
Det var inte tal om optimalt; det var direkt undermåligt. Även om du inte vill vara "optimal" tjänar du väl på att äta en någorlunda välkomponerad frukost, både ur hälsoaspekt och ur din fettförbränningsivers synvinkel?
Om du vill uppnå dina mål, vad tjänar du på att äta sämre än du behöver och "skryta" med hur dåligt du äter? :confused:
Callister
2004-09-11, 14:42
Det var inte tal om optimalt; det var direkt undermåligt. Även om du inte vill vara "optimal" tjänar du väl på att äta en någorlunda välkomponerad frukost, både ur hälsoaspekt och ur din fettförbränningsivers synvinkel?
Om du vill uppnå dina mål, vad tjänar du på att äta sämre än du behöver och "skryta" med hur dåligt du äter? :confused:
Nu vet jag inte när jag Skröt om hur jag åt men jag tycker frukosten funkar för mig helt enkelt.
Om du menar med: Vill du veta vad jag åt igår, så menade jag att jag åt värre, och gjort så flera ggr utan att det nämnvärt påverkat mina resultat.
Hade säkert haft mycket bättre resultat om jag varit helt optimal, men man gör väl vad man förmår? :confused:
King Grub
2004-09-11, 14:46
Jo, men det är ju vare sig svårare, dyrare eller tar längre tid att göra svänga ihop lite näringsmässigt komplett mat. Att ära någorlunda bra är inte svårt, och du har uppenbarligen kunskapen, så jag förstår inte riktigt varför du inte skulle "förmå" det. Det är varken ansträngande eller svårt eller tidskrävande, och resultaten blir garanterat bättre. :)
Varför medvetet äta skräp och få lidande resultat, när det inte krävs några uppoffringar för att göra det bättre?
Callister
2004-09-11, 14:48
Jo, men det är ju vare sig svårare, dyrare eller tar längre tid att göra svänga ihop lite näringsmässigt komplett mat. Att ära någorlunda bra är inte svårt, och du har uppenbarligen kunskapen, så jag förstår inte riktigt varför du inte skulle "förmå" det. Det är varken ansträngande eller svårt eller tidskrävande, och resultaten blir garanterat bättre. :)
Jag äter ju inte dåligt, det finns folk som sitter och äter havrefras och en tekaka till frukost och tror att de går ner i vikt. Sen består ju min träning endast av 80 min promenad om dagen (Oftast). Om jag styrketränat hade det varit skillnad kanske.
Varför medvetet äta skräp och få lidande resultat, när det inte krävs några uppoffringar för att göra det bättre?
Havregryn = skräp? :)
Jag vet vad du menar, jag försöker avvänja mig. ;)
Edit:
Det är ingen ironi där uppe, jag antar att du menar på att jag skriver att jag ätit helt knass i vissa andra trådar kanske..
King Grub
2004-09-11, 14:51
det finns folk som sitter och äter havrefras och en tekaka till frukost
Bara för att det finns andra som äter sämre behöver man inte själv äta sämre än man har kunskap och möjlighet till, särskilt inte när det inte innebär några extra uppoffringar i tid eller pengar. :thumbup:
Havregryn = skräp? :)
Enbart havregryn = ofullständigt.
Callister
2004-09-11, 14:54
Bara för att det finns andra som äter sämre behöver man inte själv äta sämre än man har kunskap och möjlighet till, särskilt inte när det inte innebär några extra uppoffringar i tid eller pengar. :thumbup:
Enbart havregryn = ofullständigt.
Även om jag har kanel i den? ;) (Förlåt om jag är lite skämtsam idag. :))
Det är alltså bättre o käka 2 fullkornsmackor med smör och stekt ägg? :)
King Grub
2004-09-11, 15:01
Om du använder rejält av något proteinrikt pålägg som mjukost, hamburgerkött eller liknande, dricker ett glas minimjölk till, äter en frukt, skippar smöret (om det är smör du menar), så ja.
Havregryn är dock minst lika bra som fullkornsbröd som kolhydratkälla. Inget av dem är en komplett frukost i sig.
Callister
2004-09-11, 15:05
Om du använder rejält av något proteinrikt pålägg som mjukost, hamburgerkött eller liknande, dricker ett glas minimjölk till, äter en frukt, skippar smöret (om det är smör du menar), så ja.
Havregryn är dock minst lika bra som fullkornsbröd som kolhydratkälla. Inget av dem är en komplett frukost i sig.
Mja, då tar jag hellre en burk tonfisk och gör gröten i olivolja eller något. ;) (Bra?)
Bäst är det med vanlig mat till frukost iaf, men när skolan går är detta helt omöjligt i princip, lunchen är så nära inpå! :smash:
Jag förstår inte hur många här kan äta så mycket till frukost.
När jag kokar gröt på morgonen så blir det på 1dl havregryn, ibland som t.ex. idag när jag har gått en promenad på en 1.2 timme innan frukost, då kan jag klämma i mig gröt gjord på 1.5 dl gryn.
Men sen äter jag självklart ett stekt ägg och en macka med messmör,
en kopp kaffe för att sänka insulinkänsligheten lite ;)
Gröt är mättande, ja. Men 1 dl havregryn blir inte mycket kolhydrater det, är väl en ca 35 g gryn bara.
Försök undvik fett på morgonen, både nyttigt och onyttigt.
Sen är en frukost baserad på havrgrynsgröt minst lika bra som "vanlig mat" så länge du komplenterar med andra näringsämnen som t.ex. ägg och kanske nån frukt.
Gröt är mättande, ja. Men 1 dl havregryn blir inte mycket kolhydrater det, är väl en ca 35 g gryn bara.
Enligt mig är det fullt tillräckligt, eftersom jag dessutom är bröd och frukt till.
Och 3h efter frukosten äter jag ett likandant mål igen, har ju faktiskt hela dagen på mig att få i mig tillräckligt med kolhyrater.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.