handdator

Visa fullständig version : Hjälp med ett träningsprogram!

sanoj
2004-09-02, 07:52
Jag är spinkig och har tränat i 3 veckor (hemma, har inte tid med annat när d e skola). Jag har tillgång till hantlar, bänkpressbänk med benspark, och skivstång.

Har tid med 3 styrkepass i veckan, och jag vill ha tips på riktigt hårda och effektiva pass.

Just nu kör jag: Måndag - Rygg, axlar. Onsdag - Ben, mage. Fredag - Armar, bröst.

Finns det ngn som kan göra ett bra träningsprogram åt mig utefter vad jag har för grejer så skulle d va otroligt snällt av er.

ÄR: 182,5 cm och väger 67 kg

Mextreme
2004-09-02, 08:33
Hej och välkommen!

För en absolut nybörjare brukar jag rekommendera att köra hela kroppen på ett pass. Långt senare tycker jag det kan vara dags för att splitta upp träningen. (Här finns dock fler åsikter)
Utrustningen du har räcker fint för att få bra resultat. Basera ditt program på basövningar och finslipa tekniken i dessa, då lägger du grunden för de stora resultaten.
Faktiskt är kosten viktigare än träningen i början. Om du inte täcker ditt näringsbehov kan du träna hur väl genomtänkt som helst utan nämnvärda resultat.

sanoj
2004-09-02, 10:06
OK. Så gjorde jag förut, fast varje dag då och blev tillslut ganska slutkörd. Kanske går bättre nu varannan dag. Har hört att man bara ska träna i 1 timme i strack och om ja kör hela kroppen på en gång så brukar d blir mer.

Vill gärna ha tips på t.ex hur många set jag ska köra med. Senaste dagarna har jag inte haft ngn träningsverk, saknar det :(.

Fler tips?

Mextreme
2004-09-02, 10:51
Hela kroppen varje dag är på tok för mycket.
De första veckorna 3ggr / vecka och sedan 2ggr / vecka.
Träna inte mycket längre än en dryg timme per pass.
Lär dig basövningar som knäböj, bänkpress, rodd, marklyft, dips, chins och bygg passen kring dessa. Ett par tre set per övning räcker fint, koncentrera dig på att verkligen lära dig tekniken bra.