Logga in

Visa fullständig version : fjällvandring -vad tänka på?

kampsporttjej
2004-08-13, 17:14
nu är det dags för några dagars härlig fjällvandring!
jag förmodar att energiåtgången ökar något enormt,
några tips?

vi kommer att gå mellan stugor och således ej behöva laga mat
i trangiakök. jag kommer bära på MAX tio kilo packning kanske.
men med mig tänkte jag ha vasslepulver, sojaprotein-färs och
självklart nötter, aprikoser och sådant "färdsnacks".

någon som vet GI på torkade äppelringar?
kan det vara bra med snabb energi (liknande efterträningsdrink) någon
gång under resans gång? innan middagen exempelvis? eller efter några
dagar? eller vid pauser? eller är det bästa att käka på som vanligt, fast mer?
det kommer bli långa dagar självklart... med flera timmars vandring (4-6)
och pauser förstås.

kommer det gå åt mycket kolhydrater eller är det mest fettförbrännande
att fjällvandra?
vad i matväg är bra att öka på, allt eller t.ex fett?
man brukar minska i vikt vid fjällvandring och jag vill inte att det ska vara
musklerna...

p.s
måste för övrigt rekommendera alla som inte har gjort det att fjällvandra! :hbang:
bra för formen, bra för sömnen och alla de essensiella behoven och
framförallt
UNDERBART FÖR SJÄLEN!

Kalleh
2004-08-14, 13:29
När jag har fjällvandrat har jag ju kört med trangiakök och haft med mig en del pasta och nudlar, det väger ju i stort sett ingenting att bära med. Under tiden man vandrat och kanske gjort det en halv dag utan att stanna för att laga mat har jag haft med mig proteinbars att tugga på under tiden, ganska kaloririka sådana och även lite vanlig choklad vilket jag nog tycker att man kan stoppa i sig med gott samvete om man är ute och traskar hela dagarna. Visst gör man av med mycket kalorier när man fjällvandrar. Jag vet inte hur länge du planerat att vara ute men jag tycker nog inte att det är nödvändigt att släpa med den perfekt balanserade kosten, proteinpulver och gud vet allt bara för någon vecka, musklerna rinner ju inte av en precis, möjligen lite fett men det kan väl de flesta avvara. Jag tycker du ska ta med mat som du gillar och vet ger dig energi att orka med, passa på att njuta istället för att tänka på käket. Det är ju som sagt riktigt sjysst i fjällen :thumbup:

King Grub
2004-08-14, 13:38
Jag tycker också det är viktigast är äta tillräckligt, inte att ha en procentuellt perfekt näringsfördelning. Rejält med kolhydrater, även innan själva vandringen börjar, så man orkar. Annars tror jag inte du behöver tänka på att lägga upp kosten på något speciellt sätt. Det är viktigast att se till att du har tillräckligt med energi och fyller på regelbundet.

Lillstrumpa
2004-08-14, 19:07
Glöm inte ett par bra kängor.

IF not väl invandrade kängor GOTO tejp/sårvård. ;)

Packa ryggsäcken med de tyngsta grejerna närmast ryggen och gärna bland de övre lagren packning.

Ha det bra i fjällen, själv skall jag kanothajka hela nästa vecka. :)