handdator

Visa fullständig version : Alternativ till proteintillskott

Tridnod
2004-08-31, 13:51
Jag har ett litet problem. Det är tyvär så att min mage reagerar
minst sagt negativt på proteintillskott. Me andra ord, skithuset är mitt andra hem. Att få i sig vassle protein efter träningen verkar vara det bästa. Undrar dock hur mycket/om jag tappar något om jag får i mig tillräckligt med protein via maten. Jag käkar 2 tonfiskburkar varje dag, två rejäla kycklingfiléer och sen får jag i mig protein via maten innan träningen och lite till frukost också. Sammanlagt får jag i mig 140 gram per dag. Det sägs ju att man ska få i sig mellan 2-3 gram per kilo kroppsvikt och jag väger 70 kg. Detta mår min mage betydligt bättre av än tillskottet. Hur mycket avgör den där extra proteindrinken direkt efter träningen? Tappar jag mycket?

King Grub
2004-08-31, 13:55
Det absolut viktigaste är att du befinner dig i positiv kvävebalans och har kontinuerlig tillgång till aminosyror, inte varifrån dessa kommer.

Just kring (före och efter) träningspasset är det en fördel om proteinet är snabbt, dvs att aminosyrorna har ett snabbt upptag. Det är där vasslet kommer in. Det har överlägset snabbast upptag, och det finns faktiskt ingen motsvarighet bland "vanliga" livsmedel.

Ren äggvita är också relativt snabbt (om än inte i närheten), men det kan bli både jobbigt och oekonomiskt att komma upp i några proteinmängder när vitan från ett ägg bara innehåller 3-4 gram protein.

Kan du inte använda vassle: kör på något magert alternativ (fett saktar ner magsäckstömningen) som tonfisk i vatten, magert kött eller fågel eller skaldjur efter träningen. Det fungerade innan vassleisolatets tid, och det går att bygga muskler utan proteinpulvet, även om dessa ger en viss fördel.

Prankie
2004-08-31, 14:04
Prova de vassleprotein som har mindre laktos om din mage mår bättre av det.

Patrik
2004-09-02, 13:56
Hur bra är det att dricka rått ägg direkt efter träningen.. ?
farligt? nyttigt?

jag försöker undvika så mycket kolhydrater som möjligt nu och enbart försäka käka protiener till maten och efter träningen...

King Grub
2004-09-02, 13:59
Hur bra är det att dricka rått ägg direkt efter träningen.. ?
farligt? nyttigt?

jag försöker undvika så mycket kolhydrater som möjligt nu och enbart försäka käka protiener till maten och efter träningen...

Skall du ersätta vasslet får du dricka äggvita (och inte ens då får du ett likvärdigt protein), och med de mängder du då kommer upp i kanske du får i dig för mycket avidin.

Varför undvika kolhydrat efter träning? Det enda du åstadkommer är att proteinet oxideras till glukos. Låter som slöseri för mina öron.