Visa fullständig version : Proteinintolerans
Någon som vet om man plötsligt (alltså i vuxen ålder) kan bli intolerant mot protein som finns i kött, fisk och fågel? Jag känner ju till att vissa inte tål skaldjur. Men hur är det med rött och vitt kött? Hur "fungerar" en sådan allergi? Hur vet man om man inte tål kött och fisk? Är det möjligt att testa det hos läkare? Jag menar; man äter ju (förhoppningsvis) hela måltider med exempelvis ris och grönsaker och skulle därför lika gärna kunna vara överkänslig mot säg tomater?
Skulle de hända mig så skulle jag fundera på självmord :rolleyes:
Allergi mot fisk är inte helt ovanligt, även om den oftast inte brukar debutera i vuxen ålder. Fiskallergiker brukar få symptom som nässelutslag, eksem och illamående, de som är muycket allergiska även astmasymptom. HUR allergisk man är varierar lite; en del tål ingen fisk alls, en del tål någre fiskar, en del tål inte ens att vara i ett rum där man tillagar fisk (typ som vissa äggallergiker). Alla allergier funkar i princip på samma sätt, tror jag, det är något protein som triggar immunförsvaret fast de egentligen inte borde göra det (kroppen tolkar dem felaktigt som "farliga", man vet inte riktigt hur ch varför denna "kroppens missuppfattning" uppstår). Däremot kan ju symptomen variera lite (utslag, klåda, rinnande ögon, svullen hals och näsa och liknande är väl dock de vanligaste). Om man är fiskallergiker kan man även reagera mot kyckling som fått foder innehållande fiskmjöl.
Allergi mot kött torde vara extremt ovanligt (det är ju faktiskt lite som att vara allergisk mot sin egen muskelvävnad; så olika är vi inte, vi djur). Då är det nog vanligare att vara allergisk mot fågel, särskilt om man även är allergisk mot ägg. Jag har träffat på en som sade sig vara köttallergiker, men hennes läkare ansåg att det snarare var något hon hade fått för sig. Det här med att börja må dåligt av viss mat är väldigt nära knutet till psyket; jämför med när man ätit något och blivit magsjuk efteråt; det tar låååång tid innan man kan förmå sig att äta det igen, även om man vet att det inte var maten man blev sjuk av.
Obs. dock att jag INTE säger att allergi mot kött inte finns, nästan allt finns även om inte allt är så vanligt. Därmot är det ovanligt, och det kanske ofta är så att man egentligen reagerar mot något i köttberedningen; ofta är ju även vad man tror är rent kött behandlat med diverse salt/sockerlösningar etc. För en nötallergiker kan det ju som bekant räcka att man hanterat köttet på samma skärbräda som man hanterat SPÅR av nötter innan för att de skall reagera.
Slv har lite om allergier på sin hemsida.
Man kan säkert få testa sig hos läkare; antagligen blir det inledningsvis något pricktest som sedan följs upp beroende på om och hur man reagerar.
Edit: Noterade det där om tomater först nu - om du bara har reagerat i samband med "sammansatta" måltider är nog risken rätt stor att du är allergisk mot något annat än själva köttet. Prova att äta olika saker "rent" (t.ex. kokt, rent kött utan salt och kryddor) och se hur du reagerar: Om du inte får svårartade anfall, förstås. Är du allergisk mot något annat (det skulle ju kunna var någon korsreaktion som du inte har haft/vetat om tidigare)?
Tolkia< tack så hemskt mkt för ett bra svar! ;) Nä, alltså..det är inte så att jag tror att jag är allergisk mot kött...satt bara och läste lite här på forumet och såg en äldre tråd om intolerans mot fågel.
Det där du skrev om att om man skulle vara allergisk mot kött, skulle man även vara allergisk mot sin egen kropp tycker jag var lite småkul :D
Så när folk klagar över att de blir "dåliga i magen" av rött kött är det med största sannolikhet inte ett tecken på allergi då?
Hitta en liten studie om 100 st slumpvis valda allergiker. Dvs personer som i undersökningen får kraftig frisättning av IgE när de äter ett prov på just den maten.
Att summan inte slutar på 100 personer beror på att flera är allergiska på flera olika födoämnen.
Mjölk dvs mjölkprotein är värst 46 st.
Ägg 40
Nötter/jordnötter/sojabönor 22
Fisk/skaldjur 22
Vete/gluten 9
Choklad ? 9
Färgämnen i mat 7
Fläskkött 7
Kyckling 6
Tomater 6
Frukt 6
Tabellen ger en bra bild av vad man kan vara allergisk mot. Vilket är en kraftig överreaktion med antikroppen IgE.
Så när folk klagar över att de blir "dåliga i magen" av rött kött är det med största sannolikhet inte ett tecken på allergi då?
Om jag får gissa (utan att var immunolog) skulle jag säga att det åär vanligare att man reagerar på mängden rött kött och /eller tillagningssättet än på själva köttet. De som inte mår bra av (för mycket) kött är ju vidare ofta sådana som inte äter så mycket kött i vanliga fall (av förklarliga skäl) vilket gör att kroppen får en rejäl chock om de undantagsvis käkar en rejäl biff (ofta är det ju också just vid tillfällen dä man äter "ovanligt" eller åtminstone ovanligt mycket kött som dessa personer gör avsteg från sin vanliga, mindre röda, diet - t.ex. julbord, restaurangbesök, grillkvällar etc.). Folk som har husdjur, t.ex. hundar, hästar, kor, vet ju att man skall fasa ut/fasa in långsamt när man byter foder för att djurens magar inte gillar snabba byten, och jag tror inte att människor är så annorlunda än andra djur när det gäller detta. På samma sätt säger ju folk som inte brukar äta grönsaker att de blir "dåliga i magen" av grönsaker; denna "dålighet" brukar dock gå över med tiden om de går in för att vänja sig (alla som käkar bönor vet vad jag menar ...). "Dålig i magen" är nog f.ö. inte ett helt klassiskt allergisymptom; experterna får rätta mig, men jag tror att sådant brukar vara mer förknippat med problem med matsmältningsapparaten typ laktosintolerans, colon irritabile etc. IgE-reaktioner brukar ge mer "förkylnings-och eksemaktiga" symtpom; alltså det som man vanligen associerar till t.ex. hösnuva och pollenallergier (man sväller upp, får utslag, ögon och näsa rinner etc.). Ähm ..., tror jag, skall jag väl tillägga.
Sverker: Att det inte var som var allergiska mot frukt? jag tycker snart sagt varenda pollenallergiker man känner reagerar mot äpplen, jordgubbar och så'nt. Sedan tyckte jag också att det var förvånande att det var så få glutenallergiker jämfört med just fläskköttallergiker - trodde att det sista var jätteovanligt. Å andra sidan är det väl rätt ovanligt i alla fall, eftersom det är en studie på 100 allergiker och inte på en normalpopulation? :confused:
Ja, det är lite konstigt.
Jag skerv bara av en tabell i
Food allergy and intollerance in 100 patients - local and systemic effects. QJ Med 49:259-71.
Mycket möjligt att det skiljer mot sverige eftersom det är 100 amerikaner.
Tolkia (elller Sverker..eller ngn annan ;) )< så man skiljer mellan intoleranser (ex mot laktos) och allergier (mot ex nötter)...? Jag hade nog blandad ihop begreppen lite då. Så de som känner fysiska besvär av animalisk föda kan vara intoleranta ( ex ha problem med att "smälta" livsmedlet i matsmältningsapparaten) men inte allergiska?
Kan man (hårddraget) säga att allergier (ex mot nötter) kan få dödlig utgång om de misssköts medan intoleranser "bara" är besvärliga men inte gör att man dör?
Vad jag förstår så är allergi fullt mätbart. Kraftig frisättning av antikropparna IgE och av histamin. Kan bli synnerligen allvarligt.
Intolerans, i fråga om laktos är ju en direkt saknad av ett viktigt enzym, laktas eller Fenyl-Keton-Uri som också är en enzymbrist. Ger mer diffusa symptom.
Allergi och intolerans är helt olika saker. Allergi är, förenklat, när immunförsvaret reagerar mot ett ämne som om det vore ett smittämne - kroppen angriper den förmodade smittohärden, det utsöndras mängder av antikroppar (IgE) och man får helt enkelt ett slags mer eller mindre systemisk inflammation. Många allergier ger ju också typiska inflammationssymptom (vätskeansamling, rodnad, värme etc. uttryckt som rinnande näsa och ögon, svullen hals, utslag etc.). Allergier kan testas genom att man utsätter personen för allergen (allergiframkallande ämnen, i regel proteiner av olika slag) och ser om personen reagerar. Oftast görs det, tror jag, med pricktest, d.v.s. man lägger lite allergen på huden, täcker över och kollar vad som händer/om något händer.
Intolerans har inget med immunförsvaret att göra, det betyder helt enkelt att man inte tål något, utan att säga något om orsaken till varför man inte tål något; det kan bero på lite av varje. Personer med laktosintolerans har brist på det enzym som vanligen sköter nedbrytningen av mjölkprodukter, personer med glutenintolerans har någon annan typ av defekt i matsmältningskanalen (det har något med tarmslemhinnan att göra har jag för mig), fenylketonuri orsakas av intolerans mot aminosyran fenylalanin, och har föga med magen att göra (annat än att fenylalaninet kommer in via födan).
Jag tror inte att man kan säga att det ena är allvarligare än det andra;allergier förekommer ju i alla grader, från lindrig hösnuva (känner du någon som har dött efter kontakt med sin kompis katt ...?)till svårartade allergier där minsta spår av allergen kan leda till döden (oftast med nötter). laktosintolerans finns också över hela skalan; från de som kan äta lite mjölkprodukter till de som får ont i magen av blotta tanken på mjölk (det är en fråga om hur lite man har av enzymet). Obehandlad intolerans mot fenylalanin ger svåra hjärnskador redan på spädbarnsstadiet (därför testas alla barn som föds i Sverige för detta).
Ibland blandas dock allergi och intolerans ihop; främs när det gäller mjölkprodukter. Att vara laktosintolerant (inte kunnab bryta ned mjölksocker) är alltså INTE samma sak som att vara mjölkproteinallergiker.
"Problem med magen" när man äter viss föda har nog ofta varken med det ena eller det andra att göra; t.ex. är det ju många äldre som har problem med mycket fet eller hårt stekt mat, och där är det inte fråga om någon intolerans; lika lite som när en ovan person äter en lastbilslast bruna bönor och får sitta på toaletten resten av dagen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.