Visa fullständig version : Stretchning i basövningar
Jag har under en längre tid haft problem med mina underben p.g.a. löpning. Nu verkar det vara på väg att skärpa till sig efter att jag valde att sluta stretcha vaden helt istället för att försöka stretcha ut soleus som jag misstänkte var för kort. Igår körde jag dock ett benpass med bl.a. knäböj och raka marklyft och idag känner jag av vaden igen. Antar att det är så att jag i något av ytterlägerna på övningarna har stretchat vaden och därmed irriterat musklen. Kan jag ha rätt? Och så fall vilken av övningarna har troligtvis irriterat mest? Raka mark?
Jag är med gammal löpare och har mycket stela soleus.
Jag stretchar regelbundet och det funkar för mig. På senare tid har jag nästan blivit rörlig igen i underbenen.
Jag stretchar regelbundet och det funkar för mig. På senare tid har jag nästan blivit rörlig igen i underbenen.
Hur stetchar man soleus? :confused:
Det var inget, jag bara skoja.. Hittade! :MrT:
Borde också stretcha, men det känns som om det retar musklen för mycket, så därför tänkte jag sluta med stretchingen tills jag blir bättre, vilket verkar gå fortare utan stretchingen. Men det jag ville veta var egentligen hur mycket knäböj och marklyft stretchar musklerna.
Utan att se dig lyfta är det nog omöjligt att svara på det men kolla själv eller be någon kolla i vilken övning du har minst vinkel mellan ovandelen av foten och framsidan på underbenet, där borde den största stretchen i Soleus vara.
Om man har ovanan att lägga vikten på främre delen av foten i någon av övningarna så kan man få problem pga av det också skulle jag tro.
Så det borde vara knäböjen då?
Jag har inte helt korrekt teknik. Har antagligen för mycket tyngd på framfoten och böjer ryggen för mycket framåt. Jag går ner så djupt jag bara kan vilket resulterar i att tekniken inte blir så bra. Kanske borde lära mig att göra riktiga knäböj någon gång :em:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.