Visa fullständig version : Allan + Andra.....Marklyft kör ni det för benen eller Ryggen?
Mccartney
2004-08-02, 20:36
Har frågat det här på ett annat forum och blev utskälled för att jag lägger det övningen som en benstyrke övning.
Vad säger ni Rygg eller benen?
Svedberg
2004-08-02, 20:39
Rygg
det tar väl lite överallt fast de flesta kör den som en ryggövning skulle jag väl tro. Det är en bra totalövning som borde ingå i alla program. Förutom för oss som tränar på Frisk & Svettig för där finns det ingen vanlig stång. :thumbup:
Mccartney
2004-08-02, 20:45
Ni som kör den för rygg vad har ni för vikter då?och hur utför ni övningen??
Marklyft är en ryggövning, beroende på utförandet. Ett korrekt marklyft innebär alltså inte att man startar igång draget som med ett stötdrag.
Men så länge man inte tänker tävla i det får man variera rörelsen som man vill! :thumbup:
allan
Pudzianovski
2004-08-02, 20:46
Jag kör den på ryggdagen.
Korsrygg och baksida lår övning för mig.
Mccartney
2004-08-02, 20:50
Jag kör den bara för benen................då måste jag göra fel......Jag går ner som i frivändning och lyfter med benen samtidigt som jag håller ryggen så rak som möjligt.
Numerar kör jag Raka Marlyft för att placera intenstiten på baksidan och ändan. ligger på 90kg 4 x 6
Som jag ser det så är det en övning för korssyggen! I de flesta böcker/artiklar så nämns även hamstrings som primär muskeloch i vissa fall även gluteus...
Som sekundära muskler är ju skuldror, trapz, triceps, biceps, framsida lår!
Jag kör marklyft på ryggdagen för det är i ryggen jag känner mest i den övningen.
Originally posted by Mccartney
Jag kör den bara för benen................då måste jag göra fel......Jag går ner som i frivändning och lyfter med benen samtidigt som jag håller ryggen så rak som möjligt.
Numerar kör jag Raka Marlyft för att placera intenstiten på baksidan och ändan. ligger på 90kg 4 x 6
Det är din längd som gör att du kan köra den på det viset. Om nån av styrkelyftarna kunde masa sig hit kan de säkert bekräfta det.
allan
Jag går inte emot strömmen. Kör mark på ryggdagen.
//Jörgen
Tunga mark med smal fotställning på ryggdag
lätta smala mark (teknikträning) samt tunga rakbensmark bendag
En dum fråga kanske - men Du blandar inte ihop marklyft med Stiff-Legged Deadlifts?
Exempel (http://www.jeanpaul.com/stifflegged.html)
Vänligen
//Helena
Mccartney
2004-08-02, 21:08
tack för bilen ...........den kallar vi "friidrottare" för Raka Marklyft......jag syftade på vanliga Marklyft
Fatalist
2004-08-02, 21:19
Rygg, kör jag tungt & böjer knäna mycket brukar jag få träningsvärk i rumpan ändå (min näst sämsta muskelgrupp helt klart)
Mextreme
2004-08-04, 08:06
För karaktären......
Allvarligt talat är det en av total-övningarna.
Det syns på muskulaturen hos folk som kör mark. Det blir ett "häng" i hela bakre överkroppen.
Arnesson
2004-08-04, 09:12
Förutom för oss som tränar på Frisk & Svettig för där finns det ingen vanlig stång. :thumbup:
Kommer nog dyka upp en snart :bpump:
Ryggövning helt klart. Hur mycket jag än använder benen i marklyftet så tar det ändå mer i ryggen för mig. Min älsklingsöving #1, dock tveklöst jobbigast.
stefannn
2004-08-04, 10:46
jag kör den på triceps dagen är det fel eller??
För karaktären.......
Håller nästan med om detta. :D
ivandrago
2004-08-04, 14:05
Jag kör marklyft på ryggdagen för det är i ryggen jag känner mest i den övningen.
Var det inte du som undvek marklyft pga rädslan för bredare midja? Eller var det knäböj? Ändrat åsikt?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.