Visa fullständig version : Fastbränd gröt
När jag kokar gröt så bränns blir det ibland fastbränt i bottnen. Protein kan stelna vilket kallas "koagulera". Till min dumma fråga...
Kan proteinet typ koagulera och fastna på bottnen så att man får i sig kolhydraterna och fettet men proteinet lämnas på bottnen
King Grub
2004-08-02, 15:13
Det är nog inget enskilt näringsämne som har bränt och fastnat, utan helt enkelt den grynmassa som varit närmast den för heta kastrullbotten.
Har du nån undersökning som bevisar det :MrT:
:em:
edit: dåligt skämt, tack Grub.
King Grub
2004-08-02, 16:35
Originally posted by 30cm
Har du nån undersökning som bevisar det :MrT:
:em:
Om jag säger att månen inte är en grönmögelost, måste du ha en studie som bevisar det för att tro på det? :D
Vi kan säga så här:
Hade det gått att separera ut havreproteinet genom att bränna det i botten på stora grytor så hade samtliga ( billiga ) gainers på marknaden innehållit OPI, Oat-Protein-Isolate som andra råvara efter maltodextrin:D
Metal_boy_
2004-08-02, 19:00
Originally posted by King Grub
Om jag säger att månen inte är en grönmögelost, måste du ha en studie som bevisar det för att tro på det? :D
vissa ställer ju sånna krav för att inse fakta :D
Rör om i gröten medan du kokar den så slipper du diska skiten med våld;)
Bästa sättet att inte bränna fast gröten är mycket vatten och sänka temp. ganska mycket när det börjar koka upp.
Bästa sättet att inte bränna fast gröten är mycket vatten och sänka temp. ganska mycket när det börjar koka upp.
Jag kokar i teflonkastrull och det kan i princip inte bränna fast...
MyungChul
2004-08-13, 22:04
Fastbrännd gröt får man loss relativt enkelt om man låter det stå i vatten en stund :thumbup:
Varför koka i kastrull? Kör i micron istället! Det går mycket fortare och dessutom blir det mindre disk.
MyungChul
2004-08-14, 09:51
jag personligen gillar inte att köra i micron.. för det skvätter och har sig så man måste rengöra i princip lika mycket ändå.. och trevligare att köra på spisen då man har lite mer "kontroll" över vad som händer :smokin:
King Grub
2004-08-14, 09:58
Varför koka i kastrull? Kör i micron istället! Det går mycket fortare och dessutom blir det mindre disk.
Högt GI kanske avskräcker?
Därför att vi har GI-noja :P
Hmm, får man ökat GI-värde av att köra den i micron? Varför?
Väldigt smidigt att göra i micron annars. Inget skvätt alls.
King Grub
2004-08-14, 11:54
Hmm, får man ökat GI-värde av att köra den i micron? Varför?
Väldigt smidigt att göra i micron annars. Inget skvätt alls.
De vattenlösliga, GI-sänkande fibrerna tränger inte ut på samma sätt i micro. Lustigt nog kan micrad gröt få högre GI än okokta gryn. Detta fenomen är ännu utan förklaring, men antas bero på förändringar i kolhydraternas struktur på något sätt.
Hmm, okej. Kanske dags att börja koka i kastrull nu då. :P
det är juh framförallt godare när man kokar den :eating:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.