Visa fullständig version : dålig i magen
träningen är igång, och så är också den dåliga magen, so malltid. den brukar väl lägga sig efter ett tag, men vad kan jag göra åt den? att var alite risig i kistan, det kan jag leva med, men att vara dålig i magen ökar på talgfunktionen runt munområdet, hakan etc (equals finnar), och det TÅL jag fan inte :insane:
hur blir jag schysst i kistan? jag äter inte speciellt mycket fibergrejs. "yngves kraftgröt" på morgonen, men that's about it, så jag käker ju liksom inte ett ton lingonbröd om dagen :P
har sökt på trådar, men hittade inget, orkade inte läsa alla som inte hade lockande rubrik..
Hur är du dålig i magen?
Gasig, skitet luktar skit, the usuall
Har samma problem med magen.
Brukar komma precis efter lunch så det känns inte som det är lunchen som är boven för så snabbt borde det inte gå.
Jag misstänker fibrerna eftersom jag på Lördagen (ätardag) kör med ostmackor + O´boy + vassledrinken.
Tycker magen borde vant sig vid fibrer. Har ju ätit så här i evigheter (och gått runt med gaser. Hur dum får man vara)
Äter så här:
Frukost
07.00 Frukost:
Energi Prot. [g] Kolh. [g] Fett [g]
94 7 10 3 Mellanfil 2 dl
128 4 25 1 Bran Mussli 40g
34 6 0 1 Rökt skinka 30 g
192 8 35 2 Bröd Schulstad 80 g
110 21 2 2 Vassle och vatten
551 47 71 9
34% 52% 14%
09:00 Mellanmål:
Energi Prot. [g] Kolh. [g] Fett [g]
187 2 43 0 Banan 1 st
73 6 1 5 Ägg 1 st
253 8 44 5
13% 69% 18%
Ofta glömmer jag ägget.
Lunch:
Ofta på något Kinahak = Jasminris + kyckling eller biff med grönsaker
Under denna period blir det väl ca 1 liter vatten också.
För tillfället känner jag mig som en Zeppelinare :em:
Gör du några större förändringar i kosten när du börjar en träningsperiod?
Finns väl en hel del att göra mot gaser rent allmänt också.
Kolla om man är laktosintolerant.
Undvika gasbildnade livsmedel som baljväxter, äpplen, vitkål osv
Som en sista utväg skulle jag testa Proviva Shots, en om dagen kan rädda den värsta magen.
Vanlig magträning kan även ställa till det innan man är van så det kan man plocka bort och sen öka mängden långsamt och se om det blir bättre.
Vitkål, check, den ryker. Köpte nån proviva blåbärssoppa, men den gör ingen nytta. Köpte A-fil med, vilket verkar fungera bättre. Vad är proviva shots?
Gör du några större förändringar i kosten när du börjar en träningsperiod?
Ja, eller blir mer ordentligare, ökar på med allt, och dessutom ökar ju aptiten kraftigt. vAr borta två månader förut pga av en käkbensinflammation, så därav "nystarten"
Proviva blåbärsoppa är en svagare variant som kan fungera i teorin men de nyttga bakterierna är väldigt få i en sådan förpackning.
Shotsen är mer koncentrerade och jag tycker de funkar ganska bra även om jag jämför med de drycker som innehåller samma bakterikultur och som jag får genom en dietist, shotsen smakar däremot så mycket bättre. :)
Va ere för supergrejer du roffar åt dig hos dietisten då? :) Jag får väl pröva shottsen, kan de köpas på typ ica eller?
träningen är igång, och så är också den dåliga magen, so malltid. den brukar väl lägga sig efter ett tag, men vad kan jag göra åt den? att var alite risig i kistan, det kan jag leva med, men att vara dålig i magen ökar på talgfunktionen runt munområdet, hakan etc (equals finnar), och det TÅL jag fan inte :insane:
hur blir jag schysst i kistan? jag äter inte speciellt mycket fibergrejs. "yngves kraftgröt" på morgonen, men that's about it, så jag käker ju liksom inte ett ton lingonbröd om dagen :P
har sökt på trådar, men hittade inget, orkade inte läsa alla som inte hade lockande rubrik..
Det tar ungefär 3-4 veckor för magen att vänja sig vid en mer fiberrik diet(lingonbröd är inte speciellt fiberrikt, men din gröt är nog det). Så det är bara att stå ut, du har igen det i längden! Men ett tips är att bara lägga till ett mer fiberikt livsmedel i taget så blir det inte lika märkbart som vid en total kostomläggning.
Andra saker som jag vet är vanligt att magen reagerar på som många byggare intar är: proteintillskott och sötningsmedel (finns dessutom i de flesta proteintillskott) Proteintillskottet vänjer man sig ofta vid efter ett par veckor, MEN gör man inte det så kanske man ska prova att byta sort..till en utan sötningsmedel.
Även socker är lösande(vilket kan resultera i gaser), speciellt om man inte äter så mycket socker till vardags.
/T-train
Tack fan, men bluääh, orka hålla på och byta om det skulle vara nått preotein som krånglar. Vaför kan det inte "bara" vara att äta, sen slippa tänka mer :)
Tack fan, men bluääh, orka hålla på och byta om det skulle vara nått preotein som krånglar. Vaför kan det inte "bara" vara att äta, sen slippa tänka mer :)
Å, andra sidan..när det väl fungerar så behöver du inte hålla på o tänka. Men att gå o vara dålig i magen kommer påverka dina träningsresultat. Det är nog bara o ta o bita i det sura äpplet o reda ut varifrån dina problem härrör. Kanske besöka VårdCentralen för hjälp o råd om inget av ovanstående hjälper.
/T-train
Japp, ska köpa sånna där shotts som bumbi talade om, ta bort vitkålen, vänta ett par veckor och se om magen ler mot mig igen :P
Japp, ska köpa sånna där shotts som bumbi talade om, ta bort vitkålen, vänta ett par veckor och se om magen ler mot mig igen :P
Gör det du! Men det känns lite som att plåstra på plåstret istället för att rengöra såret;-)
/T-train
Jo jag vet, men så slutar man efter ett par veckor och ser om magen reder sig själv typ, jag ve tinte, orkar inte vara kass i den nu ändå :)
Va ere för supergrejer du roffar åt dig hos dietisten då? :) Jag får väl pröva shottsen, kan de köpas på typ ica eller?
Det är en högre koncentration av bakterierna men det smakar därefter också. :D
Shotsen finns på vissa livsmedelsaffärer, alla har det inte hemma så man kan få gå runt och leta lite.
Ungefär som eiselts kreatinpyruvat som är det äckligaste jag smakat på, jävligt bra, men smakar inte dååligt beskt :P
Ungefär som eiselts kreatinpyruvat som är det äckligaste jag smakat på, jävligt bra, men smakar inte dååligt beskt :P
Hehe! känner igen det där :=) kreatinpyruvat kräver sin man, men blir faktiskt ganska trevligt i kombination med apelsinsaft
jo, ajg fick tips om att dra i en halv c-brus tablett i skiten, och det gjorde det ju bättre. kanske lite apelsinjuice hade hjälpt mig ännu mer, men lite man får man väl ändå va :P
ivandrago
2004-09-09, 16:52
Finns det någon tid på dygnet det är bäst att ta en proviva shot?
Magen brukar vara lugn på morgonen (efter toalettbesök), men börjar krångla efter lunch.
LunaSpice
2004-09-09, 17:44
När får du dessa besvär Throat? Blir du uppsvälld? Efter hur lång tid? Sura uppstötningar?
När får du dessa besvär Throat? Blir du uppsvälld? Efter hur lång tid? Sura uppstötningar?
Uppsvälld, jo, men det är det vanilga "svullen mage" grejerna, och det är jag ganska van vid när man lägger om kosten. Ganska direkt efter jag har ätit mycket. Inga sura uppstötningar.
Detta har dock blivit bättre nu utan några egentligen "ingrepp", och får hoppas det fortsätter så. Men alla möjliga tips om att hålla sig ifrån det är ju välkommna :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.