Visa fullständig version : incline-bänk
Köttbullen
2004-08-01, 08:41
Alltid när jag kör incline-bänk , klarar jag att lägga på 5-10 kg jämnfört med vanlig bänk?
Hur kan de komma sig? Använder man hela bröster i incline-bänk ?
:cheers: :whipped:
pellepedal
2004-08-01, 09:10
Starka axlar?
Köttbullen
2004-08-01, 10:03
du menar man använder axlar mer ?
Originally posted by Köttbullen
du menar man använder axlar mer ?
JA. desto mer vinklad bänken blir desto mer kopplas axlarna in. tillslut är den vinkelrät och det är axelpress.
min del fråga är då: tar det mindre på axlarna vid negativ vinkling (decline) än platt?
Originally posted by Bokrea
JA. desto mer vinklad bänken blir desto mer kopplas axlarna in. tillslut är den vinkelrät och det är axelpress.
min del fråga är då: tar det mindre på axlarna vid negativ vinkling (decline) än platt?
Ju mer incline, desto mer medius (mellersta) och posterior (bakre).
Ju mer decline, desto mer lats och teres.
Anterior (främre) är med i alla tre övningarna, både incline, decline och platt.
Gissningsvis får anterior jobba lika mycket i både platt och decline. Resten av kraften tas upp av pectoralis (bröst) vid platt, resp lats och teres vid decline. (Naturligtvis är triceps med på ett hörn i alla tre övningarna.)
Originally posted by Anki
Anterior (främre) är med i alla tre övningarna, både incline, decline och platt.
Gissningsvis får anterior jobba lika mycket i både platt och decline. Resten av kraften tas upp av pectoralis (bröst) vid platt, resp lats och teres vid decline. (Naturligtvis är triceps med på ett hörn i alla tre övningarna.)
hmm:confused:
kom precis ifrån gymmet. testade decline på lagom vikt. kände massa i anterior deltiod, nästan inget i brösten o omärkbart lite i lats o teres major/minor. iförsej så är jag mycket starkare i de sistnämnda.
Fatalist
2004-08-02, 17:16
Originally posted by Anki
Inte kopplas väl lats & teres in, deras uppgift väl att dra armen bakåt?
Jag trodde det var pectoralis sternal som kopplades in me roch mer desto mer decline lutningen är, eftersom clavicular (finns det svenska namn eller är dessa latin?) kopplas in mer tillsammans med axlarna desto mer incline lutningen är
Hoppas du förstår vad jag menar, jag kan givetvis ha fel också :)
Arne Persson
2004-08-02, 17:27
Från mitt övningskompendium.
Lutande bänkpress med skivstång: Denna övning tränar främst den stora bröstmuskelns övre och mellersta delar (M. pectoralis major pars clavicularis et sternocostalis), deltamuskelns främre delar samt dess främre mellersta del (M. deltoideus pars clavicularis et acromialis) och armens sträckarmuskler (M. triceps brachii). Att rörelsen främst aktiverar den övre och mellersta delen på stora bröstmuskeln beror på att man utför en flexion/adduktionsrörelse i axelleden. Den bygger, liksom vanlig bänkpress, även upp en mycket god stabilitet, koordination och smidighet i överkroppen.
Utförande: Se bänkpressen men med följande skillnader: Bänkens ryggstöd skall vara uppåtlutad i normalt c:a 30-35°. (Högre lutning kan hos vissa ge för mycket effekt på axlarnas framsida istället för bröstmusklerna). Fattningen skall vara betydligt smalare jmf med vanlig bänkpress. Anledningen till detta är att bröstmusklerna skall sträckas ut effektivare. Stången skall dessutom placeras betydligt högre upp på brösten än plan bänkpress. Lämpligast omedelbart under nyckelbenet (clavicula). Armbågarna skall självfallet vara parallella med stången. Denna övning kan naturligtvis även tränas i en smithmaskin, men då erhålls inte samma koordinationseffekter som med fri stång.
Inte kopplas väl lats & teres in, deras uppgift väl att dra armen bakåt?
Jag trodde det var pectoralis sternal som kopplades in me roch mer desto mer decline lutningen är, eftersom clavicular (finns det svenska namn eller är dessa latin?) kopplas in mer tillsammans med axlarna desto mer incline lutningen är
Hoppas du förstår vad jag menar, jag kan givetvis ha fel också :)
Lats och teres major utför ju bl.a. en adduktion i axelleden. Under förutsättning att man rör armbågen i sidled under övningen (vilket jag själv gör), inbillar jag mig att både lats och teres är med i decline. Vad säger ni andra om den tolkningen?
Fatalist
2004-08-03, 19:31
Lats och teres major utför ju bl.a. en adduktion i axelleden. Under förutsättning att man rör armbågen i sidled under övningen (vilket jag själv gör), inbillar jag mig att både lats och teres är med i decline. Vad säger ni andra om den tolkningen?
*Bump*
Skulle vara intressant om någon skulle kunna ge oss lite klarhet
RobbeliRobban
2004-08-03, 19:56
Arne: Du skriver att armbågarna skall vara paralella med stången, det blir ju iofs rätt naturligt i snedbänk, men du tycker väl inte att armbågarna skall vara paralella med stången i vanlig bänk, platt hantelpress och smalbänk?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.