handdator

Visa fullständig version : Lax under deff

cez
2004-09-05, 15:51
Lax är gott som satan och nyttigt, men blir det inte lite kalorihäftigt att äta tex lax med pasta eftersom lax är så fettrikt så kan det landa på ungefär 800kcal en måltid, vilket är alldeles för mycket på en gång och borde ge en ganska rejäl insulintopp lr?
Vad har lax för II ( vi pratar om lax file ) ?
Jag vet att intag av fleromättat fett ökar insulinkänsligheten och det är ju bra.
Kan jag därför med gott samvete käka lax några ggr i veckan?

King Grub
2004-09-05, 16:01
Varför skulle 800 kcal vara för mycket? Det låter som en helt normal måltid. Både pasta och lax ger lågt insulinsvar i jämförelse med andra livsmedel, och skall du undvika insulinutsöndring helt får du sluta äta. Du skall få insulinpåslag efter att ha ätit. Kroppen fungerar så. Det finns andra hormoner som balanserar.

Joachim B
2004-09-05, 17:02
Jag har en kvinnlig klient just nu som äter lax och grönsaker som kvällsmål under en strikt diet. Hon gör fenomenala framsteg kan tilläggas. I mitt tycke är lax perfekt mat, både under en viktökningsdiet eller deff.
Dock föredrar jag att ha "fetare" livsmedel i måltider med minimala mängder kolhydrater, enbart för att motverka fettinlagring.

Hoffa
2004-09-05, 17:16
Dock föredrar jag att ha "fetare" livsmedel i måltider med minimala mängder kolhydrater, enbart för att motverka fettinlagring.

Om du med "fetare" menar mer fett i livsmedlen så får man ju ändå
mer fettinlagring eller?

Kolhydrater höjer ju insulinet såklart och gör att fettinlagringen
ökar, men allt fett man äter hamnar ju ändå i fettcellerna först eller?

Så desto mer fett man äter desto mer fett lagrar man
och desto mer kolhydrater man äter desto mer insulin
utsöndras som ökar fettinlagringen ännu mer.

King Grub
2004-09-05, 17:20
Om du menare mer fett i livsmedlen med "fetare" så får man ju
mer fettinlagring då eller?
Kolhydrater höjer ju insulinet såklart och gör att fettinlagringen
ökar, men allt fett man äter hamnar ju ändå i fettcellerna först eller?

Ett mål rikt på både fett och kolhydrater leder till höga nivåer av både fett, glukos och insulin i blodet, vilket har en klart förhöjd fettinlagrande effekt. Självklart kan du inte lägga på dig fett på energiminus, men energi som hade kunnat slussas till träningsmässigt effektivare ställen kanske hamnar i fettcellerna i stället.

ivandrago
2004-09-05, 19:06
Skulle föredra lax och potatis under deff. Potatis ger samma mättnad på mindre kolhydrater som pasta.

frasselito2
2004-09-06, 08:49
lax e grymt under deff.. men om du vill ha lite magrare och kalorisnålare lax så prova min favvo den kallrökta varianten den är skitgod med kokt potatis och kesella till

King Grub
2004-09-06, 09:03
lax e grymt under deff.. men om du vill ha lite magrare och kalorisnålare lax så prova min favvo den kallrökta varianten den är skitgod med kokt potatis och kesella till

Den kallrökta är fetast och kaloririkast. :)

Daniiiel
2004-09-07, 14:53

king grub shows no mercy :kickass:

rutan
2004-09-10, 21:29
vilken lax är det minst fett(kallorier i då)??

King Grub
2004-09-11, 06:33
vilken lax är det minst fett(kallorier i då)??

http://www.slv.se/default.asp?FrameLocation=/templatesSLV/ldb_search____6242.asp

Löjtnant Blank
2004-09-11, 09:56
Jag åt lax igår för första gången på mycket länge. Det var överraskande gott, men när jag av misstag svalde en stor bit fett från insidan av buklisten mådde jag lätt illa under resten av måltiden. Det hade samma konsistens som snor.

Nu vet ni.

cez
2004-09-12, 00:45
Jag käkar laxfílé men eftersom jag är hård mot kolhydrater om det inte är innan träning blir det bara lax med lite salt, eller torskfilé med lite salt eller tonfisk, så drar jag ner det med antingen proviva blåbärsdryck eller mjölk, det äter jag ungefär som proteintillskott och för att hålla mig mätt, sen äter jag bara "stort" mål innan träning på över 500kcal annars småäter jag bara, minimål ofta

Sverker
2004-09-12, 06:28

Lax är lax. Att fetthalten och kalorierna varierar mellan olika tillagningar beror på att:

1. Antingen tillför extra mycket salt vid gravningen.

2. Laxen torkar och förlorar olika mycket vatten, pga olika värmebehandlingar.

Tittar man på förhållandet protein till fett är det nästan alltid det samma.

King Grub
2004-09-12, 06:32
Det vet jag väl. ;) Det var en korrigering av tipset att den kallrökta varianten skulle ha färre kalorier och fett per 100 gram, när det omvända är sanningen. :thumbup: