Visa fullständig version : Gott med räkor
Gott och nyttigt
200g frysta skalade räkor
1 dl ris
100 g lätt kesella
Tillagning: koka upp riset tills det är klart, häll i räkorna och kesellan, tillsätt kryddor(valfria), rör om till allt är varmt. Prova. Det blir godare än man tror :)
Kcal: ca 500
prott: 45g
kolis:70g
fett3g
:thumbup:
murmeldjur
2004-08-13, 15:18
det var fantamej ätbart!! :eating:
MyungChul
2004-08-17, 13:55
yumyum.. wokkrydda, chili, grillkrydda, aromat och curry :thumbup:
BUMP så in i helvete...
Testade detta nyss och såg genast grymma fördelar.
Det är både hyfsat snabbt med framför allt så enkelt, man kunde sitta vid datorn medans riset kokade och själva blandning av sakerna tar ju 1 minut max. Sedan blev det helt klart ätbart, för att inte säga gott.
Man kan inte säga ätbart på ett byggar forum eftersom en del säger ätbart om euroshoppers tonfisk blandat med fun light. ;)
Jag frångick original receptet en bit dock, eftersom jag inte hade någon kesella hemma. Så jag tog vad jag hade och det var lätt creme fraiche smaksatt med tomat och basilika.
Nästa gång skall jag nog testa med min favorit paprika+chili creme fraiche.
Hur som helst, detta kommer bli en perfekt "jag måste få i mig något att äta" mat. Dessutom producerar det inte mycket disk och skalade räkor är inte så dyrt faktiskt, köpte mina för 59kr kilot på willys.
Tackar bamse och JAX, släng med detta i receptsamlingen :)
Gott och nyttigt
200g frysta skalade räkor
1 dl ris
100 g lätt kesella
Tillagning: koka upp riset tills det är klart, häll i räkorna och kesellan, tillsätt kryddor(valfria), rör om till allt är varmt. Prova. Det blir godare än man tror :)
Kcal: ca 500
prott: 45g
kolis:70g
fett3g
:thumbup:
Tycker receptet verkar tilltala curry som kryddan. lite gårdagens kyckling, svettad lök, mm blir faktiskt sugen, blir nog en sådan imorgon.
Bör räkorna tinas innan, eller är det bara att häva i dem frysta?
Bör räkorna tinas innan, eller är det bara att häva i dem frysta?
Behövs ej tinas, de tinas i riset på några sekunder.
Kul att receptet provas. Jag tycker det är skitgott och mycket enkelt att göra. Man kan säkert prova hälla i lite frysta grönsaker också, bara för att få i lite grönt :D
Sitter o äter det nu som kvällsmål...mums!:D
var inte så dumt..hade i curry krydda.
kom gärna med mera recept som ger mycket protein,å ganska lite fett..
tycker att ris å torsk/sej blir lite tort å tråkigt...kan man göra det gott,utan å få en fet sås?ska va lätt å göra med,å hellst inte krossade tomater,utan det ska passa en tränande som vill gå ner i vikt.
kom med tips..
En snabblagad fisk"rätt" är att ta ett fryst fiskblock av valfri sort och droppa över lite hummerfond från flaska samt mala över lite svartpeppar. Värm i micron några minuter i en plastburk med blocket på glänt. Full effekt går bra när man har bråttom. Kanske ingen bjurätt direkt, men fungerar när man inte orkar stå vid spisen. ;)
fisk lagas inpackad i folie i ugnen med vitt vin.
Ett torskblock med ett tjockt lager av kesella blandat me mjukost med räksmak är inte fel. Tillagas i ugnen.
:eating:
Ett torskblock med ett tjockt lager av kesella blandat me mjukost med räksmak är inte fel. Tillagas i ugnen.
:eating:
låter gott..ska nog provas
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.