handdator

Visa fullständig version : Rostade sojabönor - asgott!

Perry_G
2004-09-09, 19:11
Inget recept kanske, men ändå.

Risenta 150g rostade och saltade sojabönor. Pris: ca 10 kr på ICA.

Energivärde / 100g:

Fett 24 g
mättat 3 g
flerom 13 g
enkelom 6 g
Kolhyd 30 g
varav fiber 5 g
Protein 37(!)g

:hbang:

Mättar bra och är väldigt gott. Utmärkt komplement till chips och dyl. Enda negativa är väl saltet.

Whey
2004-09-09, 21:45
Har du också kommit på det! GRATTIS! :D :eating:

goatass
2004-09-09, 22:12
Det är tur man bor på ett ställa där det finns ett sådant utbud...norrlands inland. finns inte nå här! man blir glad när billigaste kyckling fileen ligger under 90 kr/kg.

Perry_G
2004-09-10, 09:27
Det är tur man bor på ett ställa där det finns ett sådant utbud...norrlands inland. finns inte nå här! man blir glad när billigaste kyckling fileen ligger under 90 kr/kg.

!!! Jag bor i västra götaland, och här är maten (som tur är!) bland den billigaste i Sverige. Brukar köpa filé för ca. 45 kr/kg. Då är den iofs typ 80%ig, men det blir ju billigt ändå.

goatass
2004-09-10, 12:33
det var som fan =) näe, men ska inte klaga, tar bara 2 timmar att köra till Luleå. Och där är det stora priskillnader, så man tar nån sväng dit ner då och då och stor handlar...

morbror_sven
2004-09-10, 13:26
Inget recept kanske, men ändå.

Risenta 150g rostade och saltade sojabönor. Pris: ca 10 kr på ICA.

Energivärde / 100g:

Fett 24 g
mättat 3 g
flerom 13 g
enkelom 6 g
Kolhyd 30 g
varav fiber 5 g
Protein 37(!)g

:hbang:

Mättar bra och är väldigt gott. Utmärkt komplement till chips och dyl. Enda negativa är väl saltet.
Soja ökar östrogenproduktionen... inget för mig iaf....

Max
2004-09-10, 18:14
En del undersökningar pekar på att soja är negativt för muskelbygge, en del pekar åt andra hållet. Östrogen hit o dit, jag tror nog kroppen kontrollerar sig hormonnivåer ganska väl.

Gin
2004-09-11, 22:52
Kan även rekommendera rostade kikärtor. Helt ok som snacks.

aliquis
2004-09-12, 18:24
Nej, sojabönor innehåller ämnen som liknar östrogen. Men det snarare minskar väl östrogenproduktionen, och spar på testosteronet.
En del undersökningar pekar på att soja är negativt för muskelbygge, en del pekar åt andra hållet. Östrogen hit o dit, jag tror nog kroppen kontrollerar sig hormonnivåer ganska väl.
Om inte annat sänker det ju risken för flera olika typer av cancer, minskar andelen dåligt kolesterol, sänker risken för hjärt&kärlsjukdomar, är rikt på glutamin, arginin och bcaa, ...

Zakath
2004-09-12, 18:45
Fårr nog ta o köpa det där nu :D

Låter gott :eating:
Dessutom vägrar min morsa betala för jordnötter, eftersom det är såååå onyttigt, sa hon samtidigt som hon gjorde en sås till köttet på endast 3dl grädde :rolleyes: )

Zakath
2004-09-14, 19:25
Fråga, vart kan man köpa större förpackningar (billigt) med rostade sojabönor?

Zakath
2004-09-15, 15:51
Snälla svara? :(

morbror_sven
2004-09-16, 20:02
Snälla svara? :(
OBS!, Hemköp, lite här och var... Jag har dock aldrig sett mer än 150g.

Soja är en genmodifierad gröda. Jag tycker inte att genmodifiering
är fel, däremot verkar soja vara lite utav ett misslyckande.

Zakath
2004-09-16, 20:08
OBS!, Hemköp, lite här och var... Jag har dock aldrig sett mer än 150g.

Soja är en genmodifierad gröda. Jag tycker inte att genmodifiering
är fel, däremot verkar soja vara lite utav ett misslyckande.

Jo jag vet om alla mataffärer.. Men mer 500g - 5kg letar jag efter :D
är den genmodifierad, visste jag inte, men det är väl den mesta av dagens mat... Varför ett misslyckande? (bortsett från den hemska smaken att äta dem naturellt kokta, hugha!)

Perry_G
2004-09-16, 20:47
Kolla i någon "turkaffär". De brukar ha stora förpackningar med diverse dylika produkter.

morbror_sven
2004-09-16, 20:52
är den genmodifierad, visste jag inte, men det är väl den mesta av dagens mat... Varför ett misslyckande? (bortsett från den hemska smaken att äta dem naturellt kokta, hugha!)
(lyckligtvis) är större delen av maten idag inte genmodifierad.
De flesta av de genmodifierade livsmedlen är helt vanliga, men sojan påverkar som sagt könshormonerna. Så länge det inte finns någon säker studie på vilket sätt håller i alla fall jag mig borta från sojabönan.

Zlin
2004-09-20, 16:37

Bättre än de flesta andra bönor, i mitt tycke.

Prövat ÖB, Göfab 10:an osv osv?

Whey
2004-10-20, 09:14
köp 1 kg bönor, koka och rosta själv... Borde fungera fint...

AEB
2012-03-26, 00:24
köp 1 kg bönor, koka och rosta själv... Borde fungera fint...
http://shop.goodstore.se/grillbitar-64-1000g-goodsoy/1224-0

Brukar jag köpa :D Skit bra protein värde, billigt som fan! Äter det till måltider istället för kött och ibland som mellis med 1lök + 1 vitlök + lite kvarg, gjort ett tag nu. Ser ut som torkad hund mat men så länge man kryddar det bra och kokar på rätt tid så smakar det underbart!

Juxta
2012-03-26, 12:35
http://shop.goodstore.se/grillbitar-64-1000g-goodsoy/1224-0

Brukar jag köpa :D Skit bra protein värde, billigt som fan! Äter det till måltider istället för kött och ibland som mellis med 1lök + 1 vitlök + lite kvarg, gjort ett tag nu. Ser ut som torkad hund mat men så länge man kryddar det bra och kokar på rätt tid så smakar det underbart!

8 år senare... :)

Morty
2012-03-26, 12:42

Äh, är väl bara bra om folk får reda på att sojakött faktiskt finns och att det inte är något som vi bara skriver att vi äter ;P

Juxta
2012-03-26, 13:13
Äh, är väl bara bra om folk får reda på att sojakött faktiskt finns och att det inte är något som vi bara skriver att vi äter ;P

Haha, ja absolut. Jag tyckte tråden var intressant, bortsett från morbror_svens lagom trångsynta inlägg då. Jag brukar knapra rostade sojabönor ibland, riktigt gott! Att rosta egna kikärtor i ugn på plåt med lite salt och är också en favorit.

AEB
2012-03-30, 15:48
Sorry men det är bra grejer jag är sjukt glad över att jag hittat :D