handdator

Visa fullständig version : maltodextrinets snabbhet? blir inte klok på detta.

Big_Vik
2004-08-07, 15:44
Ska hjälpa en polare men får ingen rätsida på det här. Är det ingen som vet exakt hur det förehåller sig med maltodextrinet härifrån: http://www.humle.se/cgi-bin/web_store/web_store.cgi
Har hört att kolhydraterna ska vara snabba, men också hört att de är långsamma. :confused:

King Grub
2004-08-07, 16:07
Maltodextrin är supersnabbt, i princip likvärdigt med glukos.

http://www.abcbodybuilding.com/magazine03/dextrose.htm

Lasse Kongo
2004-08-07, 16:12
Ja köper mitt från humle, det är supersnabbt som grubben skriver, minst 215km/h :hbang:

Big_Vik
2004-08-07, 17:11
tackar så mkt.! intressant länk med.

:smash: på de som sa att det var långsamt!

kampsporttjej
2004-08-09, 16:49
"Maltodextrin är supersnabbt, i princip likvärdigt med glukos"

kan en glassorbet vara en bra efterträningskolhydratkälla? mm... :eating:
sorbet borde vara skapligt högt gi...eller hur är det med syrorna i denna?:

ingredienser:
vatten, mango, socker, glukossirap (ursprung vete), citronjuice, stabiliseringsmedel, syra, arom.

fett <0.5 g och kolhydrater 33g/100 g.

King Grub
2004-08-09, 16:52
"Maltodextrin är supersnabbt, i princip likvärdigt med glukos"

kan en glassorbet vara en bra efterträningskolhydratkälla? mm... :eating:
sorbet borde vara skapligt högt gi...eller hur är det med syrorna i denna?:

ingredienser:
vatten, mango, socker, glukossirap (ursprung vete), citronjuice, stabiliseringsmedel, syra, arom.

fett <0.5 g och kolhydrater 33g/100 g.

Okej kolhydratkälla - javars. Bra kolhydratkälla... njaej. Mango har lågt GI, och socker är 50% fruktos.

kampsporttjej
2004-08-09, 17:01
men fan då... :insane: ;)
jag trodde att jag funnit lösningen till mitt problem att hitta något
gott i vanlig-mat-väg att äta efter träning. socker har väl ändå högt gi?

vad rekommenderar du att jag ska äta istället?
vitt bröd med honung?

King Grub
2004-08-09, 17:09
Jämfört med bröd och honung fungerar det säkert lika bra med glassen. Men för att efterträningsmålet skall vara bra bör det inte innehålla fett, fibrer, fruktos, laktos eller kasein, och det bör dessutom vara flytande. Vilket innebär: vassle + vatten + druvsocker eller maltodextrin.

"Fructose is less insulinogenic than glucose; the lower insulin response to the sucrose than to the glucose polymer drinks may be due to the fructose component of sucrose or may be related to a more rapid gastric emptying of the glucose polymer drink. The former explanation is the most feasible, because the calculated gastric emptying times for 330 ml of 18.5% (wt/vol) glucose polymer and sucrose drinks were 69.8 ± 2.9 and 66.5 ± 2.5 min respectively.

The storage of muscle glycogen was higher during recovery after consumption of the glucose polymer drink than after either of the sucrose drinks. Doyle et al. using multiple regression analysis, found that 94% of the variance in glycogen synthesis rates in the literature could be attributed to variation in plasma glucose and insulin concentrations. In the studies reported in this paper, the glucose response to the carbohydrate supplements was lower in the 12% sucrose trial than in the other two trials during the first hour of recovery. During the second hour of recovery, the plasma glucose response was higher in the glucose polymer trial than in either sucrose trial. The availability of glucose for incorporation into hepatic and skeletal muscle stores was therefore greater in the glucose polymer trial…. In conclusion, consumption of 61 g glucose polymer drink after exhaustive exercise promoted a more rapid storage of carbohydrate during the first 2 h of recovery than did consumption of an isoenergetic sucrose drink, both in the whole body and in skeletal muscle."

J. L. Bowtell, K. Gelly, M. L. Jackman, A. Patel, M. Simeoni, and M. J. Rennie “Effect of different carbohydrate drinks on whole body carbohydrate storage after exhaustive exercise”. Appl Physiol 88: 1529-1536, 2000;

Bloomer RJ, Sforzo GA, Keller BA., Effects of meal form and composition on plasma testosterone, cortisol, and insulin following resistance exercise., Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2000 Dec;10(4):415-24.

"The rate of absorption of carbohydrate from the small intestine plays a major role in determining the metabolic effects of dietary carbohydrate. Factors which reduce the rate of absorption include the nature of the starch and sugars, and the presence of vegetable proteins, fats, viscous fibre, and antinutrients, including lectins and phytates. This study further backs the fact that fiber and fat serve to delay gastric emptying; the complete inverse of what is desired post-workout."

Jenkins DJ, Josse RG, Jenkins AL, Wolever TM, Vuksan V. Implications of altering the rate of carbohydrate absorption from the gastrointestinal tract. Clinical Nutrition and Risk Factor Modification Centre, St. Michael's Hospital, Faculty of Medicine, University of Toronto, Ontario.

kampsporttjej
2004-08-09, 17:17
hoho: skulle kunna byta ut "maltodextrinets" mot "king grub's" i
den här trådens namn.. you're amazing! :bow:

nu är det så att jag inte har tillgång till "det mest optimala", i och med
att jag varken har vassleproteinpulver eller maltodextrin hemma.
skulle jag själv märka en stor skillnad i återhämtningen om jag använde
mig av dessa, eller handlar det om en liten skillnad?

vad skulle du använda som återhämtning om du vore i min situation?

King Grub
2004-08-09, 17:30
vad skulle du använda som återhämtning om du vore i min situation?

Jag skulle gå ut och köpa vassleproteinpulver och Dextropur. Dextropur finns i alla matvarubutiker, på sockerhyllan.

Om jag av någon anledning inte kunde få tag på druvsocker eller maltodextrin skulle jag valt O'boypulver (blandat i vatten), eftersom fettfritt kakaopulver går att blanda till en flytande drink, är fett- och fiberfritt, och även om kolhydraterna inte är glukossnabba, så ger de ett insulinpåslag som är nästan likvärdigt (1), vilket gör det till det näst bästa valet.

När det gäller proteinkällan så finns det inte så många alternativ till vassle, om man vill ha en snabbt upptaglig sådan. Ren äggvita innehåller också snabbt upptagligt protein. Problemet med äggvita är att varje ägg bara innehåller 3-4 gram protein, och att mumsa i sig 10-15 äggvitor efter träningen kan nog kännas både träligt och oekonomiskt. Några andra snabba alternativ finns helt enkelt inte, så då fungerar en burk tonfisk eller liknande fettfritt protein som det näst bästa alternativet, men då är det verkligen frågan om ett nerköp. Det är just snabba kolhydrater + insulin + snabbt protein i kombination som är effektivt. (2,3,4,5,6)

1. Brand-Miller J, Holt SH, de Jong V, Petocz P., Cocoa powder increases postprandial insulinemia in lean young adults., J Nutr. 2003 Oct;133(10):3149-52.
2. Med Sci Sports Exerc. 2003 Mar;35(3):449-55. Independent and combined effects of amino acids and glucose after resistance exercise. Miller SL, Tipton KD, Chinkes DL, Wolf SE, Wolfe RR.
3. Am J Physiol Endocrinol Metab. 2001 Jun;280(6):E982-93. Postexercise nutrient intake timing in humans is critical to recovery of leg glucose and protein homeostasis. Levenhagen DK, Gresham JD, Carlson MG, Maron DJ, Borel MJ, Flakoll PJ.
4. J Nutr. 2000 Oct;130(10):2508-13. Ingestion of protein hydrolysate and amino acid-carbohydrate mixtures increases postexercise plasma insulin responses in men. van Loon LJ, Kruijshoop M, Verhagen H, Saris WH, Wagenmakers AJ.
5. Med Sci Sports Exerc. 2000 Aug;32(8):1412-8. Macronutrient intake and whole body protein metabolism following resistance exercise. Roy BD, Fowles JR, Hill R, Tarnopolsky MA.
6. Nutr Rev. 2003 May;61(5 Pt 2):S88-94. Glycemic carbohydrates consumed with amino acids or protein right after exercise enhance muscle formation. Suzuki M.

Sparrisen
2004-08-09, 19:57
För att göra drinken både god och bra; blanda vatten, vassle med chokladsmak (eller neutral), maltodextrin samt o'boy (mestadels för smaken).

:thumbup:

Sparrisen
2004-08-09, 20:04
En fråga:

Ni som beställer maltodextrin via humle.se, hur stor blir fraktkostnaden totalt?

Hempaket och postpaket går väl bara upp till 20kg? Paketet väger ju 25kg...

King Grub
2004-08-09, 20:12
En fråga:

Ni som beställer maltodextrin via humle.se, hur stor blir fraktkostnaden totalt?

Hempaket och postpaket går väl bara upp till 20kg? Paketet väger ju 25kg...

Jag använder mig av Företagspaket, leverans nästa dag. Fraktkostnad 283 kronor.

rutan
2004-08-09, 20:14
ni som blandar era gainers med maltodextrin,hur smakar det?

blir det väldigt sött?

eller blir det likvärdigt som en köpt gainer?

kör nu med gainer från eiselt med choklad smak,som jag tycker är god,längtar nästan efter passen för att dricka den :)

King Grub
2004-08-09, 20:15
ni som blandar era gainers med maltodextrin,hur smakar det?

blir det väldigt sött?

eller blir det likvärdigt som en köpt gainer?

kör nu med gainer från eiselt med choklad smak,som jag tycker är god,längtar nästan efter passen för att dricka den :)

Malto är neutralt i smaken, med endast lätt sötma.

LunaSpice
2004-08-10, 18:49
För att göra drinken både god och bra; blanda vatten, vassle med chokladsmak (eller neutral), maltodextrin samt o'boy (mestadels för smaken).

:thumbup:

Kan bara hålla med. :D

joa
2004-08-10, 20:59
Hur är det med hållabarheten på malto? 25 kg gör man ju inte av med på nolltid direkt.

//Jocke

King Grub
2004-08-10, 21:00
Hur är det med hållabarheten på malto? 25 kg gör man ju inte av med på nolltid direkt.

//Jocke

Det är socker. Vad kan hända, förutsatt att du förvarar det torrt?

Sverker
2004-08-11, 07:19

//Jocke

80 gram i drinken efter träningen. 200 träningspass per år. Säcken gör du slut på 1.5 år.
Du behöver ett stort skafferi bara.

joa
2004-08-11, 11:18
Tack för uträkningen :D
Går nog lite fortare eftersom jag tror jag kommer att få tjejen att börja träna.
Plats finns, det är det inget problem med.

MrBoris
2004-08-11, 18:32
Men om man räknar in frakten + priset på dumle.se för maltodextrinet så blir det ca 40kr/kg?

Dextropur kostade mig ca 50kr/kg, kan detta stämma?

Kanske är prisvärt då o beställa maltodextrinet ändå :-)

joa
2004-08-12, 06:04
Jag kan köpa 2 kg dextropur för 24 kronor hos den lokala bryggeriaffären. Borde ligga på det priset i de flesta lika butiker tycker jag.
Tänkte jag skulle svänga förbi och köpa ett paket för att testa hur min mage fixar det.

//Jocke

MrBoris
2004-08-12, 17:24
fyfan va billigt. ICA är dyrt som fan, kostar 20kr/400g här...

z_bumbi
2004-08-12, 18:28
Jag kan köpa 2 kg dextropur för 24 kronor hos den lokala bryggeriaffären. Borde ligga på det priset i de flesta lika butiker tycker jag.
Tänkte jag skulle svänga förbi och köpa ett paket för att testa hur min mage fixar det.

//Jocke

Typ det priset på de flesta ställen, 10-15 kr/kg är det jag har sett för druvsocker.

MrBoris
2004-08-12, 18:37
hmm z_umbi vart har du sett 10-15kr/kg för druvsocker? på ICa kostar d tamejfan 20kr/400g ju ;) äre bara dom som är så otroligt dyra eller menar du att ja kan hitta 1kg druvsocker för 10-15kr på t ex Willys?

MVH

z_bumbi
2004-08-12, 19:15
hmm z_umbi vart har du sett 10-15kr/kg för druvsocker? på ICa kostar d tamejfan 20kr/400g ju ;) äre bara dom som är så otroligt dyra eller menar du att ja kan hitta 1kg druvsocker för 10-15kr på t ex Willys?

MVH

Som Joa skrev, i en bryggeriaffär. Där finns det oftast druvsocker i större förpackningar, 2 kg påsar som ser ut ungefär som vanliga sockerpaket eller större förpackningar på 10 eller 25 kg.

MrBoris
2004-08-12, 19:31
ok ska försöka hitta en bryggeriaffär då :)

thx