Visa fullständig version : b&k protte intag?
Tjena!! vad tyckte ni om de dära bk sa om protte intage vid träning?
före passet 25gram protte 35gram kolisar
underpasset smutta på en vallse drink
direktefter passet 35-70gram kolisar
1,5-2tim efter passet 25-50g protte
King Grub
2004-09-01, 17:00
Den artikeln surrar i nattmössan och är avfärdad.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=29227
Både Peter och jag har varit i kontakt med Kevin Tipton, som är en av världens främsta proteinforskare i samband med styrketräning och en av forskarna bakom studierna artikeln i B&K baseras på, och han har meddelat att han inte förstår resonemanget bakom tolkningen.
Frågan om att vänta med proteinet direkt efter passet har varit upp här förut, och det är konstaterat korkat.
EDIT: King Grub såklart... :insane:
Den artikeln surrar i nattmössan och är avfärdad.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=29227
Både Peter och jag har varit i kontakt med Kevin Tipton, som är en av världens främsta proteinforskare i samband med styrketräning och en av forskarna bakom studierna artikeln i B&K baseras på, och han har meddelat att han inte förstår resonemanget bakom tolkningen.
Det är ju konstigt att dom säger sådana saker...Men jag liter fullt på vad du säger..
Så vad är då de bästa tillfällena att inta protte,kolhydrater runt ett pass?
Jag kör en vassle drink innan och nån banan och en gainer efter, jag här ränkat ut så att gainern stämmer med antalet gram protte kolisar...
Skulle det vara efektivare att göra på mitt sätt än det som står i bk?
B&K skriver mycekt märkliga saker, påpekar dua tt de är tossiga svarar de bara med att de hänvisar kritiken till skribenten.
Märkligt nog verkar de inte stå för vad de publicerar.
King Grub
2004-09-01, 17:18
Så vad är då de bästa tillfällena att inta protte,kolhydrater runt ett pass?
Det jag tror är bäst: vassleisolat + 50% maltodextrin och 50% dextros blandat i vatten, tillsammans med kreatin om du använder det, direkt före och direkt efter passet.
Banan innehåller fruktos och fibrer = saktar ned magsäckstömningen. Utmärkt vid alla andra tillfällen!
Det jag tror är bäst: vassleisolat + 50% maltodextrin och 50% dextros blandat i vatten, tillsammans med kreatin om du använder det, direkt före och direkt efter passet.
Banan innehåller fruktos och fibrer = saktar ned magsäckstömningen. Utmärkt vid alla andra tillfällen!
Okej..Då ändrar jag på de :D
Varför är 50/50 blandning av dextros och maltodextrin bättre än 100% maltodextrin?
King Grub
2004-09-01, 18:27
Varför är 50/50 blandning av dextros och maltodextrin bättre än 100% maltodextrin?
http://www.abcbodybuilding.com/magazine03/dextrose.htm#importanceofmalo
The next question is, why not just use maltodextrin, and eliminate dextrose since it is so proficient? Ah, once again it is not that simple. Shi. X et al. in an outstanding study, tested the digestive effects of two substrates (any substance acted upon by an enzyme) as opposed to only one substrate in the small intestine. What they found was quite fascinating. The solution containing two substrates stimulated the activation of more transport mechanisms in the intestinal lumen, than did its singular counterpart. Therefore, more carbohydrates were transported out of the small intestine (absorbed into the blood), which additionally aided a greater absorption rate of water into the blood stream (by osmosis). Thus, the higher activation rate of transport mechanisms, even with higher osmolarity facilitated faster energy uptake and hydration (12)!
Som jag förstår det är deras slutsats resultatet av en feltolkning av den artikeln de hänvisar till. Vetenskapsartikeln säger att om man har två substrat med olika transportprotein så kommer det att gå snabbare än om man har samma mängd substrat med bara en sorts transport att gå igenom, eftersom den mättas. Det gick snabbare att absorbera kolhydraterna och vattnet som osmotiskt följde efter när de hade kolhydrater som bröts ner till fruktos och glukos än när de bara hade glukos. Problemet är ju att maltodextrin och dextros bara går genom glukostransportören eftersom de bara består av glukos. I vetenskapsartikeln såg de att glukos och fruktos tömdes snabbare ur magen än bara glukos eller bara maltodextrin.
I den ovan citerade artikeln verkar det som att de tror att maltodextrin och glukos kommer att aktivera olika transportprotein.
Så alltså borde enbart maltodextrin vara det mest optimala.
Artikeln de hänvisar till (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=8614315)
Hur glukos och fruktos transporteras över tarmepitelet:
http://arbl.cvmbs.colostate.edu/hbooks/molecules/gutgluts.gif
King Grub
2004-09-01, 20:17
Det sägs också (av Lyle McDonald, bland andra)
To make the best possible blend, it is recommended that the carbohydrates be a 50/50 blend of dextrose (glucose) and maltodextrin. The dextrose will be absorbed very quickly and be put to work. But why not make it all dextrose you ask? Because glucose is actively transported across the cellular membrane into the muscle [1], there is a limit to the amount that can cross at any given time. Overloading the system can lead to it being oxidized, meaning that not all of it may end up in the muscles. Instead, we include maltodextrin, which takes a fraction longer to reach the ambush cite, and we are better able to create anabolic fusion.
Once you’ve got the basic idea of a simple sugar post-workout, then you can experiment using different combinations of glucose and maltodextrin. It is usually recommended to make a 50/50 mix of the two, based on the differing absorption rates of the two carbs. Glucose requires no digestion and so once in the intestinal tract can pass straight through the wall lining. Maltodextrin, however, requires a bit of digestion to split it into the glucose molecules that make it up. The difference of digestion is not really that much in the way of time, but can make a big difference. This is because glucose enters the cell via active transport (2) and only so much can get through at any one time once the receptors are all being utilised. By taking in maltodextrin, the longer digestion and absorption rate means the glucose from the malto is getting to the cell more or less once the first glucose molecules are in. So you’re basically ‘lining the glucose up’.
1. Groff, J. & Gropper, S. (2000) Advanced Nutrition and Human Metabolism, 3rd ed.. United States: Wadsworth.
2. Post-ischemic stimulation of 2-deoxyglucose uptake in rat myocardium: role of translocation of Glut-4. J Mol Cell Cardiol. 1998 Feb;30(2):393-403
Det där låter VÄLDIGT teoretiskt och spekulativt. Först och främst förordar ju denna text att man inte alls ska ha FÖR snabba kolhydrater, utan hellre lite långsammare för att inte mätta överföringen av glukos från blodet till muskelcellerna. Man skulle kunna göra samma antagande gällande aminosyrors intag av musklerna, går det för snabbt mättas transporten och de kommer att oxideras i levern istället. Och varför då inte blanda hela träningsdrycken i mjölk för att sänka hastigheten nååågot på upptaget av kolhydrater och aminosyror för att förhindra deras oxidation i levern. Och det motstrider ju den befästa uppfattningen om att kolhydraterna efter träningen ska vara så snabba som möjligt.
Sen är det inget som säger att receptorerna mättas av mängden dextros för att sedan börja bli tillgängliga precis när maltodextrinet kommer. Det beror ju på så många andra faktorer för att den teorin precis ska klaffa. Och skillnaderna i upptag som exakt kommer att klaffa är ju också i artikeln bara teoriserande. Referenserna som är ditsatta för att det ska se proffsigt ut pekar bara ut var man kan läsa att kolhydratupptaget sker via aktiv transport.
Nä jag köper inte det där. Vill man blanda maltodextrin och dextros kan man göra det för att få den sötma man vill ha. Inte för de argumenten, som även om de exakt beskrev sanningen skulle de inte "make a big difference" som han skriver utan ytterst marginellt och det skulle finnas ungefär 500 andra saker man borde ändra i sitt liv som skulle göra större skillnad på träningen.
Jag fick för mig det hära nu!!
I min förtränings drink är det 20gram protte och 30-40gram kolisar och i efter tränings drinken är det 35gram protte och 100gram koliar...
Nu kommer frågan: Måste jag har en sån stor efter tränings drink om jag tar en drink innan passet?
Jag brukar träna i ca 70-80min
Väger 92 för tillfället...Om det kan vara till nån hjälp..
Jag tyckte att det var onädigt att starta en ny tråd för denna konstiga fråga..
Ja fick för mig att man inte behöver ha lika stor efter tränings-drink om man tar en mindre före passet :smash: :smash:
King Grub
2004-09-02, 06:06
Jag fick för mig det hära nu!!
I min förtränings drink är det 20gram protte och 30-40gram kolisar och i efter tränings drinken är det 35gram protte och 100gram koliar...
Nu kommer frågan: Måste jag har en sån stor efter tränings drink om jag tar en drink innan passet?
Jag brukar träna i ca 70-80min
Väger 92 för tillfället...Om det kan vara till nån hjälp..
Jag tyckte att det var onädigt att starta en ny tråd för denna konstiga fråga..
Ja fick för mig att man inte behöver ha lika stor efter tränings-drink om man tar en mindre före passet :smash: :smash:
Det där låter väl som rätt rimliga siffror. Är det någon drink som bör vara större är det nog den innan.
Styx: Jag har reagerar på samma saker.
Sen kan man ju göra lite matematik av det hela också men det får bli när jag inte sitter på modem. :)
Styx: Jag har reagerar på samma saker.
Sen kan man ju göra lite matematik av det hela också men det får bli när jag inte sitter på modem. :)
Nä ska du räkna på det där behöver du nog väääldigt lång tid :).
Det är så många faktorer som spelar in så det blir praktiskt omöjligt, om man ska bevisa att deras påstående stämmer. Vad som är en optimal blandning en dag kan en annan dag vara suboptimal pga alla faktorer, och.. som sagt, det här är så överkurs det kan bli om man vill få bra träningsresultat.
internethjälten
2004-09-02, 13:11
Tjena!! vad tyckte ni om de dära bk sa om protte intage vid träning?
före passet 25gram protte 35gram kolisar
underpasset smutta på en vallse drink
direktefter passet 35-70gram kolisar
1,5-2tim efter passet 25-50g protte
för att annvända B&K's eget språk : den artiklen kändes keff !
pojken85
2004-09-02, 13:25
jag drar en gainomax precis innan träning och efter blir det vassle + maltodex
King Grub
2004-09-02, 13:55
jag drar en gainomax precis innan träning och efter blir det vassle + maltodex
Varför inte ersätta gainomaxen med en likadan drink som du tar efteråt? Gainomax är lättmjölk + sockerarter. :)
King Grub
2004-09-02, 14:18
Jag fick just svar från en bekant och mycket kunnig professor på institutionen för medicinsk nutrition på KI, och enligt honom skulle det mycket väl kunna göra en skillnad, åtminstone i teorin, då den begränsande faktorn i glukosupptaget är tarmväggen vid stora mängder per minut. Om man då "line-up":ar saker och ting som beskrivet på föregående sida, skulle det, även om det bara skulle innebära en minimal skillnad i tid, innebära ett ökad genomsläpp.
I teorin. Om det gjorde någon praktisk skillnad kunde han inte svara på. :)
pojken85
2004-09-02, 15:00
King Grub jo jag gjorde det ett tag och det funkar fint! Jag kör en gainomax före nu eftersom farsan köpte massor till sig själv men tyckte det smakade skit och gav dem till mig :D Känner ingen direkt skillnad om jag tar malto+protte innan eller om jag kör som nu. Men snart är dem slut (5 kvar) så då blir det back to malto+protte =)
Kan ju ställa en fråga då, hoppas inte skaparen av tråden blir sur =)
Jag funderar på att köra dextro+malto+protein efter träning är det något att prova? :) Dela av maltodextrinet jag har nu på hälften och ersätta den försvunna delen med dextro!
King Grub
2004-09-02, 15:05
Jag funderar på att köra dextro+malto+protein efter träning är det något att prova? :) Dela av maltodextrinet jag har nu på hälften och ersätta den försvunna delen med dextro!
Om teorierna ovan stämmer så är det bättre, ja. Praktisk skillnad: vet ej. Inte sämre, i alla fall.
Ok, vi pratar om att "line-uppa" ( :) ) saker i tarmarna nu, för transport över till blodet.
Men både maltodextrin och dextros är ju i sina nedbrutna beståndsdelar glukos. Tar man 100g glukos blir det en väldans kö i tarmarna, tar man 50g glukos och 50g maltodextrin blir först kön halvlång och sen växer den kanske något när glukos från maltodextrinet kommer samtidigt som den tidigare glukosen hela tiden går igenom, teoretiskt.
Sen borde det ju gå snabbare ju kortare "kön" är i tarmen, eftersom den osmotiska kraften kommer trycka mer mot blodet ju mer partiklar det är i blodet gentemot i tarmen. Det var ju lite av det Shi X. et al. kom fram till.
Därför blir folk även dåliga i magen av dextros, kreatin mm. För mycket partiklar om sänker upptag av vatten och därigenom även partiklarna något.
Det borde då tala för 100% maltodextrin eftersom mängden glukos partiklar i tarmarna blir aldrig riktigt lika hög som vid intag av dextros.
Nu var det här lite luddigt att följa kanske, men...
Den tidigare artikeln från abcdbodybuilding var oavsett en feltolkning gjord av författaren gällande artikeln skriven av Shi X. et al. :)
Nä ska du räkna på det där behöver du nog väääldigt lång tid :).
Det är så många faktorer som spelar in så det blir praktiskt omöjligt, om man ska bevisa att deras påstående stämmer. Vad som är en optimal blandning en dag kan en annan dag vara suboptimal pga alla faktorer, och.. som sagt, det här är så överkurs det kan bli om man vill få bra träningsresultat.
Du gjorde ju själv uträkningen senare. :)
Jag tänkte lägga in aspekterna som stora mängder druvsocker och hur det påverkar vattenvolymen osv, referenser är det inte tal om att leta när man sitter på ett modem så det var därför jag tänkte vänta med det.
Att det i praktiken är totalt oviktigt om man kanske får marginellt snabbare kolhydrater om man blandar i glukos i maltodextrinet är ju också sant.
Ok, trodde du tänkte göra ännu mer avancerade uträkningar. :)
Mmm, det är mycket som är praktiskt oviktigt men samtidigt är det roligt att fundera på.
negative
2004-09-02, 21:36
Är det bara jag som blir yr i knoppen och presterar sämre om jag tar snabba kolisar och vassle före passet ?
Markus
Är det bara jag som blir yr i knoppen och presterar sämre om jag tar snabba kolisar och vassle före passet ?
Markus
Nej, samma här. Fan att man aldrig ska få vara optimal :angel:
testa att ta en minsdre mängd så att ni inte blir snurriga då.
Då är alla överens om att det är upptaget i tarmen som begränsar ?
Är fortfarande övertygad om att lite fruktos här tillsammans med maltodextrinet och glukosen, gärna i form av sackaros pga den osmotiska potensialen, är mest optimal....eftersom fruktostransportören fortfarande är ledig.
King Grub
2004-09-03, 06:56
Vad tillför fruktos och sackaros, förutom att sänka insulinpåslag och försämra glykogeninlagring?
"Fructose is less insulinogenic than glucose; the lower insulin response to the sucrose than to the glucose polymer drinks may be due to the fructose component of sucrose or may be related to a more rapid gastric emptying of the glucose polymer drink. The former explanation is the most feasible, because the calculated gastric emptying times for 330 ml of 18.5% (wt/vol) glucose polymer and sucrose drinks were 69.8 ± 2.9 and 66.5 ± 2.5 min respectively.
The storage of muscle glycogen was higher during recovery after consumption of the glucose polymer drink than after either of the sucrose drinks.
In conclusion, consumption of 61 g glucose polymer drink after exhaustive exercise promoted a more rapid storage of carbohydrate during the first 2 h of recovery than did consumption of an isoenergetic sucrose drink, both in the whole body and in skeletal muscle."
J. L. Bowtell, K. Gelly, M. L. Jackman, A. Patel, M. Simeoni, and M. J. Rennie “Effect of different carbohydrate drinks on whole body carbohydrate storage after exhaustive exercise”. Appl Physiol 88: 1529-1536, 2000;
Därför att det gäller att få in så mycket energi i kroppen efter träningen och stimulera frisättningen av insulin. Allt för att påskynda återhämtningen.
Sackarasenzymet och fruktostransportören står ju ändå bara och ser på när glukosen köar upp till ingången.
Den osmotiska potensialen är ju beroende av mängden molekyler och en molekyl sackaros är ju trots allt dubbelt så energirik som en molekyl glukos.
King Grub
2004-09-03, 07:39
Därför att det gäller att få in så mycket energi i kroppen efter träningen och stimulera frisättningen av insulin.
Men samma mängd energi från rena glukosdrinkar gav ju större insulinpåslag och snabbare glykogeninlagring än när sackaros/fruktos fanns med enligt bl a studien två inlägg upp.
Jag förstår inte. :confused:
Hur stora var portionerna av kolhydratdryckerna ?
Skall man få i sig 1 g snabba kolhydrat / kg kroppsvikt är nog glukostransportören snabbt mättad.
Var drinkarna så stora ?
King Grub
2004-09-03, 07:58
61 gram kolhydrat, vilket gav större insulinpåslag och snabbare glykogeninlagring om de gavs i ren glukosform.
61 gram kolhydrat, vilket gav större insulinpåslag och snabbare glykogeninlagring om de gavs i ren glukosform.
Du har ju den numera smått berömda och ack så feltolkade studien från Shi X. et al. som ju visar att man kan få i sig mer energi om man blandar fruktos och glukos än om man enbart tar glukos.
Det är ju ingen som säger att man ska ladda med enbart fruktos eller för den delen vanligt socker om man vill ha det "bästa" utan en kombination av olika sockerarter är att föredra.
Sen kan man ju fundera på vad som händer om man istället tar 120 g vanligt socker jämfört med studien med 61 g kolhydrater..
King Grub
2004-09-03, 08:10
Du har ju den numera smått berömda och ack så feltolkade studien från Shi X. et al. som ju visar att man kan få i sig mer energi om man blandar fruktos och glukos än om man enbart tar glukos.
Det är ju ingen som säger att man ska ladda med enbart fruktos eller för den delen vanligt socker om man vill ha det "bästa" utan en kombination av olika sockerarter är att föredra.
Varför visar den fem år nyare studien då på att glykogeninlagringen blir snabbare och insulinpåslaget blir snabbare med ren glukos?
Det är mycket möjligt att fruktosresonemanget stämmer, men jag kan inte få det ut skallen att det står i klartext ovan att glukoset ger större effekt. :)
Sen kan man ju fundera på vad som händer om man istället tar 120 g vanligt socker jämfört med studien med 61 g kolhydrater..
Sextio gram fruktos? :D
Varför visar den fem år nyare studien då på att glykogeninlagringen blir snabbare och insulinpåslaget blir snabbare med ren glukos?
Ja självklart blir glukosinlagringen i musklerna snabbare av ren glukos än fruktos men det är ju inte bara det som är intressant när det gäller återhämtningen.
King Grub
2004-09-03, 09:16
Jag tycker Joachim Bartoll's återhämtningsartikel sammanfattar det hela på ett utmärkt sätt.
http://www.bartoll.com/arbetsprover/Exhale_3/aterhamtning.pdf
En bra sammanfattning men inget om optimal kolhydratsammansättning för atleter som vill optimera återhämtningen :D
De som blev nyfikna på lecithin, så innehåller en äggula ca ett halvt gram lecithin. Fyra hela ägg under dagen skall alltså optimera CNS.
Vad behöver man äta innan/efter ett 5 km löprunda
där man springer med en hastighet runt 13-15 km/h ?
Om man har ett proteinintag runt 2 g/kg
och fett runt 0.8 g/kg och kolhydrater runt 3.0-3.5 g/kg
i sin "vanliga" kost. Måste man då återhämta sig något extra
eller kan man tajma sina löparundor så att man får mat
ca 1 timma efter avslutad runda?
Vad behöver man äta innan/efter ett 5 km löprunda
där man springer med en hastighet runt 13-15 km/h ?
Om man har ett proteinintag runt 2 g/kg
och fett runt 0.8 g/kg och kolhydrater runt 3.0-3.5 g/kg
i sin "vanliga" kost. Måste man då återhämta sig något extra
eller kan man tajma sina löparundor så att man får mat
ca 1 timma efter avslutad runda?
Jag brukar äta en vanlig måltid ca 1.5 timme före passet, och sedan ta en lite mindre återhämtningsdrink efter jämfört med den jag dricker när jag pumpar på gymmet.
King Grub
2004-09-03, 12:45
En bra sammanfattning men inget om optimal kolhydratsammansättning för atleter som vill optimera återhämtningen :D
Jo. Maltodextrin eller dextros. ;)
Jo. Maltodextrin eller dextros. ;)
Glöm inte vitargo och liknande produkter.
King Grub
2004-09-03, 19:30
Glöm inte vitargo och liknande produkter.
Absolut inte! :) Lite för högt kilopris för att rekommendera till gemene man, kanske. Men... smakar det så kostar det.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.