Visa fullständig version : Ang kondition och deff
Har jag förstått det fel när jag tror att när man har bättre kondition får man bättre vilopuls och bränner därför mer procentuellt fett när man är stilla?
Och sen kan jag stänka in en fråga om det går att först köra lugn joggning ett tag sen varva med promenad efter för att man då borde ha mindre kolhydratdepoer och det då bör fungera ungefär som en morgonpromenix?:)
Och kan man också slänga in lite snabba sprints efter joggningen för att fixa explosiviteten och spänsten o sånt?
*edit* Någon som vet hur man kan träna bort/stretcha bort smärta vid smalbenen som känns ungefär som eller kan vara benhinneinflammation?
Vet det där med att sova med benen högt uppe och de men det funkar inte för mig.
Jag skulle inte vilja påstå att det är en bättre bättre vilopuls som orsakar att du lättare bränner fett utan snarare den ökade syreupptagningsförmågan, även om det ena brukar leda till det andra.
En lugn jobb efterföljd med en promenad är ju bättre än bara en lugn jobb men förbränna stora mängder kolhydrater gör du förslagsvis genom en aktivitet med högre intensitet än en lgn jogg. T. ex styrketräning eller sprintloppen som du beskriver.
Det låter (utan att vara medicinsk utbildad) som om du får ont i benhinnorna, detta är vanligt om man är ovan löpare. För att bli av med problemet kan du testa med värme-kyla på det ömmande området. Det ökar blodcirkulationen och hjälper till att reparera skadan.
För att undvika problem i framtiden; tänk på att sätta i hela foten i marken när du springer. Antagligen sätter du ned tårna först och bromsar när du springer. Det är anledningen till att benhinnorna ömmar.
Hoppas att det hjälper!
bra skor e jätteviktigt oxå ävenom du springen mest i skogen, för benhinnor och knän och allt annat man ska va rädd om :) och ordentlig uppvärmning speciellt om de e på morronen du springer
Jag är elitidrottsman och spelar basket då jag hela tiden måste vara på tårna och kan vara därför jag är van att springa så och i skoväg använder jag basketskor då, med lugn joggning menar jag förövrigt att jag joggar så jag pallar typ 2km sen är jag slut (har rätt dålig kondis, är mer exlosiv) men tänker öka med några hundra meter varje gång jag springer tills jag springer typ 5-7km nåt sånt :) Jag känner min kropp ganska väl och känner att det är såpass intensivt att jag bränner kolisar.
Tack så mycket för bra svar!:D
Benhinnorna kan börja trilskas av lite vad som helst för den delen har jag märkt. Jag fick t.ex. inflammation av att byta underlag från asfalt till skogsslingor, inte för att jag sprang för snabbt eller mycket. Jag besökte en naprapat som rådde mig att hållas på asfalten och efter det försvann värken (han gav mig för övrigt också en inte alltför behaglig "behandling" :smash: ).
Du kan även sträva efter att irritera benhinnorna så mycket som möjligt för att öka blodgenomströmningen, t.ex. genom att nu och då borsta insidan av smalbenen med en sträv bastuborste. Besök en naprapat om du är osäker så att inte inflammationen förvärras. Att vila och springa på mjukt underlag kan t.ex. vara helt fel rekommendationer i ditt fall!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.