Visa fullständig version : Hur bra är egentligen roddmaskin?
Jag funderar lite på att investera i en roddmaskin, då jag tycker det är en väldigt rolig träningsform. Nu undrar jag lite hur bra en roddmaskin egentligen är? Ger det en allsidig träning och klarar man sig på bara en roddmaskin? Jag tränar löpning 1-2 gånger i veckan också, så ben får hel del träning också. Tacksam för alla svar som berör roddmaskiner!
så du hade bara tänkt köpa en roddmaskin? och ha hemma eller??
Han t'nker nog p[ en s[nd'r motionsroddmaskin :D
Ingen Kabelrodd
M
måste va det ju...annars hade man nog fått en rätt överutvecklad rygg hehe
MasterChief
2004-08-19, 21:44
Roddmaskinen är ett utmärkt redskap för att träna upp konditionen. Thats it.
För att få allsidig träning BÖR du även lägga till någon form av styrketräning.
Man blir inte stark av rodd, endast uthållig.
Ganska dyrt för att bara kunna göra en sak, eller?
Kommer du inte att tröttna på att ro efter ett tag??
Roddmaskinen är ett utmärkt redskap för att träna upp konditionen. Thats it.
För att få allsidig träning BÖR du även lägga till någon form av styrketräning.
Man blir inte stark av rodd, endast uthållig.
Kanotister mm ser ju ganska vältränade och starka ut...
Kan inte dom träna med vikter för att de är kanotister?
Don_Kocke
2006-01-24, 18:34
Kan inte dom träna med vikter för att de är kanotister?
Kanotister var vältränade innan gym och styrketräning var något folk höll på med..Och man kan få en bra och allsidig fysik av att ro..det vet jag av egen erfarenhet
keffat_liv
2006-01-24, 18:37
Kanotister var vältränade innan gym och styrketräning var något folk höll på med..Och man kan få en bra och allsidig fysik av att ro..det vet jag av egen erfarenhet
får vi se lite bilder på din vätränade kropp då?
Don_Kocke
2006-01-24, 18:44
får vi se lite bilder på din vätränade kropp då?
har inga bilder från tiden jag nästan bara rodde har bara bilder på när jag gymmet ett antal år
Men var då ca 1.75 lång och vägde 75 kg utan fett och extremt grym kondition ..något jag helt saknar nu
har inga bilder från tiden jag nästan bara rodde har bara bilder på när jag gymmet ett antal år
Men var då ca 1.75 lång och vägde 75 kg utan fett och extremt grym kondition ..något jag helt saknar nu
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=61038
MasterChief
2006-01-24, 19:03
Jäkligt fin bumpning... *rolleyes*
Nu är det i och för sig rätt stor skillnad på kanot och rodd...
Den tid det tar att bygga upp en viss mängd muskler med rodd eller kanot jämfört med styrketräning är garanterat väldigt lång. Bara för att det går behöver inte betyda att det är särskilt praktiskt. Man kanske vill ha resultat någorlunda snabbt (förutom konditionsmässigt).
Hur påverkar en massa roddmaskinskonditionsrodd den vanliga styrketräningen för ryggen?
Återhämtningen? Styrkan? Måste man minska styrketräningsvolymen?
sundvall
2006-01-24, 19:22
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=61038
:laugh:
Jäkligt fin bumpning... *rolleyes*
Nu är det i och för sig rätt stor skillnad på kanot och rodd...
Den tid det tar att bygga upp en viss mängd muskler med rodd eller kanot jämfört med styrketräning är garanterat väldigt lång. Bara för att det går behöver inte betyda att det är särskilt praktiskt. Man kanske vill ha resultat någorlunda snabbt (förutom konditionsmässigt).
Sorry, trodde man i första hand skulle söka efter tidigare trådar om man undrande något istället för att starta en ny. Eftersom jag är nyfiken på vad folket anser om rodd/paddling så tyckte jag tråden var lämplig. Ror en hel del på gymmet och har långtskridna planer på att köpa en kajak till sommaren.
Som nybörjare när det gäller träning så kanske rodd kan ge relativt snabba resultat till en början kanske?
Som nybörjare när det gäller träning så kanske rodd kan ge relativt snabba resultat till en början kanske?
Ja, men inte så mycket när det gäller musklerna.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.