Visa fullständig version : Felmärkning...
King Grub
2004-08-08, 18:35
Just hemkommen från en shoppingrunda!
Där spankulerade jag i grodan ro och passerade just charkdisken, när jag såg ett plakat, på vilket texten "SVENSK FLÄSKFILÉ 89 :- / KG" var skriven med stora, ljusröda bokstäver. En plötslig längtan efter heltstekt fläskfilé, klyftpotatis och svampsås till middag överväldigade mig, och jag närmade mig de hägrande godbitarna.
Döm om min förvåning när jag såg att de saftiga filéerna kostade blott runt tio kronor stycket. En närmare undersökning visade, att samtliga förpackningar i disken var felmärkta, med decimaltecknet på kilopriset satt på 8,900 kronor istället för 89,00 kronor.
"För bövelen!" utbrast jag, till charkpersonalens förvåning. Innan de hann ana oråd fyllde jag kundvagnen till bristningsgränsen och gav mig av till kassan med 26 kilo gris. :cool: Sommarpersonalen i kassan märkte inte ett dyft, och nu sitter jag här med frysen fylld av 25 kilo gris, blott 240 kronor fattigare. :eating:
Langster
2004-08-08, 18:37
Årets klipp! :thumbup:
Då bjuder du alla kolozzeum-medlemmar på middag imorgon då? :D
King Grub ditt svin! Jag som sett dig som ett föredöme...
;)
Det trodde jag inte om dig :nono:
:thumbup:
:hbang: fett med respekt att ha så mycket kött
Hahahahaha :laugh:
Något säger mig att de blev ganska förargade när de insåg deras misstag
Gruben leder nu kolos åtråvärda lista över "bästa matfynd" tätt fölld av Coldsmith!
fintelligens
2004-08-08, 18:43
Trodde inte du va kanibal :cool:
Ett sånt fynd ska inte skrivas om, andra kan bli avundsjuka. :bow:
Coldsmith
2004-08-08, 18:43
fan fan fan... jag blev slagen med enorma hästlängder :D
Det är vid sådana tillfällen man tackar gudarna för sommarpersonal :P Kan ju inte bli bättre
Kebab-Arne
2004-08-08, 18:46
:nono:
Fy på dig Grub, och du hatar piratkopiering... ;)
Vad är det för ett stolpskott som satt i kassan egentligen?
scudmissile
2004-08-08, 18:54
Fan Grub vad avis man blir .... kan jag få ett kilo?
Juste klipp! Men hur många matkassar gick åt? :D
Tricklev
2004-08-08, 18:56
hahaha kan verkligen se framför mig hur blicken bara lyser till när man inser att dom gjort fel, och så ÖÖÖÖser man ner 26kg lubbar iväg fort som faen och har största leeendet någonsin i kassan :laugh:
En, vad annars? Det var ju ingen tjej som var och handla ;) :notme:
Coldsmith
2004-08-08, 18:59
undrans vem som fick sparken den dagen :D
Kollade inte hon i kassan konstigt på dig när du köpte 25kg kött?
Låter som någonting hackstait skulle göra.
JAG VILL HA KÖTT!! 100kg KÖTT!! TRICEPS ÄR EN MÄKTIG HÄSTSKO osv.
:D
King Grub
2004-08-08, 19:05
Neej... Det är ju grilltider.
King Grub
2004-08-08, 19:07
2 stycken, plus ryggsäcken. Det värsta var att kånka hem eländet. Mjölksyra i underarmarna till förbannelse. Jag gick till fots dessutom; jag hade ju inte planerat att få halva charkdisken med mig hem.
DU ÄR ETT SVIN :D
De där var nästan som att sno pengar från en pansionär "grub".. du borde skämmas :angel:
M
DarthHolm
:laugh:
Sicka fasoner!
Tricklev
Frågan är hur gott det kommer vara efter dom första 22 kilorna :laugh:
King Grub
2004-08-08, 19:09
Frågan är hur gott det kommer vara efter dom första 22 kilorna :laugh:
Man ledsnar aldrig på fläskfilé! http://pages.prodigy.net/indianahawkeye/newpage21/15.gif Och jag tänker ju inte äta allt tillagat på samma sätt.
Tricklev
2004-08-08, 19:12
Man ledsnar aldrig på fläskfilé! http://pages.prodigy.net/indianahawkeye/newpage21/15.gif Och jag tänker ju inte äta allt tillagat på samma sätt.
Du råkar inte bo i göteborg va? :D
Men seriöst, var det en sommarbetare i kassan?
De flesta borde väl förstå att det är något som är fel om ett kilo kostar 8.90:-
En, vad annars? Det var ju ingen tjej som var och handla ;) :notme:
Fan, lyxx dig Grub, där blev man lite avundsjuk.
King Grub
2004-08-08, 19:32
Men seriöst, var det en sommarbetare i kassan?
De flesta borde väl förstå att det är något som är fel om ett kilo kostar 8.90:-
Det såg ut som en skolflicka, ja. Ingen jag kände igen. Och när köerna är en halv kilometer långa och det är bråttom och stressigt till max tittar kassörskorna inte på varorna, bara drar dem framför apparaten och hör pipet.
Monoxide
2004-08-08, 19:34
Sa du verkligen "för bövelen"? :MrT:
Haha! Det var grisigt gjort :D
King Grub
2004-08-08, 19:43
Sa du verkligen "för bövelen"? :MrT:
Ja?
Köttbullen
2004-08-08, 19:51
jag e stolt över dig , ni andra borde lära er av han.
:thumbup:
Ja?
Det var vad jag fann var det roligaste med hela berättelsen. :D
Dröm att se någon utbrista för bövelen i affären!
s_himself
2004-08-08, 20:09
Följt av att lassa i 26kg fläskfilé och snabbt ila iväg till kassan :laugh:
Så jävla bra gjort! :thumbup:
Följt av att lassa i 26kg fläskfilé och snabbt ila iväg till kassan :laugh:
:laugh: :laugh: :thumbup:
Metal_boy_
2004-08-08, 20:20
haha fan va sjukt...men konstigt! visst att det stod fel me siffror men dom drar ju genom streckkoden och hur stor är riskan att det är fel där me? är ju en jäkla tur att det va fel på både prislappen o streckkoden :D
King Grub
2004-08-08, 20:26
haha fan va sjukt...men konstigt! visst att det stod fel me siffror men dom drar ju genom streckkoden och hur stor är riskan att det är fel där me? är ju en jäkla tur att det va fel på både prislappen o streckkoden :D
De följer med varandra automatiskt. I alla fall i min systers butik; hon ändrar priset i datorn så skrivs etiketter ut med både nytt pris och ny streckkod. Det vore lite väl träligt om man skulle behöva ställa om två saker.
s_himself
2004-08-08, 20:27
streckkoden styrs ju av priset dom knappar in... dom väger ju filén och knappar sedan in kilopriset.. knappar dom in fel kilopris så blir priset fel och då även streckkoden.. ;)
EDIT; Grubben va snabbare
Jävla tur du har! Dock dum brud i kassan som inte reagerar på att 26kg kött blir 200kr. Hade du stött på en rutinerad hade det tagit hus i helvete.
King Grub
2004-08-08, 20:32
Hade du stött på en rutinerad hade det tagit hus i helvete.
Nejdå; det är inte jag som har skyldighet att kontrollera prislapparna. Är det märkt så är det.
precis, att tröttna på fläskfilé är som att tröttna på att träna
Karl_alfred
2004-08-08, 20:37
är som att tröttna på att träna
Vilket du också förmodligen kommer att göra, åtmintånde i vissa perioder.
Nejdå; det är inte jag som har skyldighet att kontrollera prislapparna. Är det märkt så är det.
Men om hon hade kollat på märkningen så hade hon ju slutat slå in de och så hade hon ju ropat på chefen, hade du fått behålla de till samma pris då tror du?
En jävel att ha tur! :thefinger
King Grub
2004-08-08, 20:41
Men om hon hade kollat på märkningen så hade hon ju slutat slå in de och så hade hon ju ropat på chefen, hade du fått behålla de till samma pris då tror du?
Ja. Det har hänt mig förut, bland annat med CD-skivor som varit felmärkta, till min fördel. Märkt pris gäller.
Även om chefen vägrat så är det ju inget olagligt, att inte ha ögonen med sig och titta på alla prislappar.
Men var det inte en moderatorträff hemma hos dig snart. Jag har hört ryktas att du skulle bjuda på fläskfilé. :eating: :eating:
//Jörgen
AFanatic
2004-08-08, 20:47
_Dräggel_
Fläskfilé som är så gott! Ge hit!
Löjtnant Blank
2004-08-08, 20:49
...och ett helt nytt scenario utspelar sig!
Fläskfilé: 89 kr x 26 = 2.314,00 :-
Kalle Anka & Co: 20,50 :-
Manga Sex Mania (Special DVD Edition): 269,00 :-
Tvåtusensexhundratre kronor och femtio öre, tack.
King Grub
2004-08-08, 20:50
...och ett helt nytt scenario utspelar sig!
Fläskfilé: 89 kr x 26 = 2.314,00 :-
Kalle Anka & Co: 20,50 :-
Manga Sex Mania (Special DVD Edition): 269,00 :-
Tvåtusensexhundratre kronor och femtio öre, tack.
Jag prenumerar på KA&C:o. :cool:
Coldsmith
2004-08-08, 21:02
en ändring i dator så ändras priset på streckkoden, man behöver inte väga om. Så funkar det då hos oss. Vikten ligger väl inne på streckkoden eller så.
Men stod det felaktiga priset på etiketten?
Och ifall chefen kom dit så får man väl käbbla lite, och sen antingen gå hem med billigt fläsk eller lämna tillbaka 27kg :). Inte mer än så. Man får ju inte nåt straff för det.
Du borde ha påpekat det felaktiga priset efter att du betalat, då brukar man få en värdecheck på 20 kr hos oss :D.
King Grub
2004-08-08, 21:03
en ändring i dator så ändras priset på streckkoden, man behöver inte väga om. Så funkar det då hos oss. Vikten ligger väl inne på streckkoden eller så.
Men stod det felaktiga priset på etiketten?
Ja. De hade väl ändrat priset i datorn, men ändrat till fel pris.
Coldsmith
2004-08-08, 21:07
Ja. De hade väl ändrat priset i datorn, men ändrat till fel pris.
jojo, men priset skrevs alltså ut i siffror på filen själv? Annars om det bara ligger som streckkod (som den danska brukar göra) så är det ju lättare hänt att felet släpps förbi. Jag menar, prånglar man ut 100 etiketter så borde man ju se på NÅN etikett att nåt är fel :). Fast det var väl en sommarjobbare där också :cheers:
Supercharger
2004-08-08, 21:07
Jävla tur du har!
RobbeliRobban
2004-08-08, 21:13
King Grub: Inte för att göra dig nervös, men har du tänkt på att om priset är felmärkt kanske varan är det med?Du kanske fyllt upp frysen med igelkottsfilé, australiska fläskfilémaskar, eller manglad daggmask?
Iofs kan det vara fläskfilé, men den kanske inte är felmärkt, kanske är ett parti från 1975 som legat och mognat på skaraslätten, eller från grisar uppfödda i Tjernobyl?
Mmm manglad daggmask, de måste innehålla mycket proteiner! :D
Coldsmith
2004-08-08, 21:19
grisar från tjernobyl vore perfekt. Då skulle vi få vår egen superhjälpte King Grub, den superstarka moderatorn som räddar världen från mat-idioter och latfisar.
Hans superkrafter är:
*Superstarka käkar för att äta massor av mat på rekordkort tid
*Superstarka nypor för att tvinga i folk rätt mat
*Super-Röntgenvision som ger honom förmågan att se vad folk har ätit de senaste 30 dagarna
*Ultra-luktsinne som snabbt sniffar fram dålig mat
och givetvis också:
*alla barbapappas och barbastarks egenskaper
Buckethead
2004-08-08, 21:21
Märkt pris gäller, så är det i alla fall på affären där jag sommarjobbar. Hade en ny sommarjobbare som sa fel pris åt en kund. Så då fick han ge 80% rabatt på golvet han sålde(var nåt med muntligt avtal). Han mådde inte så bra efter det, men som tur är så har vi en förstående chef. Mindre förstående kunder. Grattis till klippet.
Coldsmith
2004-08-08, 21:28
sagt pris är också det som ska gälla, förutom i fall där det är uppenbart fel pris. Till exempel när filen kostar 8.90/kg :)
RobbeliRobban
2004-08-08, 21:32
grisar från tjernobyl vore perfekt. Då skulle vi få vår egen superhjälpte King Grub, den superstarka moderatorn som räddar världen från mat-idioter och latfisar.
Hans superkrafter är:
*Superstarka käkar för att äta massor av mat på rekordkort tid
*Superstarka nypor för att tvinga i folk rätt mat
*Super-Röntgenvision som ger honom förmågan att se vad folk har ätit de senaste 30 dagarna
*Ultra-luktsinne som snabbt sniffar fram dålig mat
och givetvis också:
*alla barbapappas och barbastarks egenskaper
Tror du verkligen att K.Grub skulle använda sina superkrafter till att göra goda ting? Det tror inte jag.
Tricklev
2004-08-08, 21:37
Tror du verkligen att K.Grub skulle använda sina superkrafter till att göra goda ting? Det tror inte jag.
Jag tror han skulle flyga i luften, använda sin supersyn för att hitta mer felmärkta varor att köpa.
Alltid lika trevligt med dessa ärliga och goda människor.
;)
Metal_boy_
2004-08-08, 22:26
streckkoden styrs ju av priset dom knappar in... dom väger ju filén och knappar sedan in kilopriset.. knappar dom in fel kilopris så blir priset fel och då även streckkoden.. ;)
EDIT; Grubben va snabbare
ser aldrig att dom väger fläskfilén vid kassan dom drar ju bara igenom den genom den där avläsaren :confused: men de kan ju ändå va som grub säger
Megatuttarna
2004-08-08, 22:33
Låter som någonting hackstait skulle göra.
Om ett pris på en vara uppenbarligen inte är rimligt så kan affärsinnehavaren häva köpet eller kräva den rätta summan. Satt pris gäller alltså inte då kunden borde insett att en vara är alldeles för billig. Antagligen får någon stackars jävel en massa skit av butikschefen inom en snar framtid. Inte beundransvärt enligt min mening.
King Grub
2004-08-09, 11:41
ser aldrig att dom väger fläskfilén vid kassan dom drar ju bara igenom den genom den där avläsaren :confused: men de kan ju ändå va som grub säger
Priset sätts inte i kassan, utan i något centralt datorsystem. Streckkodssignalen ändar automatiskt.
ErikWrestlingFreaket
2004-08-09, 11:44
Grubben: :bow:
Hahaha :laugh:
ErikWrestlingFreaket
2004-11-02, 02:23
Åt du upp all fläskfile eller blev du tvungen att slänga resten? :D
Åt du upp all fläskfile eller blev du tvungen att slänga resten? :D
Kött brukar hålla sig ganska bra i frysen. Det kommer du också märka när du blir tillräckligt gammal för att behöva bry sig om sånt där ;)
King Grub
2004-11-02, 07:41
Det var ju bara två månader sedan. Det finns kvar i frysen. Jag förvarade ju inte allt i kylskåpet...
perarvid
2004-11-02, 08:36
Hahahaha. Best. Topic. Ever.
Fattar inte hur jag har kunnat missa det här. Ni gjorde just min dag. Tack! :D
Helt otroligt hur en människa kan se så mycket kött glida förbi på bandet o sen säga 240kr tack!.
Mycket bra klipp, bara gratta.
jag köper min kyckling via en vän på Kronfågel så det kostar inte mycket.
Finare kött får jag av en annan vän som äger en resturang.
Köpa i affärn går inte, för dyrt :)
Det var ju bara två månader sedan. Det finns kvar i frysen. Jag förvarade ju inte allt i kylskåpet...
Klar än?
Fyfan, då är det jag som kommer till Norrtälje i veckan och storhandlar av Gruben :D
Fyfan, då är det jag som kommer till Norrtälje i veckan och storhandlar av Gruben :D
tråden är ju inte lite gammal för det iaf :thumbup:
hammer95
2005-07-19, 18:33
Just hemkommen från en shoppingrunda!
Där spankulerade jag i grodan ro och passerade just charkdisken, när jag såg ett plakat, på vilket texten "SVENSK FLÄSKFILÉ 89 :- / KG" var skriven med stora, ljusröda bokstäver. En plötslig längtan efter heltstekt fläskfilé, klyftpotatis och svampsås till middag överväldigade mig, och jag närmade mig de hägrande godbitarna.
Döm om min förvåning när jag såg att de saftiga filéerna kostade blott runt tio kronor stycket. En närmare undersökning visade, att samtliga förpackningar i disken var felmärkta, med decimaltecknet på kilopriset satt på 8,900 kronor istället för 89,00 kronor.
"För bövelen!" utbrast jag, till charkpersonalens förvåning. Innan de hann ana oråd fyllde jag kundvagnen till bristningsgränsen och gav mig av till kassan med 26 kilo gris. :cool: Sommarpersonalen i kassan märkte inte ett dyft, och nu sitter jag här med frysen fylld av 25 kilo gris, blott 240 kronor fattigare. :eating:
Det låter helt omöjligt!!
Nu behöver du inte handla kött på flera dagar :thumbup:
Edit: Såg inte att det var nästa ett år sedan :em:
s_himself
2005-07-19, 20:31
fy fan vad tiden går fort!
Känndes som det va bara ett par månader sedan han skrev om detta :D
Grubben, rapportera tillbaka och säg hur konsumtionen ligger till :)
Om ett pris på en vara uppenbarligen inte är rimligt så kan affärsinnehavaren häva köpet eller kräva den rätta summan. Satt pris gäller alltså inte då kunden borde insett att en vara är alldeles för billig. Antagligen får någon stackars jävel en massa skit av butikschefen inom en snar framtid. Inte beundransvärt enligt min mening.
Det stämmer. Märkt pris gäller inte då kunden insåg eller borde insett att det var ett skrivfel.
Klar än?
haha så sjukt. du ställde alltså larm i almenackan till detta datum... vilken genuin entusiasm
jaa grub pleez tell oss?? :thumbup: :D
Hur är det i detta fallet då? Ni som klagar på att det jag gjore i min tråd var olagligt. I mitt fall betalde jag rätt kilo-pris men varan var felmärkt pga att invägningen gått fel (0.05kg) på alla paketen men kilo-prsiet var det rätta.
I detta fallet stod ett stort plakat med priset 89:- men sedan 8.90 på köttbitarna.
Jag tycker att både jag och Grub gjorde rätt. :)
Förresten, jag kan inte sluta skratta när jag ser framför mig hur Grub utrycker "-för bövelen" när han ser köttets pris. Jag ser också hur många olika anrättningar med Fläskfilé som passerar i hans huvud när han springer mot kassan i ilfart och hans smile när han inte blir upptäckt i kassan. Tycker nästan att denna tråden är best of- material :D
Hur är det i detta fallet då? Ni som klagar på att det jag gjore i min tråd var olagligt. I mitt fall betalde jag rätt kilo-pris men varan var felmärkt pga att invägningen gått fel (0.05kg) på alla paketen men kilo-prsiet var det rätta.
I detta fallet stod ett stort plakat med priset 89:- men sedan 8.90 på köttbitarna.
Jag tycker att både jag och Grub gjorde rätt. :)
Förresten, jag kan inte sluta skratta när jag ser framför mig hur Grub utrycker "-för bövelen" när han ser köttets pris. Jag ser också hur många olika anrättningar med Fläskfilé som passerar i hans huvud när han springer mot kassan i ilfart och hans smile när han inte blir upptäckt i kassan. Tycker nästan att denna tråden är best of- material :D
Orka bry sig!?
Grattis till lite billigare kött, ät och var glad.. Nog sagt.
Dissector
2005-10-25, 09:27
Jag vet! Gör som de tycker i den andra tråden och gå tillbaka med köttet och säg att du minsann ska betala 2247 kronor för det hela istället för 240!
(notera ironi)
Självklart tar man ett sådant tillfälle till sin förfogan, när man väl har chansen=)
Grattis!
Klar än?
Ja Grub hur var det? Jag antar att du vid det här laget hunnit göra slut på köttet, men jag kan inte låta bli att undra hur lång tid det tog? *yourock*
HAHAHA jag skrattade högt när jag läste detta :D
_Robbie_
2006-05-29, 06:37
Ååh silken lyx! Prövat alla möjliga recept av fläskfilé? Älskar fläskfilé.:eating:
Brukar vara kul att se kassörskans min när man fyller på proteinförråden och kommer till kassan med en massa kyckling, torskfile, lax, köttfärs ect. De brukar titta på en som ungefär "Är du dum i huvudet tänker du äta allt det där eller har du ett lejon hemma som måste utfodras?"
25 kg filé är brutalt i alla fall. Bra träning att bära hem det.
Märkligt att ingen av våra moralgossar/moralquinns gått loss i tråden, kanske beror på vem som startar den....
Startar King Grub är det vördnad, alltid.
It's the way of life.
Säger Grub något, står tiden och blixten stilla etc osv
hahavaffan
2006-05-29, 09:19
Jäklar vilket klipp! Fan vad hungrig jag blev nu!
olle lindblad
2006-05-29, 09:37
Jag gjorde själv ett klipp igår, fast i mindre skala. När jag kollade på kvittot hemma såg jag att de slagit in ryggbiff 0,002kg x 89,00 0,18 kr. 18 öre för 900 g biff var helt ok!
Jag gjorde själv ett klipp igår, fast i mindre skala. När jag kollade på kvittot hemma såg jag att de slagit in ryggbiff 0,002kg x 89,00 0,18 kr. 18 öre för 900 g biff var helt ok!
mmm Biff... (dregglar). Vill också ha! Ska äta entrecote, med stekta potäter till lunch, fan va hungrig jag blev ... ska gå o dricka en prottedrink nu.
haha, jävligt roligt =)
jag tycker grub skulle ha ringt dit/gått dit dagen efter å klagat att priset stigit med 1000% sen igår och krävt att få prata med chefen och då säga att han köpte 26kg kött för 240 kr =)
HAH! har den här fått liv igen :hbang: :D lööve it!!
..skulle ljuga om ja sa att jag inte kommer å tänka på detta då och då när jag passerar fläskfilé hyllan :angel:
Metal_boy_
2006-05-29, 12:09
Fan, man kunde ju få komma över samma klipp fast på Oxfilé. :eating:
Ska ingen av de nyblivna moralpredikanterna skriva en rad här också?
Metal_boy_
2006-05-29, 12:12
Det är som ett smörgåsbord här för dom.
Tricklev
2006-05-29, 12:15
haha, jävligt roligt =)
jag tycker grub skulle ha ringt dit/gått dit dagen efter å klagat att priset stigit med 1000% sen igår och krävt att få prata med chefen och då säga att han köpte 26kg kött för 240 kr =)
Om du läst hela tråden skulle du insett att det inte är en så smart ide;)
Antar att denna kommer bumbas 1 gång varje år i ett bra tag?
Rock'nRoll
2006-05-29, 12:45
Jag kan ju alltid gå igång lite..
Visst är det en kul historia och visst får väl affären till stor del skylla sig själv. Men jag tycker ändå inte det var så jäte snyggt gjort. Speciellt när det var sommar och det är många nya oerfarna sommarjobbare som jobbar. Lite dåligt att utnytja deras orutin utan att tveka en sekund, och till och med vara stolt över det..
Det är möjligt, nästan till och med troligt att nån fick sparken för att Grub skulle få sitt kött nästan gratis.
Min åsikt.
Jag kan ju alltid gå igång lite..
Visst är det en kul historia och visst får väl affären till stor del skylla sig själv. Men jag tycker ändå inte det var så jäte snyggt gjort. Speciellt när det var sommar och det är många nya oerfarna sommarjobbare som jobbar. Lite dåligt att utnytja deras orutin utan att tveka en sekund, och till och med vara stolt över det..
Det är möjligt, nästan till och med troligt att nån fick sparken för att Grub skulle få sitt kött nästan gratis.
Min åsikt.
"Pay attention to detail".
Perscitus
2006-05-29, 12:57
Rock'nRoll
2006-05-29, 13:06
Visst.. Oerhört slarvigt, inge vidare snyggt gjort ändå.
Tycker jag då..
Min åsikt.
Så länge Grub får sitt kött är det ok om 2-3 pers blir sparkade. Min åsikt.
JK BRO! Keep doin what you doin! :thumbup:
Visst.. Oerhört slarvigt, inge vidare snyggt gjort ändå.
Tycker jag då..
Den enes bröd, den andres död.
Rock'nRoll
2006-05-29, 13:10
Den enes bröd, den andres död.
Nu var det kanske inte direkt så att King Grub höll på att svälta ihjäl och såg fläskfilen som räddningen, däremot troligt att nån förlorade sin anställning.
King Grub
2006-05-29, 13:12
Men jag tycker ändå inte det var så jäte snyggt gjort.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload6/idontgiveadamn.gif
Grub, hur lång tid tog det att äta upp allt kött nu då?:)
Nu var det kanske inte direkt så att King Grub höll på att svälta ihjäl och såg fläskfilen som räddningen, däremot troligt att nån förlorade sin anställning.
Du tycker alltså att det är ok att missköta sitt jobb?
Den här tråden gör mig hungrig.
King Grub
2006-05-29, 13:17
Grub, hur lång tid tog det att äta upp allt kött nu då?:)
Tråden är snart två år gammal. Jag förde inte dagbok över tuggorna.
Tråden är snart två år gammal. Jag förde inte dagbok över tuggorna.
Hur ska optibartfastmaffian klara sig utan den informationen?
Rock'nRoll
2006-05-29, 13:21
http://files.upl.silentwhisper.net/upload6/idontgiveadamn.gif
Nähä? Jag har förstått det. Vad spelar det för roll om nån rookie får sparken från jobbet? Du har ju fått gratis käk i alla fall..
Du tycker alltså att det är ok att missköta sitt jobb?
Nej det är det inte. Men om man är ny och inte van vid jobbet så kan det bli misstag, inte många som aldrig gör fel i början. Om sitvationen löser till det bättre så kanske man får en ny chans och gör förhoppningsvis aldrig om samma misstag. Väldigt trevligt om kunderna kanske påtalar det då istället för att utnyttja sitvationen till max.
Nej det är det inte. Men om man är ny och inte van vid jobbet så kan det bli misstag, inte många som aldrig gör fel i början. Om sitvationen löser till det bättre så kanske man får en ny chans och gör förhoppningsvis aldrig om samma misstag. Väldigt trevligt om kunderna kanske påtalar det då istället för att utnyttja sitvationen till max.
Varför utgår du ifrån att det är någon som har fått sparken?
Dissector
2006-05-29, 13:26
Så mätt man blir på alla moralkakor i denna tråden! Dom smakar ganska illa faktiskt.
Tänk vad lätt livet är som hårdrockare, kan man strunta i all moral. :hbang:
Äta, sova, skita, göra vad man vill och inte bry sig om något!
Tänk vad lätt livet är som hårdrockare, kan man strunta i all moral. :hbang:
Äta, sova, skita, göra vad man vill och inte bry sig om något!
Ja? Det är helt albatross!
Om du läst hela tråden skulle du insett att det inte är en så smart ide;)
Antar att denna kommer bumbas 1 gång varje år i ett bra tag?
jo, det hade det nog, jag tror inte att handlaren hade kunnat kräva in pengarna för det misstaget dom hade gjort... skulle nog gå att blåneka till att man hade köpt det ifall det blev nån slags anmälan...
Nähä? Jag har förstått det. Vad spelar det för roll om nån rookie får sparken från jobbet? Du har ju fått gratis käk i alla fall..
Man får inte sparken för misstag som det där, även om det var jävligt klantigt. Sparken får man om man grovt missköter jobbet.
Hur som helst undrar jag hur fan man kan släppa iväg 26kg filé för 240spänn!? Och ja, jag har jobbat i butik och jag har varit ny och jag har gjort misstag. Men kommer det en kille med vagnen full med gris är ungefär min första tanken "shit, undrar vad det där går lös på?"
Rock'nRoll
2006-05-29, 15:01
Varför utgår du ifrån att det är någon som har fått sparken?
Av dom erfarenheter jag har så är det där helt klart tillräckligt för att bli av med ett sommarjobb/prov anställning.
Tycker överhuvudtaget att man ska betala för det man köper.
Så mätt man blir på alla moralkakor i denna tråden! Dom smakar ganska illa faktiskt.
Bland det dummaste jag läst.. Ja det är förjävligt! Att man ska betala för det man köper, helt sjukt! Synd att alla inte är som dig.
grisbil3n
2006-05-29, 15:03
Det finns dom som bryr sig och det finns dom som skiter i vilket. Jag tror att det är bra att det finns båda sorterna.
Hur som helst undrar jag hur fan man kan släppa iväg 26kg filé för 240spänn!? Och ja, jag har jobbat i butik och jag har varit ny och jag har gjort misstag. Men kommer det en kille med vagnen full med gris är ungefär min första tanken "shit, undrar vad det där går lös på?"
Fast då har man ju 'lurat kunden' om man säger att varorna var felmärkta när de plockats i vagnen, och om du som kassör ändå kallar på chefen då kommer han med största sannolikhet att göra allt för att motverka att kunden ska känna sej 'lurad' och där ingår ivägsläpp av varor till löjligt nedsatta priser *popcorn* aj've seen it happen :D
Cerberus
2006-05-29, 15:17
lol så kul :D
Dissector
2006-05-29, 15:19
Bland det dummaste jag läst.. Ja det är förjävligt! Att man ska betala för det man köper, helt sjukt! Synd att alla inte är som dig.
Han betalade för det han köpte. Att affären sedan tryckt fel borde han inte beskyllas för. Hade detta pågått dagligen och i stor skala hade det givetvis varit ett problem, men jag tror inte någon här inne förespråkar det över huvud taget. I teorin kan man givetvis tala om principsaker, men ute i verkligheten tycker jag hela det här tjaffset är att göra en höna av en fjäder.
Säga vad man vill.. men i det här fallet
King Grub > Butiken, Prismärkaren, Kassörskan et al
Ownage på hög nivå a la King GRUB!
Självklart kan man oroa sig för personalen och vad som hände på butiken, blev någon avskedad etc? Fick någon skäll?
Men den oro jag haft nu i ungefär ett år har nu utbytts mot glädje då jag inser att den ej behövs, det var ju trots allt King Grub som fick köttet.
KING GRUB IS TEH OWN!
Alexlindgren
2006-05-29, 15:21
SÅ rätt. Hahaha, grubben överlistar Konsum. HAH :D underbart :bow:
Dissector
2006-05-29, 15:25
SÅ rätt. Hahaha, grubben överlistar Konsum. HAH :D underbart :bow:
Nej nej! Det är allvarligt. Inser du inte att det var en mästerstöld och yrkeskriminell handling *whatever* ;)
Rock'nRoll
2006-05-29, 15:37
Han betalade för det han köpte. Att affären sedan tryckt fel borde han inte beskyllas för. Hade detta pågått dagligen och i stor skala hade det givetvis varit ett problem, men jag tror inte någon här inne förespråkar det över huvud taget. I teorin kan man givetvis tala om principsaker, men ute i verkligheten tycker jag hela det här tjaffset är att göra en höna av en fjäder.
Det jag reagerar på är ditt förra inlägg. Jag tycker att man ska betala det rätta priset för vad man köper men det tycker du uppenbarligen är "moralkakor som smakar illa".
Dissector
2006-05-29, 15:48
Det jag reagerar på är ditt förra inlägg. Jag tycker att man ska betala det rätta priset för vad man köper men det tycker du uppenbarligen är "moralkakor som smakar illa".
Inte helt riktigt. Att tappa hakan och basunera ut vad som är rätt och fel i ETT fall när något sånt här händer tycker jag är salta moralkakor. Jag talar inte om alla fall där sånt här förekommer, utan just detta. Jag går inte ut med något uttalande om att alla ska göra såhär hela tiden, men när det händer en gång och det avfyrar kanoner tycker jag det är överdrivet.
Om jag inte minns fel så ska man få köpa varan till det pris det står på den och har butiken märkt fel så får dom skylla sig själva, rätta mig gärna om jag har fel.
Så han gjorde helt rätt.
Om jag inte minns fel så ska man få köpa varan till det pris det står på den och har butiken märkt fel så får dom skylla sig själva, rätta mig gärna om jag har fel.
Så han gjorde helt rätt.
Skulle handla nå grejjer på Åhlens häromdagen och i kassan sa gubben att jag skulle vänta, så sprang han iväg. Sen kom han tillbaka och sa att prislappen på en grej inte stämde och att han ville ha 50 spänn mer. Han sa att nån roat sig med att sätta prislappar på dem...?
Nåja, jag lämnade den artikeln och övriga grejjer jag skulle handla på disken och gick därifrån. Hade det stått 50 spänn mer på prislappen från första början hade jag nog inte brytt mig utan köpt dem ändå. Men när det ska hållas på sådär när jag står i kassan och ska betala är ju fan förnedrande, och DET betalar jag inte för. Nu måste jag hitta salt & pepparkvarnar osv på nått annat ställe :/
OT: Jag tror inte jag klarat av Grubs feat, jag är inte mycket för att "luras", varesig det gäller affärer eller annat. De troliga är nog att jag sagt till butiken att de verkar vara felmärkta också..
Buckethead
2006-05-29, 16:22
Så han gjorde helt rätt.
Fel, butikerna brukar däremot ha den regeln så att kunderna inte ska råka illa ut för butikens felmärkningar och misstag.
Pellefant
2006-05-29, 16:33
Haha! Tidigare i våras skrev jag en tråd och frågade försynt (skröt inte!) vad det tycktes om att jag rensade bort nån blast eller liknande på nån grönsak(minns inte vad det gällde nu) redan i affären, och fick typ 100+ :nono: inlägg, många av dem i mycket hård ordalag. :D Samt nästan inget medhåll alls.
Jag borde frågat om inköpt felmärkt kött i stora mängder till 1/10-del av priset istället tydligen. :rolleyes:
Haha! Tidigare i våras skrev jag en tråd och frågade försynt (skröt inte!) vad det tycktes om att jag rensade bort nån blast eller liknande på nån grönsak(minns inte vad det gällde nu) redan i affären, och fick typ 100+ :nono: inlägg, många av dem i mycket hård ordalag. :D Samt nästan inget medhåll alls.
Jag borde frågat om inköpt felmärkt kött i stora mängder till 1/10-del av priset istället tydligen. :rolleyes:
du ser inte skillnaden i dom två situationerna?
Pellefant
2006-05-29, 16:39
du ser inte skillnaden i dom två situationerna?
Nej.
Nej.
I det ena fallet har butiken märkt upp varor och säger indirekt att dom är beredda att sälja dom till det priset och Grub som kund agerar utifrån prissättningen.
I ditt fall försöker du ta bort det du inte vill betala för dvs du agerar på egen hand för att skapa en situation. Det är inte så att butiken har satt på blasten utan den ingår liksom i produkten.
Du utför aktivt en handling för att skapa ett annat utgångsläge
Pellefant
2006-05-29, 16:47
Tack för ditt utvecklande svar Cilia. :) Det lustiga är som jag tycker är att argumentet från de flesta var att affären förlorar intäkter ("Vem ska betala för blasten har du tänkt?") (ungefär).
Därför tycker jag det har stora likheter. Men visst, även den skillnad som du påtalar ovan.
Tack för ditt utvecklande svar Cilia. :) Det lustiga är som jag tycker är att argumentet från de flesta var att affären förlorar intäkter ("Vem ska betala för blasten har du tänkt?") (ungefär).
Därför tycker jag det har stora likheter. Men visst, även den skillnad som du påtalar ovan.
men det är väl en skillnad på att butikens anställda gör ett fel.
nu är det inte säkert för ibland är det ju väldigt låga priser. När ska jag kontrollera hur korrekt det är?
Och jämfört med att du försöker stjäla från butiken genom att förändra varans vikt.
Anonym112
2006-05-29, 17:03
Kung king grub :bow:
Måste ut o leta felmärkningar nu :D
Pellefant
2006-05-29, 17:07
nu är det inte säkert för ibland är det ju väldigt låga priser. När ska jag kontrollera hur korrekt det är?
Och jämfört med att du försöker stjäla från butiken genom att förändra varans vikt.
Jag håller med dig numera i detta, jag rensar inte bort dålig blast etc. längre efter den tråden, insåg att det var fel då, att det är medräknat i priset.
Det jag försöker få fram nu är att det som förvånade mig så oerhört nyss när jag läste den här tråden är hur totalt olika responsen är i trådarna. Förstår det bara inte, det går inte. Jag rensade av blast för någon(några?) krona, King Grub kör ut en kundvagn med kött till 1/10-del av priset medvetet och får nästan inga :nono: alls.
Istället skallar hyllningsropen.
Detta är ok:
Skala clementiner i butiken (varför betala för skal).
Skära bort blasten på purjolöken.
Öppna gott och blandat påsen. Ta bort det jag inte vill ha och fylla på med gott godis från annan öppen påse. (Det står ju att det skall vara gott på påsen).
Detta är inte ok:
Märka om varor om man blir påkommen (annars är det lugnt)
Köpa chips
Jag håller med dig numera i detta, jag rensar inte bort dålig blast etc. längre efter den tråden, insåg att det var fel då, att det är medräknat i priset.
Det jag försöker få fram nu är att det som förvånade mig så oerhört nyss när jag läste den här tråden är hur totalt olika responsen är i trådarna. Förstår det bara inte, det går inte. Jag rensade av blast för någon(några?) krona, King Grub kör ut en kundvagn med kött till 1/10-del av priset medvetet och får nästan inga :nono: alls.
Istället skallar hyllningsropen.
Om grub däremot själv hade ändrat prislappen, hade han förmodligen fått ännu fler :nono: än du!
Om du hade tagit purjolök som en anställd felaktigt hade tagit av blasen ifrån, sköljt och hackat den, och köpt den till samma pris som en jordig med blast på. Då hade din situation liknat grubs.
Jag läste aldrig Pellefants blast-tråd och brukar själv inte köpa saker med blast så jag kan inte direkt säga så mycket om det.
Däremot tycker inte att det är så svart på vitt.
Jag har utan att tänka vidare på det tagit bort större kvistar som inte har tomater på sig, när jag handlat kvisttomater. Sen om kvistarna var tomma pga att någon annan bara plockat tomaterna eller om det helt enkelt inte växte tomater på den kvisten, spelar det mig ingen roll. Köper jag kvisttomater så ska det växa tomater på kvisten. Det är inte av snålhet, utan för att det känts rätt. Jag ser inte varför jag ska bära hem skräp i onödan.
Om det är en klase bananer med några bruna/mosade bananer i, väljer jag ut de bästa från klasen och lämnar resten.
Har det varit papper runt apelsiner har jag tagit bort pappret för att se att apelsinen är bra, sen lämnar jag pappret där även om jag ska ha apelsinen.
När jag handlar gul lök i såna stora självplockställ åker ibland de yttersta torra lagret av löken, inte för att jag vill tjäna pengar på det, utan för att jag vill kontrollera kvaliteten på löken ordentligt.
Är jag avskyvärd?
olle lindblad
2006-05-29, 18:05
Är jag avskyvärd?
Kanske, men i så fall är vi två.
Rock'nRoll
2006-05-30, 01:45
Inte helt riktigt. Att tappa hakan och basunera ut vad som är rätt och fel i ETT fall när något sånt här händer tycker jag är salta moralkakor.
Om du läser vad jag tidigare skrivit så ser du att jag betonar att det är min personliga åsikt i frågan. Jag skriver inte vad som är juridiskt riktigt eller inte. Bara vad JAG tycker.
Jag talar inte om alla fall där sånt här förekommer, utan just detta. Jag går inte ut med något uttalande om att alla ska göra såhär hela tiden, men när det händer en gång och det avfyrar kanoner tycker jag det är överdrivet
Det bara ok att göra så här i vissa fall? En gång ok men inte mer? Vad menar du?
Gör vad fan ni vill jag äger ingen köttaffär. Jag tycker bara det är dåligt att utnytja butikens extremt uppenbara misstag till absoluta max. Min högst personliga åsikt är att det inte är så jävla snyggt att strunta i att nån annan kommer få skit och att butiken kommer förlora pengar bara för att man ska slippa betala vad det egentligen kostar. Speciellt då jag antar att King Grub knappast lever på nån svält gräns.
Dissector
2006-05-30, 05:51
Om du läser vad jag tidigare skrivit så ser du att jag betonar att det är min personliga åsikt i frågan. Jag skriver inte vad som är juridiskt riktigt eller inte. Bara vad JAG tycker.
Ja, samma här. Jag har faktiskt inte ens nämnt dig en enda gång under mina inlägg. Jag menade en sak i det första inlägget, och försvarade det i dom andra inläggen.
Det bara ok att göra så här i vissa fall? En gång ok men inte mer? Vad menar du?
På sätt och vis. Ändå inte. Jag tycker bara det är en för liten sak att flyga upp om.
Gör vad fan ni vill jag äger ingen köttaffär. Jag tycker bara det är dåligt att utnytja butikens extremt uppenbara misstag till absoluta max. Min högst personliga åsikt är att det inte är så jävla snyggt att strunta i att nån annan kommer få skit och att butiken kommer förlora pengar bara för att man ska slippa betala vad det egentligen kostar. Speciellt då jag antar att King Grub knappast lever på nån svält gräns.
Ja det kan jag väl också tycka. Däremot tycker jag inte det är något att bli hysterisk över. Jag kan här och nu säga att jag tycker det är fult att gå och klippa ner posters från lyktstolpar och ta hem, men jag tänker definitivt inte gå bärsärk för att jag ser någon person göra det lite spontant någongång.
Ibland kommer det små välsignelser som förgyller tillvaron för en. Att sätta något liknande i system är en annan sak.
Livet är gjort av higs and lows. Det var säkerligen en större high för Grub än det var en low för butiken.
Ens eget ansvar försvinner väl förvisso inte bara för att butiken har satt på fel prislapp. Misstänker du starkt/vet om (som det ju handlade om) att varan är felmärkt så väljer du ju att strunta i det.
Klart att det blir en moralfråga av det.
"Jag betalar det som affären skrivit på prislappen" är ju förövrigt inget som de flesta går med på om det är fel åt andra hållet:-)
Öppna gott och blandat påsen. Ta bort det jag inte vill ha och fylla på med gott godis från annan öppen påse. (Det står ju att det skall vara gott på påsen).
Detta är inte ok:
Märka om varor om man blir påkommen (annars är det lugnt)
Köpa chips
Är väl lite grann som med restaurant-grejen, de förutsätter att de gör gott godis, vad du tycker är en annan sak ;)
Ang. chips så är det väl inte så farligt om man inte mixar det med en tjock brud och en tråd på kolozzeum? :D
Är väl lite grann som med restaurant-grejen, de förutsätter att de gör gott godis, vad du tycker är en annan sak ;)
Ang. chips så är det väl inte så farligt om man inte mixar det med en tjock brud och en tråd på kolozzeum? :D
Jag har rätt, andra människor skall förundras över min visdom och buga när jag går förbi. Tycker då inte att det är för mycket begärt att de åtminstone kan stoppa gott godis i påsarna.
Chips är alltid onskefullt. Chips kombinerat med en tjockbrud är osmakligt. Brukar försöka handla med skygglappar så jag slipper se vad andra människor stoppar i sina korgar.
MasterChief
2006-05-30, 09:17
http://www.freesmileys.org/emo/violent083.gif
Jag brukar köpa ekologiska frukter eller grönsaker, och så tar jag bort klistermärket för att slippa betala det dyra överpriset.
Jag känner mig som en kravkrävande Robin Hood ungefär.
Jag brukar köpa ekologiska frukter eller grönsaker, och så tar jag bort klistermärket för att slippa betala det dyra överpriset.
Jag känner mig som en kravkrävande Robin Hood ungefär.
vilken tur då att större delen av det ekologiska och kravodlade sortimentet är packat i plast eller nätpåse.
Vart tog det där 26e kilot vägen då? *screwy*
Han tillagade väl det..
jag tror att han deepthroatade den största filën för att sedan svälja den hel och la den tomma plasten på bandet och betalade för den ändå.
Ens eget ansvar försvinner väl förvisso inte bara för att butiken har satt på fel prislapp. Misstänker du starkt/vet om (som det ju handlade om) att varan är felmärkt så väljer du ju att strunta i det.
Klart att det blir en moralfråga av det.
"Jag betalar det som affären skrivit på prislappen" är ju förövrigt inget som de flesta går med på om det är fel åt andra hållet:-)
sen är det frågan hur stort ansvar man har.
Men om man jämför med att ändra en produkt såsom Pellefant gjorde och förlita sig på att personalen kan märka varorna rätt så tycker jag det andra är mindre allvarligt.
Arnesson
2006-06-01, 17:08
Jag jobbar extra på fruktavdelningen på en icabutik, och vi ser det som en självklarhet att kunden får tabort blasten.
Butiken kan ju se det som ett "mervärde" eller sätta styckepris på varan (om man ej vill "förlora" pengar)
Faktist ganbska skoj och se folk som står och tar bort stjälken på champinjonerna :D
Jaha, det är ett nytt år och dags för en ny bump :D
Jag satt och läste lite på kolo och rätt som det var ploppade minnet upp om denna tråd, så jag tyckte det var på sin plats att bumpa. Är det inte lika bra att vi placerar denna på best of?
:hbang:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.