Visa fullständig version : Kyla muskler
Jakobbus
2004-08-10, 14:02
Hade en diskussion med några personer på mitt jobb idag, de hävdade att direkt efter ett träningspass så är det inte bra att kasta sig i badet för att svalka av sig, musklerna kunde bland annat bli inflamerade. Varför hade dom ingen aning om...
Tycker det låter skumt... Nån som vet?
Jag tror att det är rent BS! (inte för att jag har medicinsk utbildning)
En inflamation i muskeln har väl ändå inget med vattentemparatur att göra...
Tvärt om så snabbar det på återhämtningen att kylbehandla muskler efter ansträngning, värme däremot är negativt.
Tvärt om så snabbar det på återhämtningen att kylbehandla muskler efter ansträngning, värme däremot är negativt.
Värme negativt? Katten!! Bastu sitter ju som ett smäck efter gymet.
Men då är frågan, hur negativt? (ok, kanske svårkvantifierat men försök)
Visst är väl bastu bra för blodcirkulationen?!
Värme negativt? Katten!! Bastu sitter ju som ett smäck efter gymet.
Men då är frågan, hur negativt? (ok, kanske svårkvantifierat men försök)
Vet bastu e störtskönt, går dock hem direkt mest nuförtiden istället för att sitta där.
Men att slappa i bastun efter ett hårt pass är störtskönt, tyvärr inte optimalt dock.
Har ingen länk till ngn studie, samlar dem inte på lager som Grubben tyvärr ;)
Svalka ner sig? Är de helt ute och cyklar? Ta en varm dusch eller hoppa in i bastun --> mer GH!
What... Vlad källa på det, tack ;)
MasterChief
2004-08-10, 15:52
Hmmm...Låter märkligt att kyla skulle vara bra och värme dåligt. Jag brukar alltid köra lite nedvarvning efter passet i form av 10-15 minuter rodd. Jag upplever att återhämtningen faktiskt blir bättre av det. Fömodligen pga av att man bibehåller en rejäl cirkulation i musklerna vilket är gynnsamt för borttransportering av slaggprodukter etc.
What... Vlad källa på det, tack ;)
Heh, kommer inte ihåg i vilken research journal jag läste det, men det är ingen nyhet, i alla fall i USA :)
Anyway, här är en gammal länk jag hade
http://www.saunakits.com/faq-health.html
Men jag är ganska så säker på att jag läste om detta i en träningsbok (research journal)
King Grub
2004-08-10, 16:31
"Sauna affects the endocrine system in many ways. According to most studies sauna stimulates the productions of noradrenaline, prolactin, growth hormone and cardiac natriuretic peptide, and activates renin-angiotensin-aldosterone system. The findings on the behaviour ACTH and cortisol are inconsistent and no changes seem to take place in adrenaline, FSH, LH, testosterone or thyroid hormones. The hormonal changes seen in the sauna are similar to those seen in other physical stress situations."
The Finnish Sauna Society.
Lite partisk författare, kanske. :D
Heh, kommer inte ihåg i vilken research journal jag läste det, men det är ingen nyhet, i alla fall i USA :)
Anyway, här är en gammal länk jag hade
http://www.saunakits.com/faq-health.html
Men jag är ganska så säker på att jag läste om detta i en träningsbok (research journal)
Mm.. Hittade själv lite på PubMed. Har som vana att fråga om källa för saker så jag inte berättar massa saker som inte stämmer för mina kompisar t.ex.
Däremot har jag också HÖRT (obs, inga källor) att man ska kylla ner muskelfästena, med t.ex. is, efter man tränat för att dämpa inflammationer och annat skoj.
Finns visst studier som visar att återhämtning förbättras om man omväxlande kyler och värmer.
ölobrännvin
2004-08-10, 17:53
Finns visst studier som visar att återhämtning förbättras om man omväxlande kyler och värmer.
Det finns visst studier på allt, man vet ju inte vad fan man ska tro...
Det finns visst studier på allt, man vet ju inte vad fan man ska tro...
Tja man får välja ut ngt som verkar trovärdigt ;) eller så struntar man i det hela. Det är ändå inte superviktigt.
Vem fan bryr sig säger jag.
Gillar man att ta ett bastubad eller en avkylande länga i basängen efter en träning så är det väl bara att göra det. Man ska inte oroa sig över så mycket i onödan...
LunaSpice
2004-08-10, 18:32
Visst är väl bastu bra för blodcirkulationen?!
Bastu kan vara bra för cirkulationen, i synnerhet den perifera men efter ett träningspass så har du förhoppningsvis redan är rejäl cirkulation. :D
Fatalist
2004-08-10, 19:04
Men visst är det väl så att det är effekten av att kyla ner / värma upp snabbt flera gånger som ökar återhämtningen i muskeln (högre blodcirkulation)?
Men visst är det väl så att det är effekten av att kyla ner / värma upp snabbt flera gånger som ökar återhämtningen i muskeln (högre blodcirkulation)?
Så förstod jag det
Fatalist
2004-08-10, 20:58
Så förstod jag det
Skriv gärna varför något är bra nästa gång så att alla som undrar får reda på det utan att fråga ;)
Mvh
Skriv gärna varför något är bra nästa gång så att alla som undrar får reda på det utan att fråga ;)
Mvh
Skrev bara kort om en studie jag skummade som kanske var av intresse i ämnet, försökte inte förklara ngt djupare och har inte läst på nog för det heller.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.