Visa fullständig version : Morgonvikt, kvällsvikt
Vilken brukar ni ta när ni väger er? Morgon eller kvällsvikt?
Och hur mycket skiljer sig de båda åt hos er?
Själv väger jag ungefär 2-2.5kg mer på kvällen än på morgonen
Jag väger mig på morgonen, direkt efter jag pissat. Brukar också väga runt 2Kg mer på kvällen.
Väger mig på morgon efter piss. Skiljer runt 1kg.
Callister
2004-08-30, 21:29
Kan skilja 2-3 kg som mest :cool:
Det skiljer mellan 2-4kg mellan kvälls och morgonvikt för min del.
Beror väl lite på om jag är på bulk eller deff men just nu skiljer det väl runt ett kg mellan morgon-/kvällsvikt.
efter pisset på morgonen. Diffen mellan morgon/kvällsvikten är 2-4kg.
förstår om denna tråd är gammal hehe men ändå frågar här istället för att göra en ny thread.
Hur mycket är det egentligen man väger? är det vikten som man väger sig direkt när man har vaknat som gäller eller vad?
Hur ser man hur mycket man har gått ner om det ändå skiljer så mycket på dagen? när ser man hur mycket man har gått ner?
Väg alltid på samma tidpunkt, de flesta väger sig t ex direkt på morgonen direkt efter att de pinkat. På det viset vet man att det är så rättvist som möjligt (man väger inte extra pga mat, vatten och annat man dragit på sig över dagen). Går du ner i vikt kommer du att se det på vågen, om du inte väger dig FÖR ofta. En gång i veckar tycker jag är lagom, oftare blir jag bara nojjig av men det är ju individuellt.
Väg alltid på samma tidpunkt, de flesta väger sig t ex direkt på morgonen direkt efter att de pinkat. På det viset vet man att det är så rättvist som möjligt (man väger inte extra pga mat, vatten och annat man dragit på sig över dagen). Går du ner i vikt kommer du att se det på vågen, om du inte väger dig FÖR ofta. En gång i veckar tycker jag är lagom, oftare blir jag bara nojjig av men det är ju individuellt.
Men om vi säger att man väger 80 sen när man har vaknat och har varit på ett energiunderskott på 2000 kcal så borde man väl se att det är under 80 kilo alltså eller?
Om man har varit på sånna stora underskott så kan man väl inte väga över 80 om man väger säga samma tidpunkt dagen efter alltså eller?
Om man har varit på sånna stora underskott så kan man väl inte väga över 80 om man väger säga samma tidpunkt dagen efter alltså eller?
Klart att det går. Beror helt på hur mycket vätska och avföring du håller.
Vågen kan aldrig ge dig ett exakt mått, och det är därför du ska använda en spegel.
Klart att det går. Beror helt på hur mycket vätska och avföring du håller.
Vågen kan aldrig ge dig ett exakt mått, och det är därför du ska använda en spegel.
aa men alltså förrutom det så borde det alltså va under 80 kg alltså?
eftersom om jag är på 2000kcal sen så väger jag mig dagen efter efter man har varit på toaletten så borde den väl stå under 80kg har jag rätt eller?
Om jag inte har helt fel är 1 kg fett 7500kcal.
2 000kcal underskott behöver alltså inte synas alls på vågen, om du samlat på dig mer vätska under dygnet och/eller helt enkelt är hyfsat skitnödig.
ja men man går väl itne upp i vikt om man skiterHEHE
eftersom om jag är på 2000kcal sen så väger jag mig dagen efter efter man har varit på toaletten så borde den väl stå under 80kg har jag rätt eller?
Om förutsättningarna är exakt likadana som vid tidigare tidpunkt för mätning, ja.
Visar vågen att du tappat en viss mängd vikt så har du gjort det, men det finns ingen garanti som säger att det är fettvikt.
Om förutsättningarna är exakt likadana som vid tidigare tidpunkt för mätning, ja.
Visar vågen att du tappat en viss mängd vikt så har du gjort det, men det finns ingen garanti som säger att det är fettvikt.
ja men det måste nog va någondel fettvikt i det skulle jag nog tro om det är så stora engeriunderskott det handlar om
ja men det måste nog va någondel fettvikt i det skulle jag nog tro om det är så stora engeriunderskott det handlar om
Ja. Men även om vågen visar ett kg mindre är det ingen garant på att du har minskat ett kg i rent i fett. Lyssnar du på vad jag säger?
Hur ser man hur mycket man har gått ner om det ändå skiljer så mycket på dagen? när ser man hur mycket man har gått ner?Väg dig varje morgon och plotta ett diagram. Efter någon vecka ser du trenden.
Ett dagligt underskott på 500 kcal, ger en verklig viktnedgång på ca 70 gram vilket är mindre än vågens noggrannhet och mycket mindre än variationerna i hur mycket vatten man har i kroppen.
Väg dig varje morgon och plotta ett diagram. Efter någon vecka ser du trenden.
Ett dagligt underskott på 500 kcal, ger en verklig viktnedgång på ca 70 gram vilket är mindre än vågens noggrannhet och mycket mindre än variationerna i hur mycket vatten man har i kroppen.
ja men ett daglit underskott på 2000 kcal hur många gram är det? 280 gram? då borde det väl stå på vägen eller?
King Grub
2007-01-21, 21:58
Du vet inte vätskebalansen. Du kan gå ner i fett och muskelmassa men ändå öka på vågen, när det handlar om skillnader från dag till dag, om du har mer vätska i kroppen.
Och exakt gramsiffra (även undantaget vätska) beror på om du förlorat muskelprotein eller enbart fett, och på ett så stort underskott kommer mer av viktförlusten att bestå av fettfri massa.
illuminaughty
2007-01-21, 22:03
ja men ett daglit underskott på 2000 kcal hur många gram är det? 280 gram? då borde det väl stå på vägen eller?
Läs vad folk skriver. Om du nu har legat på minus 2000kcal på en dag och i teorin gått ner ~270 gram, vad tror du vågen visar om du har druckit tre deciliter vatten innan du väger dig?
Plus 30 gram.
Det går inte att mäta sådana små förändringar, förstå det, det är så mycket som spelar in på vikten vid tidpunkten du väger dig.
Edit: Sen.
ja men ett daglit underskott på 2000 kcal hur många gram är det? 280 gram? då borde det väl stå på vägen eller?Jag såg i en annan tråd att du väger ca 80 kg. Inte ens om du är 165 cm lång är det någon extrem övervikt. Lägg dig på -500 så är du smal till sommaren.
Stollebantningar leder nästan alltid till att man går upp igen. Varför skulle just du vara undantaget?
En sådan slutsats kan du inte dra. Dricker du 3 liter vatten väger du ca 3 kg mer sedan, men energiunderskottet är fortfarande 2000 kcal.
Edit: Som 1000 pers redan påpekat.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.