Visa fullständig version : Kostfiber/dag?
Hur mycket kostfiber är det rekommenderat att äta varje dag?
Finns det nån gräns som man inte bör överskrida?
Om jag minns rätt så är 30g rekommenderat och 60g max.
King Grub
2004-08-05, 15:16
De rekommenderade värdena är 25-35 gram totalt per dag.
Den rekommendationen kanske är något låg; upp till 60 gram skulle nog vara mer motiverat. Utöver det överväger nackdelarna, med försämrade hormonnivåer och fiberproppar i tarmana.
3 gram kostfiber per megajoule energi du äter är en annan rekommendation.
ofan.......å ja som äter typ
1 dl musli +3 finax bröd på morgonen å sen typ2-3 finax macka på dagen å sen fullkornspasta,ris,potatis 1 portion å sen kanske 75-150gramfiberhavren som kokas till gröt.!
låter det som för mycket fibrer?
1 dl musli +3 finax bröd på morgonen å sen typ2-3 finax macka på dagen å sen fullkornspasta,ris,potatis 1 portion å sen kanske 75-150gramfiberhavren som kokas till gröt.!
Resulterar det i mer än 60g, så är svaret ja. Resulterar det i mindre än 60g är svaret nej.
King Grub
2004-08-05, 20:09
Kolla i Livsmedelsverkets tabeller och räkna.
Kom ihåg att dina loppfrön bara är en enda fiberbomb också. ;)
det är bara loppfrön i min färdiga musli just nu.........har tagit bort dem från allt annat.. ;) ska inte ha med dem i nästa muslisats jag gör
Är det sak samma vilken fiberkälla det är? Typ läkerol 38gram kostfibrer/100g eller så...
Men jag lär ligga alldeles för högt ändå.
GhostFace
2004-08-05, 22:55
Är det sak samma vilken fiberkälla det är? Typ läkerol 38gram kostfibrer/100g eller så...
Men jag lär ligga alldeles för högt ändå.
Nu börjar jag bli lite tankad men, "samma vilken fiberkälla det är"?
Vattenlösliga etc ???
Alltså, samma sak vad det än är för fibrer, vattenlösliga och andra iofs, men kanske kan skilja mer, fibrer är väl det kroppen inte kan ta upp bara i största allmänhet? Jag menar mer om det är frukt eller grovt bröd eller läkerol osv.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.