Visa fullständig version : promenad efter styrketräning
Hur står sig promenad efter styrketräning (ej efter benträning) jämfört med morgonpromenad innan frukost? Insulinnivåerna borde väl vara låga efter träning precis som på morgonen men det kanske inte är bra för musklerna att man inte tar gainern direkt efter styrketräningen?
King Grub
2004-08-18, 18:39
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=21614
Jag sprang hem från gymmet nyss(3km).
Kanske inte optimalt, men jag hade bråttom så vad gör man. ;)
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/...ead.php?t=21614
Ok, tack för länken. Om man knatar 90 min efter styrketräning...är det fortfarande snabba kolhydrater/protein som gäller efter det? Tomma glykogenförråd och låga insulinnivåer borde det ju rimligtvis vara även om man promenerat efter?
Antar att morgonpromenad är ett ngt bättre val eftersom man då drar nytta av tillväxthormonerna som utsöndrats under natten samt kan få igång återhämtningen snabbare med kolhydrater/protein efter styrkepasset än om man promenerar efter gymmet?
King Grub
2004-08-18, 20:32
Ok, tack för länken. Om man knatar 90 min efter styrketräning...är det fortfarande snabba kolhydrater/protein som gäller efter det? Tomma glykogenförråd och låga insulinnivåer borde det ju rimligtvis vara även om man promenerat efter?
Ja.
Antar att morgonpromenad är ett ngt bättre val eftersom man då drar nytta av tillväxthormonerna som utsöndrats under natten samt kan få igång återhämtningen snabbare med kolhydrater/protein efter styrkepasset än om man promenerar efter gymmet?
Promenader på morgonen är överlägsna i alla avseenden i jämförelse.
Lasse Kongo
2004-08-18, 22:22
Hey, mitt råd är att göra det som känns bäst, visst morgonpromenader är ju bäst enligt vetenskapen sas!
Men att göra det man tycker känns bäst/mår bäst av tror jag man vinner på i längden.
Jag tycker det är PÅ TOK för skönt o sova på morgon och märker inte det sköna med att gå upp kl 05 och gå ut och gå *gah*
Jag kör all min cardio direkt efter avslutat träningspass och efter det så tar ja min drink.
Dock blir det morgonpromenader när det sista skall bort, men det handlar mest om att det är skonsammare+att jag vill ha ett grymt vapen kvar när det sista ska bort :thumbup:
Kör hårt.
Slartibartfast
2004-08-20, 12:04
Morgonpromenader är ca 10% effektivare än promenader vid andra tidpunkter enligt Paulun.
Stor vits att släpa sig upp ur sängen :rolleyes:
"vill man vara fin får man lida pin" är de inte jobbigt när ordspråk stämmer?? :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.