Visa fullständig version : hur länge på samma vikt?
alexi666
2004-08-17, 20:11
Jag har precis börjat träna och tänkte fråga hur länge ni andra brukar stanna på samma vikt innan ni går upp lite i snitt?
Jag har kört samma vikt i biceps nu i 1 månad och jag själv tycker armarna växt och folk säger till mig dem blivit större men det känns ungifär lika tungt som när jag började och som jag inte är redo att gå upp i vikt riktigt än.
Så jag undrar...hur lång brukar det ta för dig? :em:
Otto GROV
2004-08-17, 20:13
ja ökar vikten i en övning när de känns lätt.
annars så kan man ju bestamma sig att tex när ja klarar 5 femmor på en vikt så ökar ja vikten
kalle_banan
2004-08-17, 20:16
testa lägg på mer vikt, och om du kör någon repp under det du brukar så tar du säkert igen det på 2-3 veckor, jag brukar iaf inte öka vikten efter ett X antal veckor, utan kör mer på känn. om du fått större biceps borde du ju också blitt starkare.... så testa o se vad som händer iaf!
Gör helt enkelt som så att när du kan göra fler än X reps så lägger du på lite mer vikt och provar igen. Klarar du då inte ens av att göra Y reps så får du sänka lite.
X och Y får du bestämma själv. Eftersom du nyss börjat träna så är 10-12 resp. 6-7 rätt vettiga tal.
Jag får en svag känsla av att du är lite stressad... Ett tips: Var inte det. Ökningarna kommer sakta men säkert om du tränar rätt och äter och sover bra.
EDIT: Eller, ja, "sakta men säkert", de kan komma snabbt som satan alldeles i början av din karriär... ;) Det är efter det stadiet man inte får vara alltför stressad.
Karl_alfred
2004-08-17, 21:26
Jag har ett tips jag tror är oerhört viktigt och det är att: öka inte vikten för snabbt! Har själv gjort detta. Ett tag ökade jag 2,5 kg varje pass i bänken vecka efter vecka, låg visserligen kvar på samma reps och det kändes inte ett dugg tyngre varje gång ökade ungefär 25kg. Men sen fick jag problem med armbågen troligtvis för att jag ökat för snabbt och leder och ligament inte hunnit med. Så härdanefter så ska jag minst ligga kvar på samma vikt i minsten en månad innan det höjs och verkligen vänja kroppen vid denna vikt innan jag går vidare. När det börjar kännas lätt höjer jag lämpligen 5kg och nöter tills samma känsla innfinner sig osv...
Tänk så här. 5kg i månaden låter inte mycket, men 5kg i månaden på ett år innebär 60kg! Det kommer ju absolut inte att hålla jämt men kanske ett tag :) Samtidigt som att kroppen kommer att hålla bättre än om man skulle öka varje pass!
alexi666
2004-08-18, 01:20
k tackar för tipsen :)
Om du precis har börjat borde du ju snarare bli starkare fort (van att utföra rörelsen/teknik) än växa (på kort tid..).
Du kan ju variera lite o köra tyngre o lite färre reps ibland o lättare o fler reps ibland också.
Karl_alfred
2004-08-18, 17:03
k tackar för tipsen :)
Varsegod!!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.