Visa fullständig version : omega 3 -dosering?
kampsporttjej
2004-08-02, 16:51
linfröolja innehåller mycket omega 3. "en tesked om dagen
täcker dagsbehovet" står det på flaskan.
min fråga är; kan man överdosera omega 3, om man låt säga
häller till en tesked till flera måltider/dag? kan det bli några
negativa effekter, eller är det positivt?
bör man använda rapsolja istället, om man vill tillsätta fett
på maten? (bör tilläggas att jag förstås inte steker i linfröolja utan som sagt använder den "kall"
Om du överdoserar linfröolja eller andra källor till fleromättade fettsyror kan mängden fria syreradikaler öka i kroppen. Kan leda till en hel del otrevligheter t ex sämre immunförsvar.
Om du inte är vegan eller något tycker jag att du ska använda fisk- eller musselolja. Linfröoljans Omega3 är endast alfalinolensyran, ~5% av denna omvandlas till de Omega3 fettsyror man vill åt: EPA & DHA. I fiskolja finns dessa fettsyror redan från början.
MunsöHustla
2004-08-02, 17:55
Jag doserar väldigt friskt med just linfröolja, brukar dra ca 20g om dagen eller liknande av det får du ut ca 10-12g omega3 och sen blir det en rätt liten del när det omvandlas som sagt....
kampsporttjej
2004-08-02, 21:26
jaha. här trodde man att linfröoljan var ett kap.
är det alltså skillnad på omega 3 och omega 3 ?
finns musselolja eller fiskolja att köpa som just olja och
ej kapslar?
btw: täcker 140 gram lax 2 ggr/v och en makrillburk behovet?
ej kapslar?
De omega 3- fettsyror man talar om i kostsammanhang är linolensyra, EPA och DHA, som nämnts ovan.
Fiskolja finns i flytande form.
RDI av omega 3-fettsyror är 2 g för kvinnor. Det innebär att 140 g 2 ggr per vecka och en makrillburk inte täcker behovet.
ej kapslar?
ja
ja
ingen aning
De omega 3- fettsyror man talar om i kostsammanhang är linolensyra, EPA och DHA, som nämnts ovan.
Fiskolja finns i flytande form.
RDI av omega 3-fettsyror är 2 g för kvinnor. Det innebär att 140 g 2 ggr per vecka och en makrillburk inte täcker behovet.
Finns det verkligen RDI för Ω-3? Vad är RDI för män isåfall? Eftersom fiskolja i regel har 35% Ω-3 måste alltså kvinnor ta ~6gr fiskolja per dag. Låter väldigt mycket tycker jag, för ett RDI alltså.
Eftersom linolensyran är essentiell så finns det också ett RDI.
På Livsmedelsverkets hemsida finns :
http://www.slv.se/templatesSLV/SLV_Page.asp?id=2867
En burk makrill i tomatså innehåller ca 80 g fisk=> 10 g fett => 1 - 1.5 g Omega-3 fett.
Så helt enligt Anki räcker inte en burk per dag för att täcka minimibehovet.
Men Omega-3 finns även i ägg, margarin, grönsaker, kött etc så 2 g / dag är ingen omöjlig uppgift att få i sig.
MunsöHustla
2004-08-03, 22:29
Sverker
Vilken olja anser du är bäst att komplettera måltider med om man har ett för lågt fettintag? Har alltid använt linfröölja rikligt och lite solrosolja för att öka på omega6 intaget kombinerat med olivolja är det en lyckosam blandning?
Linfröolja => extremt hög halt linolensyras, Omega-3.
Solrosolja => bara linolsyra, Omega-6.
Olivolja => bara oljesyra, omättad.
Summan blir Rapsolja.
Balanserad redan från start mellan Omega-3 och -6, smaklös, kan användas till allt och mycket billigare.
Eftersom fiskolja i regel har 35% Ω-3 måste alltså kvinnor ta ~6gr fiskolja per dag. Låter väldigt mycket tycker jag, för ett RDI alltså.
6 g flytande fiskolja motsvarar drygt en tesked. Vill ha den mängden fiskolja i form av kapslar får man trycka i sig 12 stycken (á 500 mg).
Sparrisen
2004-08-04, 08:55
Rapsolja ÄGER! :thumbup:
Vill du variera så inhandla lite rapsoljebaserad dressing, typ rhode island! Smaskens till det mesta!
:eating:
Rapsolja ÄGER! :thumbup:
Vill du variera så inhandla lite rapsoljebaserad dressing, typ rhode island! Smaskens till det mesta!
:eating:
Extremt gammal tråd men hur mycket rapsolja per dag bör man äta för att få i sig RDI av omega 3? Vad mer kan man få i sig omega 3?
Nu hann jag inte editera men är omega-kapslar sämre än flytande olja?
Nu hann jag inte editera men är omega-kapslar sämre än flytande olja?
Såvitt jag vet omvandlar kroppen en begränsad mängd linolensyra (vegetabilisk förstadium till omega 3) till just omega 3 fettsyror (EPA, DHA).
Omega 3 tabletter innehåller rent EPA och DHA.
Tills dess att en expert svarar (Sverker) så är tipset att ta 2-5 gram omega 3 tabletter per dag. Skadar förstås inte att fylla på med rapsolja, linfröolja etc.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Linolensyra
Jag tycker inte att rapsolja är ett bra alternativ om du vill öka på ditt intag av omega-3. Det är ju förhållandet mellan omega-3/omega-6 som verkar vara intressant.
Så ät istället mer fet fisk alternativt ta omega-3-tillskott om du vill öka ditt intag av just omega-3.
Fet fisk med EPA och DHA kommer alltid att vara bättre än lin- eller rapsolja som innehåller alfa-linolensyra/ALA.
Eftersom vi också har en tråd om att Omega-3 inte hjälper diabetiker kan det också vara värt att lägga till att havsfisk innehåller rejält med jod och D-vitamin.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.