handdator

Visa fullständig version : 2000 kcal = för lite?

Staffo
2004-08-02, 20:42
Hej!

Jag undrar om mitt kaloriintag är för lågt...

Fakta:
180 cm lång.
85 kg.
11,3% kroppsfett.

Mål: Gå ner till 5% kroppsfett för att sedan balansera upp matintaget och ligga runt 7% kroppsfett.

Jag har det senaste året gått ner över 20 kg, väger nu 85 kg.
Jag äter 2000 kcal per dag, mestadels ris, pasta, tonfisk, kycklingfiléer, AllBran, Minimjölk och 3-4 proteindrinkar. Jag äter även tillskott: Omega 3, Multivitaminer (Balance) och KreatinPyruvat.
Jag har även en RIKTIG ätardag/veckan.

Jag har fram tills nu nästan bara gått promenader (3-4 ggr/veckan), sprungit 5 km (1 g/veckan) och cyklat 3 mil (1 g/veckan).

Nu ska jag börja styrketräna (vilket jag tidigare gjort i många år) 4 ggr/veckan. Jag kommer att träna 30 min och promenera 30 min.

Några vänner har påpekat att mitt kaloriintag är på tok för lågt, men jag tycker att det känns okej, jag tappar ca 0,5-0,7 kg/veckan. Jag vet att man kan räkna ut var man ska ligga, men jag tycker att jag håller mig mätt och har energi på de 2000 kcal som jag ligger på. Kommer min deff att avstanna nu på slutet om jag inte höjer, vad tror ni?

Energiprocenten är ungefär 50% kolhydrater, 30% Protein och 20% fett.

norpx
2004-08-03, 07:18
Jag skulle nog gå upp till 2400 kanske sedan succesivt höja protein intaget och minska kolhydraterna och sedan sakta gå ner i kcal och aldrig gå under 26kcal / kg. Du säger ju dock att du går ner 0,5 - 0,7 i veckan och om du känner att det funkar med det matintaget så varför inte fortsätta. Mina tankar.

kampsporttjej
2004-08-03, 08:24
är 2000 kcal ditt energiintag eller den siffra du landar på
efter att ha räknat bort din löpning/cykling osv?
för om det är ditt INTAG tror jag att det är på tok för lite.

Grandi
2004-08-03, 10:59
Har du deffat i 7 månader? Strongt gjort måste jag säga :thumbup:

Ditt intag låter lågt, men går du ner 0,5-0,7kg i veckan så ser jag ingen direkt orsak att ändra på receptet om du inte är intresserad av en paus i viktminskandet.Du skulle kunna ta en period här emellan med +-0 i viktminskning, låta kroppen vänja sig vid ett högre kaloriintag för att sedan sänka igen. Din kropp skulle troligen tacka och ta emot den behandligen efter en så långvarig deff. MEN den pausen kan du för all del ta sen då väggen kommer emot. Kan ju tillägga att jag själv som väger 68kg deffar med en takt på 0,8kg viktminskning i veckan för tillfället på samma kalorimängd. Men vi har helt olika utgångspunkter, så det lönar sig inte att jämföra detta alltför mycket. Men det ger ändå en riktvisning, du borde kunna äta mera och ett par veckors uppehåll i viktminskning kanske skulle tillåta denna utveckling att ske.

Hursomhelst, jag är djupt imponerad av dina resultat. Kör på som det känns bäst :kickass:

Staffo
2004-08-03, 15:54
Har du deffat i 7 månader? Strongt gjort måste jag säga :thumbup:

Ditt intag låter lågt, men går du ner 0,5-0,7kg i veckan så ser jag ingen direkt orsak att ändra på receptet om du inte är intresserad av en paus i viktminskandet.Du skulle kunna ta en period här emellan med +-0 i viktminskning, låta kroppen vänja sig vid ett högre kaloriintag för att sedan sänka igen. Din kropp skulle troligen tacka och ta emot den behandligen efter en så långvarig deff. MEN den pausen kan du för all del ta sen då väggen kommer emot. Kan ju tillägga att jag själv som väger 68kg deffar med en takt på 0,8kg viktminskning i veckan för tillfället på samma kalorimängd. Men vi har helt olika utgångspunkter, så det lönar sig inte att jämföra detta alltför mycket. Men det ger ändå en riktvisning, du borde kunna äta mera och ett par veckors uppehåll i viktminskning kanske skulle tillåta denna utveckling att ske.

Hursomhelst, jag är djupt imponerad av dina resultat. Kör på som det känns bäst :kickass:

Jag har gått ner i vikt i ca. ett år. Men det första halvåret räckte det med att sluta äta pizza dagligen och börja träna för att fettet skulle lossna. Men i ca. ett halvår har jag hållt en ganska strikt kost. Första månaderna var det ganska fritt, Köttfärssås, Blodpudding, Köttbullar osv. Men nu ca. 5 månader har det varit strikt deffkäk. Så 6 månaders deff kan man säga.

Jag har inga som helst ambitioner att bli biffig på något sätt, jag vill bara ha fram rutorna och känna mig i form. När jag kommit dit jag vill (78-80 kg) så har jag tänkt stanna kvar där och fortsätta träna och äta bra mat. Självklart ska jag äta mer, men inte mycket mer, bara lite godare mat=)

Eftersom vikten fortfarande minskar (och midjemåttet) så ändrar jag ingenting innan resultaten stagnerat.

Tack för berömmet.

Grandi
2004-08-04, 08:54
De blir nog bra så. Bara några månader till så har du nått ditt mål! :cheers:

gosh
2004-08-04, 09:43
Det blir svårare och svårare att gå ner i fett när det börjar minska. Har läst om Leptin i dagarna vilket är ett ämne som påverkar ämnesomsättningen. Leptin tillverkas av dina fettceller i första hand. Men finns det mindre fett så tillverkas mindre leptin vilket i sin tur gör att din ämnesomsättning sjunker.

Ett vanligt fel många gör när de börjar märka att det inte är lika "lätt" att gå ner i vikt är att de sänker kosten ännu mer. Men mängden Leptin styrs också av hur mycket kolhydrater (glukos) man äter.

För att få bort det sista i fettet så bör man inte dra ner kosten ännu mer när det blir lite att ta bort, utan tvärtom öka på kolhydraterna något i kombination med att öka cardio. Görs inte det så ryker muskler med en jäddra fart när det finns lite fett kvar.
Man måtste också acceptera att det sista fettet är svårare att ta bort än vad det var i början.

När du har ätardag så är det just för att få igång Leptin nivån igen. Leptin minskar även om du äter mindre än vad du gör av med. Men att äta fett på ätardagen är vad jag förstår mycket dumt, leptin går igång av glukos men inte fett. eftersom du ändå överäter på ätardagen så är fettet onödigt för det blir bara mer att plocka bort då när du sänker kcal igen.

Fatalist
2004-08-05, 10:31
Jag vet att du förmodligen vill bli ännu smalare men jag tycker du ska stanna på 85kg, äta mer och börja träna..

Du kommer ångra att du bantade ner dig så mycket innan du började träna, eftersom du förmodligen kommer vilja gå upp mer igen

Hoffa
2004-08-10, 17:54
Man måtste också acceptera att det sista fettet är svårare att ta bort än vad det var i början.

Varför är det så? För att kroppen känner at tdet är onödigt
att ta av fettdepåerna när det finns så lite kvar eller?

Jag har testa många dieter och varit dum o sänkt kaloriintaget
för mycket ibland. Nu har jag höjt cardion avsevärt och höj kolhydraterna
avsevärt och resultaten börjar bli avsevärda!
Kolhydrater är också muskelbesparande eftersom desto mer
glykogen man har i musklerna desto längre kan man överleva
på dom som bränlse innan kroppen bryter ned muskelprotein...