handdator

Visa fullständig version : morgonpromenad - kcal

stenis
2004-08-26, 19:52
tja!

jag undrar hur många kcal man bränner under 1h promenad innan frukost? går det att räkna ut, jag är 182cm lång och väger 72kg. Kanske är _helt_ olika från person till person?

Förresten, vilken takt ska man hålla, en takt så man kan prata samtidigt?

mvh stenis

King Grub
2004-08-26, 20:13
http://www.caloriesperhour.com/index_burn.html

Cirka 50-60% av maxpuls.

Cupofcoffee
2004-08-26, 21:04
http://www.caloriesperhour.com/index_burn.html

Cirka 50-60% av maxpuls.

Är det effektivare (fettförbränningsvis) att (morgon-) promenera med nämnd intensitet, än att (morgon-) jogga?

Joggning bör väl vara mer energikrävande, men jag tycks inte kunna ta någonting för givet. ;)

aliquis
2004-08-26, 23:27
Nej, men det är ju jobbigt att köra jätteintensiva grejer, men det går ju att försöka.

tristan
2004-08-27, 00:24
Nej, men det är ju jobbigt att köra jätteintensiva grejer, men det går ju att försöka.

ne, känns ju mindre motigt att ge sig ut på en promenad än på att springa. Men så är det väl dygnet runt. Jag måste säga att jag har provat springa innan frukost några gånger och det gick fint. Man slipper ha en massa mat att kånka på. Bara man kommer över den där gruvsamheten när man vaknar och känner att man nog borde stanna i sängen. När man väl börjat springa så blir man pigg och känner sig över hövan hurtig. :)

Hoffa
2004-08-27, 11:00
Bara man kommer över den där gruvsamheten när man vaknar och känner att man nog borde stanna i sängen.

Jag har det problemet...några motivations tankar? ;)

Cupofcoffee
2004-08-27, 12:47
Jag läste lite av vad Paulun hade att säga i ämnet, och under rubriken "Varför kan jag inte springa istället" förklarar han att:

"Om du springer istället för att gå, vid ditt träningspass före frukost, kommer detta att kräva så mycket energi att fettcellerna inte hinner frigöra tillräckligt. Det betyder att muskelmassan börjar brytas ner, allt för att förse dig med energi och blodsocker.

Därför är det alltså bättre att gå, då 80-90% av din energiförbrukning täcks av fettförbränningen. "

Det handlar således om intensiteten, och att man inte ska träna för hårt, när man inte har så mycket insulin och blodsocker.

King Grub
2004-08-27, 13:46
Jag läste lite av vad Paulun hade att säga i ämnet, och under rubriken "Varför kan jag inte springa istället" förklarar han att:

"Om du springer istället för att gå, vid ditt träningspass före frukost, kommer detta att kräva så mycket energi att fettcellerna inte hinner frigöra tillräckligt. Det betyder att muskelmassan börjar brytas ner, allt för att förse dig med energi och blodsocker.

Därför är det alltså bättre att gå, då 80-90% av din energiförbrukning täcks av fettförbränningen. "

Det handlar således om intensiteten, och att man inte ska träna för hårt, när man inte har så mycket insulin och blodsocker.

Den där texten är gammal. Både han och resten av världen har ändrat sig sedan dess. :)

Cupofcoffee
2004-08-27, 13:50
Den där texten är gammal. Både han och resten av världen har ändrat sig sedan dess. :)

Men... du säger ju att 50-60% av maxpuls är rätt intensitet att hålla. Vad är det som har ändrats? :confused:

King Grub
2004-08-27, 13:51
Muskelnedbrytningsfrågan.

Intensiv konditionsträning har bara fördelar i jämförelse.

Cupofcoffee
2004-08-27, 13:58
Så man bryter inte ner muskler om man springer på morgonkvisten? Hur länge kan/bör jag springa då, utan att riskera något?

King Grub
2004-08-27, 14:06
Bra information med referenser. (http://www.mowifit.com/fatburn-05-04-02.htm)

Cupofcoffee
2004-08-27, 14:16
Du _är_ kungen. Tack!

:bow:

Hoffa
2004-08-27, 19:12
Muskelnedbrytningsfrågan.

Intensiv konditionsträning har bara fördelar i jämförelse.

Undrar bara en liten sak:

Det står så här:

Ett träningspass på fastande mage före frukost resulterade i en minskad proteinsyntes utan att förändra proteinnedbrytningen

I det exemplet hade försökpersonerna ett intag av protein
som var 10 E%. Vilket alltså betyder att man inte får någon
muskelnedbrytning av intensiv cardio före frukost vid ett
sådant lågt intag av protein? Bara en minskad proteinsyntes.

Sen står det:

I denna studie noterades att ett intensivt aerobiskt pass före frukost inte alls ökade proteinnedbrytningen utan endast stimulerade proteinsyntesen, och därmed ökade proteinbalansen. En förklaring till att den aerobiska aktiviteten av högre intensitet ökade proteinbalansen kan vara att försökspersonerna i denna studie hade ett högre proteinintag (20 E%) jämfört med ovanstående studie (10 E%).

Finns det någon gräns i gram som man måste uppnå för att
man inte ska börja bryta ned muskelprotein om man kör
intensiv cardio före frukost? 20 E% är ju olika om man intar
3500 kcal eller om man intar 2000 kcal ?
Målet är att tappa fett o behålla musklerna.

King Grub
2004-08-27, 19:33
vilket alltså betyder att man inte får någon
muskelnedbrytning av intensiv cardio före frukost vid ett
sådant lågt intag av protein?

Under dygnet som helhet, nej.

Finns det någon gräns i gram som man måste uppnå för att
man inte ska börja bryta ned muskelprotein om man kör
intensiv cardio före frukost? 20 E% är ju olika om man intar
3500 kcal eller om man intar 2000 kcal ?
Målet är att tappa fett o behålla musklerna.

Några säkra studier finns inte, men ligg på minst 2 gram per kilo kroppsvikt och dygn så är du säker, förutsatt att du sprider ut intaget vettigt.

Hoffa
2004-08-28, 00:35
Okey...

Men i en annan av Monicas artiklar så var
det en forsknings rapport eller test som
visade på att otränade individer använde
40% fett som energikälla när dom promenerade
innan frukost och tränade individer låg på 60%.

Min fråga är, har man samma procentuella
del från fett om man springer intensivt innan frukost (60-75% av VO2Max)
som när man promenerar innan frukost?

King Grub
2004-08-28, 06:09
Nej. Men den totala energiförbrukningen per minut är mycket högre.

Hoffa
2004-08-28, 11:50
Nej. Men den totala energiförbrukningen per minut är mycket högre.

Så då är det ju ingen skillnad om man springer
intensivt före frukost eller efter?

King Grub
2004-08-28, 13:53
Skillnad på vad?

Självklart kommer mer av energin att tas från fett om du inte tryckt upp insulinnivåerna, oavsett pulsnivå.

Hoffa
2004-08-28, 14:28
Skillnad på vad?

Självklart kommer mer av energin att tas från fett om du inte tryckt upp insulinnivåerna, oavsett pulsnivå.

Skillnad i andel fett som förbrukas om man springer
intensivt innan frukost resp efter frukost?

Jag kanske formulerade mig konstigt.

Säg så här, man springer 30 min på en pulsnivå
som ligger emellan 60-75% av max.

Hur stor del av energin som man förbrukar
kommer att tas från fett om man gör det innan
frukost respektive efter frukost?

Om man promenerade innan frukost så låg
det på 60% och efter frukost på 35% (andelen från fett)

King Grub
2004-08-28, 14:30

Vill du ha exakta procentantal får du leta upp studierna själv, men siffran är större före frukost.

Hoffa
2004-08-28, 14:36

Vill du ha exakta procentantal får du leta upp studierna själv, men siffran är större före frukost.

Okej, tack...var bara det jag ville veta.

Jag har kollat igenom studierna från monicas artikel
men dom behandlade bara andelen fett för
promenad innan/efter frukost inte intensiv löpning.
Men jag ska kolla nogrannare...

Tack...

King Grub
2004-08-28, 14:38
Har du tillgång till fullängdsstudierna?

King Grub
2004-08-28, 14:42
"There is much interest in the effect of exercise intensity on fat oxidation and the sources of that fat. It is often assumed that the intensity of exercise must be kept low to burn fat optimally. However, from Figures 2 and 3 it can be seen that the rate of total fat oxidation was higher at 65% than at 25% VO2max -110 cal · kg-1 · min-1 vs. 70 cal · kg-1 · min-1. At 25% VO2max, almost all of the energy expenditure during exercise was derived from fat, but fat oxidation at 65% VO2max accounted for only 50% of the energy expenditure. However, because the total rate of energy expenditure was so much greater (2.6-fold) at 65% VO2max, the absolute rate of fat oxidation was greater, i.e., it was 50% of a much larger value."

SPORTS SCIENCE EXCHANGE

FAT METABOLISM DURING EXERCISE

SSE#59, Volume 8, Number 6

King Grub
2004-08-28, 14:48
Recent studies of endurance-trained men who had fasted overnight found that the rate of appearance of FFA in plasma declines as the intensity of exercise progressively increases from low (25% VO2max, comparable to a walking pace) to moderate (65% VO2max, comparable to the greatest running pace that can be sustained for 2-4 h) to high (85% VO2max, the greatest pace that can be sustained for 30-60 min) (Figure 2). The contributions of carbohydrate, i.e. muscle glycogen and blood glucose, and of fat, i.e., plasma FFA from adipose tissue plus intramuscular triglyceride, to total energy expenditure during exercise at these various intensities are shown in Figure 2. It should be noted that although the contribution of plasma FFA to the fuel supply declines as exercise intensity increases from 25% to 65% VO2max, total fat oxidation increases.

Contribution of the four major fuel substrates to energy expenditure after 30 min. of exercise at 25%, 65% and 85% of maximal oxygen uptake in fasted subjects.

King Grub
2004-08-28, 14:50
It has been recognized for quite some time that intramuscular triglyceride must be important for fat oxidation during exercise of certain intensities (Essen et al., 1977), especially in dogs (Issekutz & Paul , 1968). During low-intensity exercise, e.g., 25% VO2max, it is assumed that plasma FFA are almost the exclusive fat source as a fuel because of the very close matching between the rate of fat oxidation and the rate at which FFA molecules disappear from the blood. However, during exercise at higher intensities, total fat oxidation in endurance-trained people is far in excess of the rate of plasma FFA disappearance, thus indicating that additional fat oxidation must be derived from a pool of intramuscular triglyceride.

King Grub
2004-08-28, 14:52
"People store large amounts of body fat in the form of triglyceride within adipose tissue as well as within muscle fibers. These stores must be mobilized into FFA and transported to muscle mitochondria for oxidation during exercise. Fatty acids from adipose tissue are mobilized into plasma and carried by albumin to muscle for oxidation. As exercise intensity increases from low (25% VO2max) to moderate (65% VO2max) to high (85% VO2max), plasma FFA mobilization declines. However, total fat oxidation increases when intensity increases from 25% to 65% VO2max, due to oxidation of intramuscular triglycerides, which provide about one-half of the fat for oxidation. Endurance training characteristically increases fat oxidation during moderate intensity exercise by accelerating the oxidation of intramuscular triglyceride without increasing the mobilization or oxidation of plasma FFA. Similarly, during low-intensity exercise with little intramuscular triglyceride oxidation, the increased fat oxidation of trained people does not appear to be caused by increased mobilization of FFA into plasma, but rather by a greater rate of oxidation of the FFA removed from the blood during exercise. Therefore, it seems that untrained people have greater abilities to mobilize FFA than they do to oxidize it when they exercise in the fasted state. Carbohydrate ingestion during the hours before exercise, even in relatively small amounts, reduces fat oxidation during exercise largely through the action of insulin."

Hoffa
2004-08-28, 16:58
Har du tillgång till fullängdsstudierna?

Jag har läst dom här, dom handlar om muskelnedbrytning
under olika intensiteter och proteinsyntesen...

59. Layman DK. The role of leucine in weight loss diets and glucose homeostasis. J Nutr. Jan 2003;133(1):261S-267S.

60. el-Khoury AE, Forslund A, Olsson R, et al. Moderate exercise at energy balance does not affect 24-h leucine oxidation or nitrogen retention in healthy men. Am J Physiol. Aug 1997;273(2 Pt 1):E394-407.

61. Devlin JT, Brodsky I, Scrimgeour A, Fuller S, Bier DM. Amino acid metabolism after intense exercise. Am J Physiol. Feb 1990;258(2 Pt 1):E249-255.

62. Kirschbaum C, Gonzalez Bono E, Rohleder N, et al. Effects of fasting and glucose load on free cortisol responses to stress and nicotine. J Clin Endocrinol Metab. Apr 1997;82(4):1101-1105.

Jag läste den här för att få reda på om hur mycket fett
som användes vid promenad före/efter frukost:

Bergman BC, Brooks GA; Respiratory gas-exchange rations during graded exercise in fed and fasted trained and untrained men. J Appl Physiol 1999; 86 (2): 479-87.

Men den studien som du klistrade in här var ju ännu mer intressant!

Man kan iallafall säga att slutsatsen av det här är:

Man kan köra intensiv cardio (60-75% av maxpuls) innan
frukost och få bättre fettförbränning ocb mindre muskelnedbrytning
än att köra efter frukost (sett till hela dygnet), Eller?

King Grub
2004-08-28, 17:14
Man kan köra intensiv cardio (60-75% av maxpuls) innan
frukost och få bättre fettförbränning ocb mindre muskelnedbrytning
än att köra efter frukost (sett till hela dygnet), Eller?

Det verkar utan större tvivel så, ja.

Hoffa
2004-08-29, 14:05
Det verkar utan större tvivel så, ja.

En sak som slog mig bara efte att ha läst mer
nogrannt. När man talar om fett så har dom
skilt på fett som är underhudsfett och fett
som finns i musklerna ?

thus indicating that additional fat oxidation must be derived from a pool of intramuscular triglyceride.

Desto högre intensitet desto mer fett tas från fett i musklerna ?
Den TOTAL delen som är från fett är högre när man kör
65% än 25% men då är det inte bara från "plasma FFA from adipose tissue"
som jag antar är underhudsfettet utan en stor del är också
från fettet i musklerna?

However, total fat oxidation increases when intensity increases from 25% to 65% VO2max, due to oxidation of intramuscular triglycerides, which provide about one-half of the fat for oxidation.

Men det kanske är så att fett som tas från underhudsfettet
svarar för 90% av 200 kcal vid 25% intensitet.

Men vid intensiteten 65% så är 50% av 500 kcal från underhudsfett
och 50% från muskelfett?

Alltså är den TOTALA andelen fett från underhudsfett större.
Men jag blev lite rädd när jag såg "intramuscular" men triglycerider
är ju fett så det måste vara muskelfett alltså och inte muskelprotein?

King Grub
2004-08-29, 14:21
är ju fett så det måste vara muskelfett alltså och inte muskelprotein?

Just det.

Och resten är inte underhudsfettet direkt. Du förbränner fettet i blodet, inte i fettcellerna.

Hoffa
2004-08-29, 15:05
Och resten är inte underhudsfettet direkt. Du förbränner fettet i blodet, inte i fettcellerna.

Man har fett i blodet efter 8-10 timmars fasta?
Man förbränner fettet i blodet när man kör 25% av maxpuls också eller?

King Grub
2004-08-29, 15:06
Svaret på det står faktiskt i klartext i studien på föregående sida.