Visa fullständig version : Vatten eller fett?
Har klurat på en liten sak ett tag.
Ibland använder man uttryck som att man bundit en massa vätska eller man känner sig plufsig osv osv.
Och ibland verkar folk veta att det är fett och inte vatten de bundit..
Hur vet ni vad som är vad?
Alltså hur vet ni om ni gått upp i fettvikt eller det bara är vatten som kroppen bundit av för mycket salt eller annat??
King Grub
2004-08-13, 16:56
Har man koll på energiintaget och energiförbrukningen så vet man om det överhuvudtaget kan vara fett.
Sunt förnuft: har man ätit mycket vätskebindnande kolhydrater eller salter som man vanligtvis inte äter och finner att man gått upp två kilo nästa dag, är det inte så svårt att klura ut att det är vatten det är frågan om.
Har man koll på energiintaget och energiförbrukningen så vet man om det överhuvudtaget kan vara fett.
Sunt förnuft: har man ätit mycket vätskebindnande kolhydrater eller salter som man vanligtvis inte äter och finner att man gått upp två kilo nästa dag, är det inte så svårt att klura ut att det är vatten det är frågan om.
Cola light?
Jag har nämligen inte ändrat något i vare sig förbrukning eller intag de senaste dagarna.
Det enda som är annorlunda är att jag fått smak för cola light och jag har börjat känna mig duktigt mycket "pluffsigare" :confused:
King Grub
2004-08-13, 17:05
Cola light?
Jag har nämligen inte ändrat något i vare sig förbrukning eller intag de senaste dagarna.
Det enda som är annorlunda är att jag fått smak för cola light och jag har börjat känna mig duktigt mycket "pluffsigare" :confused:
Cola Light är snarare vätskedrivande än vätskebindande. Och inte är det fettbildande heller.
När det gäller Cola Light så är jag osäker...
Aspartam och Asesulfam K har inget energivärde, iaf inte i de mängder man dricker.
Men det diskuteras om lightprodukterna triggar en insulinutsöndring eller ej.
En bekant som jobbar på labb anser att light är värre för vikten är riktig cola...
Jag var själv en Light "knarkare" av stora mått tills jag fick höra om mörkläggningen av tester pga ekonomiska intressen...
OBS! Jag har inga referenser utan vill bara påpeka att det inte nödvändigtvis är ok att bälja i sig lightprodukter i okontrollerade mängder.
King Grub
2004-08-13, 17:23
Aspartame--the sweet-tasting dipeptide--does not affect the pancreatic insulin-secreting function
Sadovnikova NV, Fedotov VP, Aleshina LV, Shvachkin IuP, Girin SK.
The action of a synthetic dipeptide aspartam (150 to 180 times as sweet as glucose) on pancreatic insulin-secretory function of rats was studied in vivo and in vitro. The drug was given orally while drinking (300 mg/kg body weight) or was added to the incubation medium of cultivated pancreatic cells (20 mM). It was shown that insulin content in the rat blood serum remained unchanged 10 and 35 minutes after aspartam administration. The drug did not exert any stimulating effect upon insulin secretion following the addition to the pancreatic cell culture medium. It is concluded that aspartam exhibits no direct or mediated action on pancreatic insulin-secretory function.
ivandrago
2004-08-13, 19:31
Cola Light är snarare vätskedrivande än vätskebindande. Och inte är det fettbildande heller.
Vet att många av proffsen hävdar att sötningsmedel gör att de håller vätska.. Har de något som backar upp det? Har svårt att tänka mig att de är helt ute och cyklar med tanke på vad de lyckas göra med sina kroppar :confused:
Grub> Vad skulle vi göra utan dig :)
Acesulfam K ger däremot ett insulinpåslag, hur stort vet jag däremot inte.
WHITEFOLKS
2004-08-15, 21:42
en grej med lightläsk kan ju vara att den kan innehålla "sodium".
Rockhard
2004-08-15, 21:47
Sodium som i natrium på svenska?
WHITEFOLKS
2004-08-15, 22:46
jo precis. sodium som i natrium.
Ja, salt binder vätska, natrium(klorid)/koksalt binder den utanför musklerna och kalium binder den inuti.
Rockhard
2004-08-16, 18:54
Sant, natrium dominerar i extracellulärvätskan och kalium intracellulärt. Men om man får i sig en massa natrium ökar det osmotiska trycket extracellulärt vilket driver vatten ut ur cellerna (musklerna), vilket ökar blodvolymen och blodtrycket. Det innebär ju att man borde bli mindre "pluffsig".
Sant, natrium dominerar i extracellulärvätskan och kalium intracellulärt. Men om man får i sig en massa natrium ökar det osmotiska trycket extracellulärt vilket driver vatten ut ur cellerna (musklerna), vilket ökar blodvolymen och blodtrycket. Det innebär ju att man borde bli mindre "pluffsig".
Vätska som binds inne i muskelcellerna får en inte att se pluffsig ut. Det är vätskan utanför som ger ett pluffsigt intryck.
Rockhard
2004-08-16, 19:04
Jaså? haha, var inte riktigt me på vad det menades att vara pluffsig.
Rockhard
2004-08-16, 22:02
Någon som vet hur man åtgärdar denna pluffsighet då? Vad jag kommer ihåg från min utbildning och njurfysiologi så borde man göra så att man dricker massa vatten för att på så sätt kissa ut natriumöverskottet men det kanske inte fungerar i praktiken?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.