handdator

Visa fullständig version : Knäböj: explosivt eller långsamt?

Dr.Stein
2004-07-31, 19:48
Ska man köra knäböjen långsamt ner och snabbt upp, eller långsamt båda vägarna? Tycker det borde öka skaderiskern att köra explosivt upp, å andra sidan borde det ju vara mkt bättre för spänsten?
Ngn som vet?

Allan
2004-07-31, 19:57
Du ska försöka hålla högre tempo i resningen.

allan

Sparrisen
2004-07-31, 20:02
Man kan ju alltid "vila" lite i toppläget, för att sedan "sjunka" nedåt, varefter man trycker till för kung och fosterland!!! :thumbup:

Sparrisen
2004-07-31, 20:03
glömde jag nämna ass the the grass? :thumbup:

Här är pumping iron en fröjd för ögat!

Grahn
2004-07-31, 20:03
Kör man tungt blir ju hastigheten i uppgående läge som satt av naturens krafter. ;)

Dr.Stein
2004-07-31, 22:11
Järnet upp och kontrollerat ner med andra ord:cool:

Mehdi
2004-07-31, 22:52
Som Allan säger så ska man försöka hålla högre tempo i resningen.
Kan tala om att jag har dragit på mig en broskirritation i ena knäleden efter att ha kört explosiva knäböj efter ett långt uppehåll, grejen var väl att jag tog i för mycket i slutfasen av resningen så att jag mer eller mindre "hoppade". I och med det så fick knäna (i mitt fall ena knät) en betydligt större belastning när jag "landade" efter hoppet. Mitt råd är väl att man ska vara så explosiv som möjlig under så lång tid som möjligt, fast dock ta hänsyn till detta fenomen med hopp osv.
Finns givetvis övningar som går ut på att man hoppar mer eller mindre med skivstång, fast jag tror inte att många styrketränande behöver utsätta sig för sån extrem träning.

:cool:

Dr.Stein
2004-07-31, 23:00
Originally posted by Mehdi
Som Allan säger så ska man försöka hålla högre tempo i resningen.
Kan tala om att jag har dragit på mig en broskirritation i ena knäleden efter att ha kört explosiva knäböj efter ett långt uppehåll, grejen var väl att jag tog i för mycket i slutfasen av resningen så att jag mer eller mindre "hoppade". I och med det så fick knäna (i mitt fall ena knät) en betydligt större belastning när jag "landade" efter hoppet. Mitt råd är väl att man ska vara så explosiv som möjlig under så lång tid som möjligt, fast dock ta hänsyn till detta fenomen med hopp osv.
Finns givetvis övningar som går ut på att man hoppar mer eller mindre med skivstång, fast jag tror inte att många styrketränande behöver utsätta sig för sån extrem träning.

Okej, låter vettigt. Har hört att knäna utsätts för sju ggr större belastning när man bara hoppar rakt upp och ner utan vikter, lär ju bli bra mkt mer med 100 kg på ryggen...:rolleyes:

Mehdi
2004-07-31, 23:59
Originally posted by Dr.Stein

Okej, låter vettigt. Har hört att knäna utsätts för sju ggr större belastning när man bara hoppar rakt upp och ner utan vikter, lär ju bli bra mkt mer med 100 kg på ryggen...:rolleyes:

Ja, det har med fysik att göra. Knäböj är en mjuk och fin rörelse för knäleden, det är samma (nåja) belastning för leden hela tiden, men när man t ex springer eller hoppar så utsätter man knät för stora belastning under en väldigt kort period som stressar vävnaden.
Förra sommaren hade jag problem med ena knät, då var det tack vare all spänstträning och sprint som resulterade det hela. Senorna var helt enkelt inte anpassade för den sortens träning och jag fick hopparknä (aka Jumpers Knee).

Mccartney
2004-08-01, 02:05
Mehidi då beror det inte på övningarna utan på att du var helt enklet för dålig grundtränad. för att klar av hoppstyrka behövs det att man är stark i benen redan innan.

Man får tänka sig för att inte köra för mycket hopp samt att man skall vara utvilad när man kör hoppen.

lyckegard
2004-08-01, 07:16
Långsamt/snabbt kontrollerat ner och långsamt/snabbt kontrollerarat upp tror jag man ska köra. Dvs, oavsett om man kör långsamt eller snabbt så ska man kontrollera rörelsen (kontrollerar man inte rörelsen ner så sätter man sig gärna, har man ingen ställning som fångar stången så vet i fan vad som händer men det kanske gör ont?)

Mehdi
2004-08-01, 11:34
Originally posted by Mccartney
Mehidi då beror det inte på övningarna utan på att du var helt enklet för dålig grundtränad. för att klar av hoppstyrka behövs det att man är stark i benen redan innan.

Man får tänka sig för att inte köra för mycket hopp samt att man skall vara utvilad när man kör hoppen.

Precis, det var de som var grejen efter mitt långa uppehåll. Min första knäskada (jumpers knee) berodde även på att jag var dålig grundtränad, körde knappt några spänstövningar osv.

Danzig
2004-08-01, 11:54
Originally posted by Dr.Stein
Ska man köra knäböjen långsamt ner och snabbt upp, eller långsamt båda vägarna? Tycker det borde öka skaderiskern att köra explosivt upp, å andra sidan borde det ju vara mkt bättre för spänsten?
Ngn som vet?

Ja, skaderisken ökar vid explosivt utförande.
Snabba rörelser ger inte snabbare muskler.

Grahn
2004-08-01, 11:56
Originally posted by Danzig

Ja, skaderisken ökar vid explosivt utförande.
Snabba rörelser ger inte snabbare muskler.

Snabba rörelser ger explosiva muskler vilket är detsamma som starka muskler fast med lite annorluda användning av nervsystemet.
Att accelerera en vikt kräver mer kraft och påverkar ju muskeln liknande som om man lyft en tyngre vikt.

Dr.Stein
2004-08-01, 12:11
Originally posted by Grahn

Snabba rörelser ger explosiva muskler vilket är detsamma som starka muskler fast med lite annorluda användning av nervsystemet.
Att accelerera en vikt kräver mer kraft och påverkar ju muskeln liknande som om man lyft en tyngre vikt.

Så vad rekomderar ni för mest massökning?

Danzig
2004-08-01, 12:12
Originally posted by Grahn

Det du kallar annorlunda användning av nervsystemet har med teknikeffektivisering att göra och den är specifik till rörelsen som utförs. Så länge det inte är i den specifika styrketräningsövningen som man vill bli mer explosiv utan en annan rörelse som sprint, höjdhopp eller fotboll så ger inte ett explosivt utförande bättre explosivitet eftersom en knäböj-rörelse inte är specifikt lik någon av rörelserna vid ex. sprint.

Styrkan som man utvecklar från praktiserandet av knäböj har man däremot nytta av eftersom ökad styrka = ökad explosivitet. Men det bör ske med ett mjukt, kontrollerat tempo för att minska skaderisker samt optimera muskelstimulering.

...Visst tills man når slutet på den positiva fasen där rörelsen byter riktning. Ju högre fart på rörelsen då leder till mindre motsånd för muskeln. Och eftersom den höga farten inte gav någon positiv effekt kan man ju lika gärna använda en tyngre vikt och köra långsammare.

RobbeliRobban
2004-08-01, 13:18
Oj inne på snabba rörelser....
Borde det inte vara så här: Kör du alltid med maxfart (fast utan att studsa) borde det vara enkelt att hålla reda på styrkeökningar, eftersom om du höjer vikten belastar du muskeln mer under samma tid, ökar du antalet reps lyfter du vikten en längre tid, utan att du någonsin behöver en klocka för tiden ett set tar, då undviker du "HIT syndromet" (att tro sig bli starkare fast att i realiteten man bara skyndar på rörelsen mer), mycket praktiskt!

Allan
2004-08-01, 13:33
Så länge det inte är i den specifika styrketräningsövningen som man vill bli mer explosiv utan en annan rörelse som sprint, höjdhopp eller fotboll så ger inte ett explosivt utförande bättre explosivitet eftersom en knäböj-rörelse inte är specifikt lik någon av rörelserna vid ex. sprint.

Jag gjorde en längre utläggning i en annan tråd om explosivitet
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=22282
eftersom Danzig framförde samma åsikter där. Eftersom du envisas med att upprepa det måste jag fråga vart du fått det ifrån. Anledningen till att jag frågar är förstås att du måste fått din kunskap nånstans ifrån - och jag går hellre på källorna än bara tjafsar med dig.

allan

Danzig
2004-08-01, 13:40
Originally posted by RobbeliRobban
Oj inne på snabba rörelser....
Borde det inte vara så här: Kör du alltid med maxfart (fast utan att studsa) borde det vara enkelt att hålla reda på styrkeökningar, eftersom om du höjer vikten belastar du muskeln mer under samma tid, ökar du antalet reps lyfter du vikten en längre tid, utan att du någonsin behöver en klocka för tiden ett set tar, då undviker du "HIT syndromet" (att tro sig bli starkare fast att i realiteten man bara skyndar på rörelsen mer), mycket praktiskt!

Hur vet man vad "maxfart utan att studsa" är, hur håller man reda på det i praktiken? Om du håller ett visst tempo, hur kan du veta säkert att om du hade kört snabbare så skulle du börja "studsa"?

Det enklaste/bästa för att standardisera är naturligtvis att ta tid plu räkna reps.

HIT-utövare är knappast kända för att köra snabba reps. Ett vanligare HIT-syndrom är att köra med för låg volym samt frekvens och stadigt bli starkare men utan massaökningar.

RobbeliRobban
2004-08-01, 13:49
Originally posted by Danzig

Hur vet man vad "maxfart utan att studsa" är, hur håller man reda på det i praktiken? Om du håller ett visst tempo, hur kan du veta säkert att om du hade kört snabbare så skulle du börja "studsa"?

Det enklaste/bästa för att standardisera är naturligtvis att ta tid plu räkna reps.

HIT-utövare är knappast kända för att köra snabba reps. Ett vanligare HIT-syndrom är att köra med för låg volym samt frekvens och stadigt bli starkare men utan massaökningar.

Simpelt, maxfart är att du alltid lyfter så fort som möjligt i positiv fas, sänker så fort som möjligt utan att släppa i negativ fas, utan att studsa är ett markerat stopp mellan repetitionerna. Då har du alltid maxfart. Praktiskt (fast ganska farligt)

Det blir ännu enklare om du skippar klockan.

HIT-utövare är ju kända för att sakta men säkert öka sin fart, börja långsamt för att köra snabbare och snabbare från pass till pass (och på så sätt lura sig att de blir starkare).

Grahn
2004-08-01, 13:57
Nej Nej Nej ni har fel båda två!
HIT utövare är kända för att predika den enda sanna läran på forum! :D