Logga in

Visa fullständig version : Sjukdom vid diet

Dymion
2004-08-01, 06:47
Jag har haft känningar av en förkylning den senaste veckan men det är som att viruset inte ha velat brutit ut riktigt. Nu igår hade jag en ätar dag (har gått på diet i 10v) och igår kväll körde jag ett riktigt mastodontpass cardio, 2h och 2200kcal förbrukade.
Jag åt väldigt mycket igår kväll för att påskynda återhämtningen men nu idag är det värre än någonsin, nu känns det som att förkylningen flåsar mig i nacken, jag har rejält ont i halsen, snuvig osv.

Nu till min fråga, vad bör jag göra i detta läge med kosten? Bör jag höja mitt kcal-intag så att jag ger kroppen alla chanser att bli kvitt den begynnande sjukdomen eller bör jag hålla samma strikta diet-schema? Ligger på ca -5-600kcal per dag.

King Grub
2004-08-01, 07:00
Lägg dig på +-0 i alla fall. Kroppen kommer inte att prioritera fettförlust under infektionsförloppet.

Dymion
2004-08-01, 09:18
Tack för det snabba svaret Grub :bow:

Kan det bero på att jag ätit för lite efter konditionspasset som infektionen brutit ut? Jag sov direkt efter återhämtningsmålet.

King Grub
2004-08-01, 09:31
Originally posted by Dymion
Kan det bero på att jag ätit för lite efter konditionspasset som infektionen brutit ut? Jag sov direkt efter återhämtningsmålet.

Möjligt. Snarare skulle jag tro att det var just ansträngningen som åstadkom det, säkert i kombination med energiunderskott.

Styx
2004-08-01, 11:03
Ansträngningen ger en tillfällig nergång hos immunförsvaret.

Sverker
2004-08-01, 14:44
Mina erfarenheter är att förkylningar kommer som ett brev på posten under en diet. Svåra är de också att bli av med förrän jag återgår till normalt energiintag.

Action
2004-08-01, 14:59
De allra flesta blir förkylda någon gång under en tuff diet för viktnedgång.

Jag brukar käka extra vitaminer vid minsta känning och om jag väl blir förkyld så är det sömn som gäller. 1 dygn med så mycket sömn som möjligt brukar räcka för egen del. :thumbup:

Dymion
2004-08-01, 16:49
Jag ska försöka sova extra mycket inatt och se om jag mår bättre imorgon. Jag har även ätit lite mer än vanligt idag, främst mycket frukt och grönsaker för att få mig maximalt med vitaminer och antioxidanter.

Callister
2004-08-01, 17:34
Jag brukar få ont i halsen bara ibland, försvinner direkt. Har för övrigt inte varit sjuk på flera år nu.

enzodiac
2004-08-03, 10:08
samma här, ont i halsen men det går över efter ett tag.