Visa fullständig version : Kabelrodd bättre än latsdrag?
I åtta månader har jag börjat mina ryggpass med 3 set latsdrag, följt av 3 set kabelrodd samt 3 set marklyft. Latsdragen har aldrig känts särskilt bra, och jag har lite svårt med kontakten (kör mellan 6-12 reps) och ökningarna går långsamt. Kabelrodden går dock stadigt framåt. (Varför jag inte kör chins eller skivstångsrodd är en annan historia.)
Senaste passet började jag istället med 4 set kabelrodd, följt av ett misslyckat set latsdrag, gav upp det och gick direkt till marklyften. Och nu som först har jag en ordentlig träningsvärk i lats. Inte alls som tidigare.
Kan skriva lite vikter för exemplets skull.
Latsdrag 60/70 kg, rak stång/v-handtag, 6-12 reps
Kabelrodd med bockstyre 95-100 kg, 7-13 reps.
Uppallad marklyft/kronlyft 120-130 kg, 5-10 reps.
Så, jag kommer att fortsätta köra kabelrodd som första övning, 4 set, följt av 2 set lätta, strikta latsdrag med 10-15 reps på 40-45 kg (dvs lätt) och inte bry mig om eventuella ökningar där, tills jag hittar kontakten. För när det kommer till att bygga lats så är jag övertygad om att det går att göra med tunga roddar... även om det inte isolerar lika mycket som ett väl utförd latsdrag.
Jag kommer att prova detta, men det vore kul att höra vad ni säger om det.
Jag har själv bara 1års erfarenhet av styrketräning men först nu börjar jag få träningsvärk i mina lats. Jag tycker att om man tänker på latsen så går det bättre, tro det eller ej. Sen som du gör redan nu lätta vikter tills du får kontakten, TÄNK LATS.
Sen för mig funkar det att först sänka stången en liten bit, dra tillbaka skulderbladen lite granna o sen bara trycka med latsen ner, sen upp igen, släppa upp skulderbladen och upp med stången en bit till, stanna där nån sekund o sen upprepa.
Sen en annan övning jag gillar är enhandsrodd, riktigt skön träningsvärk har jag fått av den också.
Jag vet inte om du ska lyssna på mig då jag som tidigare sagt inte tränat så länge, men men det var min 2cents ;)
MVH
Survivor
2004-08-29, 16:45
I åtta månader har jag börjat mina ryggpass med 3 set latsdrag, följt av 3 set kabelrodd samt 3 set marklyft. Latsdragen har aldrig känts särskilt bra, och jag har lite svårt med kontakten (kör mellan 6-12 reps) och ökningarna går långsamt. Kabelrodden går dock stadigt framåt. (Varför jag inte kör chins eller skivstångsrodd är en annan historia.)
Senaste passet började jag istället med 4 set kabelrodd, följt av ett misslyckat set latsdrag, gav upp det och gick direkt till marklyften. Och nu som först har jag en ordentlig träningsvärk i lats. Inte alls som tidigare.
Kan skriva lite vikter för exemplets skull.
Latsdrag 60/70 kg, rak stång/v-handtag, 6-12 reps
Kabelrodd med bockstyre 95-100 kg, 7-13 reps.
Uppallad marklyft/kronlyft 120-130 kg, 5-10 reps.
Så, jag kommer att fortsätta köra kabelrodd som första övning, 4 set, följt av 2 set lätta, strikta latsdrag med 10-15 reps på 40-45 kg (dvs lätt) och inte bry mig om eventuella ökningar där, tills jag hittar kontakten. För när det kommer till att bygga lats så är jag övertygad om att det går att göra med tunga roddar... även om det inte isolerar lika mycket som ett väl utförd latsdrag.
Jag kommer att prova detta, men det vore kul att höra vad ni säger om det.
Klart att det går att stimulera latsen med rodd-övningar (omöjligt att inte göra det). Men du har säkert också sett hur det otaliga ggr tjatats om att träningsvärk "inte är något kvitto på att man tränat hårt". Latsen fick väl helt enkelt jobba i en ny vinkel med mer stimulans (vikt/reps) än vanligt.
Latsen jobbar ypperligt i rodd, men teres jobbar väl inte lika mkt tror jag.
TÄNK LATS.
Sen för mig funkar det att först sänka stången en liten bit, dra tillbaka skulderbladen lite granna o sen bara trycka med latsen ner, sen upp igen, släppa upp skulderbladen och upp med stången en bit till, stanna där nån sekund o sen upprepa.
Ska prova det.
Latsen fick väl helt enkelt jobba i en ny vinkel med mer stimulans (vikt/reps) än vanligt.
Tanken har slagit mig, men jag fick aldrig någon träningsvärk ens första gången jag provade latsdrag.
Latsen jobbar ypperligt i rodd, men teres jobbar väl inte lika mkt tror jag.
Jag får köra de lätta latsdragen med extra brett grepp för att nå teres lite mer då.
Jag har upplevt att när jag ökar styrkan i rodd och mark så får jag latsdragen "på köpet", jag kan alltså komma tillbaka efter en månad eller två och vara starkare i latsdrag fast jag inte kört övningen under tiden utan lagt mer energi på olika varianter av rodd och mark.
Jag tror man måste hitta sin metod för att få till latsdrag så man känner av det i ryggen, sänka eller öka vikten, tänka teknik eller alltså öka styrkan generellt i ryggen kan funka beroende på vilka "fel" man gör eller var man har sina svagheter.
Jag har upplevt att när jag ökar styrkan i rodd och mark så får jag latsdragen "på köpet", jag kan alltså komma tillbaka efter en månad eller två och vara starkare i latsdrag fast jag inte kört övningen under tiden utan lagt mer energi på olika varianter av rodd och mark.
Jag tror man måste hitta sin metod för att få till latsdrag så man känner av det i ryggen, sänka eller öka vikten, tänka teknik eller alltså öka styrkan generellt i ryggen kan funka beroende på vilka "fel" man gör eller var man har sina svagheter.
Intressant. Rodd har jag ökat i på varje pass, så det funkar ju bra. Men jag har aldrig känt mig särskilt nöjd efter något latsdrag-set. Varierar mellan smalt och brett grepp, försöker höja vikterna, men återkommer till lägre vikter igen då jag som sagt inte känner mig nöjd. Hur jag än gör.
Teknik- och kontaktträning startar på fredag. Ska bli... kul.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.