Visa fullständig version : sluta dricka röd mjölk?
Jag dricker minst 2 liter röd mjölk om dagen. Jag vill gå uppp i vikt o jag gillar mjölk o har lätrt o få i mig det. men hur pass onyttigt är det för mej egentligen? Kan jag fortsätta dricka min röda mjöölk o massor eller e det dåligt för min kropp?
Vilket mejeri handlar det om? arla, skanemejeri osv?
Originally posted by Masken
Jag dricker minst 2 liter röd mjölk om dagen. Jag vill gå uppp i vikt o jag gillar mjölk o har lätrt o få i mig det. men hur pass onyttigt är det för mej egentligen? Kan jag fortsätta dricka min röda mjöölk o massor eller e det dåligt för min kropp?
Om du är fullt friskt och inte upplever några besvär av att dricka mjölk, finns det ingen anledning för dig av minska på din mjölkkonsumtion.
Får jag föreslå den KRAV-märkta mjölken? Jag vill tro att den kommer från lyckligare kor...
(Ja, jag har hört att det kan fuskas med KRAV, men det är i alla fall ett steg i rätt riktning...)
Originally posted by Tomas W
Vilket mejeri handlar det om? arla, skanemejeri osv?
Har det någon betydelse?
Originally posted by Anki
Har det någon betydelse?
Röd mjölk här nere e 0.5%, e inte arlas röda tjockare?
Jo, 3%.
Vad har det för betydelse i sammanhanget?
50 gram fett om dagen har ganska stor betydelse.
men hur pass onyttigt är det för mej egentligen? Kan jag fortsätta dricka min röda mjöölk o massor eller e det dåligt för min kropp?
Det är "onyttigare" att hälla i sig en massa mättat fett, vilket det finns mer i av den 3% än i den 0.5%...
Jag vill tro att den kommer från lyckligare kor...
Har det någon betydelse?
//Helena
Originally posted by Helen@
Har det någon betydelse?
//Helena
Ja, ur miljöperspektiv har det det. Är du av en annan uppfattning?
men hur pass onyttigt är det för mej egentligen? Kan jag fortsätta dricka min röda mjöölk o massor eller e det dåligt för min kropp?
Det är "onyttigare" att hälla i sig en massa mättat fett, vilket det finns mer i av den 3% än i den 0.5%...
På vilket sätt är det onyttigare att få i sig det mättade fettet i detta sammanhang?
King Grub
2004-08-01, 18:51
På vilket sätt är det onyttigare att få i sig det mättade fettet i detta sammanhang?
Vem har sagt att man skall få i sig den mängden mättat fett från andra källor heller?
Originally posted by King Grub
Vem har sagt att man skall få i sig den mängden mättat fett från andra källor heller? `
Det är inget svar på min fråga.
ivandrago
2004-08-01, 19:02
Anki, exakt vad är det som är så svårt att greppa? Eller tjafsar du bara?:rolleyes:
Originally posted by ivandrago
Anki, exakt vad är det som är så svårt att greppa? Eller tjafsar du bara?:rolleyes:
Svårt för vissa att inse att man har fel.
Originally posted by ivandrago
Vad menar du? Vad tror du att jag har svårt att greppa? Vill du få mig att tro att mättat fett skulle vara farligt för en fullt frisk person som vill lägga på sig massa? Fett ger energi som man kan använda i träningen.
Trådstartaren undrar om det är skadligt att dricka två liter mjölk om dagen. Mitt svar på det är nej. Anser du att det är skadligt att dricka två liter mjölk om dagen?
Och nej, jag har inte för avsikt att tjafsa med någon.
Vad menar du? Vad tror du att jag har svårt att greppa? Vill du få mig att tro att mättat fett skulle vara farligt för en fullt frisk person som vill lägga på sig massa? Fett ger energi som man kan använda i träningen.
Trådstartaren undrar om det är skadligt att dricka två liter mjölk om dagen. Mitt svar på det är nej. Anser du att det är skadligt att dricka två liter mjölk om dagen?
Anledning till uppståndelsen är att du sa att det inte hade någon betydelse om det var 0,5% eller 3%. Vi andra förstår inte riktigt hur du tänker.
Ja, ur miljöperspektiv har det det. Är du av en annan uppfattning?
Fribetande djur som får i sig färskt gräs ger en mjölk med högre andel CLA, konjugerande linolsyra, vilket kan verka anticancerogent.
Nu är det sommar föresten och då är det en lägre andel mättat fett och högre andel omättat i mjölkfettet vilket ställer till problem på mejerierna med " mjukt smör ".
Lägga på sig massa är inte lika med att lägga på sig onödigt fett. De där 450 kcalen från mjölikens fett kan användas bättre.
Originally posted by Yankeee
Anledning till uppståndelsen är att du sa att det inte hade någon betydelse om det var 0,5% eller 3%. Vi andra förstår inte riktigt hur du tänker.
Ja, betydelsen i sammanhanget. Jag anser inte att vare sig standardmjölk eller lättmjölk är skadliga. Gör du?
King Grub
2004-08-01, 19:11
Förvisso råttstudier...
Reprod Biol. 2002 Nov;2(3):277-93.
Influence of dietary fatty acids composition, level of dietary fat and feeding period on some parameters of androgen metabolism in male rats.
Gromadzka-Ostrowska J, Przepiorka M, Romanowicz K.
Department of Dietetics and Functional Foods, Faculty of Human Nutrition and Consumer Sciences, Warsaw Agricultural University, Warsaw, Poland.
The aim of the present study was to determine the effect of the composition of dietary fatty acids, the duration of feeding period and dietary fat level on androgen metabolism in male rats. One hundred and twelve Wistar rats were divided into 18 groups which were fed three diets containing different types of fat (rapeseed [R], palm [P] and fish [F] oil) at either normal fat level (w/w; 5%) or high fat level (20%) during one, three or six weeks. Blood plasma level of androgen (testosterone+dihydrotestosterone) and testicular activity of 17beta-hydroxysteroid dehydrogenase (17beta-HSD) were investigated. In addition, androgen content in cytosol of the heart, the target organ, was measured. Androgen concentration in both blood plasma and heart cytosol extracts was measured by radioimmunoassay. The activity of 17Beta-HSD was expressed as a conversion of [3H]androstendione to [3H]testosterone in soluble fraction of gonadal homogenates. Plasma androgen concentration was influenced by a type of dietary fat (p<0.05). The highest plasma level of androgen was observed in animals fed R diets rich in unsaturated fatty acids. Significantly lower androgen concentration was demonstrated in rats fed P diets rich in saturated fatty acids. Only the feeding period factor significantly influenced androgen content in cytosol fraction of heart muscle cells (p<0.01). A positive correlation was found between plasma androgen concentration in plasma and cytosol fraction of the heart muscle cells (r=0.63, p<0.001). The feeding period (p<0.001) and dietary fat type (p<0.05) significantly affected the activity of 17beta-HSD. The least 17beta-HSD activity was observed in animals consuming the P-20% diet for six weeks. In summary, dietary fat type and feeding period, but not fat level, significantly affected both testosterone production and testosterone uptake by the target organ in male rats. It was found that a rapeseed diet rich in unsaturated fatty acids stimulated the testicular function in rats.
Ja, betydelsen i sammanhanget. Jag anser inte att vare sig standardmjölk eller lättmjölk är skadliga. Gör du?
Jag anser att det är VÄLDIGT stor skillnad på 50 gram extra mjölkfett om dagen.
Originally posted by Sverker
Fribetande djur som får i sig färskt gräs ger en mjölk med högre andel CLA, konjugerande linolsyra, vilket kan verka anticancerogent.
Tack Sverker för Ditt svar :) då har det ju betydelse
//Helena
King Grub
2004-08-01, 19:14
Ann N Y Acad Sci. 2002 Jun;967:329-35. Related Articles, Links
Type of dietary fat and insulin resistance.
Rivellese AA, De Natale C, Lilli S.
Department of Clinical and Experimental Medicine, Federico II University Medical School, Napoli, Italy. rivelles@unina.it
Animal studies have already shown the possibility to modulate insulin action by changing not only the amount of total fat, but also the type of fat. In these studies, saturated fat significantly increased insulin resistance, long- and short-chain omega(3) fatty acids significantly improved it, whereas the effects of monounsaturated and omega(6) polyunsaturated fatty acids ranged somewhere in between the two. A recent multicenter study (the Kanwu study) on humans has shown that shifting from a diet rich in saturated fatty acids to one rich in monounsaturated fat improved insulin sensitivity in healthy people, while a moderate omega(3) supplementation did not affect it; this second finding confirms previous results in type 2 diabetic patients with hypertriglyceridemia. There are also other aspects of the metabolic syndrome that can be influenced by the different type of dietary fat, particularly blood pressure and lipid metabolism. With respect to blood pressure, the majority of studies show that omega(3) fatty acids are able to reduce blood pressure in hypertensive patients, but not in normotensive individuals; this result has been confirmed also by the Kanwu study, where no changes in blood pressure were seen after omega(3) supplementation in healthy people. On the other hand, in this study, the change from saturated to monounsaturated fatty acids was able to significantly reduce diastolic blood pressure. As to the lipid abnormalities more frequently present in the metabolic syndrome (i.e., hypertriglyceridemia and low HDL cholesterol), the main effects are related to omega(3) fatty acids, which surely reduce triglyceride levels, but at the same time increase LDL cholesterol. In conclusion, there is so far sound evidence in humans that the quality of dietary fat is able to influence insulin resistance and some of the related metabolic abnormalities.
Svårt för vissa att inse att man har fel.
Nja jag håller med Anki i den här frågan.
Mättat fett har fått en stämpel på sig att det är väldigt farligt, så farligt är det inte för någon som tränar samt ser till att äta bra mat i övrigt också.
Man kan ju ställa en följdfråga och kolla hur många som vet att fleromättat fett i större mängder är "farligt" om man inte äter bra mat som "tar ut" farligheten?
Originally posted by z_bumbi
Nja jag håller med Anki i den här frågan.
Mättat fett har fått en stämpel på sig att det är väldigt farligt, så farligt är det inte för någon som tränar samt ser till att äta bra mat i övrigt också.
Jag tycker fortfarande att 50 gram extra fett om dagen har väldigt stor betydelse.
Det är jag tydligen ensam om.
Dessutom är jag ingen större fan av mjölkprodukter ;)
Förvisso råttstudier...
Ja, råttstudier, även om sådana inte nödvändigtvis behöver vara ovidkommande. I detta fall matas tydligen råttorna med en diet som totalt sett innehåller stora eller normala mängder av olika fettsorter.
Trådstartarens diet i övrigt är dock okänd, i alla fall för mig. Frågan var enkel - "är det skadligt att dricka två liter mjölk per dag?"
Att mättade och omättade fettsyror påverkar metabolismen är inte nytt, men utgör heller inte diskussionens kärna.
Om ni vill fokusera på just fettet i mjölken är det en annan sak.
På vilket sätt menar ni övriga att två liter (standard)mjölk skulle påverka trådstartaren negativt? Menar du, Grub, att han skulle få mindre androgena hormoner av att göra på det sättet?
men (Anki) att köpa kravmärkt för att kossorna är lyckligare....haha....fan, vad roligt
//Helena
:) Om man kan kombinera lyckliga kor med bra miljö och bra mjölkkvalitet är väl det inte fel? Själv väljer jag gärna KRAV om det bara betyder att djuren har haft det lite bättre än de har det i det konventionella lantbruket.
Är det helt främmande för dig? Jag menar inte att du behöver tycka som jag - jag bara undrar om djurens väl och ve är helt ointressant i ditt val av livsmedel.
Originally posted by Fors
Lägga på sig massa är inte lika med att lägga på sig onödigt fett.
Det har väl ingen påstått, heller? Under förutsättning att trådstartaren menar att den massaökning som eftersträvas ska utgöras av muskler, tränar vederbörande förhoppningsvis.
Jag tycker fortfarande att 50 gram extra fett om dagen har väldigt stor betydelse.
Det är jag tydligen ensam om.
Dessutom är jag ingen större fan av mjölkprodukter ;)
50 g extra är drygt 450 kcal. Det är väl den enda skillnaden?
För saken skull så kollade jag mjölkens fettinnehåll när jag ändå var igång.
Mjölk, 3% fett har 2 g mätta, 0,8 g enkelomättat, 0,1 g fleromättat och 0,1 g transfett.
På två liter mjölk blir det 40 g mättat fett, 16 g enkelomättat, 2 g fleromättat fett samt 2 g transfett.
Inte så pjokigt med andra ord.
Drick en mjölk med mindre fett o styr fettet från någon annan källa istället.
Har det någon betydelse?
//Helena
absolut
För att mättat fett bara är skit och omättat fett är ett livsmedel som man har användning av?
Mättat fett ger även sämre insulinkänslighet och igenkläggade blodkärl o mer kolesterol osv, ja, det är farligt.
Frågan var enkel - "är det skadligt att dricka två liter mjölk per dag?"
nej, den var om det var dumt/farligt att dricka 2 liter RÖD mjölk, och det är sämre än en mjölk som inte är röd, sluta tjafsa.
Gillar inte (absolut inte) när djur plågas på något sätt (dock inget jag engagerar mig i - finns isf bättre att lägga energi på - tex människor som har det sämre!!!) så, för att svara på en av Dina frågor - JA, i val av livsmedel - helt jävla ointressant!
Nu är det ju inte antingen eller som gäller, ju mer engagemang som läggs ner på att andra skall få det bättre på olika sätt desto bättre, sedan var folk väljer att lägga sitt engagemang är väl upp till dem, i slutändan så blir det nog bättre för alla hur som helst.
Originally posted by z_bumbi
50 g extra är drygt 450 kcal. Det är väl den enda skillnaden?
För saken skull så kollade jag mjölkens fettinnehåll när jag ändå var igång.
Mjölk, 3% fett har 2 g mätta, 0,8 g enkelomättat, 0,1 g fleromättat och 0,1 g transfett.
På två liter mjölk blir det 40 g mättat fett, 16 g enkelomättat, 2 g fleromättat fett samt 2 g transfett.
Inte så pjokigt med andra ord.
450kcal om dagen är väl ändå en del.
3150 / vecka
13500 / månad
164250 / år
Finns betydligt bättre saker att stoppa i sig istället för 50g mjölkfett. Men visst, tycker ni att det är bra, kör på det.
Beror ju på kosten i övrigt, det enda "problemet" med mjölk är väl att det har ett lite väl högt II.
Originally posted by aliquis
Mättat fett ger även sämre insulinkänslighet och igenkläggade blodkärl o mer kolesterol osv, ja, det är farligt.
Ge mig gärna referenser, så att jag kan läsa om hur standardmjölk har fått en fullt frisk, tränande individ att utveckla sämre insulinkänslighet, igenkläggade blodkärl och patologiskt höga kolesterolnivåer.
Jag är fullt medveten om att mättade fettsyror under vissa förutsättningar kan bidra till en sådan utveckling, men åter igen - vi vet inget om trådstartarens kost i övrigt, hur vederbörande tränar eller vilka genetiska betingelser som råder.
Jag vidhåller fortfarande min postition i frågan - två liter (standard)mjölk om dagen är i allmänhet inte skadligt för en frisk, fysiskt aktiv person.
En allmän fråga. Ni som dricker mjölk, vilken fetthalt har den mjölk ni dricker? Om inte 3% förklara varför.
King Grub
2004-08-01, 20:11
En allmän fråga. Ni som dricker mjölk, vilken fetthalt har den mjölk ni dricker? Om inte 3% förklara varför.
Minimjölk, 0.1%. Jag vill gärna ha mjölkens näring, men jag ser ingen anledning att få fettet på köpet. Då kan jag hitta betydligt roligare källor till det.
Minimjölk, 0.1%. Jag vill gärna ha mjölkens näring, men jag ser ingen anledning att få fettet på köpet. Då kan jag hitta betydligt roligare källor till det.
Skönt. Du skrev precis vad jag tänkte. Då slipper jag :)
ivandrago
2004-08-01, 20:15
Svarar exakt samma sak.
Aldrig gillat 3% mjölken, började med minimjölk och lättmjölk i fettnojans årtionde och tycker mest numera att fetare mjölk inte är lika god.
Dricker inte 2 liter per dag så spelar inte spec stor roll vilken modell jag väljer.
Men visst har Yankee en poäng, man KAN få i sig fettet från roligare källor, personligt val dock.
Callister
2004-08-01, 20:35
Det var ett himla prat, snubben ville gå upp i vikt, och vill han dricka sin mjölk, låt han.
Personligen så tycker jag 3%:aren smakar äcklig grädde. :smash:
Jag dricker gärna lättmjölk
Originally posted by Callister
Det var ett himla prat, snubben ville gå upp i vikt, och vill han dricka sin mjölk, låt han.
Personligen så tycker jag 3%:aren smakar äcklig grädde. :smash:
Jag dricker gärna lättmjölk
Skillnad på att gå upp i vikt och gå upp i vikt vet du. Kvalitet och kvantitet ;)
Callister
2004-08-01, 20:45
Skillnad på att gå upp i vikt och gå upp i vikt vet du. Kvalitet och kvantitet ;)
Mina istersvålslagringar är av högsta kvalite. :D Iaf.
:thumbup:
Det finns inga bevis för att mättat fett skulle orsaka hjärt/kärl-sjukdomar; och detta har redan dryftats i en annan tråd. Det är rent ut sagt dumt att välja bort fettet i mjölken för det säger sig självt att den naturliga balansen är den bästa.
Eftersom ingen förutom personen som startade tråden känner till övrig kost och sin egen hälsa, träning m.m., är det omöjligt att avgöra om det är bra eller inte för just honom/henne.
Originally posted by Trance
Ja, det måste ta grymt mycket energi att välja kravmärkt och om du inte gillar att djur plågas så varför inte spendera 1 sekund extra att välja kravmärkt?
Dessutom att det finns människor som har det sämre är ju bara en dum ursäkt i samma veva som "Är din mat, tänk på att folk svälter i afrika", helt irrelevant till detta argumentet.
I second that
Trötta mig - Av djur gör man mat och kläder!
du är ett djur:(
Men snälla människor. Om man kan få kossorna att må bättre för bara nån krona/ mjölk är det väl värt det? Och argumentet att det finns andra som har det värre hjälper väl inte?
Originally posted by balder
word, ett dåligt sådant ;D
lol, rätt kul o se vilken tumult min lilla fråga skapade.
asså, såhär ligger det till..mitt ända jävla mål är att gå upp i vikt..skiter i om det blir fett eller muskler eftersom jag självklart ändå kommer få muskler från min träning. Jag har svårt att komma upp i kcal, därför har jag alltid resonerat såhär:
Varför inte dricka fettrikare mjölk!? OK, jag kan dricka minimjölk och dricka en hutt rapsolja med det istället. Men jag tror inte riktigt det skulle funka i längden. Alltså, det kommer inte hända menar jag.
Eftersom mjölken jag dricker utgör minst en tredjedel av
dagens kaloriintag så e det som sagt en viktig del i min viktuppgång. ibland blir det 2 liter om dan ibland 4 osv..
äter rätt nyttigt överlag eftersom jag inte e mkt för fet mat o så ändå..iofs äter jag gärna på mcdonalds o så, och feta pizzor mums, men jag hatar korv o sån skit fyfan:)
förlåt jag vet inte om jag hade nån poäng:cryout:
Masken: Jag fattar precis vad du menar här, jag tänkte i samma banor för några år sedan när jag ville lägga på mig massa fort. Det blev inte mjölk med hög fetthalt för min del men andra saker av ungefär samma karaktär. Och det funkar, man går upp i vikt, man blir starkare. Men, jag håller med Yankee och Grub, de där extra kalorierna kan man ju få i sig av så mycket nyttigare ting än fett.
Det beror egentligen bara på hur mycket tid du kan tänka dig lägga på din mathållning (som faktiskt är en del av träningen). Vill du göra det enkelt för dig så visst, tryck i dig mjölk tills du spyr. Men om inte nu så kommer du förr eller senare inse att det blir mycket trevligare om man varierar sin kost samt ser till att man väljer "rätt" kalorier.
Prova dricka mjölk med mindre fett och försök variera dig lite, det finns många bra tips här på forumet till exempel. Lycka till!
asså, känner mej lite missförstådd ändå´nu..
jag lägger ne all min tid på kost föfan:D jag äter allt jag kan var tredje timme o så, men när jag är mätt...så drar jag i mej massa mjölk..för jag kan alltid dricka mjölk..
så jag kunde inte fått i mej energin från mjölken på nått annat sätt eftersom jag var mätt på allt annat förutom mjölk..
(juice o sånt hade funkat också, men mjölk känns som den bästa mag investeringen)
Sen jag slutade helt med mjölkprodukter (jag äter ~4 skivor ost om dagen) och ersatt kalorierna med annan mat. Så känner jag mig som en helt annan människa. Blivit bra mycket hårdare. Mer energi, mer kraft, piggare. Helt otrolig skillnad. Dagsintaget låg på ~2 liter mjölk och ~1 liter yoghurt om dagen. Jag ser inga som helst fördelar med mjölkprodukter, förutom kalcium.
Detta är endast baserat på egna erfarenheter. Nu har jag insett att det inte är naturligt att dricka mjölk som vuxen, och jag mår mycket bättre utan det. Möjligt att jag är laktosintolerant, men jag borde ha märkt något på 20 år utav högt mjölk intag.
Jag kan ha fel nu men det känns som om du stoppar i dig en jävla massa käk. Äter du duktigt vart tredje timme förstår jag inte varför du behöver ytterligare näring, som dessutom mest är fett. Marathonlöpare?;) Slänger in en kommentar av Grub som jag saxade från en annan tråd (det är OK va?), tänkvärt hursomhelst...
Det innebär inte större muskeltillväxt att överäta 1000 kcal än att överäta 300 kcal per dygn, bara större fläsktillväxt.
Din fråga var ju om det är onyttigt att dricka röd mjölk. Och svaret är alltså att det är onyttigt att få i sig mycket mättat fett varje dag vilket den röda mjölken innehåller.
Skriv upp vad du äter under en dag.
Originally posted by Klein
Det finns inga bevis för att mättat fett skulle orsaka hjärt/kärl-sjukdomar; och detta har redan dryftats i en annan tråd. Det är rent ut sagt dumt att välja bort fettet i mjölken för det säger sig självt att den naturliga balansen är den bästa.
ett utdrag från livsmedelsverkets hemsida,
Fettet (i huvudsak triglycerider och kolesterol) transporteras i blodet i form av olika sorters s.k. lipoproteiner eller blodfetter. Den största delen av kolesterolet i blodet transporteras som LDL-partiklar, även kallat det "onda kolesterolet", och är en viktig riskfaktor för utveckling av ateroskleros, s.k. åderförkalkning eller åderförfettning. En del transporteras även som HDL-partiklar, "det goda kolesterolet". Både mättade och trans-fettsyror höjer det onda kolesterolet i blodet som är en riskfaktor för hjärt-kärlsjukdom. Det har visat sig att omega-3 fettsyrorna EPA och DHA har gynnsamma effekter på blodets triglyceridhalt och tycks kunna minska risken för bl.a. hjärt-kärlsjukdomar.
Fett bör ge högst ca. 30 procent av energiintaget (energiprocent), vilket motsvarar ca. 70 gram per dag för en vuxen kvinna och ca. 90 gram per dag för en vuxen man. Av denna mängd bör högst en tredjedel vara s.k. hårt fett (summan av mättade och trans-fettsyror). Fleromättade fettsyror bör utgöra ca. 5 procent av energiintaget, vilket motsvarar ca. 10-15 gram per person och dag. Det genomsnittliga intaget av fett bland tonåringar och vuxna i Sverige är ca. 34 energiprocent. En dryg fjärdedel av fettet i kosten kommer från mattfetter och oljor, en femtedel från ost, grädde och mjölk, en femtedel från kött och köttprodukter, samt en femtedel från kaffebröd, godis och glass.
Det finns en viktig poäng i denna tråd.
Att man skall använda mjölk av olika fetthalt som kaloriregulator.
I perioder med hög energiförbrukning så dricker man fetare mjölk och i perioder med lägre kaloribehov så blir det en magrare variant.
Mat är alltid förknippat med vanor och ritualer. Har man en gång vant sig vid att dricka ett glas mjölk vid en tidpunkt, t e x vid frukosten kommer man säkert att fortsätta med de av gammal vana hela livet.
Då blir det lättar att hela tiden välja magrare varianter allt eftersom kaloribehovet minska i livet.
Originally posted by balder
:D
Trötta mig - Av djur gör man mat och kläder!
Tur för dig att man inte gör det av dumskallar istället.
Originally posted by Kimo
Tur för dig att man inte gör det av dumskallar istället.
Exakt! :D
Hackar ni lika mkt på alla som inte köper KRAV produkter?
Måste vara jobbigt för de verkar inte ha spec stor marknadsandel...
om jag åt så jävla mkt så skulle jag väl inte väga 69kg på 185 cm
äh jag fortsätter med min härliga mjölk
edit: tack för alla fina svar och diskutioner
men (Anki) att köpa kravmärkt för att kossorna är lyckligare....haha....fan, vad roligt
//Helena
Helena, din gamla läderpergamentskärring, man skall vara snäll mot djuren.
Originally posted by highiq
Din fråga var ju om det är onyttigt att dricka röd mjölk. Och svaret är alltså att det är onyttigt att få i sig mycket mättat fett varje dag vilket den röda mjölken innehåller.
Är det? Det var ju bara 40 g och i en ganska bra balans med omättat fett. Gör man av med kalorierna så kommer man ju även att motverka ev skadliga effekter.
Om man väljer att få i sig kalorierna på något annat sätt är det ju förståligt att man väljer bort de fettare mjölkprodukterna men att säga att standardmjölk är farligt bara för att det innehåller lite fett?
Det är en grej som jag inte riktigt fattar ... Jag tycker att det verkar som om det finns något slags rädsla för mättat fett som gränsar till fobi; man eliminerar fettet ur kosten i största möjliga utsträckning; det typ framställs livsavgörande om man väljer yoghurt med 0,5 eller 0,1 procent fett - SAMTIDIGT som man häller i sig fisk- och olivolja matskedsvis för att få upp "andelen energi från fett per dag" totalt. Och SAMTIDIGT som man äter som en häst för att täcka sitt dagliga energibehov; ibland t.o.m. klagar över hur jobbigt det är att behöva äta så mycket. Det är naturligtvis en sak för sig om man har ett mycket begränsat antal kalorier att spela med (då är ju inte standardmjölk direkt toppalternativet som måltidsdryck), men nu menar jag fallet där man inte har det problemet. Energi från fett SOM FÖRBRUKAS lägger sig av rätt uppenbara skäl varken som bilringar kring midjan eller som plack i blodkärlen, oavsett vad den kom från. Problemet med kostrelaterade hjärt-/kärlsjukdomar gäller ju framför allt personer med ett för högt energiintag i förhållande till sin aktivitetsnivå (och därav följande övervikt). Om det verkligen vore så att mättat fett vore rena döden, varför dog då inte hela befolkningen i inlandslänen ut för två generationer sedan, då bönderna fullständigt ogenerat satte i sig smör, ost, oskummad mjölk, filbunke och fläsk?
ibland undrar jag (med risk för att reta upp någon) om det har att göra med att man har för lite grundläggande kunskap om hur levande organismer fungerar för att kunna tolka den högt specialiserade information man får sig till livs från specialtidningar, forskningsrapporter etc. Man börjar liksom inte med skorstenen och bygger huset under det ... ;)
Ligger väl kvar sedan 80-90talets stora fett och salt fobi antar jag.
Eftersom mjölken jag dricker utgör minst en tredjedel av
dagens kaloriintag så e det som sagt en viktig del i min viktuppgång. ibland blir det 2 liter om dan ibland 4 osv..
2 - 4 liter röd mjölk har ett energivärde på ca (1200 - 2400)Kcal...
Om det utgör (minst) en tredjedel av ditt dagliga energi intag har du ett dagligt energi intag mellan 3600Kcal och 7200Kcal, i så fall borde du öka i vikt.
Är det onyttigt? Verkar som en del tycker att det inte spelar någon roll, men att konsumera så stora mängder av en och samma produkt kan aldrig vara bra. Men det är min personliga åsikt o den går inte att ändra på.
Men det lär ju visa sig i framtiden om det var nyttigt eller onyttigt.
Eftersom experter inom näringslära kommer med nya råd o rön hela tiden kan man gardera sig genom att variera kosten och då slippa oroa sig att man överkonsumerat en produkt som visade sig vara ohälsosam i en framtida forskningsstudie...
Originally posted by Molotov
Helena, din gamla läderpergamentskärring
Originally posted by Grahn
Ligger väl kvar sedan 80-90talets stora fett och salt fobi antar jag.
Salt är inte bra.
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_7866594.asp
http://www.cochrane.org/cochrane/revabstr/ab004937.htm
Salt är inte bra. http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_7866594.asp
salt är livsviktigt, för mycket salt är obra för de som ahr för högt blodtryck.
salt är livsviktigt, för mycket salt är obra för de som ahr för högt blodtryck.
Läs rapporten. Salt höjer blodtrycket för personer med normalt blodtryck. Duger som anledning för mig iallafall. Man får i sig tillräckligt genom "vanlig" mat.
Drick du din mjölk, fast det är såklart bättre om du väljer lättmjölk istället.
Offtopic:
Om ni vill argumentera om veganism så får ni gärna starta en ny tråd. Jag tar gärna diskusioner som ger garanterad vinst :cool:
Läs rapporten. Salt höjer blodtrycket för personer med normalt blodtryck. Duger som anledning för mig iallafall. Man får i sig tillräckligt genom "vanlig" mat.
Tja aldrig räknat på hur mkt jag får i mig av salt genom vanlig mat, ser inte riktigt vart det skulle komma smygandes på mig.
Vet att frugan fick höra att hon hade saltbrist för ngt år sedan.
Dock behöver man ju inte överdriva intaget heller, vem som nu gör det?
Metal_boy_
2004-08-02, 14:18
varför ska jag igentligen handla kravmärkt mjölk när jag därefter springer till köttdisken och checkar om dom har fina lövbiffar?
Tja aldrig räknat på hur mkt jag får i mig av salt genom vanlig mat, ser inte riktigt vart det skulle komma smygandes på mig.
Vet att frugan fick höra att hon hade saltbrist för ngt år sedan.
Dock behöver man ju inte överdriva intaget heller, vem som nu gör det?
Jag har visserligen aldrig räknat heller. Men jag har inte märkt någonting försämring sen jag la av med saltet iallafall. Det är nog ganska många som överdriver intaget. Salt på maten, pommes, snacks osv.
Metal_boy_
2004-08-02, 14:21
obs: socker har me anabola egenskaper direkt efter träning tex som återhämtning..men det är likförbannat ett dåligt livsmedel som är näringstomt och har många nackdelar..precis som mättat fett...enda skillnaden är att mättat fett finns inte ett tillfälle då det är bra eller optimalt att inta
Yank, javisst finsn det säkert folk som borde äta midnre salt. Men ser bara vissa likheter med kolesterolnojjan, fettnojjan etc som pressen och vissa läkare ställt till med förr.
Problemet är ju oftast att det inte är de som ligger i ngn riskzon som tar åt sig utan det är mest de som redan är väldigt medvetna.
Nåja nu är vi off off off topic ;)
Yank, javisst finsn det säkert folk som borde äta midnre salt. Men ser bara vissa likheter med kolesterolnojjan, fettnojjan etc som pressen och vissa läkare ställt till med förr.
Problemet är ju oftast att det inte är de som ligger i ngn riskzon som tar åt sig utan det är mest de som redan är väldigt medvetna.
Nåja nu är vi off off off topic ;)
Visst är mycket kanske överdrivet. Men sen måste man lägga dit "tro" också. Jag t.ex ser ingen mening med att äta mättat fett. Även om folk motbevisar mig, så kommer jag inte börja med det ändå eftersom att jag är övertygad om att min tro är rätt. Bblabla, OT :)
Jag är ju tveksam till om en bloctryckssänkning på 1-2 mm Hg är tillräckligt för att man skall börja uppmana personer med normalt blodtryck att kontrollera sitt saltintag bättre. Så länge man har fungerande njurar, dricker som man skall och inte har patologiskt högt blodtryck brukar saltkonsumtionen inte var något proble m(därmed inte sagt att överkonsumtion - av något slag - skulle vara av godo). Vidare är det inte bra att ha FÖR lågt blodtryck heller; det kommer ibland bort i hjärt-kärldiskussionen, tycker jag.
Originally posted by Metal_boy_
varför ska jag igentligen handla kravmärkt mjölk när jag därefter springer till köttdisken och checkar om dom har fina lövbiffar?
Förstår du verkligen inte skillnaden?
Till Grahn:
Att inte välja kravmärkt är ett val som jag respekterar, i många fall så låter jag ekonomin styra också. Speciellt nu som student, men att tycka det är löjligt att välja kravmärkt är ju bara tragiskt.
Originally posted by Trance
Att inte välja kravmärkt är ett val som jag respekterar, i många fall så låter jag ekonomin styra också. Speciellt nu som student, men att tycka det är löjligt att välja kravmärkt är ju bara tragiskt.
Då är jag med, visst vore det en trevligare värld om vi hade bättre djurhållning och skötte våra odlingar bättre med för den delen.
ErikWrestlingFreaket
2004-08-02, 17:35
RÖD FÄRGAD MJÖLK:eek:
MJÖLK SKA VARA VIT:nono:
;)
RÖD FÄRGAD MJÖLK:eek:
MJÖLK SKA VARA VIT:nono:
;)
Röd färgad mjölk är ju optimal :rolleyes:
Rätt jobbigt att behöva läsa 10 långa posts om något annat än vad tråden handlade om.. eftersom man inte vet om det komemr något som är relevant i texten.
Rätt jobbigt att behöva läsa 10 långa posts om något annat än vad tråden handlade om.. eftersom man inte vet om det komemr något som är relevant i texten.
Håller med, det var inte alls roligt. Vill ni debattera djurrätt så kan ni väl starta en tråd i allmänt.
Förövrigt förstår jag inte varför folk är så rädda för fettet i mjölk. I alla fall inte om man är en hårt tränande person som behöver energin. Själv dricker jag 1-2 liter standardmjölk per dag, och har även ett ganska högt intag av vispgrädde. Blir en del mättat fett där, men eftersom jag tränar så pass mycket och inte lägger på mig några extra fett-kilon så är jag inte speciellt orolig, även om jag försöker att öka andelen omättade fetter lite grann.
Dessutom är mjölk gott, i alla fall om man bortser ifrån skiten som smakar som utspätt vatten (lätt- och minimjölk)(bara min personliga åsikt, slå mig inte nu).
Förövrigt förstår jag inte varför folk är så rädda för fettet i mjölk. I alla fall inte om man är en hårt tränande person som behöver energin.
Exakt. Som jag skrev tidigare - fett som förbränns lägger sig av förklarliga skäl inte på kärlväggarna. Även om propagandan förvisso ibland får det att låta så ...
Sådär - nu har allan rensat en jääävla massa onödiga inlägg i en viktig tråd. Precis som flera av medlemmarna påpekat tidigare - det är moderatorerna som avgör var nivån ska ligga i en tråd, och när den börjar handla om helt fel saker. Den här tråden gjorde det.
För säkert hundrade gången - starta en ny tråd om ett ämne råkar vara en hjärtefråga. Och kapa inte trådar bara för att nån ger ett litet nålstick. Är ni känsliga rapporterar ni posten till en moderator.
allan
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.