handdator

Visa fullständig version : Bästa omelettrecept?

paranoid
2004-08-04, 19:54
Vilket är ert bästa omelettrecept? Min favorit är med köttfärs, vitlök, svartpeppar, stekt lök, jalapenos och ost!

Kwon
2004-08-08, 14:39
Mina omeletter brukar alltid se likadana ut..

Ägg och räkor! :D

Bite
2004-08-08, 14:53
Ibland när jag är vrålhungrig, tex om jag jobbat med nåt tungt utomhus, brukar jag göra en omelett med 4-5 hela ägg och ett paket tärnat bacon, vadå kolesterol? :D Gott är det iallafall

Arwen
2004-08-08, 16:20
just nu är kantarellerna såväl fina som billiga, passa på att njut.

blir inte sämre av lite finhackad vitlök och serveras med färsk hackad persilja, lite riven parmesan, till sist ringlar ni lite fin (dvs inte ÖB...) olivolja över anrättningen!

Trance
2004-08-08, 20:46
Mina omeletter brukar alltid se likadana ut..

Ägg och räkor! :D

Frysta skalade räkor då?

Hur tillagar du det?

Trance
2004-08-08, 20:50
Vilket är ert bästa omelettrecept? Min favorit är med köttfärs, vitlök, svartpeppar, stekt lök, jalapenos och ost!

Steker du köttfärs först då eller?

Trytter
2004-08-08, 22:04
Undrar en sak.
Ni som blandar omeletter med tonfisk, räkor osv osv (dvs hela kolo :D )
Blir det inte lite väl mycket protein i en sån måltid med tanke på att ägg är proteinrikt som fan :confused:

Whey
2004-08-08, 22:10
En som är ganska god...

1. Vispa ihop 0,5 dl grädde med 2 ägg, salta och peppra.
2. Fräs lite lök i smör och chilipeppar i en stekpanna, häll omelettsmeten i stekpannan.
3. Riv ost, eller använd färdigriven. Strimla lite skinka.
4. Rör runt lite i omeletten, tillsätt sedan skinkan. Strö därefter osten över alltihop.
5. Omeletten är färdig när osten smält... :eating:

tejpis
2004-08-08, 22:13
Mina omeletter bränner alltid fast, hur lyckas ni?

Whey
2004-08-08, 22:14
Undrar en sak.
Ni som blandar omeletter med tonfisk, räkor osv osv (dvs hela kolo :D )
Blir det inte lite väl mycket protein i en sån måltid med tanke på att ägg är proteinrikt som fan :confused:
Bara trevligt med mkt protein. :D :eating:

paranoid
2004-08-08, 22:48
Trance: Jajemän! Först steker jag lök, sedan steker jag köttfärsen i olja, kryddar med tacokrydda. (Tar upp köttfärsen ur pannan.) Därefter gör jag en omelett på vanligt vis, kryddar smeten med vitlök, svartpeppar, örtsalt. Häller ner smeten i pannan, väntar till den stelnat något. "Breder" ut köttfärsen, sedan ett lager med lök, jalapenos, och överst ost! Mums!

En annan favorit är med tärnad, stekt kassler och lök, och en tredje favorit är med tonfisk stekt i massa olja och örtsalt!

Bite: Bacon lät jättegott -- särskilt eftersom jag för tillfället är på en Ketodiet... = kan svulla i protein och (allt sorts) fett...

Arwen: Åhh... stekta kantareller låter underbart! Definitivt det första jag skall pröva när Keto-dieten är över!

Tack för alla smaskiga recept... nu skall här botaniseras i köket!!

Mvh,
Cissi

MyungChul
2004-08-15, 17:38
tänkte testa en ny omelett någon dag.. den ska då innehålla ägg, tonfisk, citron, salt, peppar och chili.. kommer inte bli samma gamla tråkiga omelettsmak då iallafall :thumbup:

paranoid
2004-08-15, 17:45
MyungChul:
Har du testat att steka tonfisken i olivolja och örtsalt innan du "tillsätter" den till omeletten? Mums...

nth
2004-08-17, 18:03
tänkte testa en ny omelett någon dag.. den ska då innehålla ägg, tonfisk, citron, salt, peppar och chili.. kommer inte bli samma gamla tråkiga omelettsmak då iallafall :thumbup:

muuuumsfilibabba! bjussar du på lite när du gjort den då?
:D :kinky:

bubbe
2004-08-17, 19:46
Mina omeletter bränner alltid fast, hur lyckas ni?

lagom värme, teflonpanna.

bubbe
2004-08-17, 19:50
brukar innehålla ungefär vad jag hittar i skafferi/kylen/frysen.

exempel på bas smaksättning: bräckt skinka, bacon, kassler, tonfisk, räkor

exempel utfyllnad: lök, paprika, tomat, purjolök, frysta grönsaker, ost.

MyungChul
2004-08-17, 22:09
MyungChul:
Har du testat att steka tonfisken i olivolja och örtsalt innan du "tillsätter" den till omeletten? Mums...

nää säger att jag ska testa den någon dag :D

nth: lätt :thumbup:

T-train
2004-08-19, 08:04
gillar jag att ha i Keso, Basilika..lite riven parmensan (lite för smakens skull, blandar i keson)paprika, lök och kalkonkassler;-) Gott o mättande...

paranoid
2004-08-19, 19:32
MyungChul: Ha, ha. Jag var visst lite trött...