Visa fullständig version : Ersätta läsk, med vad?
LogicSense
2004-08-30, 21:44
Tjo!
Jag dricker rätt mycket läsk men har slutat sedan en vecka tillbaka då det blev lite dyrt hos tandläkaren sist =/
Plus då det faktum att det inte är så nyttigt.
Har ni några bra ersättare till denna gudomliga dryck =) ?
Jag läste på forumet att många rekommenderar Fun Light.
Sen så skulle jag vilja passa på att fråga en annan sak.
När jag går i skolan och det är raster mellan föreläsningarna så blir det ofta en fika då det kan slinka ned i princip vad som helst. Kakor, munkar, mackor, och nån tårt-bit ibland. Jag bulkar just nu och undrar hur "farligt" såna onyttiga saker är under denna fas. Tjänar jag mycket på att sluta helt med dessa små frestelser?
Och en sista snabb fråga.
Ett tidsperskektiv bulk/deff, hur långt ska respektive vara på ett ungefär. Om du inte vet, säg hur lång dina faser vart.
/Andreas
Tjo!
Jag dricker rätt mycket läsk men har slutat sedan en vecka tillbaka då det blev lite dyrt hos tandläkaren sist =/
Plus då det faktum att det inte är så nyttigt.
Har ni några bra ersättare till denna gudomliga dryck =) ?
Jag läste på forumet att många rekommenderar Fun Light.
Sen så skulle jag vilja passa på att fråga en annan sak.
När jag går i skolan och det är raster mellan föreläsningarna så blir det ofta en fika då det kan slinka ned i princip vad som helst. Kakor, munkar, mackor, och nån tårt-bit ibland. Jag bulkar just nu och undrar hur "farligt" såna onyttiga saker är under denna fas. Tjänar jag mycket på att sluta helt med dessa små frestelser?
Och en sista snabb fråga.
Ett tidsperskektiv bulk/deff, hur långt ska respektive vara på ett ungefär. Om du inte vet, säg hur lång dina faser vart.
/Andreas
Jag brukar dricka Cola Light Lemon när jag blir sugen på läsk, tycker jag är väldigt gott iaf, många här på forumet är väl Pepsi Max beroende har jag för mig.
Aja all light läsk funkar i alla fall.
Att du äter kakor och munkar nån gång ibland är väl inte så farligt, så länge du försöker att undvika att äta det varje dag.
Vet precis hur det var i skolan när man fikade med kompisarna.
Frukt kan ju vara en värdig ersättare, mättar sötsugen för vissa.
Egentligen ska det inte vara någon skillnad på maten när man bulkar eller deffar, bara mängden, dvs. att du äter mindre när du deffar.
Hur länge du vill ligga på kcal- beror väl till största del på vilket mål du har med din deff, 5kg? 10? eller kanske bara tills rutorna syns.
Jag har deffat i 3 månader snart med lite inriktning på cykler, men nu ska jag snart testa en "vanlig" deff fast lite hårdare för att tappa dom sista kilona, hur länge den kommer pågå? tills jag är nöjd med resultatet, skam på den som ger sig :hbang: :D
Callister
2004-08-30, 21:55
Det finns ingen ersättning för läsk.
Men det finns en gudomlig dryck vid Light eller Max :D
Jag brukar dricka Cola Light Lemon när jag blir sugen på läsk, tycker jag är väldigt gott iaf, många här på forumet är väl Pepsi Max beroende har jag för mig.
Aja all light läsk funkar i alla fall.
Dom flesta lightdryckerna, typ Pepsi MAX innehåller ju Aspartam som är ungefär lika dåligt som socker för tänderna ?
EDIT: Hoppas jag missuppfattat :D
Callister
2004-08-30, 22:01
Light läsk är tydligen värre än vanlig läsk om vi tänker ur tandhälsosyndpunkt. :cool:
Aspartam är ofarligt för tänderna,
syrorna i drycken sänker däremot pH i munnen och ökar då risken för karies.
Hur kan light läsk vara värre? Vad jag vet skiljer bara aspartam/acesulfam K och socker mellan light och vanlig cola.
Jag kör med sodastream och funlight. Ice tea lemon är super god, smaka som trocadero efteråt.
Light läsk är tydligen värre än vanlig läsk om vi tänker ur tandhälsosyndpunkt.
Jag är tveksam. Dock baserar jag inte min skepticism på några vetenskapliga studier, utan endast på iakttagelsen att min egen tandhälsa inte försämrats sedan jag började dricka lightläsk (dock skall sägas att jag inte hade någon "vanlig-läsk-period" innan detta), och jag har annars sorgligt dåligt kvalitet på tanduppsättningen (suck!).
Har hört att light-läsk är onyttigare än cola, dock fick jag inte höra varför...
finns det någon sanning i det ?
Har hört att light-läsk är onyttigare än cola, dock fick jag inte höra varför...
finns det någon sanning i det ?
Troligtvis är det osäkerheten runt sötningsmedel och huruvida dessa är skadliga som ligger bakom. Idrottsledare och folk som läser Aftonbladet Hälsa brukar vara de ivrigaste då det gäller att påpeka hälsofarorna med denna styggelsen lightläsk, dock brukar de inte kunna förklara vad som egentligen är farligt. :D
Jag kör med sodastream och funlight. Ice tea lemon är super god, smaka som trocadero efteråt.
Wow! Soda Stream, en sån har jag inte sett på 15 år, finns dom fortfarande att köpa? Vart, och vad kostar en? Skitkul att göra egen läskeblask, eller varför inte kolsyrad whiskey som ett roligt praktiskt skämt på festen.
LogicSense
2004-08-30, 23:07
Sodastream blev väldigt populärt nu igen i somras. Vet dock inte vart man kan köpa den. Men det låter ju som en ganska bra idé, att ta mindre nyttiga drycker, kolsyra lite och ta me till skolan =)
Vad gäller de andra sötsakerna i skolan så får jag väl skära ned lite antar jag. Men då förstår jag ialf att man ska käka likadant under def som bulk, men bara äta olika mycket, i princip.
Den ultimata drycken då?
Proteinpulver, fun light och morötter, allt mosade i en härlig drink som man sedan kör i sodastream.. haha.
Ajuste, glömde koffein i pulverform så man blir pigg!
Drick vatten...och mjölk så blir man stark. :)
Förstår inte alla som skall hålla på att dricka läsk till allt. Söta drycker passar inte till mat i flesta fall, kan se ett undantag när det gäller viss skräpmat.
Förhelvete grabbar, det finns en gudomlig dryck som ännu ingen nämnt!
Muu :bow:
Chokladsmak är godast! Finns med Jorgubb och banansmak också. :love:
LogicSense
2004-08-31, 00:21
Pucko är också gott! Hur är den ur näringssynpunkt?
Vanlig apelsinjuice eller äppeljuice, hur står sig dessa drycker?
Drick vatten...och mjölk så blir man stark. :)
Förstår inte alla som skall hålla på att dricka läsk till allt. Söta drycker passar inte till mat i flesta fall, kan se ett undantag när det gäller viss skräpmat.
Dricker bara vanligt vatten och kolsyrat vatten i veckorna, men på helgerna så kan det vara väldigt gott att knäcka en 1.5 liters cola och slurpa i sig när man sitter vid datorn och surfar kolo eller slappar i soffan med en film efter ett hårt träningspass!
King Grub
2004-08-31, 06:04
Pucko är också gott! Hur är den ur näringssynpunkt?
Vanlig apelsinjuice eller äppeljuice, hur står sig dessa drycker?
Chokladmjölk kan aldrig sägas vara nyttig. Inget fel på mjölken, men det är just också vad det är: mjölk med strösocker och avfettat kakaopulver. Att det är långsamma kolhydrater som helhet beror på mjölken, inte chokladen, och drycken ger en rent våldsam insulinutsöndring.
Juice är däremot bra. Det är flytande frukt.
Kolsyrat vatten är också dåligt för tänderna.
King Grub
2004-08-31, 06:06
Light läsk är tydligen värre än vanlig läsk om vi tänker ur tandhälsosyndpunkt. :cool:
Förklara gärna varför; det skulle jag vilja veta. :)
Kolsyrat vatten är också dåligt för tänderna.
Vad är det för ämne i kolsyrat vatten som är skadligt?
King Grub
2004-08-31, 06:47
Vad är det för ämne i kolsyrat vatten som är skadligt?
Kolsyra. :)
Där ser man, otippat :)
Jag som dricker det nästan varje dag på jobbet ur våran tappkran, får väl varva med vanligt vatten också.
oavsett light eller vanlig...så är det som orsakar frätskadorna syran, t ex fosforsyra och citronsyra. O att inta stora mängder fosforsyra vet de allra flesta är rent idiotiskt iom att det leder till en mycket försämrad kalkinlagring.
Mitt tips är att du byter helt till vatten och sparar läsken till helgen. Slutade med läsk till vardags för tre år sedan. Trodde jag skulle sakna det mycket mer än jag gjort. Det är inte gott på samma sätt när man vant sig av med det.
Callister
2004-08-31, 07:24
Förklara gärna varför; det skulle jag vilja veta. :)
Det är bara något jag läst någonstans, tror det var på Aftonbladet. http://home.tiscali.se/stesam1/Smileys/51.gif
MasterChief
2004-08-31, 10:29
Det är bara något jag läst någonstans, tror det var på Aftonbladet. http://home.tiscali.se/stesam1/Smileys/51.gif
Ahh..Aftonbladet...Referensernas Gudmor, sanningens ståtliga bärare! :D
Drick vatten...
Jag säger som dig, drick vatten! 100 ggr bättre än läsk och det ger dig förmodligen också lägre tandläkarkostnader med tanke på att du blir av med suget efter kakorna mellan föreläsningarna :) Kroppen mår mycket bättre av vatten också.
Jag bytte ut läsken till vatten efter att ha fått en tandläkarräkning på ca. 5000 kr :em:
Troligtvis är det osäkerheten runt sötningsmedel och huruvida dessa är skadliga som ligger bakom. Idrottsledare och folk som läser Aftonbladet Hälsa brukar vara de ivrigaste då det gäller att påpeka hälsofarorna med denna styggelsen lightläsk, dock brukar de inte kunna förklara vad som egentligen är farligt. :D
Jag försökte följa så många av dessa diskussioner jag kan och har lyckats snappa upp lite här och där vad det är med aspartham som de är rädda för.
Ett ryktet man hör är att aspartham höjer insulinnivån och gör dig fet:
Jag har försökt söka tag i studier som visar att aspartham gör att kroppen utsöndrar insulin, men det enda jag fått tag i så här långt är olika förståsigpåare som påstår att smaken/lukten av sött sätter igång processen ... vilket jag låter som något på gränsen till hokus pokus. :nono:
Men om vi ändå skall leka med tanken att aspartham höjer insulinnivån, så är ju fortfarande vanlig dricka den värre boven, eftersom du förutom insulinhöjningen också har socker.
En annan frekvent kritik mot aspartham är att under nedbrytningsprocessen så bildas träsprit, ett gift som kroppen tvingas bryta ned
Det mesta är ett gift, i fel mängd, i det här fallet handlar det helt enkelt om omotiverad rädsla. Det är mer eller mindre omöjligt att få i sig så pass mycket aspartham att det blir farligt, bara genom vanlig lightdricka.
En biverkning som dock är sann (vad jag förstått iaf), den enda som det finns någon riktig substans i, är att aspartham minskar produktionen av en glädjehormon i hjärnan.
Men här ger det inte ens en mätbar förändring om man inte trycker i sig enorma mängder. D.v.s det kommer inte spela någon roll över huvud taget så länge du inte missbrukar light-drycken.
Däremot så är jag väldigt intresserad av exakt hur mycket som krävs för att man skall märka av det. Jag har hört 1.5 liter om dagen av vissa, 1.5 liter under en väldigt kort tid av andra, samt siffror som varierar mellan 1.5-5 liter. :smash:
Sedan så brukar de flesta understryka att aspartham faktiskt är ett gammalt bekämpningsmedel, som togs ur bruk för att det var för svagt och att bättre alternativ togs fram. När man sedan satt där med 10000000 ton aspartham, så var det någon klipsk kille som insåg att eftersom aspartham var så himla sött så borde det funka som sötningsmedel. För många är det här en extrem orsak till oro.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.