handdator

Visa fullständig version : Hjälper mot förkylning?

Callister
2004-09-04, 11:37
Typ Stark mat och sånt, peppar, chilli? Hjälper sådant.
Har inte feber men har OTROLIGT ont i halsen, inga andra sympton direkt, bara lite allmänt slö av mig.

Finns det något spec. man kan göra? :)

King Grub
2004-09-04, 11:40
Nej, det hjälper inte. Det finns inget du kan äta som botar en förkylning. Det är bara att härda ut tills den ger med sig. Varma drycker kan tydligen kännas lindrande, men det är inget som botar något.

Callister
2004-09-04, 11:44
Nej, det hjälper inte. Det finns inget du kan äta som botar en förkylning. Det är bara att härda ut tills den ger med sig. Varma drycker kan tydligen kännas lindrande, men det är inget som botar något.
För mig så försvinner "lindringen" av varma drycker nästan direkt, så jäkla ont. Halstabletter tar ingenting heller. :devil:

Pecca
2004-09-04, 12:02
nu är det så att jag som jobbar med barn får utstå istortsett en uppsjö av olika bakterier året runt... Jag var konstant sjuk fram tills jag började med denna konstelation: 1c-brus, 6-7 kryddpepparkorn, 1 multivitamin, 1 vitlökskapsel.

O nu om min kära King Grub vill påstå att detta är placebo effekt så fine för mig. Det har funkat kanonbra iaf. Har inte varit förkyld en dag sen jag började med det... Förutom förutom om jag har varit bortrest o inte tagit detta då jag hela tiden dragit på mig en efterföljande förkylning...

Så detta funkar för mig. Receptet kommer från gamla krutgummor inom barnomsorgen.

Är man förkyld (helst mot ont i halsen) så drick honungsvatten med silat timjan i... :thumbup:

King Grub
2004-09-04, 13:36
O nu om min kära King Grub vill påstå att detta är placebo effekt så fine för mig. Det har funkat kanonbra iaf. Har inte varit förkyld en dag sen jag började med det... Förutom förutom om jag har varit bortrest o inte tagit detta då jag hela tiden dragit på mig en efterföljande förkylning...

Vi pratar om en som redan är förkyld...

Pecca
2004-09-04, 16:22
Ja då är det en annan sak :D

Då är tipset... Håll dig varm, inhalera så lite kall luft som möjligt o få så mycket massage som möjligt... Dock så måste massören vara en fin puma som är blond med underbart utvecklade pecs för att det ska göra någon nytta... :)
Min pappas systers mormors brorson ska iaf att det skulle vara bra... :em:

Adrian
2004-09-05, 12:32
Tjaba. Ont i halsen,, det känner man igen hatar verkligen det..

Testa och Gör som vi Polacker gör. om inget annat fungerar. det sägs att det ska fungerar... har själv aldrig testat.. Men dom blandar STARK vodka. och krossad peppar i ett snapsglas.. sen så gurglar dom på det en stund och spottar ut det.. hehe som sagt har själv ej testat. men dom påstår att det ska hjälpa....

MVH Adrian

physique
2004-09-05, 12:43
Finns tabletter på apoteket som bedövar det "onda" i halsen, Strepsils sugtablett tex.

Själv har jag med halsont för tillfället. Knapra vicks (de med en isbjörn på) verkar fungera rätt ok för mig.

Sen är det bara att stanna hemma, käka som en gnu, titta på divx-filmer och sova så blir man bra på nolltid (eller ett par dagar).

Callister
2004-09-05, 12:50
En konstig sak jag verkar fått nu under förkylningen:
Jag känner inte mättnad eller hunger, jag är bara "sugen" hela tiden, på godis och sådant, och mat. Men inte hungrig. :confused:

Kebab-Arne
2004-09-05, 13:12
Sen är det bara att stanna hemma, käka som en gnu, titta på divx-filmer och sova så blir man bra på nolltid (eller ett par dagar).

Eller ett par jävla veckor. :insane:

Får se hur länge jag är sjuk nu, har halsont.

LunaSpice
2004-09-05, 19:58
I och med att förkylning orsakas av virus så är det som Grub säger bara att härda ut. Vissa studier har visat att vitlök skulle kunna ha en immunstärkande effekt vid förkylning men att säga att det gäller generellt vore felaktigt.

Callister
2004-09-05, 21:28
Ingen som vet varför jag inte känner hunger eller mättnad? Bara sötsug hela tiden. :rolleyes:

Sparrisen
2004-09-05, 21:56
Jag har inte varit sjuk på mycket länge, fram tills idag - verkar det som. Känner hur hur halsen sakta men säkert gör mer och mer ont... :( och jag som precis hade börjat igen träna efter 2 veckors "vila".

:insane:

Men som sagt. Det är inte mycket att göra åt det hela. Det får ta den tid det tar helt enkelt. Alla tips som lindrar smärtan är dock välkomna! ;)

Styx
2004-09-05, 22:27
Ingen som vet varför jag inte känner hunger eller mättnad? Bara sötsug hela tiden. :rolleyes:

En gissning är att din feber (om du nu har det?) , som leder till högre ämnesomsättning, gör att du förbränner mer än du äter. Detta känner sen centran i hjärnan av och gör att du får ett sug efter energi.

physique
2004-09-06, 07:47
Ja magnecyl hjälper mot huvudvärken man brukar få i samband med feber iaf.

Det ända "bra" med mina förkylningar är att de alltid upprepar sig själva. Först så börjar man känna sig lite hes/ont i halsen. Tänker fan inte sjuk nu igen dags att åka hem och vila. Dagen efter hoppas man att halssvedan skall ha gått över, men icke denna dagen går åt till surande och halstabettsknaprande. Nästa dag har halssvedan helt upphört och jag har istället en molande huvudvärk och en fors snor som inte är av denna värld. Dags att börja knapra magnecyl nu. Sen på fjärde dagen börjar allt bli bättre och efter 5 dagar brukar jag vara rätt ok.

nån annan som känner igen sina förkylningar?

Callister
2004-09-06, 08:59
En gissning är att din feber (om du nu har det?) , som leder till högre ämnesomsättning, gör att du förbränner mer än du äter. Detta känner sen centran i hjärnan av och gör att du får ett sug efter energi.
Har faktiskt inte feber, men känner mig sjuk i kroppen så att säga, idag blev jag slemmig i halsen också, tidigare hare bara varit halsont, kanske är en sendragen förkylning. :confused:

LunaSpice
2004-09-06, 09:22
Du kan också få ont i huvudet pga. ökat blodtryck under den pågående infektionen. Dessutom så kan en förkylningsinfektion också vara kopplat till ett ökat tryck i bihåleregionerna vilket i sin tur kan leda till ökat intrakraniellt tryck -> huvudvärk.