Visa fullständig version : Snus
Diskutera. Dåliga sidor med snus?
Bra sidor? :rolleyes:
King Grub
2004-08-23, 19:30
Tråd flyttad. Vad snus har med kost och näring att göra vet endast gudarna.
e det sant att man får en kick om man stoppar up snuset i röven?
Langster
2004-08-23, 19:40
Fan Grub, du vet väl att det är klassat som livsmedel? :rolleyes:
Langster
2004-08-23, 19:40
e det sant att man får en kick om man stoppar up snuset i röven?
Testa och berätta sen! :D
King Grub
2004-08-23, 19:46
Acta Endocrinol (Copenh). 1993 Jan;128(1):35-40. Influence of smoking and snuff use on electrolytes, adrenal and calcium regulating hormones.
Little is known about the effects of snuff use on health. We have investigated electrolyte levels, adrenocortical and calcium regulating hormones in three groups of healthy young men, including 18 non-tobacco users, 21 snuff users and 19 smokers with similar age and body mass index. Smoking and snuff use was positively associated with alcohol and coffee consumption and inversely related to physical activity. Compared to non-tobacco users, smokers had significantly increased levels of serum sodium and magnesium, plasma calcitonin, urinary cortisol and potassium levels and decreased serum sex hormone-binding globulin as well as serum and urinary creatinine values. However, only decreased sexual hormone-binding globulin and urinary creatinine and increased serum phosphate and urinary potassium levels were seen in snuff users. Among tobacco users we noted that smokers differed from snuff users in that they had higher serum sodium (1.4 mmol/l, p < 0.01), plasma calcitonin (3.3 pmol/l, p < 0.05) and urinary cortisol (41 nmol/24 h, p < 0.05) but lower serum creatinine (5.8 mumol/l, p < 0.01). We conclude that chronic snuff use appears to have less influence on hormone and electrolyte balance than does smoking, and that some of the abnormalities seen in smokers do not seem to be mediated by nicotine.
King Grub
2004-08-23, 19:47
Högt II! :D
J Intern Med. 1991 Jul;230(1):17-22. Cardiovascular risk factors in young snuff-users and cigarette smokers.
We studied cardiovascular risk factors in 21 young men who were habitual snuff-users, and compared them with the same risk factors in 18 non-tobacco-users and 19 cigarette smokers of the same age and body mass index. Both snuff-users and smokers showed increased levels of alcohol and coffee consumption and a decreased level of physical exercise compared to non-users. Both groups of tobacco-users showed increased serum insulin levels compared to the control group at similar blood glucose concentrations. In contrast to the smokers, snuff-users showed no significant elevation of diastolic blood pressure, haemoglobin concentrations, white cell count, serum cholesterol or triglyceride levels. Snuff users had higher plasma fibrinogen levels than non-users (P = 0.07). The use of snuff by young men appears to have less impact than smoking on cardiovascular risk factors, with the possible exception of elevated serum insulin and plasma fibrinogen levels.
hobbitar
2004-08-23, 19:48
Bra sidor:
Motverkar hål i tänderna
Bra alternativ till rökning
Man har (nästan) alltid något att se fram emot
Istället för onyttig efterrätt tar man en snus
Man får bättre syreupptagning i kroppen
Dåliga sidor:
Man är beroende av det.
However, only decreased sexual hormone-binding globulin and urinary creatinine and increased serum phosphate and urinary potassium levels were seen in snuff users.
Och det där betyder vadå på ren svenska? :angel:
Tricklev
2004-08-23, 19:53
Och det där betyder vadå på ren svenska? :angel:
Vad blev du rädd för där? :laugh:
Vad blev du rädd för där? :laugh:
Öh. Allt? :thumbup:
fintelligens
2004-08-23, 20:00
snus o rökning :smash:
Det är ett RENT HELVETE att sluta - det kan jag tala om!
allan
fintelligens
2004-08-23, 20:40
allan
Äh, det är bara du som är svag :D
Bra sidor:
Motverkar hål i tänderna
Man får bättre syreupptagning i kroppen
Dåliga sidor:
Man är beroende av det.
Kunde inte sagt det bättre själv.
Man får väl sämre blodcirkulation av det...
RobbeliRobban
2004-08-23, 20:59
Snusa är himmelriket, finns väl inget som går upp mot en aningens för stor Grov snus, passar i alla lägen, får en att tänka klart framför datorn, en film blir så mycket bättre med en prilla, den förhöjer njutningen efter en god middag, att arbeta utan en välstoppad prilla är ett helvete.
Jag lyckades sluta en gång, 94 tror jag att det var, efter 6år av konstant snusande, det gick bra och nikotin behövet försvann, men den där krypande rastlösheten, att alltid ha något att göra och njuta av blev för stark så jag började igen, det ångrar jag inte en sekund, prillan sätter en guldkant på livet, en guldkant som jag inte förstår hur man kan neka sig själv.
Dags för en ny, konstant snusande är det bästa, en liten del av himmelriket, nu är jag på humör för en hårt bakad, mmmmm snus!
JustinCredible
2004-08-23, 21:02
Man får sämre blodcirkulation har jag hört iaf.
Varför började ni snusa?
RobbeliRobban
2004-08-23, 21:04
Man får sämre blodcirkulation har jag hört iaf.
Varför började ni snusa?
Var så liten då så det kommer jag inte ihåg, men det var nog för att följa släktseden.
Edit: Stavfel
paranoid
2004-08-23, 21:10
Som tjej kan jag ju iallafall säga att jag tycker att det är ganska äckligt att kyssa en kille som snusar. (Helt oavsett om han har en snus inne eller ej.) Snus har en väldigt sötsliskig lukt, killar som snusar brukar således lukta sötsliskigt. (Och vem vill ha en sötsliskig kille?) Snusare luktar t.o.m. äckligare än rökare!
Som tjej kan jag ju iallafall säga att jag tycker att det är ganska äckligt att kyssa en kille som snusar. (Helt oavsett om han har en snus inne eller ej.) Snus har en väldigt sötsliskig lukt, killar som snusar brukar således lukta sötsliskigt. (Och vem vill ha en sötsliskig kille?) Snusare luktar t.o.m. äckligare än rökare!
Då blir det mer tögömmi hädanefter!
Och du tror inte ni brudar luktar sötsliskit av all cider ni häller i er på krogen :D
mjo.. det har inte hindrat de 1000+ som kysst mig :D kanske är det pga min enorma bicep? :D
paranoid
2004-08-23, 21:58
Då blir det mer tögömmi hädanefter!
Ja, du vet väl att tuggummituggande pojkar får kyssa vackra flickor i mycket högre utsträckning än snusare? :)
mjo.. det har inte hindrat de 1000+ som kysst mig :D kanske är det pga min enorma bicep? :D
hahaha
paranoid
2004-08-23, 22:00
Och du tror inte ni brudar luktar sötsliskit av all cider ni häller i er på krogen :D
Det är möjligt, tur att jag inte är lagt åt ett sådant håll att det utgör något problem för mig ;)
paranoid
2004-08-23, 22:01
Tjae... enorma biceps har ju onekligen en viss charm! :naughty:
Här är en ganska intressant sida om än något partiskt. "Gamla och nya myter om snus":
http://www.danberg.se/prylboden/omsnus.html
Ett överväldigande flertal av forskare är eniga. Man har inte lyckats se något enda fall av snusrelaterad cancer när det gäller svenskt snus. Trots att vi i vårt land har använt fuktigt snus sedan slutet av 1700-talet och nu har nästan en miljon snusare som petar i sig drygt 5 miljoner kilo snus per år samt det faktum att vi har världens bästa cancerstatistik så kan ingen visa på ett enda säkert fall av snuscancer och ännu mindre tala om vad något sådant fall vårdas. Har Du, käre läsare, någonsin känt någon som fått snuscancer. Jag har det inte. Däremot har jag känt många rökare som fått cancer och avlidit, däribland min egen mor. Vi har 40.000 nya cancerfall per år, av dessa är endast 400 fall muncancer. Det är mindre än i de flesta länder där man inte snusar alls. I Norrland, där man snusar mest är, märkligt nog, muncancerfrekvensen lägst.
Den 1:a februari 97 fick vi massmedia veta att Socialstyrelsen medger att det inte finns någon forskning som pekar på ett samband mellan snus och cancer. Nu borde Socialstyrelsen begära av regeringen att man hos EU hemställer om att få slopa varningsetiketterna på snusförpackningarna men detta underlåter man. Det skulle innebära en alltför stor prestigeförlust för socialbyråkraterna och därför söker man förhala det hela i det oändliga genom att säga sig vilja invänta resultatet av en ny stor undersökning. Så kan man naturligtvis hålla på hur länge som helst. Socialstyrelsens agerande är djupt oärligt och visar på en otrolig arrogans mot det vetenskapliga symposium man själv anordnat och de forskare som deltagit i detta. Samtidigt börjar man yra om tandlossning och hjärt-kärlsjukdomar. Hur det förhåller sig med dessa påstådda samband kan Du läsa nedan.
intressant
Finns det nån forskning som visar att snus ger cancer?
Hur mycket pengar per månad på snus lägger ni snusare?
Bra sidor:
Motverkar hål i tänderna.
Tandborste, tändkräm, tandtråd och i särfall fluortabletter torde vara både billigare och effektivare.
Blödande magsår är ett bra alternativ till magsäckscancer ...
Av förklarliga skäl. En heroinist ser fram emot sin nästa sil också, men kjag vet inte om jag skulle kalla det en "god" sida av narkotikammissbruk.
Ja, snus är ju rena hälsokosten. Jäklar vad mycket efterrätt alla snusare måste ha ätit innan de började snusa, förresten, om det är behovet som snuset har ersatt ...
Man får bättre syreupptagning i kroppen.
Möjligt, men man får ju å andra sidan sämre blodcirkulation, så det torde vara hugget som stucket.
Dåliga sidor:
Man är beroende av det.
Men det var väl en bra sida, då hade man ju något att se fram emot ...?
Någon som missat om jag är för eller mot snus ...? :D I ärlighetens namn skall det dock erkännas att snus har EN god sida, när det är ett alternativ till cigarretter: Att det s.a.s. stannar "inom brukaren" och inte sprider sig till omkringstående. Finns ingen som fått hälsoproblem p.g.a. passiv snusning vad jag vet ...
Finns ingen som fått hälsoproblem p.g.a. passiv snusning vad jag vet ...
Jag avskyr verkligen när någon börjar fixa en snus och jag känner lukten. Såå äckligt! Vet inte om det kan klassas som hälsoproblem i och för sig :)
Rockhard
2005-04-30, 19:22
Fuck. nu blev jag toksugen på snus. Tur att det är så långt till affären jag orkar inte gå och köpa...
ölobrännvin
2005-04-30, 19:26
allan
Nej det kan du inte tala om för i en annan tråd så påstod du att det inte var alls svårt när du slutade själv. Fast om du vill dementera det så förstår jag för det Är ett helvete att sluta... Men att du har klarat det är såklart mycket beundransvärt :thumbup:
Tandborste, tändkräm, tandtråd och i särfall fluortabletter torde vara både billigare och effektivare.
Ja det är ju en jävla njutning också.. *spy*
Man behöver inte sluta använda sakerna du nämnde bara för att man snusar heller :sleep:
ölobrännvin
2005-04-30, 19:41
Jag får emellanåt tvångstankar om att sluta snusa och efter ett par veckors neddragning på snusandet så försöker jag sluta och en gång klarade jag mej en månad fast inte helt utan för jag började röka ciggar istället på helgerna och nu snusar jag portion white istället så lite har jag åstadkommit. Fast det är så jävla gott så jag ska aldrig sluta igen... Snus= nam nam ja :thumbup:
SNUS :thumbup:
Tigerkotten
2005-04-30, 20:04
så skabbigt med snus, bak är klart det värsta.
Sedan se folk med bakdelar på tänderna osv fyfaen.
Nej Rökning > Snus
När det gäller lukt och sådant.
Gör varken eller hära.
ölobrännvin
2005-04-30, 20:07
Jag bryr mej verkligen inte om vad andra tycker om mitt snusande så länge min fru inte ogillar det, hon snusar själv så det är nog ingen riska att hon bryr sej om det.
hobbitar
2005-04-30, 22:37
Jag har inte snusat på snart två månader nu. Ölbrännvin, klart att du inte slutar snusa nu när du har ditt på det torra :D
Jag slutade enbart att snusa för att kunna gå upp i vikt, och det funkade!
ErikWrestlingFreaket
2005-04-30, 23:00
Jag förstår bara inte varför folk börjar snusa, röka och dricka alkohol? Det är ju bara att aldrig börja göra det
Jag förstår bara inte varför folk börjar snusa, röka och dricka alkohol? Det är ju bara att aldrig börja göra det
Du verkar vara en mycket tråkig människa..
Arne Persson
2005-04-30, 23:28
Rökande och snusande kvinnor är extremt avtändande. Det mest sjuka är att dom anstränger sig att vara sk fräscha i övrigt! Överhuvudtaget är all tobak vidrigt!
Att snusa är väldigt bekvämt. Men det mest givande är att ta max fem pelosnärtar om dagen. Eftersom en snus inte ger något om man redan har det mesta nikotinet från den förra kroppen, ska man helst vara utan 2-3 timmar minst för bästa effekt. För håll med om att första snusen på dagen är godast.
Tigerkotten: Det heter knåd :D
Nismo: Japp, kan tänka mig det. Jag får nästan kväljningar av lukten av ettan. Dessutom smakar Ettan arsle.
Grov däremot luktar och smakar gott, Göteborgs rapièr är också rätt trevligt.
Det bästa är om man kan hålla sig till 5 dosor i månaden. Det är svårt för mig att hålla mig från att ta en snus eftersom det finns mer i fickan (fast jag har rätt sällan en dosa), men jag skulle tycka att det vore bättre om man klarade sig med en dosa och lite av en till i veckan.
Du kommer nog ändra dig när du blir något/några år äldre ;)
EDIT: Finns det nån forskning som visar att snus ger cancer?
Rökande och snusande kvinnor är extremt avtändande. Det mest sjuka är att dom anstränger sig att vara sk fräscha i övrigt! Överhuvudtaget är all tobak vidrigt!
Tack Arne :thumbup:
kunde inte sagt det bättre själv
Tigerkotten: Det heter knåd :D
.
Näe, BAK. Man "bakar" en snus... inte knådar.
Hur som haver så är lössnus nasty, tacka vet jag GROV portion. lovely.
Tack Arne :thumbup:
kunde inte sagt det bättre själv
Jag hakar på.. det är ruttet alltihopa..
Mörk. Stark. Fyllig smak. Elegant arom. En klassiker. Mer än 100 år av kompromisslös kvalitet. Sveriges ledande snusmärke.
Gjord på utvald tobak. Generals rena, eleganta arom med en antydan av citrus och djupa, fylliga smak vittnar om kompromisslös smak och tradition.http://www.expatshop.se/shop/svenskmat/images/shop/General2_pp.jpg
Nej det kan du inte tala om för i en annan tråd så påstod du att det inte var alls svårt när du slutade själv. Fast om du vill dementera det så förstår jag för det Är ett helvete att sluta... Men att du har klarat det är såklart mycket beundransvärt :thumbup:
Kolla datumen på de inläggen....Det var lite jobbigt den första tiden (då ovanstående inlägg skrevs) men sen släppte det och jag har inte minsta behov idag. Det konstiga är att det man saknar mest är att ha nånting att pula med....
allan
Näe, BAK. Man "bakar" en snus... inte knådar.
Hur som haver så är lössnus nasty, tacka vet jag GROV portion. lovely.
Skärp dig sörlänning :D
Man kan säga att det är lös eller knåd.
Man KNÅDAR den.s
Grov portion är inte i närheten lika gott som grov lös.
Bak säger man om man är fjolla ;)
jag tar bara mellan tumme och pekfinger och lägger in den
knåda eller baka är för fjollor
Mörk. Stark. Fyllig smak. Elegant arom. En klassiker. Mer än 100 år av kompromisslös kvalitet. Sveriges ledande snusmärke.
Gjord på utvald tobak. Generals rena, eleganta arom med en antydan av citrus och djupa, fylliga smak vittnar om kompromisslös smak och tradition.http://www.expatshop.se/shop/svenskmat/images/shop/General2_pp.jpg
me love!
gargantua
2005-05-01, 20:06
Det som förbryllar mig mest när det kommer till rökning/snusning är att folk inte reagerar på att de låter sig vara beroende av något. Samt att man måste tillföra något för att må bra. Hur motiverar ni som lever ett hälsosamt liv i övrigt erat snusande?
Why...snusare/rökare...why?
jag tar bara mellan tumme och pekfinger och lägger in den
knåda eller baka är för fjollor
Japp. Men att överhuvudtaget peta i lössnus är lika med att knåda. Däremot kan man göra en boll/ sitta 26 tusen år å klämma högen mot dosväggen och då är det extrem form av knådning :)
gargantua: Jag har inte snusat i helgen nåt. dvs jag KLARAR mig utan.
Man KNÅDAR den.s
Det heter "baka". I vissa bakvattendelar av Sverige säger man tydligen knåda. Men det brukar gå över när de fått elektricitet, telefonledning och rinnande vatten på gården...
http://www.snus.onlyhere.net/
http://www.snus-bengt.se/
http://www.swedishmatch.com/
http://www.gothiatek.com/
http://www.gellivaresnus.se/
allan
Man KNÅDAR den.s
Sörlänning? Tsss... im located i övre delen av Sverige ju.
Lyssna på farbror Allan. BAK heter det! :booty:
Sörlänning? Tsss... im located i övre delen av Sverige ju.
Lyssna på farbror Allan. BAK heter det! :booty:
Sundsvall är fan tropikerna för mig ;)
Arne Persson
2005-05-01, 22:26
Blir ni inte ens själva äcklade av skiten? I så fall ofattbart!
Diskutera. Dåliga sidor med snus?
Bra sidor? :rolleyes:
Gula fina tänder.. eller så vare inte fint nej. luktar inge vidare heller och ett beroende kommer jue! *screwy* kommer inte på en bra sida med de faktiskt.. eller jo en! man kanske slipper att dom börja röka istället ;)
LexSinner
2005-05-06, 17:44
Lätt att börja svårt att sluta.. Ingen höjdare *cry*
Själv har jag snusat i 6-7 år och är uppe i en 2 dosor om dagen (förstår inte hur jag hinner), det är dyrt och inte speciellt trevligt.. Ändå kan jag inte riktigt hitta motivationen att sluta. :em:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.