Visa fullständig version : 15rm 10rm 5rm
Om man vet sitt 15rep max kan man räkna ut sitt 10rm 5rm?
Jag vet i viss mån mitt 5rm i vissa övningar och mitt 15rm och i dom övningarna är mitt 15rm 70% av vikten av mitt 5rm.
T.ex bänk 5rm =100kg 15rm =70kg
Då borde 10rm alltså vara 85kg?
Kan man också anta i de övningar jag INTE vet mitt 5rm men mitt 15rm bara dela det med 7 och ta det gånger 10 ?
Jag vet i viss mån mitt 5rm i vissa övningar och mitt 15rm och i dom övningarna är mitt 15rm 70% av vikten av mitt 5rm.
Kan man också anta i de övningar jag INTE vet mitt 5rm men mitt 15rm bara dela det med 7 och ta det gånger 10 ?
Du kan anta men du kan definitivt inte veta exakt. Vår förmåga att jobba mot mjölksyra är extremt individuell, och om man till exempel har som målsättning att göra toppvikter i bänken tränar man förmodligen ytterligt lite högreps.
allan
http://www.exrx.net/Calculators/OneRepMax.html
vet in om du måste använda ibs dock...1kg = 2.2ibs tror jag det är.
Monoxide
2004-08-03, 21:19
Menar du inte lbs (pound)? För i så fall är ett pound drygt 0.45kg.
Menar du inte lbs (pound)? För i så fall är ett pound drygt 0.45kg.
jepp Ibs skrev jag väl fast med litet i, 1/2.2 = 0.4545454545etc ;)
Monoxide
2004-08-03, 21:26
jepp Ibs skrev jag väl fast med litet i, 1/2.2 = 0.4545454545etc ;)
Men det är inte IBS, det är LBS. :)
Men det är inte IBS, det är LBS. :)
Hmm sant iofs ;) men skit samma siffrorna stämmer hehe
edit. ställer mig i skamvrån ett tag :sleep:
Styrkebyggare
2004-08-03, 21:44
Du kan anta men du kan definitivt inte veta exakt. Vår förmåga att jobba mot mjölksyra är extremt individuell, och om man till exempel har som målsättning att göra toppvikter i bänken tränar man förmodligen ytterligt lite högreps.
allan
Medhåll!
Om man inte är det minsta van vid "toppvikter" så är det väldigt svårt att bara lasta på det teoretiska maxet.
Jag ser att kalkylatorn på exrx väl överensstämmer med det gamla antagandet att man gör 10 reps på 75% av maxvikten. Jag har dock sett exempel på folk som t.ex. reppat tior på 75 kg i bänken men knappt kommit över 90 när de maxat. Mycket sitter i huvudet - och det måste man träna sig ur genom att köra på högre vikter och lägre reps.
Lillgrabben
2004-08-03, 21:53
Det är väl bara att prova så får du se vad som gäller dig som person!?!
Har väl ingen betydelse vilken enhet du räknar med eftersom det bygger på ett förhållande.
Har väl ingen betydelse vilken enhet du räknar med eftersom det bygger på ett förhållande.
Kan bli små fel i beräkningarna om värdena är för små som de blir av att använda kg.
Hmm, det låter som om du är på väg ut på ett HST-äventyr?
Isåfall är mitt råd TESTA! Det tar ju bara en vecka, och så slipper du mycket krångel under programmets gång.
Eller bara ta en lätt vikt och öka på tills den blir tung, sak samma om det tar 5 eller 7 pass.
Jag har redan mitt 15rm i alla övningar så första mesocyclen är lugn.
Enligt exrx så är mitt 15rm ungefär 65% av mitt RM och 10rm 75%rm och 5rm 85% av mitt RM.
Ska bli kul att se om det förefaller sig så i verkligheten också.(och ja jag är van vid att köra tungt med låga reps)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.