Visa fullständig version : Kan man få gädda att smaka gott ?
Fangface
2004-08-05, 21:34
Finns här någon som har ett gott och enkelt recept på att tillaga gädda ?
Tycker inte om att behöva kasta tillbaka en massa protein i havet.....
Sparrisen
2004-08-06, 09:56
Man släpper tillbaka gäddan så att man sedan kan fånga den igen...
christian
2004-08-06, 10:53
Kokt gädda med potatis, skirat smör, riven pepparrot och lite sallad till är riktigt gott!
Vi ställde rubrikfrågan till min lillebror när vid 25 års ålder för första gången varit på gäddfiske tillsammans med några kompisar med större vana av dylika aktiviteter. Hans kommentar var: "Det är inte mycket som inte smakar gott om man kokar det i grädde ..."
Fangface
2004-08-06, 17:01
Kokt gädda med potatis, skirat smör, riven pepparrot och lite sallad till är riktigt gott!
Det låter ju inte helt fel ju....
Får nog ta och testa det... :thumbup:
Bencharkungen
2004-08-06, 22:37
Stekt med smörstekta kantareller och potatismos.
Muskelmörschna
2004-08-09, 18:39
Paté! :thumbup:
Man gräver ner den i skogen och åker till McD.
Gäddfärs eller paté säger de skall gå att äta , men över lag gädda ... URRGH !!!
Göddan i sig smakar inget vidare och den har hemska ben.
Både smaken och benen kan man dölja genom att mixa file'erna noga i en mixer.
Blanda i lite rökt lax (en liten bit för 20:- räcker till typ ett halvkilo).
Därefter gör du biffar på samma vis som man gör med köttfärs.
Resultatet blir otroligt bra. Biffarna tycker jag smakar lite som falukorv.
Lycka till
Fugitive
2004-08-11, 21:19
Gädda, de e ju asgott! panera å stek, servera med färskpotatis och grönsaker! :thumbup:
Gädda går att tillaga oerhört gott, enkelt och nyttigt. Lägg filén i en ugnsäker form. Salta, lägg på t.ex. dill, citron, lökskivor och en matsked vatten, gärna också ett par små smörklickar. Täck formen med folie och stek i 200 grader tills den är klar, prova dig fram.
Poängen är att folien förhindrar att temperaturen blir för hög. Fiskköttet tillagas skonsamt och alla smakämnen bevaras. Smaken blir dessutom mycket koncentrerad när fisken kokar i sitt eget spad.
(Inspiration: Rutiga kokboken)
Smaken på gäddan beror också mkt på vad gäddan livnärt sig på. Den i särklass godaste gäddan jag ätit fångade jag i en märgelgrav, ca 10X10 meter mitt ute i en åker. En bonde planterade in några gäddyngel ca 50 år tidigare och sköt sig en gädda då och då. Det fanns inga andra arter av fisk i hålan så gäddorna livnärde sig huvudsakligen av grodor (skar naturligtvis upp magsäcken o kollade.) och salamandrar.
Sen smakar gäddan oftast godare på vintern också
Fangface
2004-08-12, 13:55
Massor av tips här ju.....
Tack alla !
Nu har man lite olika varianter att testa.... :bow:
MyungChul
2004-08-13, 21:44
gäddfärsbullar funkar för mig :thumbup:
gäddfärsbullar funkar för mig :thumbup:
halstrad lr rökt gädda smakar ju gött:D
Varför ens fundera på att äta Gädda när det finns Harr, Sik, Rökt Abborre, Öring och röding?
Filea den, pensla in fileérna med smör och rulla in dem i ströbröd. Stek sedan gäddan i en gutjärnspanna och servera med potatis. Ett tips är att blanda samman lite smör med fisken efter du rensat den, samt lägga till lite gräddfil (men ja det är väl inget för diet:rolleyes: )
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.