Visa fullständig version : Ankelvikter under morronpromenix
Fyrkantig_njure
2004-08-27, 11:58
Hejsan, jag har köpt ett par Ankelvikter (med spännen som fästes vid anklarna på fötterna) Och jag undrar om det ger mig något att använda dessa vid jogging och morgonpromanader?? Får jag starkare benmuskler?? växer benmusklerna??....Jag kör även snabbhetsträning, snabba starter osv, om jag har vikterna på när jag kör snabbhet blir jag snabbare fortare då?? eller får jag bättre aceleration??
perarvid
2004-08-27, 12:00
Vad jag har hört är det hyfsat stor skaderisk med såna där viktmanschetter.. men om man vänjer sig långsamt o lyssnar på kroppen ska det väl vara ok?
Hur stor nytta det gör får nån annan svara på ;)
Du får ökad risk för förslitningar. Använd en bra ryggsäck med midje- och bröstband istället.
Det sliter mycket på knäna.
Under begränsad träning han det ha effekt för att förbättra acceleration och snabbhet.
En viktväst är bättre men det är ganska dyrt.
Att du skulle få större benmuskler av dem kan du glömma.
Vad vill du uppnå med din träning? mål?
Hur ser ditt träningsupplägg ut?
Fyrkantig_njure
2004-08-27, 12:42
Jag tränar fotboll 3ggr/vecka + Matcher och kör ett gympass där jag tränar ben (nån dag i veckan, så långt ifrån fotbollsträningen som möjligt)
Mitt mål är att bli snabbare och få ett hårdare skott....
Då tror jag att sprint träning i kombination med explosiv styrketräning är att föredra.
Stanna 15-20 minuter efter varje träning och träna upp skottet!
Sen är gymträning aldrig fel, men du sa ju att du tränade ben en gång i veckan, och det ska räcka. Träna gärna lite mage och rygg också, eller allra helst hela kroppen.
Är själv fotbollsspelare och har varvat med styrketräning i flera år. Skulle inte vilja påstå att skottstyrka har så mycket med benstyrka att göra, det är mest en teknikfråga. Så som Jax säger, träna så mycket som möjligt under fotbollsträningarna på att skjuta och fortsätt med styrketräningen och snabb sprintträning vid sidan av.
Stanna 15-20 minuter efter varje träning och träna upp skottet!.
:thumbup:
Fyrkantig_njure: Samt lägg en 15-20 minuter att träna det vid något tillfälle när du är helt utvilad, skärpan då kombinerat med att kunna skjuta i slutet av en träning är bra. Öva även mycket mer med "fel" ben än med "rätt" ben också, dvs är du högerfotad så öva mycket med vänstern vid dessa extraträningar.
Att öva upp sitt sämta ben gör även att man blir bättre med sitt bästa ben, fråga mig inte hur det går till men så har det funkat när man testat på fotbollspelare bla i Norge.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.