handdator

Visa fullständig version : linfrön

throat
2004-09-08, 01:55
vad gör egentligen linfrön? är det allmänt nyttigt, får de fart på en hård mage eller är de bara allmänt bra för magen? :/

blekfet2
2004-09-08, 05:06
linfrön innehåller protein, bra fett samt mycket fibrer......min mage mår jävligt bra av krossade linfrön.......

King Grub
2004-09-08, 06:16
Linfrön är, häpnadsväckande nog, frön från lin! :D Hela linfrön är utmärkta för att sätta fart på magen, men vill du ha i dig näringen i de små rackarna får du äta krossade, eftersom de hela passerar i stort sett oförändrade genom tarmen. Förutom runt 20 protein och 40 gram fett sänker de krossade GI:t på kolhydraterna i maten. Dock bör man undvika att äta mer än cirka två matskedar av dessa om dagen, då de innehåller vätecyanidproducerande glykosider.

Evensar
2004-09-08, 09:01
och för mycket vätecyanidproducerande glykosider kan medföra neurologiska sjukdomar som epilepsi, huvudvärk, muskelsjukdommar m.m.?!

King Grub
2004-09-08, 09:17
Ja, just det. Två matskedar innebär säkerligen en stor säkerhetsmarginal, men det är värdet som är satt som en gräns man inte bör överskrida.

Trance
2004-09-08, 09:47
Går det lika bra att köpa färdigkrossade frön som hela och krossa dem själv?

Evensar
2004-09-08, 09:51
hehe när jag försökte krossa hela linfrön så flög dom i stort sätt ut över hela köket. så mitt tips är att köpa redan krossade. om du inte tycker det är jätte skoj att dammsuga. :D

King Grub
2004-09-08, 09:56
Går det lika bra att köpa färdigkrossade frön som hela och krossa dem själv?

Nej, färskkrossade är bättre. Fettet oxiderar.

throat
2004-09-08, 09:59
Linfrön är, häpnadsväckande nog, frön från lin! :D Hela linfrön är utmärkta för att sätta fart på magen, men vill du ha i dig näringen i de små rackarna får du äta krossade, eftersom de hela passerar i stort sett oförändrade genom tarmen. Förutom runt 20 protein och 40 gram fett sänker de krossade GI:t på kolhydraterna i maten. Dock bör man undvika att äta mer än cirka två matskedar av dessa om dagen, då de innehåller vätecyanidproducerande glykosider.
Okey, men alltså inte "sätta fart" på samma sätt som bruna bönor gör då hoppas jag? :D