handdator

Visa fullständig version : Undantag gällande näringsupptag?

Kalleh
2004-09-06, 15:54
Jag har en liten fundering här. Låt oss ta ett extremfall som exempel. En kille i ett u-land, 20 år gammal, 50 kilo tung som lever under svältförhållanden. Om man får lita på kostkoll hamnar hans energiförbrukning på ungefär 2000kcal/dag. Hans nuvarande energiintag ligger på låt säga 600kcal/dag (svält som sagt). Om han en dag plötsligt av någon anledning skulle hamna under avsevärt mycket bättre levnadsförhållanden och få i sig en perfekt balanserad kost näringsämnesmässigt men att denna endast uppgick till 1800kcal/dag. Vad skulle då hända? Killen har ökat sitt energiintag med 1200kcal/dag men enligt all näringsvetenskap jag känner till skulle han fortfarande tappa vikt. Skulle han det eller skulle "chocken" av att plötsligt få äta göra att han gick upp något i vikt även fast han egentligen ligger på energiunderskott?

Vill någon kalla detta en dum fråga så varsågod, jag är inte mindre nyfiken för det.

Prankie
2004-09-06, 17:06
Kroppen har nog anpassat sig efter svältperioden så han förbränner inte 2000kcal. Om hans kroppsvikt skulle stå still vid 600kcal kommer han garanterad gå upp om han öka till 1800kcal.