handdator

Visa fullständig version : Tappar inte fett trots kaloriunderskott

Glen
2004-09-05, 13:22
vilka faktorer kan det bero på? ligger ett par hundra kcal under behovet oftast, så det det ska inte bero på något "svälttillstånd" som King Grub nämnt. Har alltid haft ett mycket lägre fettintag än jag trott, cirka 30 g/dag på 90 kilo, vilket kan ha med saken att göra om jag fattat rätt

King Grub
2004-09-05, 13:39
Det kan det, men det allra, allra troligaste är att du helt enkelt räknat fel, antingen vad gäller din energiförbrukning eller ditt energiintag. Oavsett hur det ligger till med den saken, är det ju ett otrevligt lågt fettintag, vilket kanske borde justeras.

Glen
2004-09-05, 18:47
Jo tanken att det blivit något fel i beräkningarna har slagit mig också, men jag jag har kollat det ett par gånger. Har kommit fram till att jag förbrukar 2800 kcal på vilodagar och 3300-3700 på träningsdagar (vilket väl inte låter så överdrivet mycket på 90 kg?). jag kan iof plita ner vad jag äter på en vanlig dag så kanske det blir vettigare:

Frukost: pasta 100 g + köttfärs (ingen köttfärssås alltså, bara köttfärs) + 3 dl mjölk

Lunch: kyckling 100 g + pasta 100 g + minimjölk 3 dl

Mellanmål: banan 300 g + vassle 30 g

Vid träning: vassle 50 g + druvsocker 100 g

Middag: köttfärs 100 g + pasta 100 g + mjölk 4 dl

Kväll: kyckling 100 g eller vassle 30 g

Detta mynnar då ut i ungefär: 220 g protein, 420 g kolhydrater, 25 g fett och ungefär 2700 kcal, vilket är lååång under vad jag trodde att jag stoppade i mig innan jag kollade :smash: (om det nu blev rätt i alla knapptryckningar på miniräknaren). jaha, summan av karemumman om detta stämmer är att jag äter för lite, och framförallt för lite fett.

Så här tränar jag när jag ändå är igång:

Mån: vila (förbrukning 2800 kcal)

Tis: styrka 1 h (förbrukning 3300 kcal)

Ons: styrka 1 h + kondition 30 min (förbrukning 3700 kcal)

Tors: styrka 1 h + kondition 30 min

Fre: vila

Lördag: Styrka 1 h

Söndag: kondition 30 min

- dom 2 dagar i veckan jag kör kondition och styrka på samma dag så hamnar energiförbrukningen på 3700 ungefär, vilket gör att underskottet dom dagarna blir ganska rejält, större än ett par hundra kcal som jag skrev tidigare. kan detta förklara något tro?

-Kan matens sammansättning/tidpunkt (ex att jag käkar vassle i tid och otid) vara något?

-Några förslag på förändringar? har börjat äta nötter dom sista dagarna för att komma upp i 90 g fett/dag. att sluta trycka i sig vassle kan kanske också vara något?

King Grub
2004-09-05, 18:57
Du får rejäla insulinutsöndringar vid varenda mål. Jag skulle bytt ut vasslet mot andra proteinkällor förutom runt träning och koncentrerat mjölkprodukterna vid något mål i stället.

Hur vet du exakt att du förbrukar så och så mycket energi? Uppladdningen t ex ger inga exakta siffror som passar alla, utan det är uppskattningar. Kanske det är där det felar i ditt fall? :)

Ulf A Big
2004-09-06, 19:56
Jo tanken att det blivit något fel i beräkningarna har slagit mig också, men jag jag har kollat det ett par gånger. Har kommit fram till att jag förbrukar 2800 kcal på vilodagar och 3300-3700 på träningsdagar (vilket väl inte låter så överdrivet mycket på 90 kg?). jag kan iof plita ner vad jag äter på en vanlig dag så kanske det blir vettigare:

Frukost: pasta 100 g + köttfärs (ingen köttfärssås alltså, bara köttfärs) + 3 dl mjölk

Lunch: kyckling 100 g + pasta 100 g + minimjölk 3 dl

Mellanmål: banan 300 g + vassle 30 g

Vid träning: vassle 50 g + druvsocker 100 g

Middag: köttfärs 100 g + pasta 100 g + mjölk 4 dl

Kväll: kyckling 100 g eller vassle 30 g

Detta mynnar då ut i ungefär: 220 g protein, 420 g kolhydrater, 25 g fett och ungefär 2700 kcal, vilket är lååång under vad jag trodde att jag stoppade i mig innan jag kollade :smash: (om det nu blev rätt i alla knapptryckningar på miniräknaren). jaha, summan av karemumman om detta stämmer är att jag äter för lite, och framförallt för lite fett.

Så här tränar jag när jag ändå är igång:

Mån: vila (förbrukning 2800 kcal)

Tis: styrka 1 h (förbrukning 3300 kcal)

Ons: styrka 1 h + kondition 30 min (förbrukning 3700 kcal)

Tors: styrka 1 h + kondition 30 min

Fre: vila

Lördag: Styrka 1 h

Söndag: kondition 30 min

- dom 2 dagar i veckan jag kör kondition och styrka på samma dag så hamnar energiförbrukningen på 3700 ungefär, vilket gör att underskottet dom dagarna blir ganska rejält, större än ett par hundra kcal som jag skrev tidigare. kan detta förklara något tro?

-Kan matens sammansättning/tidpunkt (ex att jag käkar vassle i tid och otid) vara något?

-Några förslag på förändringar? har börjat äta nötter dom sista dagarna för att komma upp i 90 g fett/dag. att sluta trycka i sig vassle kan kanske också vara något?

Har du någon koll på hur ditt kroppsfett är i procent. Jag tror mer på att du ligger på tillväxt och säkert förbränner du fett också. Men att tillväxt och fettförbränning tar ut varandra. Personligen tycker jag att du har ett bra kostupplägg där du ger kroppen en chans att både växa och förbränna fett. Vasslet tror inte jag är negativt då du ligger på energiminus utan tror mer på att vasslet ger dig en chans att hålla bra energinivåer och snabbar upp återhämtningen efter träningen. Mitt råd är att du håller koll på hur du ser ut i spegeln och försöker mäta kropsfettet med kaliper eller med hjälp av en våg som mäter Bioimpedans. Bioimpedans är inte riktigt tillförlitlig men visar ändå en trend av utvecklingen och om du använder den samma tidpunkt varje vecka så kan du utläsa förändringen i fettmassa(Totala och inte bara underhudsfettet).
Ulf

Hård_men_rättvis
2004-09-12, 11:29
Att du skulle behöva den mängden kalorier är en absurd föreställning. Du behöver göra en drastisk omvärdering av ditt kost schema; ditt kolhydrat intag är på tok för högt.
Att du skulle behöva äta mer fett för "att få igång förbränningen" är en gym myt som är fullkomligt bisarr och ologisk.
Dittt intag är för högt, därav bränner din kropp inget kroppsfett. Det är den enkla sanningen.

Sänk till 2300 kcal, ALLA dagar. Halvera ditt kolhydrat intag.

Slartibartfast
2004-09-16, 09:45
Att du skulle behöva den mängden kalorier är en absurd föreställning. Du behöver göra en drastisk omvärdering av ditt kost schema; ditt kolhydrat intag är på tok för högt.
Att du skulle behöva äta mer fett för "att få igång förbränningen" är en gym myt som är fullkomligt bisarr och ologisk.
Dittt intag är för högt, därav bränner din kropp inget kroppsfett. Det är den enkla sanningen.

Sänk till 2300 kcal, ALLA dagar. Halvera ditt kolhydrat intag.

Du tror alltså inte att man behöver äta fett för att bränna fett? Ingen kritik, utan abra en fråga. jag vet ingenting :em:

2300? Är inte det VÄLDIGT lite för någon som väger 90 kg?

z_bumbi
2004-09-16, 10:59
2300? Är inte det VÄLDIGT lite för någon som väger 90 kg?

2300 kcal är lite för någon som väger 75-80 och är tjej men har man låg förbränning så är det kanske den nivån som krävs, då skulle jag nog fundera mycket mer på hur mycket jag tränar och, kanske viktigast, rör mig i allmänhet än att lägga mig så lågt så tidigt.

Cilia
2004-09-16, 20:08
Hur vet man exakt vad man förbrukar?
Jag förstår att program som tex uppladningen inte ger ett exakt värde men hur kan jag beräkna exakt vad just jag förbrukar per dag?

King Grub
2004-09-16, 20:18
Hur vet man exakt vad man förbrukar?
Jag förstår att program som tex uppladningen inte ger ett exakt värde men hur kan jag beräkna exakt vad just jag förbrukar per dag?

Det kan du inte räkna ut utan att använda dig av dubbelmärkt vatten (dyrbar mätmetod som inte är tillgänglig för allmänheten).

Trial and error. Testa och se om du går upp eller ned på ett visst energiintag.

Cilia
2004-09-16, 20:21
Trial and error metoden visste jag redan om men tänkte att det kanske fanns en annan metod med.

Det tar en jäkla tid att lära känna sin kropp. Jag blir ofta förvånad över hur den reagerar på olika "åtgärder".

hhmmm skulle bara säga att jag har tänkt lite över natten och jag tror uppladdningens resultat är ok utifrån mig.

Den säger att jag ligger på ca 2500 kcal per dag (exkl träning) och jag försöker nu lägga mig på ca 1400 kcal per dag (netto) för att gå ner 1 kg per vecka. Det gör jag när jag sköter mig. Därutöver har jag motions kalorierna att äta för med.

Jag har också varit orolig för att jag har sänkt min förbrukning för mycket genom detta men när jag tänker efter så verkar det ganska logiskt.

För mig är A och O att jag skriver upp vad jag äter för annars är det så lätt att lura sig och tro att man äter mindre än vad man gör.