handdator

Visa fullständig version : gröttillbehör

secce
2004-08-26, 09:27
jag brukar käka en tallrik havregrynsgröt med hallonsylt som frukost (+ nån macka), men nu börjar jag tycka det blir alldeles för sött med sylt. finns det nått annat gott man kan tillsätta som är bra?

Johan
2004-08-26, 09:29
Min personliga favorit som jag äter 2 gånger om dagen, havregrynsgröt med banan, supergott.
Sen brukar jag variera med äppel+kanel, också gott men tar några extra sekunder att skiva upp ;)

King Grub
2004-08-26, 09:31
Rårivet äpple, kanel och mjölk är min favorit. Sötningsmedel eller socker efter tycke och smak (om tycke och smak för sötma överhuvudtaget finns).

Glöm inte proteinkällan till!

tenchi
2004-08-26, 09:32
brukar mosa ner en banan, lite torkade persikor och plommon. Och lite solrosfrön. Sen toppar jag med Allbran plus :)

secce
2004-08-26, 09:39
tack för svaren! ska testa lite under veckan. :)
proteinkälla, räcker det med ett kokt ägg och en kesomacka?

King Grub
2004-08-26, 09:56
Det är upp till dig hur mycket protein du anser dig behöva.

Det är dessutom bra om runt hälften av proteinet kommer från en snabb källa, dvs vassle, för att fylla på aminosyrepoolen, få ut aminosyror i omlopp och bryta katabolismen, och hälften kommer från långsamt protein, så aminosyreutsöndringen varar fram till nästa mål.

secce
2004-08-26, 10:09
ok. det vore skitschysst om du skulle kunna ge några enkla exemple på några snabba resp. långsamma proteinkällor, så man kan experimentera fram nått bra! :)

King Grub
2004-08-26, 10:12
ok. det vore skitschysst om du skulle kunna ge några enkla exemple på några snabba resp. långsamma proteinkällor, så man kan experimentera fram nått bra! :)

Snabbt: vassle.

Långsamma: alla andra (förutom ren äggvita, men det är inte praktiskt eller ekonomiskt, då en äggvita bara innehåller 3-4 gram protein).

Semiramis
2004-08-26, 10:47
Stående frukost är gröt med skivad banan, krossade linfrön och lättmjölk. Enkelt och gott.

Max
2004-08-26, 11:07
Testa en syrligare sylt än hallonsylt, lingon eller krusbär tycker jag är godast.

nordland
2004-08-26, 11:55
jordnötssmör och äppelmos....

secce
2004-08-26, 12:27
nordland: bizzar blandning.. :) föressten, boken du har som avatar, kan man få tag på den någonstans?

byggaren
2004-08-26, 19:37
Brukar krossa linfrön och stoppa i, funkar väl bra som protein källa antar jag?
Jag undrar bara hur mycket linfrön ni stoppar i? Förstår att det skifftar mellan person till person, men skulle ändå vara roligt att höra hur mycket ni tar? Antar också att man måste ha nån annan proteinkälla (av dom långsamma)?
Vet att man även ska ta vassle på morgon!

King Grub
2004-08-26, 19:41

Ummm... Nej? Bra fettkälla däremot.

Använd inte mer än 2 matskedar krossade linfrön om dagen; de innehåller glykosider som producerar vätecyanid i kroppen.

byggaren
2004-08-26, 19:55

Använd inte mer än 2 matskedar krossade linfrön om dagen; de innehåller glykosider som producerar vätecyanid i kroppen.
Okej ska nog ta lite tonfisk då! Tycker du det räcker att ta en macka med tonfisk och keso på för det långsamma proteinerna? tonfisk 50g ,40g keso.

Whey
2004-08-26, 20:16
Grub: Det där med hälften snabbt hälften långsamt gäller bara frukost va?

Själv brukar jag oftast bara ha massa kanel på gröten, lite då och då har jag även skivad, strimlad eller riven frukt på och ibland även mjölk. Förut hade jag enbart socker och mjölk, men när jag testar det nu så smakar det inte gott. Har även testat serveringsförslaget från paketet, lingonsylt och mjölk. Men det var inte heller gott...

King Grub
2004-08-26, 20:18
Grub: Det där med hälften snabbt hälften långsamt gäller bara frukost va?

Är man überoptimal så gäller det alla mål. Vassledrink efter målen.

http://www.wannabebig.com/printarticle.php?articleid=121

"Step #1: Consume a whey protein drink shortly after a whole food meal.

By doing so, you will have created an environment very conductive to muscle growth. By consuming that whole food meal you will have suppressed the rate of muscle breakdown. Firstly, by starting a slow cascade of amino acids through your system. Secondly, provided your meal had some kind of carbohydrates, you will have stimulated the release of insulin which in it self can slow the rate of muscle breakdown 11,5,3, 8, 14. Insulin is also the hormone that governs protein synthesis rate. By elevating the release of insulin before the consumption of a whey protein drink, you have effectively set the stage for a serious anabolic reaction 14, 10, 11. There is a slight delay from the time you digest carbohydrates and the time that insulin levels peak. Because of the fact that whey is absorbed so quickly, it is possible that the peaks between amino acids and insulin with not coincide resulting in a less than optimal response 11, 14. Once the whey protein has been completely assimilated, amino acid levels will drop. However, they will not return to normal, because the “Amino Acid Cascade” that you stared with the whole food meal is still streaming. It’s a beautiful sight, isn’t it? This little step has effectively stimulated protein synthesis as well as slowing protein breakdown."

smedberg
2004-08-26, 20:39
med blåbärssylt blir det oerhört gott. no sugar required i tillagningen heller, dock en hel del pektin.

Max
2004-08-26, 21:32
med blåbärssylt blir det oerhört gott. no sugar required i tillagningen heller, dock en hel del pektin.
Men hur blir det med hållbarheten om man inte använder socker?

bubbleman
2004-08-26, 22:30

Fan vad allt ändrar sig hela tiden, jag skall stanna där jag är nu och aldrig ta in någon ny information!

Whey
2004-08-26, 22:40
Fan vad allt ändrar sig hela tiden, jag skall stanna där jag är nu och aldrig ta in någon ny information!
Känner samma sak... Inte länge sedan vassle var dödsförklarat förutom efter träning. Sen kunde man använda det på morgonen och innan träning också. Och nu - EFTER VARJE MÅL :S

KIRE
2004-08-26, 23:16

Jag har av rent oförstånd testat vad som händer om man äter för mkt linfrön.
Jag baserade mitt fettintag under 3 veckor på krossade linfrön. Ungefär 150gram/dygn. Resultat = Efter några veckor blev jag kroniskt trött samt fick ett stort antal röda torra fläckar lite överallt på kroppen. Kunde inte fatta vad det berodde på förrän jag berättade för läkaren vad jag brukade äta :em: :D

King Grub
2004-08-27, 06:17

Stagnation = död. ;)

secce
2004-08-27, 08:58
föressten, är det ngn större skillnad på rågflingegröt och havregrynsgröt? min flickvän vill tvinga i mig rågflingevarianten hela tiden och påstår att det är nyttigare? är det så?

King Grub
2004-08-27, 09:01
föressten, är det ngn större skillnad på rågflingegröt och havregrynsgröt? min flickvän vill tvinga i mig rågflingevarianten hela tiden och påstår att det är nyttigare? är det så?

Nej. Råg innehåller näringsämnen i lite annorlunda fördelning än havre, men båda är toppen. Det är mer fibrer i råg, men fibrerna i havre är av den GI-sänkande varienten, som har fler hälsomässiga fördelar. Havre innehåller mer fett (bra sådant).

Skulle jag bli tvungen att gradera dem hamnar havre snäppet över. Men båda är ypperliga, och variation är bra. Gillar du inte rågflingor finns det inget som säger att du måste äta dem.

Callister
2004-08-27, 10:25
Kanel :nono:

Semiramis
2004-08-27, 10:42
Jag brukar blanda havregryn, rågflingor och litet havrekli i gröten.

King Grub
2004-08-27, 10:46
Kanel :nono:

Vadå :nono: ? Kanel är supernyttigt, gott och har massor av hälsomässiga fördelar. Det sänker halten av socker i blodet. Sänker II. Förbättrar insulinkänsligheten. Ökar din kaloriförbrukning i vila. Förbättrar matsmältningen. Ökar cirkulationen.

Johan
2004-08-27, 10:51
En riktig dunderkrydda som dessutom är väldigt god :thumbup:

Callister
2004-08-27, 11:56
Vadå :nono: ? Kanel är supernyttigt, gott och har massor av hälsomässiga fördelar. Det sänker halten av socker i blodet. Sänker II. Förbättrar insulinkänsligheten. Ökar din kaloriförbrukning i vila. Förbättrar matsmältningen. Ökar cirkulationen.
Kanel, ush. :nono:

http://mindscraps.com/s/contrib/icw/028.gif

King Grub
2004-08-27, 11:57
Synd att du skall gå miste om något så nyttigt och effektivt.

Callister
2004-08-27, 12:13
Synd att du skall gå miste om något så nyttigt och effektivt.
Jag har peppar på gröten istället. :)
Nej men seriöst så gillar jag inte kanel, kan inte äta det helt enkelt. :)

tejpis
2004-08-27, 14:26
Innebär detta inte att insulinkänsligheten i slutändan minskar?

http://www.wannabebig.com/printarticle.php?articleid=121

"Step #1: Consume a whey protein drink shortly after a whole food meal.

By doing so, you will have created an environment very conductive to muscle growth. By consuming that whole food meal you will have suppressed the rate of muscle breakdown. Firstly, by starting a slow cascade of amino acids through your system. Secondly, provided your meal had some kind of carbohydrates, you will have stimulated the release of insulin which in it self can slow the rate of muscle breakdown 11,5,3, 8, 14. Insulin is also the hormone that governs protein synthesis rate. By elevating the release of insulin before the consumption of a whey protein drink, you have effectively set the stage for a serious anabolic reaction 14, 10, 11. There is a slight delay from the time you digest carbohydrates and the time that insulin levels peak. Because of the fact that whey is absorbed so quickly, it is possible that the peaks between amino acids and insulin with not coincide resulting in a less than optimal response 11, 14. Once the whey protein has been completely assimilated, amino acid levels will drop. However, they will not return to normal, because the “Amino Acid Cascade” that you stared with the whole food meal is still streaming. It’s a beautiful sight, isn’t it? This little step has effectively stimulated protein synthesis as well as slowing protein breakdown."

King Grub
2004-08-27, 14:45
Vassle försämrar inte insulinkänsligheten för friska, aktiva individer. Det är inte glukos det är frågan om.

tejpis
2004-08-27, 14:55
Vassle försämrar inte insulinkänsligheten för friska, aktiva individer. Det är inte glukos det är frågan om.
Men jag har för mig att maximalt 3 insulintoppar / dag är rekommenderat. Things change!

King Grub
2004-08-27, 14:59
Men jag har för mig att maximalt 3 insulintoppar / dag är rekommenderat. Things change!

Så stor insulinutsöndring orsakar inte vassle, och det lär väl knappast vara frågan om en stor mängd i "eftermålsdrinken".

LisaOoo
2004-08-27, 15:03
En liten fråga eftersom tråden handlar om gröt. Hur hur mycket ökar GI-värdet av att man kör havregrynsgröten i micron istället för att koka den på spisen?

King Grub
2004-08-27, 15:04
En liten fråga eftersom tråden handlar om gröt. Hur hur mycket ökar GI-värdet av att man kör havregrynsgröten i micron istället för att koka den på spisen?

Kastrullkokt 65-75.

Micrad 85-110.

Allt beroende på grynen. Bara för att en tallrik gröt har GI 70 betyder inte att nästa har det.