Visa fullständig version : Nautilus och deras berömda "Coloradoexperiment"
Arne Persson
2004-09-08, 13:04
Jag hittade idag i mina gamla gömmor novembernumret 1982 av Muscle&Fitness. Där finns en mycket intressant artikel av Casey Viator "Casey comes Clean". Den handlar i stort om att det inte var mycket sanning om Casey's Nautilus träning och att det hela var mlm ett PRjippo av bl.a Arthur Jones själv. Jag tycker personligen att det är ganska beklämmande läsning speciellt då mycket av filosofin bygger bl.a på resultatet av detta "experiment". Intressant är att Casey i verkligheten själv körde 20-30 tunga set/per muskelgrupp mao fjärran från Nautilus minisetslära.
Slartibartfast
2004-09-08, 14:09
Sen kan man ju fråga sig ifall M&F är en tillförlitligare källa än Arthur Jones. :MrT:
MasterChief
2004-09-08, 14:20
Jag hittade idag i mina gamla gömmor novembernumret 1982 av Muscle&Fitness. Där finns en mycket intressant artikel av Casey Viator "Casey comes Clean". Den handlar i stort om att det inte var mycket sanning om Casey's Nautilus träning och att det hela var mlm ett PRjippo av bl.a Arthur Jones själv. Jag tycker personligen att det är ganska beklämmande läsning speciellt då mycket av filosofin bygger bl.a på resultatet av detta "experiment". Intressant är att Casey i verkligheten själv körde 20-30 tunga set/per muskelgrupp mao fjärran från Nautilus minisetslära.
:laugh: :laugh: :laugh:
Arne lilla....Ta och använd lite seriös undersökande journalistik innan du vräker fram dålig propaganda...Musle&Fishing är ju allas vår referensbibel.
Låt mig klippa ut lite text från en nyligen gjord intervju av Viator (läs även i hans bok för mer info):
Brian Johnston: Several years ago there appeared an article in Muscle & Fitness entitled "Casey Comes Clean." In this article, you discussed the Colorado experiment with Arthur Jones and how you gained over 60 pounds of muscle. In the article you downplayed HIT training, saying you needed more volume than 3 days per week, and that he was "sneaking" in extra workouts on your own time. I would be curious to know if that was a propaganda article, or if that reflected your honest opinion.
Casey Viator:CV: This pretty much was a propaganda article. I might have written 30% of what was printed. There was not any sneaking around doing extra exercises or sets. We were working at such a high level of intensity no extra work was needed. We accomplished this study with great success and my 60 lbs. was done exactly the way we described it. We knew before the experiment started that I would gain that much weight and nothing has been duplicated close to it since.
Till och med den kända Arnold knäade efter Jones HIT-pass och sa:
"SKulle jag behöva träna så här hårt skulle jag åkta tillbaka till Österrike och bli skidinstruktör"
Så lägg ner, gör om, gör rätt.
Arne Persson
2004-09-08, 14:35
:laugh: :laugh: :laugh:
Arne lilla....Ta och använd lite seriös undersökande journalistik innan du vräker fram dålig propaganda...Musle&Fishing är ju allas vår referensbibel.
Låt mig klippa ut lite text från en nyligen gjord intervju av Viator (läs även i hans bok för mer info):
Till och med den kända Arnold knäade efter Jones HIT-pass och sa:
"SKulle jag behöva träna så här hårt skulle jag åkta tillbaka till Österrike och bli skidinstruktör"
Så lägg ner, gör om, gör rätt.
Jag hade inte själv fäst något större avseende vid den om han inte själv skrivit den SAMT att jag har fått dessa uppgifterna tidigare (+ lite till) verifierade av Christer Eriksson som känner honom mycket väl och även bott hos honom under sina vistelser i USA under 70- och 80-talet. Han skrev denna artikel som han själv uttrycket det för att förklara sanningen om hans engagemang inom Nautilus.
MasterChief
2004-09-08, 14:50
Jag hade inte själv fäst något större avseende vid den om han inte själv skrivit den SAMT att jag har fått dessa uppgifterna tidigare (+ lite till) verifierade av Christer Eriksson som känner honom mycket väl och även bott hos honom under sina vistelser i USA under 70- och 80-talet. Han skrev denna artikel som han själv uttrycket det för att förklara sanningen om hans engagemang inom Nautilus.
Viator gick över till Weiderklanen under 70-talet och fick sin lön från Weider. Är du helt omedveten om de konflikter som ägde rum under dessa tider i USA?
Vad i hela friden skulle han vinna på att ta tillbaka sina uttalanden i nutid förutom att sänka sin egen integritet en aning?
Måste avbryta för att asgarva
"mussle & fishing " hahahahahaHAAAAAAAAAAAAAAAAHA
acidbl00d
2004-09-08, 16:41
Man förstår ju varför du en gång köpte tidningen
"Highten sex appeal"
haha
"Publisher Robert Kennedy shares some of his observations about training over the years in "How many reps? How much weight?" Perhaps the most amusing anecdote concerns how Nautilus inventor Arthur Jones brought Boyer Coe and both Mentzer brothers down to Florida to train under his watchful eye on his machines for the then-hefty sum of 500 bucks a week to prove the superiority they had over free weights. Much to his chagrin, all three champion bodybuilders lost appreciable size. Now it can be told! In the end, Kennedy opines that while Heavy Duty and similar systems aren’t completely useless, slightly higher reps and multiple sets are the only way to build a bodybuilder’s physique."
http://www.t-nation.com/readTopic.do;jsessionid=96F301A19976E4A5A3350E917E 169A8F.ba13?id=493655
MasterChief
2004-09-08, 18:51
Märkligt att Mentzerbröderna egna utsagor som de höll fast i i flera decennier inte slår högre än Kennedys "erfarenhet". Dags att sluta klippa in massa larv...
Märkligt att Mentzerbröderna egna utsagor som de höll fast i i flera decennier inte slår högre än Kennedys "erfarenhet". Dags att sluta klippa in massa larv...
Larv är väl din högst subjektiva åsikt, personligen litar jag inte alls på Mentzer och anhang.
MasterChief
2004-09-08, 19:21
Larv är väl din högst subjektiva åsikt, personligen litar jag inte alls på Mentzer och anhang.
Det är väl din högst subjektiva uppfattning.
Det är väl din högst subjektiva uppfattning.
Vilken?
Att du uttryckte din egen åsikt eller att jag inte litar på dem?
Att jag inte litar på Mentzer är absolut och otvetydigt och inte subjektivt, att de inte är trovärdiga är däremot subjektivt men det sa jag inte.
Att du uttryckte din åsikt är absolut men att texten var larv är din subjektiva uppfattning.
MasterChief
2004-09-08, 19:35
Vilken?
Att du uttryckte din egen åsikt eller att jag inte litar på dem?
Att jag inte litar på Mentzer är absolut och otvetydigt och inte subjektivt, att de inte är trovärdiga är däremot subjektivt men det sa jag inte.
Att du uttryckte din åsikt är absolut men att texten var larv är din subjektiva uppfattning.
Härligt att vi trasslar in oss i seriös värdeomdömmesteori här. Du har rätt och jag läste ditt uttalande för slarvigt. Däremot har jag läst i princip allt om "Nautilus" från alla håll, och Kennedys uttalande låter extremt orimligt, ungefär som när en astrolog hävdar att Lejon är mer kärlekskranka när Jupiter träder in i deras stjärnbild. Jag kan inte bevisa det, men ett uttalande är inget bevis.
Jaja, orka tjata om det här. Jones själv orkar inte bry sig längre så varför ska jag tjafsa...Weider, Kennedy, Hatfield är ju sanningens stöttepelare.
Härligt att vi trasslar in oss i seriös värdeomdömmesteori här. Du har rätt och jag läste ditt uttalande för slarvigt. Däremot har jag läst i princip allt om "Nautilus" från alla håll, och Kennedys uttalande låter extremt orimligt, ungefär som när en astrolog hävdar att Lejon är mer kärlekskranka när Jupiter träder in i deras stjärnbild. Jag kan inte bevisa det, men ett uttalande är inget bevis.
Jaja, orka tjata om det här. Jones själv orkar inte bry sig längre så varför ska jag tjafsa...Weider, Kennedy, Hatfield är ju sanningens stöttepelare.
Tja jag vet inte om killen ljuger eller inte, men HIT har funnits länge och om det verkligen var så lysande så skulle vi väl sett någon enorm biff som tränat så snart tycker iaf jag.
Oavsett så tyckte jag mest du höll lite för låg nivå i dina mothugg här :D inte riktigt likt dig.
Oavsett så tyckte jag mest du höll lite för låg nivå i dina mothugg här :D inte riktigt likt dig.
Precis, sänk dig inte till min nivå MC :)
Arne Persson
2004-09-08, 19:50
PM:a din adress så skall jag omg. skicka artikeln till dig så kan du bilda dig en egen uppfattning om artikelns innehåll. Jag betvivlar inte att den är skriven av Casey själv. Han poängterar och varför han skriver den och att det inte är för att misskreditera Artur Jones men att han vill att fakta skall komma fram.
MasterChief
2004-09-08, 19:53
Jag är den första att erkänna att HIT (vi pratar om HIT=lågvolym=runt 10 set i veckan) inte är för alla och det är inte troligt att det någonsin dyker upp en toppbyggare enbart uppbyggd på HIT. Jag har själv tränat HIT i alla dess former och jag har varit med för länge för att veta att HIT troligtvis inte är lösningen för maximala resultat. Däremot är jag trött på alla kvasiargument som florerar runt Jones och hans insatser. De tillför inget och Jones är i allra högsta grad den ärligaste person som går i ett par skor. Flera av mina vänner har personligen jobbat med honom under längre tid och kan intyga hans fullständigt skoningslösa ärlighet. Läs gärna hans memoarer, en över tusen sidor lång bok som är mycket läsvärd.
För mig så är styrketräning inte ett medel för att nå scenen. För mig så är styrketräning roligt och ger mig de muskulära resultat som jag vill uppnå. Jag är 185cm och ligger runt 92 kg i rätt hård form. Långt ifrån sensationellt men alldeles tillräckligt för mig. Det många här inte fattar är att valet av mål borde delvis styra valet av träningsupplägg. Många här vill inte bli tävlingsbyggare, inte ens i närheten. För de så är HIT ett otroligt bra alternativ som ger dem mer tid att ägna sig åt andra aktiviteter. All "smutskastning" av Nautilus är i många fall orättfärdig och leder till att flertalet ignorerar dessa teorier, vilket faktiskt är tråkigt.
Oavsett så tyckte jag mest du höll lite för låg nivå i dina mothugg här inte riktigt likt dig.
Sitter här med pneumokocker så jag är lite ur form. Kul att du la märke till det dock. :D
MasterChief
2004-09-08, 19:58
PM:a din adress så skall jag omg. skicka artikeln till dig så kan du bilda dig en egen uppfattning om artikelns innehåll. Jag betvivlar inte att den är skriven av Casey själv. Han poängterar och varför han skriver den och att det inte är för att misskreditera Artur Jones men att han vill att fakta skall komma fram.
Tack, det uppskattar jag. Dock så har jag redan artikeln (någonstans...).
Men har du läst mitt inlägg? Han sa att han INTE skrev den när han blev intervjuad härom året. Weider och Jones var mycket bittra ovänner. Jones åsikt om den artikeln var väldigt pragmatiskt: "Casey är så ung, han kommer inse sitt misstag".
the_PL_man
2004-09-09, 07:31
Hatfield har böjt 1014 lbs, ca 460 kg.
http://www.mcshane-enterprises.com/ASL/hatfield.html
Så ett & annat kan han om styrketräning.
/the_PL_man
Arne Persson
2004-09-09, 08:03
Tack, det uppskattar jag. Dock så har jag redan artikeln (någonstans...).
Men har du läst mitt inlägg? Han sa att han INTE skrev den när han blev intervjuad härom året. Weider och Jones var mycket bittra ovänner. Jones åsikt om den artikeln var väldigt pragmatiskt: "Casey är så ung, han kommer inse sitt misstag".
Casey var väl 20 år (systemmyndig i Sverige) när Mr Jones tog honom under sina beskyddande vingar. Artikeln skrev Casey när han var 31 år gammal och då betraktar jag nog honom som relativt vuxen. Eftersom det står mycket superlativer om Mr Jones i artikeln (vilket troligen Joe Weider skulle cencurerat bort om en annan författare skrivit den) så upplever jag denna artikel som ovanligt trovärdig.
MasterChief
2004-09-09, 08:47
/the_PL_man
Jag har inte ifrågsatt vare sig hans squatförmåga eller kunskap. Jag ifrågasatte hans trovärdighet...Han pratar gärna skit om andra.
MasterChief
2004-09-09, 08:53
Casey var väl 20 år (systemmyndig i Sverige) när Mr Jones tog honom under sina beskyddande vingar. Artikeln skrev Casey när han var 31 år gammal och då betraktar jag nog honom som relativt vuxen. Eftersom det står mycket superlativer om Mr Jones i artikeln (vilket troligen Joe Weider skulle cencurerat bort om en annan författare skrivit den) så upplever jag denna artikel som ovanligt trovärdig.
Han var till och med 17. Som jag sagt, Casey har sagt i NUTID att han skrev ungefär 30% själv och har sagt att han skrev pga av "påtryckning". Weider har väl aldrig någonsin skrivit i klartext vad han tycker. Det har väl varit hans "stora styrka", att alltid låta trovärdig. I vilket fall som helst så sätter jag Jones integritet långt före Weiderklanen. Du får tro vad du vill.
Arne Persson
2004-09-09, 09:07
Han var till och med 17. Som jag sagt, Casey har sagt i NUTID att han skrev ungefär 30% själv och har sagt att han skrev pga av "påtryckning". Weider har väl aldrig någonsin skrivit i klartext vad han tycker. Det har väl varit hans "stora styrka", att alltid låta trovärdig. I vilket fall som helst så sätter jag Jones integritet långt före Weiderklanen. Du får tro vad du vill.
Casey fyllde helt nyligen 53 år(4/9). Han gjorde alltså sitt berömda experiment redan 1968? Mig veterligt var det först 1970 han kom i kontakt med med Arthur Jones. Experimentet utfördes väl efter att han vann amatör Mr America 1971,eller? Då var det ju betydligt hårdare amatörregler, eller?
MasterChief
2004-09-09, 10:24
Casey fyllde helt nyligen 53 år(4/9). Han gjorde alltså sitt berömda experiment redan 1968? Mig veterligt var det först 1970 han kom i kontakt med med Arthur Jones. Experimentet utfördes väl efter att han vann amatör Mr America 1971,eller? Då var det ju betydligt hårdare amatörregler, eller?
Coloradoexperimentet var inte det första han gjorde tillsammans med Jones.
Det var Jones som tränade honom innan Mr. America där han vann som den yngsta deltagaren någonsin. Colorade utfördes 1973 efter olyckan.
Arne Persson
2004-09-09, 11:58
Coloradoexperimentet var inte det första han gjorde tillsammans med Jones.
Det var Jones som tränade honom innan Mr. America där han vann som den yngsta deltagaren någonsin. Colorade utfördes 1973 efter olyckan.
Jag skall faktiskt maila till Casey och höra hans version av det. Det är onekligen intressant.
MasterChief
2004-09-09, 15:12
Jag skall faktiskt maila till Casey och höra hans version av det. Det är onekligen intressant.
Gör gärna det!
Köp även Jones autobiografi. Du är ju intresserad av träningshistoria och Jones är ju onekligen en levande legend oavsett om man
köper hans idéer eller inte.
Shadow Warrior
2004-09-09, 15:22
/the_PL_man
Dorian Yates har vunnit olympia 6ggr... han körde ett all out set per övning... sug på den du! :devil:
MasterChief
2004-09-09, 15:25
Shadow: Yates tränade väl inte strikt ett set alltid. Han syn på saken var ungefär såhär:
I'm a very logical thinker and the information from both Jones and Mentzer came across in a logical manner. I'm also the type of person that if I'm going to do something, I will look into the nature of the action first, analyze it, and obtain as much information about it as I can. I don't recall how I came across all the information necessary to make my decision, but I did try to collect as much data as possible, decipher it and see what made sense. I then combined that information with practical experience and listening closely to my body. I quickly found that once I surpassed a certain level of volume or frequency, I experienced the signs of overtraining, i.e., you're not recovering, you don't sleep well, your nervous system is run down, and you no longer make progress. That clearly indicated to me that I needed to cut back and alter my approach slightly.
Dorian Yates har vunnit olympia 6ggr... han körde ett all out set per övning... sug på den du! :devil:
Hahahaha - det finns rätt många som träffat herr Yates (Arne bl a) och de vet att han körde präktigt med högset i en jävla massa år innan han började med ensetsprincipen. Jag lägger ingen värdering i huruvida det är rätt eller fel - men jag letar fortfarande efter det påtagliga exemplet på att det faktiskt funkar med ett set till failure, för att växa.
Jag är inte alls ironisk men efter en massa år i branschen, och säkert tusentals kontakter, har jag fortfarande inte sett någon som enbart kan hänvisa sina framsteg till fåsetsprinciper. Däremot är tvärtomförhållandet väl belagt.
Periodvis tränar jag på några rejäla hardcoreställen med massor av tävlingsbyggare, och jag väntar fortfarande på att få se det där enda maximala settet utföras.
Av den enkla anledningen har jag ohyggligt svårt att köpa att vare sig Viator, Mentzers eller Boyer Coe skulle kunna sägas vara produkter av ett eventuellt nytänkande (och inga övriga värderingar om mr Jones i det). När det gäller bröderna Mentzer vet jag att de hade sin bakgrund i OL på college, och sämre grund får man väl leta efter. Men fåsetsträning är det inte.
Hoppas du får svar av Casey Arne - och sedan snackar ni inte skit om Fred Hatfield - han kan garanterat mer om styrketräning än ni nånsin kommer hinna glömma!
allan
Shadow Warrior
2004-09-09, 15:30
Shadow: Yates tränade väl inte strikt ett set alltid. Han syn på saken var ungefär såhär:
Ja... givetvis... men det går ju inte och bortse ifrån hans film, hans bok och hans articklar i flex där han oftast rekomenderar mycket låg volym.
Shadow Warrior
2004-09-09, 15:34
Vad jag menade var att oavsett hur han själv körde så är det kunskapen om hög intensiv lågvolymsträning han bidrar med i sina produkter och artiklar.....
Så han måste ju inse att träningsvärlden idag är rätt sjuk och därmed vill han styra upp det en aning....
Ja... givetvis... men det går ju inte och bortse ifrån hans film, hans bok och hans articklar i flex där han oftast rekomenderar mycket låg volym.
Jag har inte sett Yates; däremot har jag sett andra "legender" träna, och även pratat med dom. Det är märkligt hur lika de tränar, hur lika de lever, hur lika de är - men när det gäller att tjäna pengar gäller det att vara unik. Och inte kan du sälja massor med kurser genom att säga sanningen - lyft vikter tills du storknar, ät kopiöst, dra i dig kemikalier, och låt träningen styra ditt liv.
Givet kommer såna kurser inte att sälja - däremot är ett budskap om att två halvtimmespass i veckan räcker nånting som du kan sälja på allmänheten.
allan
Shadow Warrior
2004-09-09, 15:57
men Dorian tyckler fortfarande att man ska köra två set vader i veckan om dom laggar efter... :rolleyes:
Att kalla Dorian för lågsettare är ju att verkligen tänja på lågsetsprincipens grunder. Han kör kanske ett enda set där han ger max men utöver det kör han ju massor av andra set samt massor av andra övnignar som alla har detta ett max set i sig.
han är på sin höjd en person som kör medelvolym i sin film.
Shadow Warrior
2004-09-09, 16:13
Att kalla Dorian för lågsettare är ju att verkligen tänja på lågsetsprincipens grunder. Han kör kanske ett enda set där han ger max men utöver det kör han ju massor av andra set samt massor av andra övnignar som alla har detta ett max set i sig.
3set bröst är det medelhög volym? :rolleyes:
3set bröst är det medelhög volym? :rolleyes:
Var ett tag sedan jag såg filmen, men hur får du det till 3 set? Dessutom hur OFTA tränar han?
Vissa HIT nissar förespråkar ju 1 högreps set varannan vecka eller tom ännu mer sällan.
Shadow Warrior
2004-09-09, 16:20
Var ett tag sedan jag såg filmen, men hur får du det till 3 set? Dessutom hur OFTA tränar han?
Vissa HIT nissar förespråkar ju 1 högreps set varannan vecka eller tom ännu mer sällan.
Dorian kör följande i filmen:
Lutande Bänk 3x6-8* 1x6-8
Lutande Flyes 1x6-8* 1x6-8
Cable Crossovers 1x6-8
jag kan ha fel på nån punkt men isåfall får någon rätta mej.
EDIT!
4 all out set kör han (han kör hammer press med)
MasterChief
2004-09-09, 16:23
Alltid svårt att definiera var lågsetsträning börjar. Att Yates dock förespråkar Jones och faktiskt tränade med Mentzer är väl någon slags idé om att han avisade klassisk högsetsträning. För övrigt är jag nog rätt less på den här debatten. Alla får väl köra som de vill och så är det inget mer med det.
Enligt folk som Allan så är jag bara en träningsfjolla som bara tränar i 60 minuter max. Men JAG är nöjd med MINA resultat. Samtidigt så har jag MYCKET tid till andra aktiviteter, såsom att umgås med mina barn, utveckla andra intressen osv osv osv. Det är faktiskt rätt befriande att slippa hänga i lokalen 10 timmar i veckan. Nu blev det bara en personlig reflektion, men jag tycker den är rätt viktig. Fördelen med lågset är att många, som inte tränar idag, skulle få stor nytta av dessa principer och komma i utmärkt form med lite mängd träning. Att sprida det budskapet är viktigt. Genom att konstant smutskasta den formen av träning så missar man många viktiga fördelar. Alla vill inte vara "multisuperfuckinghardcore".
Du menar alltså att alla andra set han kör inte räknas då? Varför?
MC, visst får de det. Jag oponerar mig mest emot vilseledande info och när det framställs som "den enda sanna läran".
Kör som jag tidigare sagt HST inspirerat nu så högsettar inte alls.
Shadow Warrior
2004-09-09, 16:30
Du menar alltså att alla andra set han kör inte räknas då? Varför?
Därför att dom är långt ifrån failure....
jag menar om en hit nisse ska dra 200 i makr 8ggr så gör ju även denne 3-5 uppvärmningsset innan.... dorian lyfter tungt, därför behöver han så många pyramidiserade sett innan....
Men det beror ju på hur man ser det givetvis... jag kör 3-5set per övning numera med samma reps och vikt i alla set och jag räknar givetvis alla dessa set....
Enligt folk som Allan så är jag bara en träningsfjolla som bara tränar i 60 minuter max.
Finns säkert folk som tycker det - men inte jag. Jag har själv tränat efter fåsetsprinciperna under delar av mitt liv, och jag förkastar inget som kan tänkas ge resultat.
allan
MasterChief
2004-09-09, 16:34
MC, visst får de det. Jag oponerar mig mest emot vilseledande info och när det framställs som "den enda sanna läran".
Kör som jag tidigare sagt HST inspirerat nu så högsettar inte alls.
Profeterna är väl väldigt få nuförtiden. Tycker snarare att profeterna sitter i högsetslandet numera, med bindlar tjocka som frottéhanddukar kring ögonen. :cool:
jag menar om en hit nisse ska dra 200 i makr 8ggr så gör ju även denne 3-5 uppvärmningsset innan.... dorian lyfter tungt, därför behöver han så många pyramidiserade sett innan....
Men det beror ju på hur man ser det givetvis... jag kör 3-5set per övning numera med samma reps och vikt i alla set och jag räknar givetvis alla dessa set....
Alltså bara för att man inte kör till absolut failiure så betyder det ju inte att man inte gjort setet. isf räknar du INGA av de set många styrkelyftare kör annat än tex vid maxning.
Du ser inget fel i den filosofin?
MasterChief
2004-09-09, 16:35
Finns säkert folk som tycker det - men inte jag. Jag har själv tränat efter fåsetsprinciperna under delar av mitt liv, och jag förkastar inget som kan tänkas ge resultat.
allan
60 minuter i veckan alltså... ;)
Profeterna är väl väldigt få nuförtiden. Tycker snarare att profeterna sitter i högsetslandet numera, med bindlar tjocka som frottéhanddukar kring ögonen. :cool:
Hahaha ja kanske det, men jag har faktiskt aldrig set en högset crusader. Hmmmmm möjligtvis Arne men han har mest korståg här. :D
MasterChief
2004-09-09, 16:38
Hahaha ja kanske det, men jag har faktiskt aldrig set en högset crusader. Hmmmmm möjligtvis Arne men han har mest korståg här. :D
Många lärjungar har han fått...Däremot tror jag få skulle orka hans tempo och oändliga mängd set i verkligheten. De flesta som står i hans led kör nog inte ens hälften av vad han gör. :rolleyes:
Många lärjungar har han fått...Däremot tror jag få skulle orka hans tempo och oändliga mängd set i verkligheten. De flesta som står i hans led kör nog inte ens hälften av vad han gör. :rolleyes:
Jag tror det tar LÅNG tid att öva upp en sådan arbetskapacitet, det kanske tom krävs att man ökar volymen när kapaciteten ökar. Inte omöjligt.
Shadow Warrior
2004-09-09, 16:50
Jag tror det tar LÅNG tid att öva upp en sådan arbetskapacitet, det kanske tom krävs att man ökar volymen när kapaciteten ökar. Inte omöjligt.
"The more heavy sets u do the more heavy sets u should be able 2 do"
-Ronnie Coleman-
:rolleyes:
Karl_alfred
2004-09-09, 16:57
Tycker det dock syns väldigt tydligt att alla de andra seten i filmen är väldigt nära failure. Sen vore de konstigt att ha en snubbe som står och skriker på en när man kör uppvärminingset :rolleyes:
Shadow Warrior
2004-09-09, 17:11
Tycker det dock syns väldigt tydligt att alla de andra seten i filmen är väldigt nära failure. Sen vore de konstigt att ha en snubbe som står och skriker på en när man kör uppvärminingset :rolleyes:
Visst... det är tunga set han kör men kollar man vikten och repsen i förhållande till den slutgiltiga vikten.....
Karl_alfred
2004-09-09, 17:37
Visst... det är tunga set han kör men kollar man vikten och repsen i förhållande till den slutgiltiga vikten.....
Ja helt klart e de mycket mindre, men tycker det vore löjligt att kalla det för t ex. uppvärmningsset!
Mextreme
2004-09-10, 08:34
Ofta hamnar de här diskussionerna i hur proffs bodybuilders tränar. Kanske det finns många här som har tillgång till deras obegränsade tid, genetiska potential, förstående familj och vilja till kemiska experiment på kroppen, men jag har det definitivt inte.
Det jag tror är att man måste hitta sin egen nivå.
Vilken återhämtningsförmåga har jag? Hur mycket tål jag? När man hittar en balans där man kan träna hårt, fungera socialt, känner igen de flesta i sin familj och har en diet som fungerar vecka efter vecka kommer resultaten.
Sanningen för de flesta ligger väl någonstans mellan Mentzers 30min / vecka och vissa BB-proffs 2 pass per dag 30 set / grupp. Själv ligger jag närmre lågvolym då det funkar bäst för mig.
Slartibartfast
2004-09-10, 08:58
Du talar visa ord Mextreme.
Tre gånger i veckan, en timme åt gången är all tid jag vill lägga på träning för tillfället. Och tränar man så lite så hinner man inte få in mera än kring 5 tunga set per muskelgrupp. Sen får resultaten bli vad de blir. Sköter man kosten blir de dessutom väldigt bra.
Arne Persson
2004-09-10, 11:48
60 minuter i veckan alltså... ;)
DET är fjolligt! ;)
MasterChief
2004-09-10, 13:55
DET är fjolligt! ;)
Tur att man är så säker på sin manlighet att man inte behöver skryta med tid spenderad på gymmet. :D
Arne Persson
2004-09-10, 14:10
Tur att man är så säker på sin manlighet att man inte behöver skryta med tid spenderad på gymmet. :D
Jag måste mao vara ytterst osäker i så fall eller hur? Jag darrar!
Byggare Bob
2004-09-11, 14:53
DET är fjolligt! ;)
Vad är ditt mål med träningen Arne? Att vara manlig och macho eller?
Mina är att må bra och få de ökningar i muskelmassa och styrka som jag vill ha. Jag får dem genom att träna lågset. Är jag fjollig?
Arne Persson
2004-09-11, 14:59
Vad är ditt mål med träningen Arne? Att vara manlig och macho eller?
Mina är att må bra och få de ökningar i muskelmassa och styrka som jag vill ha. Jag får dem genom att träna lågset. Är jag fjollig?
Eftersom jag har tränat sedan 1970 så får jag väl beteckna mina mål som att primärt må bra.
Slartibartfast
2004-09-11, 15:37
Eftersom jag har tränat sedan 1970 så får jag väl beteckna mina mål som att primärt må bra.
Så om du tränat sedan 1965 så hade dina mål varit annorlunda, eller varför nämner du det? ;)
Arne Persson
2004-09-11, 16:35
Så om du tränat sedan 1965 så hade dina mål varit annorlunda, eller varför nämner du det? ;)
För att försöka förklara för dig att mina mål är nog inte så låga som du inbillade dig.
Slartibartfast
2004-09-12, 08:36
För att försöka förklara för dig att mina mål är nog inte så låga som du inbillade dig.
Eller för att bortförklara det faktum att du tränat så länge men fortfarande är så liten ;)
"Äsch, jag tänar bara för att må bra" ;)
Arne Persson
2004-09-12, 09:03
Eller för att bortförklara det faktum att du tränat så länge men fortfarande är så liten ;)
"Äsch, jag tänar bara för att må bra" ;)
Tja, jag har ju tydligen bestämt mig för att förbli klen eftersom jag ej spräckt steroidmödisen.
Byggare Bob
2004-09-12, 09:25
Nån mer än jag som börjar misstänka att en viss person här på forumet börjar få lite åldersnojor? :notme: :rolleyes:
Arne Persson
2004-09-12, 09:30
Nån mer än jag som börjar misstänka att en viss person här på forumet börjar få lite åldersnojor? :notme: :rolleyes:
För att jag besvarar "intelligenta" inlägg?
Inte behöver du ha det för att du fyllde 30 i år. Livet har inte tagit slut för det hoppas jag. :D
//Jörgen
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.