Visa fullständig version : Riddle me this, riddle me that. How can so few calories make me FAT?
Slartibartfast
2004-08-13, 17:08
En liten resumé: Slarti har tränat i snart fyra år och av dessa har åtminstone de senaste två varit totalt resultatlösa. Kroppsvikten har ökat mer eller mindre konstant, men styrkan har stått stilla, vilket betyder att det inte är muskler han lagt på sig. I dagsläget väger han 97 kg.
Nu till det besynnerliga:
Jag räknade idag för en gångs skull ut precis hur mycket jag äter en given dag och så här såg det ut (första talet är gram protein och andra talet är kalorier):
Frukost:
Fyra rågbrödsskivor (100 g) 8,2 g 215
Ost (65 g ) 20,1 g 146
Skinka (40 g) 7,2 g 43,6
Halvliter minimjölk (500 g) 15,5 g 165
Myssli (100 g) 8,5 g 320
Sammanlagt 60,5 g 889,6
Lunch:
Pasta (110 g) 14,0 g 385
Köttfärs (200 g) 38,0 g 304
Halvliter minimjölk (500g) 16,5 g 165
Morötter (250 g) 3,0 g 77,5
Sammanlagt 71,5 g 931,5
Middag:
Ris (100 g) 8,0 g 336
Tonfisk (140 g) 32,2 g 154
Halvliter minimjölk (500 g) 16,5 g 165
Kålrot (150 g) 1,8 g 48
Sammanlagt 58,5 g 703
Kvällsmål:
2 ägg (120 g) 15 g 175,2
Äpple (150 g) 0,6 g 78
TOTALT 206,1 g 2777,3
Jag har länge misstänkt att mina uteblivna träningsresultat har berott på otillräckligt proteinintag, och nog är väl 206 g i lägsta laget men det som verkligen slog mig med häpnad var mängden kalorier. Inte ens 2800! Jag har lyckats bulka upp mig till en kroppsvikt på 100 kg som mest på knappt 2800 kcal om dagen. Vad jag har förstått borde jag ligga på klart över 3000 för att ens hålla vikten. Hur i all friden kommer det här sig!!?
I vanliga fall (speciellt på sommaren) lämnar jag t.o.m. bort mysslin på morgonen så då är jag nere i knappt 2500 om dagen. Ändå går jag inte ner i vikt. Jag har ätit såhär åtminstone de senaste tre åren. Jag varierar ju så klart lite med potatis ibland, och fisk istället för kött och ibland saker som havregrynsgröt och ärtsoppa, men jag har räknat med de dagar så jag tycker jag får i mig mest. Vissa dagar får jag alltså i mig ännu mindre än dethär.
Hur har jag alltså lyckats uppnå en kroppsvikt på 100 kg som mest genom att äta som jag gör. Mitt kroppsfett ligger på kring 15 % så de runt 30 kilona jag lagt på mig under åren är inte BARA fläsk
Jag bifogar en bild som illustration.
Vad ska jag göra för att få igång ökningarna igen? Om jag äter mera kalorier blir jag bara fetare. Ska jag äta mera protein? Jag håller på och smygdeffar bort överloppsfettet nu och är som sagt nere på 97 kg. Ska inte gå under 90 kg dock.
Det bör tilläggas att jag äter mig riktigt mätt vid alla mål (utom kvällsmålet där jag vanligen redan ÄR ganska mätt). När jag bulkade upp mig till 100 kg var jag proppmätt efter varje mål, och gick omkring och var mätt hela tiden men nu när jag ”deffar” så äter jag bara så att jag är bekvämt mätt.
King Grub
2004-08-13, 17:21
Visst låter det konstigt.
Med den kroppsvikten borde du ha en större energiförbrukning än så. Antagligen är du begåvad (?) med en ämnesomsättning som är lite trögare än genomsnittet.
Istället för att verkligen toppa insulinnivåerna och styra in energin i fettcellerna med tre massiva måltider, kanske du kunde prova att dela upp varje mål på två och äta sex mål i stället under dagen. Koncentrera mjölken till ett tillfälle istället för till varje mål, eller nöj dig med ett glas och ersätt energin med andra protein- och kolhydratkällor.
Ditt fettintag ser vid en överblick lågt ut, vilket sänker fettförbränningen och försämrar utsöndringen av anabola hormoner. Möjligen kan du dra ner på kolhydraterna och ersätta den energin med omättat fett. Runt 90-100 gram fett per dag vore nog lämpligt, och den mängden kan du omöjligt få i dig i dag.
Hur rör du på dig? Kör du någon intensiv konditionsträning? Fyra till fem korta 20-minuterspass per vecka till utmattning kanske kunde sätta fart på både förbränning och muskelbygge.
Slartibartfast
2004-08-13, 17:38
Visst låter det konstigt.
Med den kroppsvikten borde du ha en större energiförbrukning än så. Antagligen är du begåvad (?) med en ämnesomsättning som är lite trögare än genomsnittet.
KUL! :cryout: Dömd till ett liv som lönnfet?
Istället för att verkligen toppa insulinnivåerna och styra in energin i fettcellerna med tre massiva måltider, kanske du kunde prova att dela upp varje mål på två och äta sex mål i stället under dagen. Koncentrera mjölken till ett tillfälle istället för till varje mål, eller nöj dig med ett glas och ersätt energin med andra protein- och kolhydratkällor.
Ja, det vore ju det smarta, men desvärre är det väldigt opraktiskt i skolan och jobbet.
Ditt fettintag ser vid en överblick lågt ut, vilket sänker fettförbränningen och försämrar utsöndringen av anabola hormoner. Möjligen kan du dra ner på kolhydraterna och ersätta den energin med omättat fett. Runt 90-100 gram fett per dag vore nog lämpligt, och den mängden kan du omöjligt få i dig i dag.
QUOTE]
var ska jag få det fettet ifrån? Kan man dricka olja som sådan eller? Vilken typ? Mindre ris och pasta med andra ord? Det är på gång.
[QUOTE=King Grub]
Hur rör du på dig? Kör du någon intensiv konditionsträning? Fyra till fem korta 20-minuterspass per vecka till utmattning kanske kunde sätta fart på både förbränning och muskelbygge.
Förutom styrketräningen blir det väldigt lite röra på sig :em: Ska se om jag inte kan köra lite cardio. Nu på sommaren har det blivit en del cykling och tennis, men inte så värst regelbundet. Men högintensitetscardio är jag inte så haj på. Det blir så dyrt att börja köra med snabba kollisar och vassle efter varje pass. Jag är fattig studerande.
Välkommen till klubben som inte får nöjjet att frossa ;)
Jag brukar använda handling-konsekvens-principen; kör man ett pass badminton, sprint eller squash utöver gympasset kan man äta ett rejält mål till. Konditionsträning några gånger i veckan gjorde enormt mycket för min förbränning, tyckte också jag hade låg förbränning förut...
ivandrago
2004-08-13, 19:24
Jag skulle:
1. Skippa mjölken till lunch och middag - de innehåller tillräckligt med protte redan
2. lägga in ett eller två mellanmål med minst 30g protein och en del kolisar och fett
3. Äta mer protein före läggdags
Slartibartfast
2004-08-14, 08:54
var ska jag få det fettet ifrån? Kan man dricka olja som sådan eller? Vilken typ? Mindre ris och pasta med andra ord? Det är på gång.
Bump!
King Grub
2004-08-14, 08:58
Rapsolja? Bra oljor över huvud taget. Nötter, frön, mandlar. Då får du protein på köpet. Fet fisk!
Slartibartfast
2004-08-14, 09:02
Rapsolja? Bra oljor över huvud taget. Nötter, frön, mandlar. Då får du protein på köpet. Fet fisk!
Var ska man använda oljan? Kan man dricka direkt ur flaskan?
Alltså, varför skulle du vilja dricka olja? Gör en dressing med olja och vinäger eller ät majonäs, avocado eller nötter till maten. 90 g fett får du ju från typ 1 dl olja eller 150 g nötter. Om du inte vill öka ditt kaloriintag får du minska förslagsvis kolhydratsintaget med 900 kcal. Kanske plocka bort lite mjölk och pasta/ris?
King Grub
2004-08-14, 09:16
Var ska man använda oljan? Kan man dricka direkt ur flaskan?
Visst kan du, men varför skulle du vilja? Varför inte använda den till matlagning eller på sallader och liknande?
Välkommen till klubben som inte får nöjjet att frossa ;)
Varför inte..går ju att deffa ner det sen.. jag ser inga nackdelar med att ha lite buk. Man är ingen sämre människa för det :eating:
Slartibartfast
2004-08-14, 09:43
Varför inte..går ju att deffa ner det sen..
Det är ju det som inte går när man har taskig ämnesomsättning :(
King Grub
2004-08-14, 09:57
Det är ju det som inte går när man har taskig ämnesomsättning :(
"Taskig ämnesomsättning" är en bra ursäkt att ta till, när man inte orkar motivera sig att köra lite konditionsträning. ;)
Slartibartfast
2004-08-17, 14:32
En fråga angående min förmodade långsamma ämnesomsättning vaknade i mitt inre idag när jag vägde mig. Jag var nere på 95,5 kg! Efter att ha varit uppe i 100 så sent som i maj. Detta som ett resultat av att jag slutat äta mig proppmätt och spelat lite tennis och cyklat en del i sommar. En väldigt liten, knappt kännbar ändring i mina kostvanor har alltså gjort att jag gått ner 4,5 kg på drygt tre månader. Är inte detta ett tecken på att jag ändå har en hyffsad ämnesomsättning?
King Grub
2004-08-17, 14:34
Du har gjort av med 30000-35000 kilokalorier mer än du ätit under den tidsperioden. Svårt för någon annan att göra några gissningar angående din ämnesomsättning baserat på den uppgiften.
Grub har ju rätt i att motionen är en STOR faktor i hur mycket man förbränner, vissa har genetiskt bra kondis andra får slita hund. Vissa bygger muskler lätt andra inte, sånt är livet.
Slartibartfast
2004-08-17, 14:38
Jag har i alla fall VÄLDIGT lätt för att gå ner i vikt. Det BRUKAR ju känneteckna en snabb ämnesomsättning.
King Grub
2004-08-17, 14:43
Jag har i alla fall VÄLDIGT lätt för att gå ner i vikt. Det BRUKAR ju känneteckna en snabb ämnesomsättning.
Ett kilos kroppsfettsfettförlust är 7000-7500 kcal som du gjort av med, mer än du ätit. För dig också. Går du upp i vikt av det energiintag du beskrev i början av tråden så har du inte en snabb ämnesomsättning. Du har helt enkelt förbrukat den mängden energi. Med din relativt höga kroppsvikt måste det ju kosta rätt mycket energi att genomföra aktiviteter.
Visst kan du, men varför skulle du vilja? Varför inte använda den till matlagning eller på sallader och liknande?
Man jag har för mig att om man steker i fett så får man
inte i sig det fettet när man äter köttet?
Nä, inte nämnvärt mycket. Kötter suger inte upp fettet, utan avger snarare efter fett ut i stekpannan.
Sverker skrev ett bra inlägg om just det där för inte så längesen.
King Grub
2004-08-17, 16:52
Matlagning behöver väl inte betyda stekning? Det ingår fett i många recept.
Slartibartfast
2004-08-27, 09:38
Borde jag öka mitt intag till kring 3500 kcal/dag för att ha möjlighet att öka i muskelmassa, men samtidigt bli väldigt fet?
Jag fattar inte hur jag ska få ekvationen att gå ihop. Jag äter för lite för att öka i muskler (men väl i fett), men om jag äter mera så ökar kanske musklerna, men jag blir smällfet. :insane: :insane:
King Grub
2004-08-27, 09:53
Varför skulle dina muskler växa bättre om du åt dig fet samtidigt? Snarare tvärtom. Vad säger att du får bättre muskeltillväxt med ett energiöverskott på 1000 kcal per dag än 250 kcal?
Varför skulle dina muskler växa bättre om du åt dig fet samtidigt? Snarare tvärtom. Vad säger att du får bättre muskeltillväxt med ett energiöverskott på 1000 kcal per dag än 250 kcal?
Ju mindre överskott man ligger på desto petigare borde det vara när och vad man äter så att kroppen har tillgång till det den behöver när den behöver det...vilket kan vara svårt.
King Grub
2004-08-27, 10:12
Ju mindre överskott man ligger på desto petigare borde det vara när och vad man äter så att kroppen har tillgång till det den behöver när den behöver det...vilket kan vara svårt.
Ja, men det är väl bättre att försöka hålla koll på det än att överäta för mycket, för då blir man fetare, otvivelaktigt, och det är negativt för muskelbyggande, med försämrade testosteronnivåer till förmån för ökade östrogennivåer, och försämrad insulinkänslighet.
Ja, men det är väl bättre att försöka hålla koll på det än att överäta för mycket, för då blir man fetare, otvivelaktigt, och det är negativt för muskelbyggande, med försämrade testosteronnivåer till förmån för ökade östrogennivåer, och försämrad insulinkänslighet.
Självklart är det bäst att vara optimal ;)
Hård_men_rättvis
2004-08-27, 10:45
Kan inte annat än att hålla med.
Det enklaste receptet för muskeltillväxt är helt enkelt att progressivt öka vikterna man tränar med, och att äta en diet som nätt och jämnt låter en vara i en positiv energibalans.
Slartibartfast-
dina uteblivna resultat kanske beror på ett dåligt träningsupplägg?
Jag tittar först på träningen SEN på dieten.
Kan inte annat än att hålla med.
Det enklaste receptet för muskeltillväxt är helt enkelt att progressivt öka vikterna man tränar med, och att äta en diet som nätt och jämnt låter en vara i en positiv energibalans.
Slartibartfast-
dina uteblivna resultat kanske beror på ett dåligt träningsupplägg?
Jag tittar först på träningen SEN på dieten.
Exakt så som du skriver kör jag nu, har ökat matintaget lite sen deffen men äter fortfarande samma kost. Har faktiskt märkt en del ökningar, men ska bara testa i några veckor, sen ska jag börja med en ny deff.
Tja Slarti, du seglar för lite helt enkelt!
Jag tycker du själv ger svaren på dina frågor.
Visst spelar genetiken roll när det handlar om förbränning, insulinkännslighet, ämnesomstättning osv.. MEN man kan med kost och motion (lagom vagt formulerat) förbättra läget...
Fyra mål mat och lite motion (förutom gymmet) skapar inte direkt optimala förutsättningar för NÅGON, oavsätt om man från början har enklare/svårare att lägga på sig fett/muskler.
Det är bara att gilla läget, du har fått tipsen. Dela upp maten på 6-8 mål istället och RÖR på dig.
Jag har inga som helst problem att hålla mig under 10% BF (nu gissar jag visseligen, med det är ribbor både här och där...) året runt, även under "bulk". Men det "kostar" 6-8 mål om dagen, 40-60 minuter promenad varje morgon (på helt fastande mage) samt minst 30 minuter promenader i övrigt (jag går helt enkelt dit jag ska). Väldigt lite "sockermat" osv...
/a de e adde
Slartibartfast
2004-08-28, 09:22
Men jag har ju gått upp i vikt hittills (ner fyra kilo nu) så jag MÅSTE ju ha legat på energiöverskott, men ÄNDÅ inte ökat i styrka/muskler. Om jag ökade energiintaget ännu mera än jag gjorde då för att få igång muskelökningarna så skulle jag ju bli ännu fetare, eller hur? Det vore inte värt det.
Träningen har jag prövat att ändra på och jag tror inte det är där det tryter.
King Grub
2004-08-28, 09:32
Om jag ökade energiintaget ännu mera än jag gjorde då för att få igång muskelökningarna så skulle jag ju bli ännu fetare, eller hur?
Det är ju det vi säger: varför skulle muskelökningarna "komma igång" bara för att du ökar energiintaget? Antingen är det sammansättningen av kosten som brister, tajmingen av matintaget, träningen, vilan, eller något annat (latenta infektioner, hormonnivåer, eller liknande).
Slartibartfast
2004-08-28, 17:34
Det är ju det vi säger: varför skulle muskelökningarna "komma igång" bara för att du ökar energiintaget? Antingen är det sammansättningen av kosten som brister, tajmingen av matintaget, träningen, vilan, eller något annat (latenta infektioner, hormonnivåer, eller liknande).
Ah, NU börjar det sjunka in så smått! :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.