Visa fullständig version : Vegetarianer och kolhydrater
Tänkte på en sak: det verkar ju vara på "modet" att bannlysa kolhydrater hos många "vanliga" tränande och icke-tränande. Jag tycker man läser (för) ofta att "undvik kolhydrater- annars blir du fet". Visst- snabba kolhydrater kanske bör undvikas i större mängder. Men jag tänkte på följande:
Veganer och laktovegetarianer käkar väl en förhållandevis stor andel kolisar? De vegetarianer jag känner är sannerligen inte det minsta tjocka. De tränar något pass i veckan och äter mkt av ris, pasta, gryn etc. Många har dessutom ganska svårt att komma upp i energibalans för att frukt och grönsaker är ganska mättande.
Hur "förklarar" man detta? Det vill säga att människor som utesluter animaliskt protein men äter mkt kolhydrater "generellt" inte är tjocka, och omvänt; människor som utesluter kolhydrater och äter protein+ fett (ex ketogen diet) går ner i vikt? Är det så enkelt att båda grupperna äter mindre energi än de gör av med?
King Grub
2004-08-05, 19:10
Man blir inte tjock av kolhydrater.
Man blir tjock av att äta för mycket.
Precis vad jag syftade till. Tycker det är trist att många i ens omgivning (och även jag själv tidigare) blir helt maniska om det ligger en liten pastabit på tallriken medan de gladeligen äter mängder av kött och exemplevis majonäs. Vegetarianer är väl då ett lysande exempel på att myten om att man blir tjock av kolisar INTE stämmer (självklart finns det ju överviktiga vegetarianer åxå..men generellt).
Att vegatarianer inte är feta i allmänhet tror jag på mängden de äter snarare. OK.. du blir mätt av att käka vitkål men det är ju ingen näring i det att tala om :D
Plus det faktum som gäller utifrån någon studie som någon postade här, där man hade gett möss likadan mängd energi och sammansättning, bara det att några fick fett från växtriket och några från djurriket, var rätt stor skillnad i kroppsfettssammansättningen efter de 8 veckor det hela varade. Tror det gör rätt stor skillnad, sedan är nog våra kolhydrater generellt långsammare än allätarnas pga högre intag baljväxter, grönsaker o frukt.
Sedan finns det inte lika mycket godis, fikabröd osv som är framförallt veganskt så många av "fällorna" biter ju inte på oss ;D
Att vegatarianer inte är feta i allmänhet tror jag på mängden de äter snarare. OK.. du blir mätt av att käka vitkål men det är ju ingen näring i det att tala om :D
Asmycket näring i vitkål ju, bara det att man får äta mycket ;D
Men det är väl också en väsentlig skillnad, de som är veg* av hälsomässiga skäl har nog bra koll på kosten och äter nog mer av grönsaker och dylikt, medans man i gruppen 16-åriga veg* av djurrättsskäl säkert kan hitta en hel del som köper diverse färdiga produkter typ nutanaburgare o dylikt och därigenom får i sig en del mindre nyttigt. (Grymt dåligt exempel, tänkte skriva quorn men det lär ju vara nyttigt, och alla typer av biffar är nog nyttiga också, så det blir väl med veg* som lever på makaroner o ketchup, pommes o dylikt som kanske lägger på sig lite.)
Å andra sidan, jag har levt på klyftpotatis utan att bli särskilt fet när jag väl gjorde det, hemligheten var att äta en gång per dygn ;D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.