Visa fullständig version : Tvebaka?
Har för mig att det var King Grub som sa att orsaken till att finax fullkorn hade så lågt GI var att det var tvebakat.
Jag kan ha fel.
Men är det någon som vet hur tvebak går till? Eller har någon nyttolänk hur man gör det.
Råkar vara så att jag är ganska intresserad av att baka själv så även länkar om andra metoder/sätt att baka bröd på är välkommna!
Tror fazer har beskrivit hur man gör en surdeg på sin sida.
Tror fazer har beskrivit hur man gör en surdeg på sin sida.
Surdeg har jag koll på hur man gör :cool: .
Men det är väl inte det som menas med tvebaka :confused:
King Grub
2004-08-03, 18:26
Jag känner inte till processen, men den innebär väl i stora drag någon form av nedkylning med bildande av resistent stärkelse som följd.
Jag känner inte till processen, men den innebär väl i stora drag någon form av nedkylning med bildande av resistent stärkelse som följd.
Du råkar inte veta vad det engelska ordet är för det?
Letade på danska och hittade förklaringen.
"Gammalt sätt att baka bröd på var man låter brödet torka i eftervärmen i ugnen, som ger ett tort och hårt bröd"
Men det låter ju mer som att man gjorde skorpor...
Nja, jag undrar om torkningen inte mer är en fråga om att man stänger av ugnen och låter brödet grädda vidare på eftervärmen (görs med en del tunga, kompakta bröd, antagligen för att de skall hinna bli helt genomgräddade utan att utsidan kremeras). Associationen till skorpor (på danska "tvebak", tyska "Zwieback") är dock inte så långsökt:; så här säger Svensk etymologisk ordbok:
Tveba(c)k: sydsv. dial. o. gotl., ett slags surt och mjukt rågbröd, även i ä. nsv., motsv. da. "tvebak", skorpa, från lty "twebak = ty. "zwieback"; egentl.; två gånger bakat, jfr. f.ö. "bisqui".
Nja, jag undrar om torkningen inte mer är en fråga om att man stänger av ugnen och låter brödet grädda vidare på eftervärmen (görs med en del tunga, kompakta bröd, antagligen för att de skall hinna bli helt genomgräddade utan att utsidan kremeras). Associationen till skorpor (på danska "tvebak", tyska "Zwieback") är dock inte så långsökt:; så här säger Svensk etymologisk ordbok:
Tveba(c)k: sydsv. dial. o. gotl., ett slags surt och mjukt rågbröd, även i ä. nsv., motsv. da. "tvebak", skorpa, från lty "twebak = ty. "zwieback"; egentl.; två gånger bakat, jfr. f.ö. "bisqui".
Jo den hittade jag också när jag sökte.
Enda möjligheten jag har kvar är en dansk bulle som heter tvebag, men det är lite samma sak där tror jag
Alternativt kan jag ju höra mig för i släkten. De är ju trots allt danskar... Om de kan baka eller ej har inte med saken att göra :rolleyes: :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.