Visa fullständig version : En liten rapport från T-train
Har testat en grej under augusti. Den gick ut på att äta oförändrat (dvs ca 3000 kcal per dag, mest GI under 70)träna oförändrat (4 ggr/vecka) MEN lägga på 3 morgonpromenader i veckan under 4 veckors tid. Det har ibland blivit lite färre morgonpromenader o jag har då istället gått på kvällen. Resultatet efter 4 veckor drygt (för jag var sjuk en vecka)är -4kg. Tyckte det var ett intressant resultat iom att jag inte är överviktig till att börja med. Jag väger nu 61,5 kg. Ska mäta om min fettprocent om 2 veckor o då får jag det slutgiltiga resultatet, dvs hur mycket fett kontra muskler jag tappat. Kanske kan inspirera någon. :thumbup:
/T-train
Ironbabe
2004-09-07, 08:14
Oj, 1 kg i veckan är mycket.. Ska bli intressant att se ditt resultat på fett kontra muskelförlust! Kul att testa nya ideér ibland :thumbup:
Starkt jobbat!
Men hur mycket ligger du under din kalorieförbrukning?
Joachim B
2004-09-07, 09:28
Det är ungefär så jag lägger upp en diet för en klient. Inget kaloriunderskott i början utan enbart extra aerob aktivitet. Givetvis ett högt proteinintag, vilket är a och o. Men att sänka kalorierna är alltid sista utvägen i en diet. Allt för att maximera ämnesomsättningen och bibehålla/bygga muskler.
Starkt jobbat!
Men hur mycket ligger du under din kalorieförbrukning?
svara på det så skulle jag behöva räkna ut vad en morgonprommis på 75 minuter kräver i energiväg..o så långt har jag inte orkat räkna;-) Men om någon orkar så får de gärna prova..jag är 170 cm o ligger stilla i vikt om jag äter runt 3000 kcal per dag o tränar styrka 3-4 ggr i veckan (ibland kör jag yoga o pilates istället för en styrkeomgång..ibland kör jag 5 ggr/vecka o då är en gång pilates eller yoga) Hade en % runt 20 sist jag mätte. Vad mer behövs för att räkna ut saken?
Kul iaf att använda sina teorier på sig själv! Jag har ju redan testat låg o medel GI-kost i mängd i 3 år..så att det fungerar vet jag(på mig då). Äter jag en högre GI-kost så måste jag sänka kalorimängden per dag.
Kul att du delar med dig av ditt experimenterande! Jag har liknande erfarenheter av kost med lågt GI.
Väldigt snygg axel och triceps förresten (jag antar att det är dina :) )! Tävlar du eller har du planer på att göra det? Det ser ju ut att finnas potential liksom! :thumbup:
Hej Emlo!
Nej, jag tävlar inte! Men visst är det jag på Avataren..visar upp min bästa sida förståss. Har en skada som gör det svårt att komma åt vissa delar..men jag närmar mig normaltillståndet där med(3 års rehabilitering..det du)..så snart kan jag kanske börja bygga de delarna också mer effektivt. Tävlande känns inte aktuellt inom den närmsta framtiden. Men jag är medveten om att jag har relativt lätt att bygga volym. Vi får se vad framtiden bär med sig;-)
Jag har ju redan testat låg o medel GI-kost i mängd i 3 år..så att det fungerar vet jag(på mig då). Äter jag en högre GI-kost så måste jag sänka kalorimängden per dag.
Intressant!!
svara på det så skulle jag behöva räkna ut vad en morgonprommis på 75 minuter kräver i energiväg..o så långt har jag inte orkat räkna;-) Men om någon orkar så får de gärna prova..jag är 170 cm o ligger stilla i vikt om jag äter runt 3000 kcal per dag o tränar styrka 3-4 ggr i veckan (ibland kör jag yoga o pilates istället för en styrkeomgång..ibland kör jag 5 ggr/vecka o då är en gång pilates eller yoga) Hade en % runt 20 sist jag mätte. Vad mer behövs för att räkna ut saken?
Kul iaf att använda sina teorier på sig själv! Jag har ju redan testat låg o medel GI-kost i mängd i 3 år..så att det fungerar vet jag(på mig då). Äter jag en högre GI-kost så måste jag sänka kalorimängden per dag.
Hehe nej sånt är jag inte bra på, brukar aldrig räkna kalorier när jag ska gå ner i vikt.
Tänkte mer om du hade nått bestämt kalorieunderskott som du försökte hålla eftersom du tappade så pass mycket per vecka.
Jag trodde du låg på 3000 kcal som gav X kcal i kalorieunderskott, det var X jag ville veta :)
Jag kanske bara krånglade till allting nu.
Hej Emlo!
Nej, jag tävlar inte! Men visst är det jag på Avataren..visar upp min bästa sida förståss. Har en skada som gör det svårt att komma åt vissa delar..men jag närmar mig normaltillståndet där med(3 års rehabilitering..det du)..så snart kan jag kanske börja bygga de delarna också mer effektivt. Tävlande känns inte aktuellt inom den närmsta framtiden. Men jag är medveten om att jag har relativt lätt att bygga volym. Vi får se vad framtiden bär med sig;-)
Alright! Eftersom armarna är min svaga sida imponeras jag desto mer av muskulösa sådana. :)
Kul med fler kost- & träningsintresserade tjejer här i vilket fall. --> nya tips, nya recept och ny motivation! :thumbup:
En 75 minuters promenad borde inte bränna mer än 500 kcal.
Imponerande resultat hursomhelst!! :thumbup:
o antagligen inte ens det för jag är världens sämsta på att gå fort..går så fort jag kan naturligtvis men har verkligen ingen vägvinnande stil*s* Men fungerar gör det uppenbarligen. Tack för responsen!
Alright! Eftersom armarna är min svaga sida imponeras jag desto mer av muskulösa sådana. :)
Kul med fler kost- & träningsintresserade tjejer här i vilket fall. --> nya tips, nya recept och ny motivation! :thumbup:
Gullo! Du har säkert starka sidor som jag skulle bli grön av avund på..
*ha,ha* ja, jag fattar inte att jag missat alla dessa forum tidigare..det är roligt att läsa andras funderingar..o ta del av andras erfarenhet..man behöver ju inte alltid uppfinna hjulet själv :)
stocktown
2004-09-08, 15:28
hur ser en normal dags kost ut då, vore intressant att se..?
hur ser en normal dags kost ut då, vore intressant att se..?
Sitter på jobbet så jag återanvänder ett svar jag skrivit tidigare på ett anant forum...mängd osv har jag reggat tidigare så jag kan bedömma hyssat nu bara genom att känna o se råvarorna..väger sakerna om jag blir osäker..för jag vill inte få i mig för lite kcal per dag.
"Jag äter ganska vanlig mat..det går att äta typ husmanskost, men jag byter ut vissa råvaror så att GIt för hela måltiden sänks. Väljer också bättre typ av fetter (olivolja, ekologisk kallpressad rapsolja..vissa saker steker jag dock i smör)Tex råris istället för vitt ris,dinkelbananpannkakor istället för vanliga pannkakor alltså..jag satsat på högkvalitativa kolhydrater o det är en bra början. Sedan tar jag mer kött än jag gjorde tidigare..men sådant blir svårt att definiera*s* Efter träning äter jag gärna lite snabbare kollisar..som vitt ris o så..för att fylla på förråden..så himla svårt att skriva ner alla aspekter..de har blivit vardag för mig..man får prova sig fram helt enkelt..."
Äter frulle bestående av havregrynsgröt o 1 msk färskkrossade linfrön, stor latte å mellanmjölk.
Minst 3 mellanmål dag! Består av ägg, skinka, frön, nötter, keso, kesella, frukt, grönsaker o liknande..Lunch o middag på det! Äter betydligt mer fett nu än tidigare..
Håller mig i regel till råvaror med ett gi under 70...o sällan intar jag något med gi över 100(då är det fest eller lördag)
Det var lite kort..o allt jag hinner nu!
/T-train
Jakobbus
2004-09-08, 15:48
Det är ungefär så jag lägger upp en diet för en klient. Inget kaloriunderskott i början utan enbart extra aerob aktivitet.
Allvarligt? Så dom får börja äta mer mat när dom ska minska i fett? (För att kontra den extra energiförbrukningen)
Det är ungefär så jag lägger upp en diet för en klient. Inget kaloriunderskott i början utan enbart extra aerob aktivitet. Givetvis ett högt proteinintag, vilket är a och o. Men att sänka kalorierna är alltid sista utvägen i en diet. Allt för att maximera ämnesomsättningen och bibehålla/bygga muskler.
det visade sig fungera bra iaf. och JA, jag har ett högt proteinintag..men det hade du nog redan räknat ut*s*
*OT* Var inne på din hemsida häromdagen..så lustigt att hitta dig även på detta forum!
/T
Gullo! Du har säkert starka sidor som jag skulle bli grön av avund på..
*ha,ha* ja, jag fattar inte att jag missat alla dessa forum tidigare..det är roligt att läsa andras funderingar..o ta del av andras erfarenhet..man behöver ju inte alltid uppfinna hjulet själv :)
Jo, man kan ju alltid hoppas! ;)
Skall bli kul att läsa om de slutliga resultaten från mätningarna om någon vecka. Som det ser ut på bilden nu så ser det verkligen toppen ut. Fint med muskulösa underarmar till de muskulösa överdito! :thumbup:
För övrigt så är det kul - och sunt - med en tjej som äter 3000 kcal/dag, vilket säkerligen är dubbelt så mycket som många tjejers svältdieter... Det är ju liksom betydligt lättare att få i sig alla näringsämnen med fler kalorier samt att hjärnan fungerar något bättre när man äter bra.
platniklas
2004-09-09, 21:43
Det är ungefär så jag lägger upp en diet för en klient. Inget kaloriunderskott i början utan enbart extra aerob aktivitet.
Det ger iofs ett kaloriunderskott om man summerar dagens intag och förbrukning :).
Finns ingen skillnad på att äta 500kcal mindre per dag el. göra av med 500kcal mer per dag. Om man ser rent energimässigt.
Att man däremot får en mer "kvalitativ" muskelnedgång (mer fettnedgång, mindre muskelnedgång) är det ingen som helst frågan om :).
För att citera allas våran Grub:
"En viktminskning kan du bara åstadkomma på ett sätt: att förbruka mer energi än vad du stoppar i munnen. Detta i sin tur kan du åstadkomma på tre sätt: genom att dra ner på maten, genom att öka din energiförbrukning via motion eller andra aktiviteter, eller genom en kombination av dessa. Den sistnämna metoden är att rekommendera. Dels slipper du dra ner för mycket på maten och därigenom riskera försämrad energiomsättning, muskelförlust (vilket innebär ytterligare nedsatt energiförbrukning, i en ond spiral) och att gå miste om värdefulla näringsämnen, dels slipper du spendera ändlösa timmar på förbränningsträning."
Vänligen Niklas.
platniklas
2004-09-09, 21:46
det visade sig fungera bra iaf. och JA, jag har ett högt proteinintag..men det hade du nog redan räknat ut*s*
*OT* Var inne på din hemsida häromdagen..så lustigt att hitta dig även på detta forum!
/T
Hehe, det var ju faktiskt Joachim Bartoll (med hjälp av andra?) som startade Kolozzeum-forumet!
Så att du träffar på honom här inne ibland bör inte vara allt för konstigt ;).
Vänligen Niklas.
Hehe, det var ju faktiskt Joachim Bartoll (med hjälp av andra?) som startade Kolozzeum-forumet!
Så att du träffar på honom här inne ibland bör inte vara allt för konstigt ;).
Vänligen Niklas.
Näää..men det lustiga var att jag arbetade med honom för ett par år sedan..o sedan stötte på honom inom loppet av några dagar på flera ställen på nätet..jag är tröttare än tröttast o formulerar mig därefter. Kanske borde prova att sova mer än 4 timmar någon natt:-o
/T
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.