Visa fullständig version : Varför klarar jag så lite böj? blir vansinning
Tja!
Nu vet jag att böj inte är världens lättaste och slappaste övning men lite bättre hade jag förväntat mig vara lite bättre i denna grymt roliga övning.
jag kör ju på F&S nu och där finns bara Smithmaskin. Där börjar jag med 20 + 20 kg och kör 2 set kanske sen om 40 + 40 + (stångvikt??), och om jag könner mig jättepigg slänger jag upp 50 + 50 kg.
Och jag kör 3-4 set 5-8 reps ungefär
Men jag tycker att jag tar för lite och vill bli starkare. Vilka muskler ska jag prioritera för detta?
Korsryggen satsar jag väldig mycket på med marklyft m.m.
Mage är inte lite kul för mig men jag kör 1 ggn i veckan hårt.
Sen är det ju förstås benen kvar men hur tränar jag dessa för att ta mer vikt?
Kör jag mer reps men lättare vikter för detta eller ska jag ta ut max och få reps?
Enkelt... Du kör i Smith.
Enkelt... Du kör i Smith.
vad menar? lite längre svar vore bra. menar du att Smithen hindrar mig på något sätt?
Eventuellt menade han att du fortsätter köra böj i smith, om det nu är det du vill bli bättre på.
Böj i smith har inte en naturlig rörelsebana och ja, det hindrar dig.
Jag garanterar att du skulle kunna köra tyngre med fri stång.
Johan1986
2004-08-13, 14:46
Kör du i smith med 50kg på varje sida + stången? Isånnafall tycker inte jag det är så lite.
Håller med föregående talare :thumbup:
Att köra knäböj med fri stång är det absolut bästa för koordination och för att bygga upp en bra stabilitet i ben och bål. Att variera mellan knäböj med stången frampå resp. bakpå, köra lågt repsantal 6rep och nedåt samt att kombinera med raka marklyft en gång per vecka för att stärka upp ländryggen har funkat skitbra för mig.
Alla övningar tycker jag ska köras utan bälte så högt det går. Börjar man "tappa" ryggen plockas vikter av eller bältet tas på :whipped:
ok, grabbar, tack för tipsen. nu behöver man en stång på F&S bara
Vet ju inte om jag skulle påstå att alla automagiskt tar mer i fri böj än med smithen, snarare tvärt om för många.
Dock så är fria böj överlägset men det är ju en annan femma.
gabber se till o kör fria böj istället o kör marklyft dom två övningarna går hand i hand. goodmornings e en bra asistans övning för både böj o mark o se till att köra magen hårt som fan.
Vet ju inte om jag skulle påstå att alla automagiskt tar mer i fri böj än med smithen, snarare tvärt om för många.
Dock så är fria böj överlägset men det är ju en annan femma.
Håller med Grahn, kör man med fri stång så får man garanterat plocka bort lite vikter jämfört med det man kör i smithen.
Mccartney
2004-08-13, 17:55
för att stärka dem musklerna du kör i böj..........Först och främst måste man vara stark i mage och rygg........sedan så måste man kör bencurl,Legextension och något som gör att man blir stark i i just benen är om man tex i smith och benpress kör med ett ben i taget. Sedan råder jag dig till att köra med fristång också det ger så mycket mera än smith och benpress maskin.
varför skulle det vara viktigt med benspark o bencurl?
Mccartney
2004-08-13, 18:48
bencurl och legextension tränar baksidan och framsidan............du använder båda i knäböj.....
vad kan tex dom övningarna göra som hårdträning i böjen inte redan har gjort?
tycker att bencurl o extensions e skit övningar. dom kanske skulle t ex kunna var bra till att räta till nån svaghet.
Fatalist
2004-08-13, 19:15
vad kan tex dom övningarna göra som hårdträning i böjen inte redan har gjort?
tycker att bencurl o extensions e skit övningar. dom kanske skulle t ex kunna var bra till att räta till nån svaghet.
Leg extensions, det är benspark va? Tycker jag är jättebra för att köra slut på quadsen ordentligt efter böjarna :bpump:
Mccartney
2004-08-14, 09:16
tycker man att bencurl och legextension är "skit" övningar ja då vet jag inte riktigt hur jag skall svara på det utan att var oförskämd.....bencurl är huvudövningen tillsammans med utfall för att träna hamstring.
Legextension är utmärk för att stärka musklerna runt knäet så att man blir stabilare i knäböj...........men har man inställningen att dem övningarna är skit.........ja skit i dem då...........men jag tror att man går bet på en del saker..då....
tycker man att bencurl och legextension är "skit" övningar ja då vet jag inte riktigt hur jag skall svara på det utan att var oförskämd.....bencurl är huvudövningen tillsammans med utfall för att träna hamstring.
Legextension är utmärk för att stärka musklerna runt knäet så att man blir stabilare i knäböj...........men har man inställningen att dem övningarna är skit.........ja skit i dem då...........men jag tror att man går bet på en del saker..då....
bencurl är inte den främsta övningen för hamstrings
utfall är verkligen inte den näst främsta övningen för hamstring för det e bencurl
Rakamarklyft :hbang: :hbang:
bencurl är inte den främsta övningen för hamstrings
utfall är verkligen inte den näst främsta övningen för hamstring för det e bencurl
Rakamarklyft :hbang: :hbang:
Finnen :hbang:
pellepedal
2004-08-14, 14:40
Pröva hängande lårcurl med en hantel mellan fötterna nån gång.
Tar kanonbra tycker jag.
bencurl och legextension tränar baksidan och framsidan............du använder båda i knäböj.....
Men överför du ev styrkeökningar till böjen?
Fortsätt köra knäböj + övriga benövningar.
Glöm inte baksidan av låret!
jag har nu testat på ett annat gym med fri stång att köra böj och då fick jag ta bort en tredjedel av vikterna nästan då min balans var helt bort. sen blev det till att man inte gick lika djupt då det blir avsevärt svårare att hantera vikt och balans med fri stång.
så min slutsats är att fri stångs knäböj är MYCKET bättre...
bencurl och benspark är övningar som är sköna att köra och spciellt benspark tycker jag tar oerhört bra på hela låret.
sen kan jag rekomendera raka marklyft för baksida lår. jag själv har bara kört den i månader efter tips HÄR på kollo. det tar skitbra.
Varför gnäller alla på smithen? :confused:
Tycker man kan ställa sig smalare med fötterna och på så vis få bättre kontakt där än i fria knäböj..
Alla säger att det är så stor skillnad i balans och dret men frågan är om någon känner denna enorma skillnad?
Varför gnäller alla på smithen? :confused:
Tycker man kan ställa sig smalare med fötterna och på så vis få bättre kontakt där än i fria knäböj..
Alla säger att det är så stor skillnad i balans och dret men frågan är om någon känner denna enorma skillnad?
Förutom att jag antingen måste fälla ryggen eller stå med fötterna en bra bit framför stång i smith så att jag istället kör något som päminner om hacklift så känner jag även balanskillnaden, hur kan man undvika att göra det?
Sen vet jag inte fördelen med att stå smalt jämfört med en bredare fotställningen heller när det gäller kontakten.
Knäböj i smith är säkert bra att variera med i bland men när det gäller kontakten har jag svårt att förstå hur de skulle kunna skilja sig åt.
Själv föredrar jag (läs: älskar) traditionella knäböj men när jag kör riktigt tungt och inte fullt så djupt kan det vara skönt att köra i smithen som säkerhet...
Mextreme
2004-08-17, 12:41
Det finns ju ingen anledning att köra knäböj i smith.
Om du inte kan få passning finns det ju powerrack som låter dig köra säkert, en av måste grejorna på ett gym.
Men de som väljer att köra i smith tror jag inte hamnar efter i benträningen..
Sen om man gillar att köra knäböj fritt så är det klart att man ska köra det.. Men för oss som inte klarar det tror jag på smithen.
:smash: Slå på mig om ni tror jag ahr fel...
icroZ: Man måste inte ens köra böj av någon typ för att få benvolym men just i smithen ser jag så många som kör så fel att det inte är klokt åt det så jag är lite skeptisk till alla som säger att de inte kan köra vanlig böj och därför väljer att köra smith istället.
Det krävs en hel del träning för att bli bra i böj hos många men de flesta kan få till det om man har lite tålamod.
ivandrago
2004-08-17, 20:11
AHHH!!! Måste bara sprida min glädje i denna tråd! Efter två års försök till ordentliga knäböj lossnade det äntligen idag! Har kört knäböj, inte fått in tekniken, givit upp, kört den, inte fått in tekniken, givit upp etc etc i två års tid, men nu ÄNTLIGEN så har det lossnat! Har känts bättre och bättre de senaste passen och idag reppade jag på like there's no tomorrow! Fick t.o.m. beröm för tekniken!
Så mitt råd till alla som "inte klarar" att köra fria knäböj är att nöta och nöta tills det sitter.. För mig tog det ett bra tag, men det är helt klart värt det! KUNGLIG övning!!
Joo, knäböj är lite lömskt.
Jag kom på mig själv med att vända lite för tidigt... :(
Rättade till felet, gick tillräckligt djupt och klarade bara hälften så många reps.
Jag tror att de flesta känner sig säkrare i Smithen helt enkelt...
sen tränar vissa på gym som varken har lösa stänger eller Power Racks.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.